arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

3 øvelser som kommer til å overraske deg!

Da jeg våknet opp i dag tidlig, 0500, vurderte jeg helt ærlig å bare bli i senga. Jeg fatter og begriper ikke at enkelte mennesker liker å stå opp så tidlig, og at de da føler de får noe ut av dagen. Spør du meg er det helt jævlig og fører ofte til at jeg går rundt som en hjernedød zombie resten av dagen. Nei, det gir meg ikke en ekstra boost å måtte sette et par nakne føtter ned på et kaldt tregulv når jeg egentlig kunne ha holdt de under dyna i flere timer til, og det gir meg ikke en herlig følelse i kroppen å spurte ned til T-banen i det som virker som minusgrader når alle andre ligger og grynter. Jeg skulle helst gryntet selv.

Men. Det å kunne legge seg ned på yogamatten 0630 og suse inn i en egen verden av pust, kroppsbevissthet og bevegelse.. Det er virkelig deilig. Det gjør det hele verdt det. Og av en eller annen grunn fjerner det alt som heter tretthet og zombiefølelser fra kroppen.

Under timen i dag lå fokuset på generell bevegelighet i rygg, hofter og skuldre, og jeg må innrømme at jeg fikk en skikkelig aha-opplevelse da vi skulle kjøre rotasjoner på knærne. Jeg har trodd at jeg er ganske bevegelig, men jeg hadde virkelig ikke sjans til å få armen rett opp i taket (øvelse 1)! Gjett om denne skal inn før styrketreningene fremover, da?

1: Rotasjon på knær

Stå på alle fire med en nøytral rygg. Den skal hverken svaie eller krummes, men du skal ha en lett kontakt med magen. Det kan lønne deg å tenke at navelen trekkes lett opp mot ryggen. Begynn med å strekke venstre hånd opp mot taket mens du tenker at du skal vise frem brystet så mye som mulig. Fra kameravinkelen skal man i utgangspunktet kunne lese alt som står på brystkassen min og se begge skuldrene rett ovenfor hverandre, så du ser at jeg har litt å jobbe med! Gjenta på motsatt side. p1060813 p1060816 p1060817 p1060818

2: Hoftestrekk

Ta et godt steg bakover fra stående posisjon, og sett bakre kne i bakken. Jo lenger bak du har denne foten, jo mer vil du kjenne strekken. Begynn med å rette deg litt opp, og kjenn etter hvordan det føles. Strekker det mye allerede her kan du bli i denne posisjonen, eller du kan velge å reise deg helt opp. Ønsker du en ekstra utfordring strekker du hendene i taket og lener deg lett bakover. Hold i 6-7 gode inn- og utpust før du bytter side. p1060820 p1060824 p1060827

3: Delfin til sideplanke

Plasser kroppen i en plankeposisjon med underarmene pekende fremover. Kjenn at du trekker navelen lett opp mot ryggen og med dette har kontroll på kjernen (hverken svai eller krum rygg) og hold i 2-3 gode pust. Press lett i fra med armene og skyt rumpa opp i taket slik at du ender opp i posisjon 2. Hold posisjonen i 2-3 gode pust. Returner til planke, og flytt høyre hånd inn mot venstre albue. Len deg over på høyre arm, strekk venstre arm opp i taket og skyt hoften samme vei. Det er fullt lov å sette knærne i bakken. Hold i 4-5 pust før du rolig returnerer til planke og gjentar på motsatt side.

p1060835 p1060831 p1060835p1060836 p1060840 p1060839

Kjør disse øvelsene som en avslutning (eller oppvarming) ved neste styrketrening – jeg kan nesten garantere deg en liten aha-opplevelse. En sterk kropp er jo fint og flott (og utrolig viktig), men hva skal du bruke den til om den ikke kan beveges?

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits