arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

17. mai og pinse – unngå smellene!

Jeg må bare få det ut, for jeg sitter her og irriterer meg grønn over at jeg ikke finner noen bråkete artikler til kveldens fotballkamp. Det jeg har mest lyst på er en sånn pinne, som det er festet en annen pinne i toppen på (står vinkelrett ut) og som lager en forferdelig lyd dersom man får den øverste pinnen til å svinge rundt. Er det noen som overhodet skjønner hva jeg mener og kan hjelpe meg?

Men nok om det! Foran oss ligger nemlig den siste langhelgen i mai, årets mest festlige dag, milevis med koldtbord – og dessverre også like mange mil med dårlig samvittighet ventende i andre enden. For av en eller annen grunn har det blitt sånn at vi ikke bare koser oss på 17. mai, vi fråtser. Vi spiser ikke så mange is vi vil, men så mange is vi kan, og da er det faktisk ikke så rart at samvittigheten kommer krypende sammen med bevisstheten den 18. mai. 2016-05-11 21.08.18 2016-05-12 18.57.35 P1050150Jeg vet at det er vanskelig å begrense seg når det er så mye som er tilgjengelig, men likevel har jeg troen på at det er det eneste som funker. Den balansen som gjør at man faktisk stopper inntaket av mat før man kjenner at røkelaksen er i ferd med å svømme motstrøms opp halsen igjen tar det tid å finne, men det er mulig. Du må bare tørre å begynne! For ja, dette handler litt om mot, gjør det ikke? Vi er nervøse for å gå glipp av noe, for å miste sjansen til å spise så mye vi bare orker igjen, for å ikke dekke absolutt alle behov for flere uker frem i tid og for å sitte igjen med en følelse av at det er noe annet vi også har lyst på.

Men kjære, kjære deg. Du kan spise is hver eneste dag om du ønsker. Du kan lage koldtbordmat til middag neste lørdag og du kan bake boller når enn du måtte føle lysten trenge seg på! Du behøver på ingen måte å fylle noen kvote denne helgen, dette er ikke som en harrytur hvor du ikke kommer til å reise over grensa igjen på en stund og derfor smugler med deg mer inn til landet enn det som egentlig er innafor.

Dette er livet. Og dersom du bare kunne blitt kvitt de tankene om at det finnes en liste med «ja-mat» og en liste med «nei-mat» så ville alt blitt så fryktelig mye enklere. Behovet for å overspise blir plutselig litt mindre når du ikke går inn i situasjonen med tanken om at det er «lenge til neste gang». Du smugler ikke varer inn til Norge dersom du bor et steinkast fra grensa.

For meg ble jeg endelig kvitt disse tankene da jeg forsto at det faktisk er lov til å spise mat hele tiden, og mine tips til deg er:

  1. Forsøk å kvitte deg med tanken om at det finnes ja- og neimat.
    Alle matvarer kan spises hver eneste dag, selv om du nødvendigvis kan spise mer brokkoli enn sjokolade uten å bekymre deg for at kjærlighetshåndtakene skal bli enda mere elskelige!
  2. Velg det beste alternativet!
    Er du glad i is? Den nye «dreampinnen» fra Diplomis, eller creme pasjonsfrukt fra Hennig Olsen inneholder like mye kalorier som 1 stort eple og er en ekstremt god konkurrent til de tyngre vaniljeisene. Nyt den med god samvittighet i dag, i morgen og hver dag fremover!
  3. Unn deg litt hver gang du måtte ønske det!
    Nå mener jeg selvsagt ikke at du skal spise haugevis med sjokolade hver gang du tenker på det, men at det er lov å ta en liten bit her og der. Ved å prøve seg frem utenfor de settingene hvor man vanligvis overspiser vil det være lettere å ha kontroll på det som skjer, og ikke minst opparbeider man seg en god dose mestringsfølelse og viljestyrke som man kan ta med seg inn i de uoversiktelige situasjonene! Jeg og Andreas spiser to biter sjokolade hver dag 😉
  4. Vær i aktivitet!!
    For ja, det er mye lettere å velge sunt om man samtidig bruker kroppen litt. Når frister egentlig sjokoladen mest – etter en god tur i skogen, eller på sofaen etter en lat dag?

Sist, men ikke minst – gi deg selv tid. Når man stadig går rundt med tanken om at man skal oppnå X innen en gitt dato er det lett å bli så skuffet over seg selv når man først «skeier ut» at ting går helt over styr. Forsøk heller å finne en livsstil som du kan leve med, og som samtidig vil føre til at du kommer dit du vil over tid. For vi har egentlig ganske god tid, har vi ikke?

God helg alle sammen!

2016-05-10 19.54.04-1

//Camilla

6 svar til “17. mai og pinse – unngå smellene!”

  1. Heidi sier:

    Hvor lenge har du og A vært sammen?

  2. Nei det har jeg ikke, men jah.. Vi tenker sikkert likt 😉

  3. Marion sier:

    Hehehe.. Ja, sikkert… 😉

  4. Lene sier:

    Du har ærlig talt lite å ta deg til, Marion! Haha fy fader. La igjen et svar til deg hos Helene også. Skjerp deg!

    Så forbanna bra at BÅDE Helene og Camilla deler dette. Eller… Nei… Vi må kritisere litt… De skriver jo så likt… Hm… Hvem kom opp med dette først… Det må vi komme til bunns i… DET er viktig… Sånn her kan vi ikke ha det… Eller, kan vi det?

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits