arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

3 øvelser som kommer til å overraske deg!

Da jeg våknet opp i dag tidlig, 0500, vurderte jeg helt ærlig å bare bli i senga. Jeg fatter og begriper ikke at enkelte mennesker liker å stå opp så tidlig, og at de da føler de får noe ut av dagen. Spør du meg er det helt jævlig og fører ofte til at jeg går rundt som en hjernedød zombie resten av dagen. Nei, det gir meg ikke en ekstra boost å måtte sette et par nakne føtter ned på et kaldt tregulv når jeg egentlig kunne ha holdt de under dyna i flere timer til, og det gir meg ikke en herlig følelse i kroppen å spurte ned til T-banen i det som virker som minusgrader når alle andre ligger og grynter. Jeg skulle helst gryntet selv.

Men. Det å kunne legge seg ned på yogamatten 0630 og suse inn i en egen verden av pust, kroppsbevissthet og bevegelse.. Det er virkelig deilig. Det gjør det hele verdt det. Og av en eller annen grunn fjerner det alt som heter tretthet og zombiefølelser fra kroppen.

Under timen i dag lå fokuset på generell bevegelighet i rygg, hofter og skuldre, og jeg må innrømme at jeg fikk en skikkelig aha-opplevelse da vi skulle kjøre rotasjoner på knærne. Jeg har trodd at jeg er ganske bevegelig, men jeg hadde virkelig ikke sjans til å få armen rett opp i taket (øvelse 1)! Gjett om denne skal inn før styrketreningene fremover, da?

1: Rotasjon på knær

Stå på alle fire med en nøytral rygg. Den skal hverken svaie eller krummes, men du skal ha en lett kontakt med magen. Det kan lønne deg å tenke at navelen trekkes lett opp mot ryggen. Begynn med å strekke venstre hånd opp mot taket mens du tenker at du skal vise frem brystet så mye som mulig. Fra kameravinkelen skal man i utgangspunktet kunne lese alt som står på brystkassen min og se begge skuldrene rett ovenfor hverandre, så du ser at jeg har litt å jobbe med! Gjenta på motsatt side. p1060813 p1060816 p1060817 p1060818

2: Hoftestrekk

Ta et godt steg bakover fra stående posisjon, og sett bakre kne i bakken. Jo lenger bak du har denne foten, jo mer vil du kjenne strekken. Begynn med å rette deg litt opp, og kjenn etter hvordan det føles. Strekker det mye allerede her kan du bli i denne posisjonen, eller du kan velge å reise deg helt opp. Ønsker du en ekstra utfordring strekker du hendene i taket og lener deg lett bakover. Hold i 6-7 gode inn- og utpust før du bytter side. p1060820 p1060824 p1060827

3: Delfin til sideplanke

Plasser kroppen i en plankeposisjon med underarmene pekende fremover. Kjenn at du trekker navelen lett opp mot ryggen og med dette har kontroll på kjernen (hverken svai eller krum rygg) og hold i 2-3 gode pust. Press lett i fra med armene og skyt rumpa opp i taket slik at du ender opp i posisjon 2. Hold posisjonen i 2-3 gode pust. Returner til planke, og flytt høyre hånd inn mot venstre albue. Len deg over på høyre arm, strekk venstre arm opp i taket og skyt hoften samme vei. Det er fullt lov å sette knærne i bakken. Hold i 4-5 pust før du rolig returnerer til planke og gjentar på motsatt side.

p1060835 p1060831 p1060835p1060836 p1060840 p1060839

Kjør disse øvelsene som en avslutning (eller oppvarming) ved neste styrketrening – jeg kan nesten garantere deg en liten aha-opplevelse. En sterk kropp er jo fint og flott (og utrolig viktig), men hva skal du bruke den til om den ikke kan beveges?

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits