arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik kom Maria tilbake til hverdagsrutinene igjen!

I Januar dro Maria til Guatemala, noe som førte til at hverdagen ble satt på hodet. Det ble ikke tid til trening og kostholdet måtte tilpasses det som ble servert på praksisplassen og de lokale restaurantene. Nå som hun er tilbake i Norge er hun i løpet av få uker kommet tilbake i de gamle rutinene og jeg lurer selvsagt… Hvordan klarte hun det?

Slik kom Maria tilbake til hverdagsrutinene igjen!

2018 startet for min del med å følge en drøm jeg lenge har hatt, nemlig om å reise mer. Jeg dro først til Cuba for en liten ferie, deretter til Guatemala. Til sammen tilbragte jeg 9 uker i Latin-Amerika. Lille meg, som aldri har vært utenfor Europa før! I Guatemala hadde jeg praksisplass på et sykehus som en del av utdannelsen min i samfunnsernæring. Jeg trente ikke en eneste økt mens jeg var på reise. Aktiviteten min bestod av mye gåing, jeg rundet 10 000 på skrittelleren nesten hver dag. I tillegg hadde jeg et par flotte gåturer.

Da jeg kom tilbake var det et hardt gjensyn med hverdagen i Norge. Rett tilbake på skole og jobb, uten tid til å «lande» og bearbeide inntrykk. For ikke å snakke om jetlag! Et par uker etter at jeg kom tilbake var jeg allikevel tilbake i rytmen. Det rare er at det skjedde litt av seg selv, uten at jeg tenkte så veldig mye over det.

Plutselig hadde jeg vært på min første gruppetime og plutselig hadde jeg tatt min første joggetur. Helt uten å planlegge det. For meg har nå bevegelse blitt en så selvfølgelig del av hverdagen at det falt helt naturlig å melde seg på en TRX-time så fort jetlagen hadde lagt seg. Når det gjelder kostholdet har jeg savnet mitt eget kjøkken og butikken på hjørnet så mye at det var en glede å komme tilbake! Her bor det ingen kakkelakker, og vannet kan drikkes rett fra springen!

Grunnlaget har jeg lagt gjennom hele 2017 hvor jeg trente jevnlig. Trening og bevegelse har blitt en vane og en glede i hverdagen. Jeg gruer meg ikke til trening, for nå har det blitt mitt fristed hvor jeg slapper av – i hodet vel å merke. Hverdagen er ikke den samme uten bevegelse. De gode vanene som var på plass før jeg dro sørget for at hverdagen kom tilbake litt av seg selv da jeg kom hjem.

Når man reiser, om det er ferie eller en annen årsak, så tar man et skritt ut av hverdagen. Kostholdet blir ofte annerledes og graden av bevegelse kan både øke og synke. Det er ikke noen grunn til å ha dårlig samvittighet for dette, eller tenke at all innsats du har lagt ned før reisen var bortkastet. Tvert imot! Nyt reisen, og tenk at den allerede nedlagte innsatsen hjelper deg å komme tilbake til gode vaner etterpå. En periode med litt annerledes kosthold og mindre trening er ikke verdens undergang. Dessuten er det mange muligheter for å holde seg aktiv på reise, for eksempel ender man ofte opp med å gå veldig mye. Alt du trenger er behagelige sko og gjerne en ryggsekk!

Mine tips for å komme tilbake i rytmen etter en lengre reise:

 

♥ La kropp og sinn få litt tid til å «lande». På reisen har du nok opplevd ting som trenger å synke inn, og det å reise kan i seg selv være en påkjenning for kroppen.

♥ Har du reist lang så må du la søvnen få komme på plass før du i det hele tatt tenker på trening. Søvn er viktig!

♥Gjør noe du liker når du skal begynne å trene igjen. Husk at formen kan være litt annerledes enn da du dro, men det meste kan jo tilpasses. Jeg hadde tidenes gangsperre etter første TRX-time på over 2 måneder, men det kom seg heldigvis fort.

♥Det samme gjelder for maten. Spis mat du liker og har savnet på reisen. For min del var hjemmebakt grovbrød høyt på ønskelisten!

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits