arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Mist kiloene, ikke motivasjonen!

På mandag snakket jeg litt om hvordan du kan nå målene dine, en gang for alle. Helt til slutt i innlegget stilte jeg deg en del spørsmål som jeg nå håper du har besvart for deg selv. For er det ikke litt sånn at vi hopper på den ene trenden etter den andre uten å egentlig ta med i betraktning hva vi faktisk har kapasitet til?

Når du nå har fått ned på papir hvor mye tid du har til rådighet, hva du liker å spise og hva du eventuelt bruker tid på i dag som du fint kan klare deg uten er det på tide å sette det hele ut i praksis. Resultatene kommer tross alt ikke av seg selv! De neste spørsmålene du kan stille deg er dermed:

  • Hva liker jeg å trene?
  • Hvilke gode rutiner har jeg allerede på kostholdsfronten?
  • Hva er det som gjør at jeg er der jeg er i dag, og ikke der jeg skulle ønske jeg var?

For som jeg har sagt: alt fungerer. Liker du å trene gruppetimer? Do it! Er du mer fan av å løfte vekter i styrkerommet? Flott for deg! Synes du det er for skummelt å ta turen inn blant de bøse guttene? Vel, da kan du finne på noe annet å gjøre. Det viktigste er nemlig ikke hva du gjør, men at du gjør noe.

Når du nå har klart for deg hvor mye tid du har og hva du liker å gjøre er det på tide å gå og hente kalenderen sin (ja, gjør det). Finn X-antall dager i neste uke hvor du skal gjøre dette, og lag en avtale med noen annen enn deg selv. I allefall dersom du er som meg! Sjansen for at jeg gjennomfører de planene jeg har lagt for meg selv stiger betraktelig dersom noen andre vet at jeg skal gjøre nettopp dette. Si det til barna, til samboeren eller lag en avtale med en venninne om at hun skal være med, så er det plutselig ikke så vanskelig likevel.

=slo 20151021. Camilla Lorntzen (i grŒ topp) er personlig trener og trener ogsŒ kundene i Boot Camp (opprinnelig milit¾r rekruttrening med streng disiplin. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet

Når dette er på plass kan du flytte blikket over på kostholdet ditt. For det er nemlig sånn at det er dette du først og fremst må gjøre noe med dersom ønsket er å miste noen kilo på kroppen. Det betyr likevel ikke at du bør endre alt på en og samme gang! Du har helt sikkert vaner i dag som er mer enn gode nok. Kanskje er du flink til å få i deg frokost før du drar på jobb eller lager du alltid middag som familien kan spise sammen? Uansett hva det er så er dette ting du skal holde fast ved og la være som det er.

Samtidig har man alltid vaner som ikke er fullt så gode. Slik som min tendens til å tømme kjøkkenskapene når jeg er hjemme alene på kveldene (satt på spissen). Like viktig som det er å ta tak i de gode er det å luke ut de dårlige. Jeg kan en gang for alle si at det å kutte ut en vane er ekstremt vanskelig. Det som derimot er hakket enklere er å bytte den ut med noe annet. Spiser du sjokolade på kvelden? Forsøk deg i stedenfor med søt frukt. Småspiser du på nøtter hele dagen? Kjøp noen sukkerfrie pastiller eller gå med en vannflaske i hånden til enhver tid. Hjernen din er ikke så smart at den kan skille det ene fra det andre, den vil bare at du skal gjøre noe! Hvorfor tror du de fleste som slutter å røyke begynner å snuse eller spise mer?

Siste del av «slik når du målene dine» kommer på fredag! Frem til da:

Hva er dine beste tips til oss som er alt for glade i småspising?

//Camilla

2 svar til “Mist kiloene, ikke motivasjonen!”

  1. Malin sier:

    «Siste del av «slik når du målene dine» kommer på fredag!»

    Hei, bare lurte på om det søtsug-innlegget var «siste del», eller om det rett og slett ikke har kommet enda?
    Skjønner om det er mye å gjøre, så bare spør 🙂

    Ha ei fin uke!

  2. Hei Malin! Du har selvsagt helt rett. Ble litt mye oppstyr rundt det ene innlegget, så glemte jeg rett og slett helt å legge ut det siste! Det ligger klart til publisering, så skal få det ut i morgen 🙂
    Takk for at du holder styr på meg 😀

    Klem <3

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits