arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Årets enkleste ferieprogram?

Jeg vet at jeg ikke kan klage på noenting her jeg sitter ved bassengkanten med en mojito og nyter tilværelsen, men i dag har det altså regnet her. Jeg kan høre at dere fryder dere litt helt til Thailand, men egentlig har det vært litt deilig! Jeg har fått unnagjort litt jobb, lest 400 sider i boken min og ikke minst har jeg tvunget lillesøster til å sitte bak kameraet for å forevige dagens treningsprogram.

Skjermbilde 2016-06-24 kl. 14.06.28

Ferier generelt skal selvsagt brukes til å slappe av, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke får stort ut av den avslappingen med mindre jeg også får brukt kroppen. Lar jeg være å bevege meg får jeg vondt både i korsrygg og nakke, men det værste er likevel at både humør, energi og selvfølelse daler. For ja, jeg er avhengig av trening. Eller å bevege meg kanskje. Uansett er jeg dønn nødt til å bruke denne kroppen for det den er verdt for å ikke ende opp med å føle meg som en potetsekk gjemt innerst i grønnsakskjelleren for å råtne.

Dagens treningsøkt ble derfor en liten session på verandaen, etterfulgt av en gåtur på stranden med lillesøster. Kort, effektivt og ikke minst deilig for sjelen! De gangene jeg trener med strikk som motstand varierer jeg mellom å kjøre tungt og lett (hvor langt inn på strikken jeg holder, om den er dobbel eller enkel), men kjører uansett så mange repetisjoner som jeg klarer på hvert sett. På denne måten sikrer vi at muskulaturen får nok stimuli til å gidde å forbedre seg, hipp hurra! 😀 Kjør 2-3 runder på hver øvelse, maksimalt med repetisjoner og korte pauser, så lover jeg både svette- og syrefest!

1: Roing med strikk

Strikken holdes i hendene. Øvelsen begynner med at skulderbladene trekkes sammen, avslutt med å føre albuene bakover og stopp når hendene er ved brystet. Returner kontrollert til utgangspunktet.

2: Brystpress

Still deg med ryggen mot strikken og hold den i begge hender. Begynn med hendene rett ved brystkassen, ha en stolt holdning og press ut fra kroppen i en vannrett linje. Returner kontrollert og gjenta.

3: Facepulls

Hold et overhåndsgrep på strikkene, rett ut fra kroppen. Begynn med å trekke skulderbladene sammen, avslutt med å trekke hendene opp mot ørene. PS: Albuene skal gå tilnærmet rett ut fra kroppen! Returner kontrollert

4: Flyes

Hold strikkene i hver sin hånd, rett ut fra kroppen. Hev brystkassen og pek tomlene inn mot hverandre som om du haiker. Strekk armene kontrollert bakover samtidig som du hever brystkassen så mye som du klarer (se for deg at du er en hannfugl som lokker på ei høne), stopp i bakre posisjon og returner til utgangspunktet.

5: Donkey kicks

Stå på alle fire med strikken festet rundt den ene foten. Spark kontrollert bakover samtidig som du spenner setet før du returnerer til utgangsposisjonen.

6: Laterale kicks

Fest strikken rundt ytre fot og spark ut til siden samtidig som du forsøker å holde balansen på den andre. Hold litt i ytre posisjon før du fører foten tilbake.

7: Situps med motstand

Fest strikken rundt brystet og plasser deg som anvist. Legg gjerne en pute under ryggen for litt hjelp. Bruk kraft og sett deg opp i posisjon 2, før du roolig returnerer.

Skjermbilde 2016-06-24 kl. 14.06.39 Skjermbilde 2016-06-24 kl. 14.06.48

Da er det bare å komme i gang med treningen, folkens! For det er kanskje flere enn meg som synes at det er deilig å bevege seg litt selv om det er ferie?

//Camilla

5 svar til “Årets enkleste ferieprogram?”

  1. Ann Kristin sier:

    Jeg har akkurat begynt å lese bloggen din etter at jeg snublet over profilen din på Instagram.

    Jeg må si det er «befriende» og deilig å endelig lese en blogg som ikke handler om mote, dyre treningsklær, vippeextensions og tannbleking.

    Jeg håper jeg også kan oppnå en litt mer «ta meg som jeg er» holdning og få bedre selvtillit. Jeg føler at jeg ofte shopper klær, men allikevel aldri blir fornøyd med det jeg har i skapet. Jeg tror dette har noe med mitt selvbilde å gjøre. Jeg føler meg ikke vel i eget skinn, og jo mindre vel jeg føler meg dess mer trøstespiser og shopper jeg. Det er en ond sirkel.

    Takk for at du er så naturlig og positiv. Du er er friskt pust i hverdagen.

  2. Så utrolig hyggelig, Ann Kristin! 😀 Jeg blir så utrolig glad når alle de pittesmå valgene jeg tar hver dag (som å si nei til å reklamere for detox-te og tannbleking..) faktisk legges merke til av dere som sitter i andre enden, og ikke minst at dere setter pris på nettopp dette.

    Jeg skjønner veldig godt at det kan bli en ond sirkel. Vi bruker ofte både mat og shopping som en måte å få utløp for følelsene våre på, slik at vi «slipper» å ta tak i det som virkelig er problemet. Kanskje løsningen kan være å, til å begynne med, tenke litt igjennom hva som faktisk fører til at du drar kortet eller kjøper sjokoladen? Når dukker dette ønsket opp? Hvorfor? Og dermed: Hva kan du gjøre for å unngå disse situasjonene eller takle de bedre?

    Man må bare begynne et sted, og inne i hodet er som regel det aller beste stedet å se først 🙂
    Masse lykke til !

  3. Frida sier:

    Hei!
    Hva slags strikk er det du bruker? Prøvde å se i forskjellige nettbutikker, men er så mange varianter. Minibands, store og ulike tykkelser. Vil gjerne ha en type strikk som er mest mulig allsidig og kan brukes til sånne type øvelser du viser her 🙂

    Blir veldig inspirert av bloggen din og instagram, et veldig positivt alternativ til mye av det som er der ute av treningsprofiler.

    Fortsatt god ferie! 🙂

  4. Så utrolig hyggelig Frida, tusen takk! 😀 Dette er en strikk som ikke er rund. Altså bare en lang strikk, jeg tror du får kjøpt liknende på XXL! Min er fra catslide.no (tror jeg), men jeg får ikke linket dit nå siden det er så dårlig nett i Thailand 😛
    Ellers anbefaler jeg som regel å ha minibands (medium til tung feks) og en rundt, litt tyngre strikk (powerband easy er passe for meg) som man kan bruke til omtrent alt! 🙂

  5. Frida sier:

    Tusen takk for svar! Da vet jeg litt mer hva jeg skal se etter 🙂

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits