arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Årets enkleste ferieprogram?

Jeg vet at jeg ikke kan klage på noenting her jeg sitter ved bassengkanten med en mojito og nyter tilværelsen, men i dag har det altså regnet her. Jeg kan høre at dere fryder dere litt helt til Thailand, men egentlig har det vært litt deilig! Jeg har fått unnagjort litt jobb, lest 400 sider i boken min og ikke minst har jeg tvunget lillesøster til å sitte bak kameraet for å forevige dagens treningsprogram.

Skjermbilde 2016-06-24 kl. 14.06.28

Ferier generelt skal selvsagt brukes til å slappe av, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke får stort ut av den avslappingen med mindre jeg også får brukt kroppen. Lar jeg være å bevege meg får jeg vondt både i korsrygg og nakke, men det værste er likevel at både humør, energi og selvfølelse daler. For ja, jeg er avhengig av trening. Eller å bevege meg kanskje. Uansett er jeg dønn nødt til å bruke denne kroppen for det den er verdt for å ikke ende opp med å føle meg som en potetsekk gjemt innerst i grønnsakskjelleren for å råtne.

Dagens treningsøkt ble derfor en liten session på verandaen, etterfulgt av en gåtur på stranden med lillesøster. Kort, effektivt og ikke minst deilig for sjelen! De gangene jeg trener med strikk som motstand varierer jeg mellom å kjøre tungt og lett (hvor langt inn på strikken jeg holder, om den er dobbel eller enkel), men kjører uansett så mange repetisjoner som jeg klarer på hvert sett. På denne måten sikrer vi at muskulaturen får nok stimuli til å gidde å forbedre seg, hipp hurra! 😀 Kjør 2-3 runder på hver øvelse, maksimalt med repetisjoner og korte pauser, så lover jeg både svette- og syrefest!

1: Roing med strikk

Strikken holdes i hendene. Øvelsen begynner med at skulderbladene trekkes sammen, avslutt med å føre albuene bakover og stopp når hendene er ved brystet. Returner kontrollert til utgangspunktet.

2: Brystpress

Still deg med ryggen mot strikken og hold den i begge hender. Begynn med hendene rett ved brystkassen, ha en stolt holdning og press ut fra kroppen i en vannrett linje. Returner kontrollert og gjenta.

3: Facepulls

Hold et overhåndsgrep på strikkene, rett ut fra kroppen. Begynn med å trekke skulderbladene sammen, avslutt med å trekke hendene opp mot ørene. PS: Albuene skal gå tilnærmet rett ut fra kroppen! Returner kontrollert

4: Flyes

Hold strikkene i hver sin hånd, rett ut fra kroppen. Hev brystkassen og pek tomlene inn mot hverandre som om du haiker. Strekk armene kontrollert bakover samtidig som du hever brystkassen så mye som du klarer (se for deg at du er en hannfugl som lokker på ei høne), stopp i bakre posisjon og returner til utgangspunktet.

5: Donkey kicks

Stå på alle fire med strikken festet rundt den ene foten. Spark kontrollert bakover samtidig som du spenner setet før du returnerer til utgangsposisjonen.

6: Laterale kicks

Fest strikken rundt ytre fot og spark ut til siden samtidig som du forsøker å holde balansen på den andre. Hold litt i ytre posisjon før du fører foten tilbake.

7: Situps med motstand

Fest strikken rundt brystet og plasser deg som anvist. Legg gjerne en pute under ryggen for litt hjelp. Bruk kraft og sett deg opp i posisjon 2, før du roolig returnerer.

Skjermbilde 2016-06-24 kl. 14.06.39 Skjermbilde 2016-06-24 kl. 14.06.48

Da er det bare å komme i gang med treningen, folkens! For det er kanskje flere enn meg som synes at det er deilig å bevege seg litt selv om det er ferie?

//Camilla

5 svar til “Årets enkleste ferieprogram?”

  1. Ann Kristin sier:

    Jeg har akkurat begynt å lese bloggen din etter at jeg snublet over profilen din på Instagram.

    Jeg må si det er «befriende» og deilig å endelig lese en blogg som ikke handler om mote, dyre treningsklær, vippeextensions og tannbleking.

    Jeg håper jeg også kan oppnå en litt mer «ta meg som jeg er» holdning og få bedre selvtillit. Jeg føler at jeg ofte shopper klær, men allikevel aldri blir fornøyd med det jeg har i skapet. Jeg tror dette har noe med mitt selvbilde å gjøre. Jeg føler meg ikke vel i eget skinn, og jo mindre vel jeg føler meg dess mer trøstespiser og shopper jeg. Det er en ond sirkel.

    Takk for at du er så naturlig og positiv. Du er er friskt pust i hverdagen.

  2. Så utrolig hyggelig, Ann Kristin! 😀 Jeg blir så utrolig glad når alle de pittesmå valgene jeg tar hver dag (som å si nei til å reklamere for detox-te og tannbleking..) faktisk legges merke til av dere som sitter i andre enden, og ikke minst at dere setter pris på nettopp dette.

    Jeg skjønner veldig godt at det kan bli en ond sirkel. Vi bruker ofte både mat og shopping som en måte å få utløp for følelsene våre på, slik at vi «slipper» å ta tak i det som virkelig er problemet. Kanskje løsningen kan være å, til å begynne med, tenke litt igjennom hva som faktisk fører til at du drar kortet eller kjøper sjokoladen? Når dukker dette ønsket opp? Hvorfor? Og dermed: Hva kan du gjøre for å unngå disse situasjonene eller takle de bedre?

    Man må bare begynne et sted, og inne i hodet er som regel det aller beste stedet å se først 🙂
    Masse lykke til !

  3. Frida sier:

    Hei!
    Hva slags strikk er det du bruker? Prøvde å se i forskjellige nettbutikker, men er så mange varianter. Minibands, store og ulike tykkelser. Vil gjerne ha en type strikk som er mest mulig allsidig og kan brukes til sånne type øvelser du viser her 🙂

    Blir veldig inspirert av bloggen din og instagram, et veldig positivt alternativ til mye av det som er der ute av treningsprofiler.

    Fortsatt god ferie! 🙂

  4. Så utrolig hyggelig Frida, tusen takk! 😀 Dette er en strikk som ikke er rund. Altså bare en lang strikk, jeg tror du får kjøpt liknende på XXL! Min er fra catslide.no (tror jeg), men jeg får ikke linket dit nå siden det er så dårlig nett i Thailand 😛
    Ellers anbefaler jeg som regel å ha minibands (medium til tung feks) og en rundt, litt tyngre strikk (powerband easy er passe for meg) som man kan bruke til omtrent alt! 🙂

  5. Frida sier:

    Tusen takk for svar! Da vet jeg litt mer hva jeg skal se etter 🙂

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits