arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

5 myter om celulitter, og hva som faktisk fungerer!

I går tikket det inn en undrende kommentar, og jeg fant ut at jeg like greit kunne ta det hele for meg i et skikkelig innlegg. Cellulitter ser nemlig ut til å være et problem som går igjen hos mange, og noe de fleste har lyst til å gjøre noe med. Vi kjøper kremer, piller og laserbehandlinger i dyre dommer, men spørsmålet gjenstår: er det egentlig noe som fungerer?

Hva er cellulitter?

Før jeg begir meg ut på en lang tirade om hvorfor du kan spare pengene dine så tenker jeg at det er greit å forklare hva cellulitter faktisk er. Navnet i seg selv peker nemlig i retning av at det er en form for betennelse (endingen «itt» = betennelsestilstand), men det har vist seg at dette bare er bullshit. Så, er det noen som forteller deg at du må ta en detox for å få giftstoffer ut av kroppen og bli kvitt ulike betennelser for å få bukt med cellulittene dine? Dytt hodet deres ned i produktene de forsøker å selge deg og si at du heldigvis har nyrer som kan gjøre den jobben.

Likevel er det slik at huden vår, det er ikke bare en tynn film som ligger rundt hele kroppen. Den er bygget opp av forskjellige lag, og de to første kalles epidermis (ytterst) og dermis (nivå 2). Innenfor disse to lagene befinner det seg et lag med fett, og når dette fettet på en eller annen måte finner sin vei ut i dermis, da får vi cellulitter.

Dermis i seg selv består av kollagen, vann og elastiske fibre, og jo tykkere det er, jo mindre cellulitter får vi. Det er derfor menn sjeldent har cellulitter – de har tykkere hudlag og en annen type fettlagring i underhuden (damn them). Det å ha et adekvat inntak av vann og kollagen kan derfor spille en rolle her, men jeg har ikke funnet det grann med vitenskap som støtter oppunder mine tanker, så jeg ville ikke gått ut og kjøpt kollagenpiller med det første. Vann derimot, det må du gjerne drikke nok av!

 Myter om cellulitter

♦ Cellulitter får du bare om du ikke trener. 

Bullshit. Cellulitter er ekstremt genetisk betinget og kommer uavhengig av om du er i god, dårlig eller middels form. Det er likevel bred enighet om at synligheten av cellulittene kan bli mindre med et godt kosthold, regelmessig trening og eventuelt vektnedgang dersom du har mye overflødig fett i «problemområdene». Betyr det at du må ned i vekt og at litt cellulitthud på lårene gjør deg uverdig som menneske? Hell no!

♦  Du bør ty til kardio om du vil ha mindre cellulitter!

NEI! Underhudsfettet er noe vi i liten grad kan påvirke, så det vi må gjøre noe med er det som ligger under der. Og hva er det? MUSKLER! Ved å trene deg til en høyere muskelmasse vil huden fremstå som glattere og risikoen for lårhalsbrudd vil dessuten bli mindre. Win win, eller noe.

♦ En krem mot cellulitter gjør susen!

Du må gjerne smøre deg inn for å få myk og spenstig hud, men om du kjøper en nøytral variant på apoteket eller om du går for en dyr, parfymert, koffeintilsatt cellulittkrem vil ikke spille en liten trille en gang. Du må gjerne tro at den kremen du kjøpte en gang på 90-tallet faktisk ga effekt, men sannheten er nok heller at du gikk fra sahara-rumpe til babyhud, og at du derfor følte en viss bedring.

For, som nevnt over, ligger ikke problemet i selve huden, men i fettet som ligger hele to lag ned. Og jeg beklager å måtte si det: kremen er «tatt opp» lenge før den når dette området! Nyere studier har vist at det kan ha en viss effekt om du bruker en krem som inneholder vitamin A og kombinerer dette med å sette strøm på huden slik at transporten mellom cellene går lettere… Jeg tror jeg holder meg unna bilbatteriet likevel, jeg.

♦  Massasje må vel fungere?

Kanskje akutt, men ikke på sikt. Massasje kan ha en viss effekt «der og da» siden blodsirkulasjonen øker og noe av væsken i området derfor transporteres bort, men fettet vil fremdeles være akkurat der det er! Det å bruke tusenvis av kroner på en eller annen massasjeterapi som skal fjerne cellulitter er derfor 100% bortkastet. Spar penga!

♦  Hva med laser?

Dette er kanskje den eneste formen som kan vise seg å ha en viss effekt, men man vet enda ikke om effekten varer utover 6 mnd.

Hva kan du gjøre?

Med mindre du vil investere flerfoldige tusen i en laserbehandling som kanskje ikke gir resultater utover 6 mnd så er den beste veien å gå et sunt kosthold, gode drikkvaner og regelmessig styrketrening. Større muskler vil, som sagt, gjøre så huden legger seg jevnere over them thighs. Røyker du kan det også være en ide å stumpe denne, da det har vist seg å ha en negativ effekt.

Likevel er det også sånn at cellulitter, det er genetisk betinget – noen har mer enn andre! Du kan leve resten av livet med å se deg selv i speilet og lure på hvilken krem du skal prøve deg på i dag, eller du kan gjøre det beste ut av det du har fått og leve et lykkelig liv selv om du har litt kunsterisk hud her og der. Jeg har cellulitter, og har aldri ofret de en eneste tanke, og har heller ikke tenkt å begynne med det i dag.

Har du prøvd noen ulike metoder for å få bukt med cellulittene?

//Camilla

3 svar til “5 myter om celulitter, og hva som faktisk fungerer!”

  1. MalinS sier:

    Hva skjer? 🙁 er du syk så god bedring! Har du bare ferie, så kos deg <3

  2. Er syk på ferie!! ;D Hahahah! Neida, ikke syk akkurat, bare latterlig sliten. Satser på en god natts søvn i natt, så kommer det seg sikkert til i morgen. Tusen takk søta <3

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits