arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Slik kom Maria tilbake til hverdagsrutinene igjen!

I Januar dro Maria til Guatemala, noe som førte til at hverdagen ble satt på hodet. Det ble ikke tid til trening og kostholdet måtte tilpasses det som ble servert på praksisplassen og de lokale restaurantene. Nå som hun er tilbake i Norge er hun i løpet av få uker kommet tilbake i de gamle rutinene og jeg lurer selvsagt… Hvordan klarte hun det?

Slik kom Maria tilbake til hverdagsrutinene igjen!

2018 startet for min del med å følge en drøm jeg lenge har hatt, nemlig om å reise mer. Jeg dro først til Cuba for en liten ferie, deretter til Guatemala. Til sammen tilbragte jeg 9 uker i Latin-Amerika. Lille meg, som aldri har vært utenfor Europa før! I Guatemala hadde jeg praksisplass på et sykehus som en del av utdannelsen min i samfunnsernæring. Jeg trente ikke en eneste økt mens jeg var på reise. Aktiviteten min bestod av mye gåing, jeg rundet 10 000 på skrittelleren nesten hver dag. I tillegg hadde jeg et par flotte gåturer.

Da jeg kom tilbake var det et hardt gjensyn med hverdagen i Norge. Rett tilbake på skole og jobb, uten tid til å «lande» og bearbeide inntrykk. For ikke å snakke om jetlag! Et par uker etter at jeg kom tilbake var jeg allikevel tilbake i rytmen. Det rare er at det skjedde litt av seg selv, uten at jeg tenkte så veldig mye over det.

Plutselig hadde jeg vært på min første gruppetime og plutselig hadde jeg tatt min første joggetur. Helt uten å planlegge det. For meg har nå bevegelse blitt en så selvfølgelig del av hverdagen at det falt helt naturlig å melde seg på en TRX-time så fort jetlagen hadde lagt seg. Når det gjelder kostholdet har jeg savnet mitt eget kjøkken og butikken på hjørnet så mye at det var en glede å komme tilbake! Her bor det ingen kakkelakker, og vannet kan drikkes rett fra springen!

Grunnlaget har jeg lagt gjennom hele 2017 hvor jeg trente jevnlig. Trening og bevegelse har blitt en vane og en glede i hverdagen. Jeg gruer meg ikke til trening, for nå har det blitt mitt fristed hvor jeg slapper av – i hodet vel å merke. Hverdagen er ikke den samme uten bevegelse. De gode vanene som var på plass før jeg dro sørget for at hverdagen kom tilbake litt av seg selv da jeg kom hjem.

Når man reiser, om det er ferie eller en annen årsak, så tar man et skritt ut av hverdagen. Kostholdet blir ofte annerledes og graden av bevegelse kan både øke og synke. Det er ikke noen grunn til å ha dårlig samvittighet for dette, eller tenke at all innsats du har lagt ned før reisen var bortkastet. Tvert imot! Nyt reisen, og tenk at den allerede nedlagte innsatsen hjelper deg å komme tilbake til gode vaner etterpå. En periode med litt annerledes kosthold og mindre trening er ikke verdens undergang. Dessuten er det mange muligheter for å holde seg aktiv på reise, for eksempel ender man ofte opp med å gå veldig mye. Alt du trenger er behagelige sko og gjerne en ryggsekk!

Mine tips for å komme tilbake i rytmen etter en lengre reise:

 

♥ La kropp og sinn få litt tid til å «lande». På reisen har du nok opplevd ting som trenger å synke inn, og det å reise kan i seg selv være en påkjenning for kroppen.

♥ Har du reist lang så må du la søvnen få komme på plass før du i det hele tatt tenker på trening. Søvn er viktig!

♥Gjør noe du liker når du skal begynne å trene igjen. Husk at formen kan være litt annerledes enn da du dro, men det meste kan jo tilpasses. Jeg hadde tidenes gangsperre etter første TRX-time på over 2 måneder, men det kom seg heldigvis fort.

♥Det samme gjelder for maten. Spis mat du liker og har savnet på reisen. For min del var hjemmebakt grovbrød høyt på ønskelisten!

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits