arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

3 øvelser for deg med vond rygg

Treningen i dag ble på ingen måte som planlagt, da ryggen min rett og slett er litt vrang enda. Mest sannsynlig har jeg fått en liten strekk nede på høyre side, så det er på ingen måte krise, men vondt gjør det nå likevel! Og når noe gjør vondt, vel da forsøker i allefall jeg å styre unna den smerten så godt som overhodet mulig. Jeg går litt rart, sitter litt rart og ligger litt rart, og summa summarum fører dette til en litt stivere kropp. Nå er jo jeg såpass heldig at ryggvondten allerede er på vei vekk, men det er det på langt nær alle som er! Slike type smerter kan sitte i lenge, og da er det fort gjort å falle i «stillefella».

Stillefella er den vi går i når vi blir såpass redde for smerten at vi slutter å bevege oss. Uten bevegelse blir ryggen enda stivere enn den er fra før, og så er vi plutselig inne i en ond sirkel det kan være vanskelig å bryte ut av. Jeg forstår ekstremt godt at det kan være skummelt å bøye, strekke og rulle med ryggen når den er vond, men husk at dette er bevegelser som den i utgangspunktet er designet for å utføre. Bevegelser som, med mindre du har fått beskjed om noe annet, du også burde utføre! I dag vil jeg gjerne vise deg 3 øvelser du kan prøve deg på dersom du sliter med ryggen (eller om du bare vil bli litt mykere). I alle tre øvelsene er det fleksjons- (krum) og ekstensjonsbevegelser (svai) som utføres – rotasjonsbevegelser kommer neste uke! 🙂

Jeffersoncurl

Still deg rett opp og ned med ca hoftebreddes avstand mellom bena. Begynn med å bøye nakken og følg etter med skuldre og rygg. Det kan lønne seg å tenke at du skal bevege på hver eneste ryggvirvel, og dermed krumme ryggen så mye som mulig! Strekk deg så langt ned som du kommer, og pust 2-3 ganger i bunnposisjon før du returnerer til toppen. Gjenta 6-8 ganger.

Ryggstrekk

Denne øvelsen kan enten kjøres alene, eller som en kombinasjon med jefferson curl. Len deg så godt frem du kan – hvor langt ned du kommer spiller ingen trille. Begynn på et nivå som føles «komfortabelt». Slapp helt av i ryggen, før du heiser skuldrene litt opp slik at den retter seg ut. Du må gjerne tenke at du skal svaie ryggen. Senk deg rolig ned igjen og gjenta 5-10 ganger.

Bird dog

Stå på alle fire med armer plassert rett under skuldrene. Trekk navlen lett inn slik at du står med en nøytral rygg (hverken svai eller krum). Uten å tilte over til den ene siden løfter du motsatt arm og bein, og strekker disse så langt ut som mulig.

Det viktige når du utfører disse bevegelsene er at du lytter til din kropp. Ikke kjør hele bevegelsen dersom du kjenner smertene trenge seg på, men stopp heller litt før og gjør en mindre variant av øvelsen. Det er ikke om å gjøre å bevege mest mulig med en gang, men å bevege litt hele tiden 🙂

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits