arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

5 myter om celulitter, og hva som faktisk fungerer!

I går tikket det inn en undrende kommentar, og jeg fant ut at jeg like greit kunne ta det hele for meg i et skikkelig innlegg. Cellulitter ser nemlig ut til å være et problem som går igjen hos mange, og noe de fleste har lyst til å gjøre noe med. Vi kjøper kremer, piller og laserbehandlinger i dyre dommer, men spørsmålet gjenstår: er det egentlig noe som fungerer?

Hva er cellulitter?

Før jeg begir meg ut på en lang tirade om hvorfor du kan spare pengene dine så tenker jeg at det er greit å forklare hva cellulitter faktisk er. Navnet i seg selv peker nemlig i retning av at det er en form for betennelse (endingen «itt» = betennelsestilstand), men det har vist seg at dette bare er bullshit. Så, er det noen som forteller deg at du må ta en detox for å få giftstoffer ut av kroppen og bli kvitt ulike betennelser for å få bukt med cellulittene dine? Dytt hodet deres ned i produktene de forsøker å selge deg og si at du heldigvis har nyrer som kan gjøre den jobben.

Likevel er det slik at huden vår, det er ikke bare en tynn film som ligger rundt hele kroppen. Den er bygget opp av forskjellige lag, og de to første kalles epidermis (ytterst) og dermis (nivå 2). Innenfor disse to lagene befinner det seg et lag med fett, og når dette fettet på en eller annen måte finner sin vei ut i dermis, da får vi cellulitter.

Dermis i seg selv består av kollagen, vann og elastiske fibre, og jo tykkere det er, jo mindre cellulitter får vi. Det er derfor menn sjeldent har cellulitter – de har tykkere hudlag og en annen type fettlagring i underhuden (damn them). Det å ha et adekvat inntak av vann og kollagen kan derfor spille en rolle her, men jeg har ikke funnet det grann med vitenskap som støtter oppunder mine tanker, så jeg ville ikke gått ut og kjøpt kollagenpiller med det første. Vann derimot, det må du gjerne drikke nok av!

 Myter om cellulitter

♦ Cellulitter får du bare om du ikke trener. 

Bullshit. Cellulitter er ekstremt genetisk betinget og kommer uavhengig av om du er i god, dårlig eller middels form. Det er likevel bred enighet om at synligheten av cellulittene kan bli mindre med et godt kosthold, regelmessig trening og eventuelt vektnedgang dersom du har mye overflødig fett i «problemområdene». Betyr det at du må ned i vekt og at litt cellulitthud på lårene gjør deg uverdig som menneske? Hell no!

♦  Du bør ty til kardio om du vil ha mindre cellulitter!

NEI! Underhudsfettet er noe vi i liten grad kan påvirke, så det vi må gjøre noe med er det som ligger under der. Og hva er det? MUSKLER! Ved å trene deg til en høyere muskelmasse vil huden fremstå som glattere og risikoen for lårhalsbrudd vil dessuten bli mindre. Win win, eller noe.

♦ En krem mot cellulitter gjør susen!

Du må gjerne smøre deg inn for å få myk og spenstig hud, men om du kjøper en nøytral variant på apoteket eller om du går for en dyr, parfymert, koffeintilsatt cellulittkrem vil ikke spille en liten trille en gang. Du må gjerne tro at den kremen du kjøpte en gang på 90-tallet faktisk ga effekt, men sannheten er nok heller at du gikk fra sahara-rumpe til babyhud, og at du derfor følte en viss bedring.

For, som nevnt over, ligger ikke problemet i selve huden, men i fettet som ligger hele to lag ned. Og jeg beklager å måtte si det: kremen er «tatt opp» lenge før den når dette området! Nyere studier har vist at det kan ha en viss effekt om du bruker en krem som inneholder vitamin A og kombinerer dette med å sette strøm på huden slik at transporten mellom cellene går lettere… Jeg tror jeg holder meg unna bilbatteriet likevel, jeg.

♦  Massasje må vel fungere?

Kanskje akutt, men ikke på sikt. Massasje kan ha en viss effekt «der og da» siden blodsirkulasjonen øker og noe av væsken i området derfor transporteres bort, men fettet vil fremdeles være akkurat der det er! Det å bruke tusenvis av kroner på en eller annen massasjeterapi som skal fjerne cellulitter er derfor 100% bortkastet. Spar penga!

♦  Hva med laser?

Dette er kanskje den eneste formen som kan vise seg å ha en viss effekt, men man vet enda ikke om effekten varer utover 6 mnd.

Hva kan du gjøre?

Med mindre du vil investere flerfoldige tusen i en laserbehandling som kanskje ikke gir resultater utover 6 mnd så er den beste veien å gå et sunt kosthold, gode drikkvaner og regelmessig styrketrening. Større muskler vil, som sagt, gjøre så huden legger seg jevnere over them thighs. Røyker du kan det også være en ide å stumpe denne, da det har vist seg å ha en negativ effekt.

Likevel er det også sånn at cellulitter, det er genetisk betinget – noen har mer enn andre! Du kan leve resten av livet med å se deg selv i speilet og lure på hvilken krem du skal prøve deg på i dag, eller du kan gjøre det beste ut av det du har fått og leve et lykkelig liv selv om du har litt kunsterisk hud her og der. Jeg har cellulitter, og har aldri ofret de en eneste tanke, og har heller ikke tenkt å begynne med det i dag.

Har du prøvd noen ulike metoder for å få bukt med cellulittene?

//Camilla

3 svar til “5 myter om celulitter, og hva som faktisk fungerer!”

  1. MalinS sier:

    Hva skjer? 🙁 er du syk så god bedring! Har du bare ferie, så kos deg <3

  2. Er syk på ferie!! ;D Hahahah! Neida, ikke syk akkurat, bare latterlig sliten. Satser på en god natts søvn i natt, så kommer det seg sikkert til i morgen. Tusen takk søta <3

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits