arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

3 øvelser for deg med vond rygg

Treningen i dag ble på ingen måte som planlagt, da ryggen min rett og slett er litt vrang enda. Mest sannsynlig har jeg fått en liten strekk nede på høyre side, så det er på ingen måte krise, men vondt gjør det nå likevel! Og når noe gjør vondt, vel da forsøker i allefall jeg å styre unna den smerten så godt som overhodet mulig. Jeg går litt rart, sitter litt rart og ligger litt rart, og summa summarum fører dette til en litt stivere kropp. Nå er jo jeg såpass heldig at ryggvondten allerede er på vei vekk, men det er det på langt nær alle som er! Slike type smerter kan sitte i lenge, og da er det fort gjort å falle i «stillefella».

Stillefella er den vi går i når vi blir såpass redde for smerten at vi slutter å bevege oss. Uten bevegelse blir ryggen enda stivere enn den er fra før, og så er vi plutselig inne i en ond sirkel det kan være vanskelig å bryte ut av. Jeg forstår ekstremt godt at det kan være skummelt å bøye, strekke og rulle med ryggen når den er vond, men husk at dette er bevegelser som den i utgangspunktet er designet for å utføre. Bevegelser som, med mindre du har fått beskjed om noe annet, du også burde utføre! I dag vil jeg gjerne vise deg 3 øvelser du kan prøve deg på dersom du sliter med ryggen (eller om du bare vil bli litt mykere). I alle tre øvelsene er det fleksjons- (krum) og ekstensjonsbevegelser (svai) som utføres – rotasjonsbevegelser kommer neste uke! 🙂

Jeffersoncurl

Still deg rett opp og ned med ca hoftebreddes avstand mellom bena. Begynn med å bøye nakken og følg etter med skuldre og rygg. Det kan lønne seg å tenke at du skal bevege på hver eneste ryggvirvel, og dermed krumme ryggen så mye som mulig! Strekk deg så langt ned som du kommer, og pust 2-3 ganger i bunnposisjon før du returnerer til toppen. Gjenta 6-8 ganger.

Ryggstrekk

Denne øvelsen kan enten kjøres alene, eller som en kombinasjon med jefferson curl. Len deg så godt frem du kan – hvor langt ned du kommer spiller ingen trille. Begynn på et nivå som føles «komfortabelt». Slapp helt av i ryggen, før du heiser skuldrene litt opp slik at den retter seg ut. Du må gjerne tenke at du skal svaie ryggen. Senk deg rolig ned igjen og gjenta 5-10 ganger.

Bird dog

Stå på alle fire med armer plassert rett under skuldrene. Trekk navlen lett inn slik at du står med en nøytral rygg (hverken svai eller krum). Uten å tilte over til den ene siden løfter du motsatt arm og bein, og strekker disse så langt ut som mulig.

Det viktige når du utfører disse bevegelsene er at du lytter til din kropp. Ikke kjør hele bevegelsen dersom du kjenner smertene trenge seg på, men stopp heller litt før og gjør en mindre variant av øvelsen. Det er ikke om å gjøre å bevege mest mulig med en gang, men å bevege litt hele tiden 🙂

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits