arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Alt du vil vite om kosthold, vektnedgang og hvordan jeg spiser!

God morgen godtfolk! Nå sitter jeg her med pittelitt hodepine etter gårdagens jentekveld, men med en forbannet myk hud. Vi tok en sånn svart ansiktsmaske i går, som liksom skulle dra ut både det ene og det andre. Jeg påsto selvsagt hardnakket at den ikke fungerte det grann, men jeg kan ikke annet enn å innrømme at fjeset mitt er soft som en barnerumpe i dag. Så kan jo selvsagt det skyldes hva som helst, som for eksempel at jeg lo så mye i går at ansiktsmusklene mine fikk ekstra blodgjennomstrømming?

Uansett. Under spørsmålsrunden tidligere denne uken var det spesielt ett tema som stakk seg ut, og det var dette med mat. For hvor mye skal man spise? Når? Hvor mange ganger i løpet av en dag? Og hva spiser egentlig jeg?

Dette er åpenbart noe som opptar mange, så derfor tenkte jeg å dra dere gjennom det hele fra A til Å i dag, så godt jeg kan. Det er nemlig helt sikkert noe jeg ikke kan, og da skal ikke jeg sitte her og late som.

Hva spiser du iløpet av en dag?
Det varierer ekstremt mye! Jeg er ikke noe utpreget frokostmenneske, så i ukedagene er det ofte jeg skipper dette måltidet. Ikke fordi jeg skal slanke meg eller noe, men fordi jeg går og gulper som faen hele dagen om jeg spiser for tidlig. Og det orker jeg ikke. I fjor gikk jeg en hel måned og tygde syrenøytraliserende fordi det var så ille, helt til jeg fant ut at den lukkeklaffen over magesekken eller noe ikke er helt på G. Den trenger litt tid på å våkne, så da gir jeg den det! Jeg tar gjerne kvarg, frukt, nøtter og kanskje en skive brød litt utpå morgenkvisten.

Lunsj blir ofte rugbrød (eller annet brød) med smøreost, eggerøre og noe oppskjært frukt, eller knekkebrød med brunost og en kvarg. Jeg er veldig glad i frukt..

Til middag går det i alt fra fiskegrateng til steik, pasta med kjøttsaus og pizza. Jeg er veeeldig glad i å lage mat og kan gjerne stå på kjøkkenet i ett par timer når jeg kommer hjem fra jobb, bare fordi jeg koser meg! Andre dager fordrar jeg ikke komfyren og kjører på med en ferdig pizzabunn fra kiwi med tomatsaus, noe skinke og ost.

Jeg spiser veldig mye frukt både i løpet av dagen og til kvelds, og jeg havner sikkert på en 4-5 om dagen. I tillegg er vi veldig glad i grønnsaker, og forsøker å servere en god salat eller liknende til middag hver dag! Åja, også spiser jeg sjokolade hver dag.

Hva spiser du etter trening?
Jeg pleier som regel å legge et måltid til etter trening, og da blir det alt fra kvarg (type skyr, bare bedre) med nøtter og frukt til eggerøre, brødskive og smøreost! Er jeg på vei ut døra kan jeg kjøpe meg en sjokolademelk, men det gjør jeg faktisk sjeldent. Selv om jeg elsker det.

Bruker du noen kosttilskudd, proteintilskudd etc?
Nei! Eller, jeg skal liksom ta D-vitaminer, men jeg glemmer det hele tiden. Skal prøve igjen denne uken… Også burde jeg ta kreatin, siden det er et av de kosttilskuddene som har god effekt (styrke / muskelvekst), men det glemmer jeg også. Har glemt det i 4 år, så sjansen er liten for at jeg begynner i morgen.

Hvordan klarer du å holde deg til spiseplanen om du har en tung dag?
Jeg følger ingen spiseplan, men spiser faktisk det jeg har lyst på. Det høres ut som tidenes luksusgreie, for ingen gjør jo det lenger, men for min del fungerer det slik: Når jeg har muligheten til å spise hva som helst så velger jeg ofte det «sunne» alternativet. For jeg bestemmer jo selv. Og det andre vil være der neste gang jeg skal spise likevel. Plutselig gir jeg meg selv muligheten til å spise det «gode» (du vet, det vi gjerne kaller usunt) når jeg har lyst på det, ikke når det er tilgjengelig. For tilgjengelig er det hele tiden.

I tillegg er jeg flink til å kose meg hver bidige dag. Jeg gir meg selv lov til å ta den energidrikken til frokost hver dag (jeg vet, stakars tennene mine), og jeg kutter opp frukt om jeg vil ha noe. Ved å gi meg selv lov, snarere enn å skjerpe inn, blir alt så forbannet mye enklere!! Når ingenting er «neimat» har jeg plutselig lyst på ananas og eple oftere enn sjokkis. Jeg lover !

Jeg er med andre ord ikke så veldig glad i planer, men om du synes det fungerer for deg – kjør på! Er det tungt en dag så gi deg selv lov til å forandre på den, og husk at det er ikke hva du spiser som er avgjørende, men hvor mye! Er du langt nede en dag og vil ha noe søtt, eller bare vil kose deg? Bytt ut litt av maten med iskrem da vel! Kalorier er kalorier <3

Hva er ditt beste konkrete råd for å gå ned i vekt? 
Spis mer grønnsaker!!!! Jeg tror jeg har sagt dette 92 ganger bare i 2017, og det er helt seriøst det beste rådet du får, og ikke minst det viktigste. Eller, du kan jo kappe av deg en arm eller et bein også – det vil jo få kroppsvekten til å dale betraktelig, men jeg tror kanskje dette er bedre i lengden.

Et større inntak av grønnsaker vil selvsagt føre til at du får i deg mer fiber og mange gode næringsstoffer, men siden det er så kalorifattig kan det også føre til at du i løpet av en dag / uke /mnd inntar færre kalorier totalt. Du blir jo mett av grønnsaker også!

Grunnen til at de fleste flåser litt av dette tipset tror jeg er todelt. For det første er det litt for enkelt, samtidig som det krever en innsats over tid. Det er ikke en pille du kan ta hver morgen, men noe du må tilberede – og ikke minst spise – hver dag hele tiden. For alltid. Sorry ass, men det er slik det funker.

Og det med å skulle spise det, det tror jeg er grunn nr 2 til at det ofte droppes. For ja, potetmos er bedre enn brokkoli. Jeg skjønner det! MEN grønnsaker trenger faktisk ikke være kjedelig! Du behøver nemlig ikke lage tilbehøret så kalorifattig at det smaker en blanding av gress og silo. Du kan fint ha litt smør på de kokte grønnsakene, steke de i olje og bruke krydder, eller ha fetaost i salaten din. Spør du meg er det disse tingene som gjør at grønnsakene ikke bare finner sin plass i kostholdet, men også blir der!

Jeg har sett flere som tilbyr «skreddersydde kosthold» nevne at ting som olje, fett og dressinger skal kuttes ut, men hvorfor faen skal det det? Og hva skal vi spise da? En salat som drar oss tilbake til koldtbordet vi stelte i stand på 17. mai da vi gikk i 3. klasse på barneskolen, og en eller annen mamma hadde slengt en boks mais over den tørreste, kjipeste samlingen av grønt som noen gang har eksistert?

Nei takke meg til, mat skal være godt!! Du trenger selvsagt ikke bruke hele smørpakka for å steke litt løk, men en t-skje er det ingen som dør av. Og om du har en spiseskje med deilig fetaost i salaten din, så er det fremdeles en salat.

Finnes det en måte å kickstarte vektnedgangen på?
Det finnes mange måter å gjøre dette på, men det betyr ikke at jeg anbefaler det. Med mindre man av medisinske grunner må raskt ned i vekt (ved ekstrem overvekt, fare for sykdom eller liknende) anbefaler jeg at vektnedgangen går rolig og kontrollert. Både for motivasjonen sin skyld og trivselen!

Vil du likevel «kickstarte» noe kan et kosthold primært basert på proteiner (mye proteiner og grønnsaker, lite av alt annet) være en vei å gå, men for friske individer vil jeg virkelig ikke anbefale det. Lær fra henne som levde sånn alt for lenge og endte opp med å stikke fingeren i halsen på do.

Hvor mange kalorier bør man ligge på om dagen for å holde vekten? 
Det er veldig individuelt! For å holde vekten skal du innta like mange kalorier som du forbrenner, slik at det hverken forsvinner noe vekt eller kommer noe ekstra på. Dette høres fort ut som et meget nøyaktig regnestykke som man må passe seg ekstremt for å ikke gjøre feil, men sannheten er at kroppen tilpasser seg det du spiser ganske fint. Spiser du litt mer enn dag regulerer den gjerne slik at du er mindre sulten dagen etter, eller får deg til å bevege deg litt mer slik at kaloriene forsvinner. Den er ganske smart denne kroppen!

Hvor mye den bruker i løpet av en dag vil avhenge av kjønn, alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå, og i tillegg til dette kommer de genetiske faktorene på toppen. Det er med andre ord umulig for meg å svare på – men så lenge du ligger stabilt i vekt over tid (ikke fra dag til dag, men fra feks måned til måned) ligger du godt innafor 🙂

Har du noen lettvinne og sunne påleggstips til knekkebrødet?
Ja! 😀 Grunnen til at knekkebrød ofte er kjipt er fordi det er tørt, så jeg sverger til smøreost, lettmajones eller avokado som base. Smøreost er faktisk det beste. Og nei, majones er ikke usunt. En stripe inneholder typ 20 kcal. Oppå her putter jeg skinke, kylling, kokt egg, eggerøre eller liknende, også topper jeg ofte med tomat. Fordi jeg ikke liker paprika 😛

Hva kan man gjøre for å unngå søtsug på kvelden?
Her tror jeg først vi må skille mellom de forskjellige formene for søtsug. Er det slik at du nekter deg selv mat i løpet av dagen/uken er det nemlig ikke rart om det søtsuget kommer kastet over deg på kvelden. Løsningen her er ofte å spise mer i løpet av dagen. Er det derimot vanen som rir deg, den følelsen av at du «må ha noe» fordi du alltid har noe på kvelden, kan det å begynne å bytte ut godiset med litt andre ting være en fin vei å gå!

Er det chips som er gjengangeren kan det å bytte ut dette med lik mengde popcorn, altså ikke vekt, være et fint sted å begynne. Popcorn er nemlig veldig lett, så en skål popcorn vil være veldig mye magrere enn en skål sjokolade / chips. Når dette går fint kan du forsøke å halvere skålen og kutte opp litt frukt i tillegg! Etterhvert er det kanskje frukten som har tatt over?

Er det OK å unne seg godteri hver dag i små mengder? Jeg har begynt med å la meg kose meg med 150kcal til dagen med sjokolade. Fins det grunner for å ikke gjøre dette?
Så klart kan du gjøre det! Hilsen hun som spiser sjokolade hver dag ;D Så lenge du får i deg det du trenger av vitaminer, mineraler, proteiner og sunt fett ellers i kosten er det ingen grunn til å ikke nyte litt sjokolade hver dag. Dersom du har familiær hyperkolesterolemi, sukkersyken eller annet er det selvsagt andre hensyn å ta, men så lenge du er frisk som en fisk og spiser grønnsakene dine er det helt innafor!

Jeg lurer også på om er det greit å spise mindre av mat frodi du ønsker å kunne ta deg en klump med is på kvelden. Eller er det noe man bør ungå til hverdags? 
Så klart kan du det! 😀 Se svaret over ^^, Og la meg tilføye: Jeg anbefaler ikke at du bytter ut all maten din med is, altså.

Jeg har slanket meg før, og da spist ca 1500kcal, nå når jeg er ferdig føler jeg at jeg må fortsette med dette , at jeg går opp i vekt hvis jeg spiser rundt 2000-2400(som er det vanlige for min vekt,alder,kjønn og høyde). 
Jeg skjønner godt at denne tanken kan dukke opp, spesielt fordi så mange går opp igjen etter en vektnedgang. Tanker om at kroppen går inn i en hvilemodus og at man egentlig bare slutter å forbrenne noe som helst har dukket opp, men heldigvis er ikke dette sant. Det som derimot er verdt å huske på er: Du har gått ned i vekt og veier nå  mindre enn tidligere, noe som også betyr at kroppen forbrenner mindre enn den gjorde før du gikk ned. Det er jo mindre å bære på! Når du nå begynner å spise normalt igjen er det derfor viktig at du tar hensyn til denne vektnedgangen, og ikke går tilbake til den mengden du fikk i deg før denne.

Er du med på tanken? Sett bort i fra det er det ingen grunn til å fortsette å leve på 1500 kcal. Du vil kanskje oppleve at du legger på deg 1-3 kilo når du begynner å spise mer, men dette er IKKE FETT: det er karbohydrater i muskulaturen, mat i magen og væske i kroppen, og det skal være slik 🙂

Bør man prioritere karbs eller proteiner etter trening?
Proteiner etter styrketrening og eventuelt karbs etter hard kondisjonstrening. Det er ingen grunn til å innta store mengder karbohydrater etter en «vanlig økt».

Hvor mange måltider per dag?
Det spiller ingen trille! Kroppen forbrenner det den gjør i løpet av en dag uavhengig av når du får i deg maten. Det er heldigvis en myte det der at du må holde «forbrenningen i gang», for vet du hva forbrenning egentlig er? Det er alle de fysiologiske prosessene i kroppen som gjør at du klarer å se, løfte armen, bevege deg, fordøye mat og pumpe blod rundt i kroppen. Det hadde vært rimelig krise om alt dette stoppet opp om du ikke fikk mat hver 3. time. Et effektivt verktøy for å forhindre overpopulasjon på jorda kanskje, men ikke så forbanne evolusjonsdyktig.

Hvordan legge på seg?
Spis mer mat enn du gjør i dag, fortrinnsvis karbohydrater! Ikke fordi karbohydrater gjør deg tjukk, men fordi du ofte finner dette i mat det er lett å spise mye av – og da… Klarer du å spise mer.

Som dere ser orket jeg ikke svare mer på det siste spørsmålet, men det enkle er ofte det beste… Ha en nydelig søndag folkens, og del gjerne med vennene deres om du tror de kunne hatt nytte av dette! Det er en knapp under her ett sted.

//Camilla

2 svar til “Alt du vil vite om kosthold, vektnedgang og hvordan jeg spiser!”

  1. Ida sier:

    Jeg elsker at du tar deg tid til å svare ordentlig på spørsmålene folk stiller deg! Alt for mange bloggere som kjører i gang spørsmålsrunde, også gir de etsvar der det virker som de som har stilt spørsmålet er en pest og en plage. Og måten du skriver på da ikke minst, du skriver så bra! Det er rett og slett GØY å lese gjennom ALT du skriver 🙂

  2. Nei men, så utrolig hyggelig Ida!! Tusen tusen takk, det var en fantastisk tilbakemelding å få 😀
    Må innrømme at jeg virkelig har kost meg med disse spørsmålene i det siste, også skaper det jo så mye flyt i bloggen! Disse spørsmålene gjør det tross alt mulig å skrive om det dere vil lese, i stedenfor at jeg skal sitte her å lire av meg hva jeg har brukt nok en dag på. Som jo er det samme hver forbanna uke.
    Så takk!! 😀 Dette er virkelig noe jeg skal fortsette med 😀

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits