arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

17. mai og pinse – unngå smellene!

Jeg må bare få det ut, for jeg sitter her og irriterer meg grønn over at jeg ikke finner noen bråkete artikler til kveldens fotballkamp. Det jeg har mest lyst på er en sånn pinne, som det er festet en annen pinne i toppen på (står vinkelrett ut) og som lager en forferdelig lyd dersom man får den øverste pinnen til å svinge rundt. Er det noen som overhodet skjønner hva jeg mener og kan hjelpe meg?

Men nok om det! Foran oss ligger nemlig den siste langhelgen i mai, årets mest festlige dag, milevis med koldtbord – og dessverre også like mange mil med dårlig samvittighet ventende i andre enden. For av en eller annen grunn har det blitt sånn at vi ikke bare koser oss på 17. mai, vi fråtser. Vi spiser ikke så mange is vi vil, men så mange is vi kan, og da er det faktisk ikke så rart at samvittigheten kommer krypende sammen med bevisstheten den 18. mai. 2016-05-11 21.08.18 2016-05-12 18.57.35 P1050150Jeg vet at det er vanskelig å begrense seg når det er så mye som er tilgjengelig, men likevel har jeg troen på at det er det eneste som funker. Den balansen som gjør at man faktisk stopper inntaket av mat før man kjenner at røkelaksen er i ferd med å svømme motstrøms opp halsen igjen tar det tid å finne, men det er mulig. Du må bare tørre å begynne! For ja, dette handler litt om mot, gjør det ikke? Vi er nervøse for å gå glipp av noe, for å miste sjansen til å spise så mye vi bare orker igjen, for å ikke dekke absolutt alle behov for flere uker frem i tid og for å sitte igjen med en følelse av at det er noe annet vi også har lyst på.

Men kjære, kjære deg. Du kan spise is hver eneste dag om du ønsker. Du kan lage koldtbordmat til middag neste lørdag og du kan bake boller når enn du måtte føle lysten trenge seg på! Du behøver på ingen måte å fylle noen kvote denne helgen, dette er ikke som en harrytur hvor du ikke kommer til å reise over grensa igjen på en stund og derfor smugler med deg mer inn til landet enn det som egentlig er innafor.

Dette er livet. Og dersom du bare kunne blitt kvitt de tankene om at det finnes en liste med «ja-mat» og en liste med «nei-mat» så ville alt blitt så fryktelig mye enklere. Behovet for å overspise blir plutselig litt mindre når du ikke går inn i situasjonen med tanken om at det er «lenge til neste gang». Du smugler ikke varer inn til Norge dersom du bor et steinkast fra grensa.

For meg ble jeg endelig kvitt disse tankene da jeg forsto at det faktisk er lov til å spise mat hele tiden, og mine tips til deg er:

  1. Forsøk å kvitte deg med tanken om at det finnes ja- og neimat.
    Alle matvarer kan spises hver eneste dag, selv om du nødvendigvis kan spise mer brokkoli enn sjokolade uten å bekymre deg for at kjærlighetshåndtakene skal bli enda mere elskelige!
  2. Velg det beste alternativet!
    Er du glad i is? Den nye «dreampinnen» fra Diplomis, eller creme pasjonsfrukt fra Hennig Olsen inneholder like mye kalorier som 1 stort eple og er en ekstremt god konkurrent til de tyngre vaniljeisene. Nyt den med god samvittighet i dag, i morgen og hver dag fremover!
  3. Unn deg litt hver gang du måtte ønske det!
    Nå mener jeg selvsagt ikke at du skal spise haugevis med sjokolade hver gang du tenker på det, men at det er lov å ta en liten bit her og der. Ved å prøve seg frem utenfor de settingene hvor man vanligvis overspiser vil det være lettere å ha kontroll på det som skjer, og ikke minst opparbeider man seg en god dose mestringsfølelse og viljestyrke som man kan ta med seg inn i de uoversiktelige situasjonene! Jeg og Andreas spiser to biter sjokolade hver dag 😉
  4. Vær i aktivitet!!
    For ja, det er mye lettere å velge sunt om man samtidig bruker kroppen litt. Når frister egentlig sjokoladen mest – etter en god tur i skogen, eller på sofaen etter en lat dag?

Sist, men ikke minst – gi deg selv tid. Når man stadig går rundt med tanken om at man skal oppnå X innen en gitt dato er det lett å bli så skuffet over seg selv når man først «skeier ut» at ting går helt over styr. Forsøk heller å finne en livsstil som du kan leve med, og som samtidig vil føre til at du kommer dit du vil over tid. For vi har egentlig ganske god tid, har vi ikke?

God helg alle sammen!

2016-05-10 19.54.04-1

//Camilla

6 svar til “17. mai og pinse – unngå smellene!”

  1. Heidi sier:

    Hvor lenge har du og A vært sammen?

  2. Nei det har jeg ikke, men jah.. Vi tenker sikkert likt 😉

  3. Marion sier:

    Hehehe.. Ja, sikkert… 😉

  4. Lene sier:

    Du har ærlig talt lite å ta deg til, Marion! Haha fy fader. La igjen et svar til deg hos Helene også. Skjerp deg!

    Så forbanna bra at BÅDE Helene og Camilla deler dette. Eller… Nei… Vi må kritisere litt… De skriver jo så likt… Hm… Hvem kom opp med dette først… Det må vi komme til bunns i… DET er viktig… Sånn her kan vi ikke ha det… Eller, kan vi det?

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits