arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Balanse – på yogamatten og i livet

Tekst: Linn Synnøve Normann Godtfredsen

Frykten for å falle

På yogamatta møter du ulike varianter av fysiske balanseøvelser ganske ofte, hvis du praktiserer dynamisk yoga. Det er øvelser på ett bein, på hendene, hodet, tærne og rompa, for å nevne noe! Yoga er også en balanse mellom styrke og bevegelighet, mellom kropp og sinn, mellom å holde igjen og å gi slipp.

Balanse i livet

Det du jobber med på yogamatta er å øve deg på å takle utfordringer vi møter i livet. Når du jobber med balanseøvelser, er det for å kjenne hvordan du reagerer når alt vakler og rister. Holder du pusten? Blir du krampaktig, eller tør du å slippe opp og leke deg litt? Hva skjer med tankene dine? Hvordan snakker du til deg selv når det blir utfordrende – er du heiagjeng eller kritiker? Jo mer du øver på å gjøre det som utfordrer deg, for eksempel gjennom yogapraksis, jo flere verktøy vil du få med deg som du kan bruke når selve livet vakler og rister.

Hvorfor er vi så redde for å falle?

Å balansere er en øvelse i å bruke pusten, finne fokus, tørre å leke litt og gi slipp på frykten for å falle. For mange er det følelsen av å falle det som gjør balanseøvelser mest utfordrende. Det kan være mange grunner til det, og en av grunnene er at de fleste av oss ikke liker å falle, ikke liker å dumme oss ut. Bare kjenn litt på det neste gang du faller eller holde på å falle; ser du deg fort rundt for å se om noen la merke til det? Kanskje du i stedet kan «eie» fallet, legge til noen «funky moves» og le!

Fall down seven times, get up eight

Å falle gjør ingenting, verken på yogamatta eller i livet. Så lenge vi kommer oss opp og i gang igjen. Tenk på små barn som lærer alt for første gang. De prøver igjen og igjen, og faller ofte uten at de gir seg av den grunn. Hvordan ville det vært dersom du som barn skulle gitt opp alt etter 4-5 forsøk? Hvor hadde du da vært i dag?

Yin og yang

I litt mer overført betydning er det mange aspekter i livet som krever at vi finner en balansegang – både små og store. Oss selv og andre. Maskulin og feminin. Planlagt og spontant. Detaljer og helhet. Forventninger og egne valg. Å passe inn eller være original. Hvile og aktivitet. Stillhet og lyd. Gi og ta imot. Vaner og nyheter. Lys og mørke. Rasjonalitet og følelser. Disiplin og latskap. Salat og sjokolade. Modighet og sårbarhet. Yte og nyte. Finklær og pysjamas. Prøve og feile. Glede og sorg. Fortid, framtid, nåtid. Yin og yang.

Eksempler fra yogamatta

I yogaen kan du kjenne på noen av disse balansegangene gjennom posisjonene du gjør. Barnets posisjon (balasana) hjelper deg å gi slipp, gi deg hen. Namasté og håndflatene foran hjertet minner deg på vår søken etter balanse. Dype, rolige pust hjelper deg å balansere energien og å være mer til stede i øyeblikket. Buen (dhanurasana) lar deg kjenne på det å anstrenge deg akkurat passe i posisjonen – som når du spenner en bue i virkeligheten. Spenner du den for lite, får ikke pila nok kraft. Spenner du den for mye, ryker den.

Mot

Danseren (natarajasana) er en balanseøvelse som samtidig er en bakoverbøy/hjerteåpner. Det vil si at du jobber med å balansere på én fot, samtidig som du skal åpne brystet og løfte hjertet. Det krever mye mot og åpenhet. Det å åpne opp gir deg en mulighet til å gi slipp på noe av frykten. Frykten for å falle, og kanskje også annen frykt som du bærer på.

Yogafilosofi og livet

I gamle yogatekster, Bhagavadgita, blir det sagt at de fysiske øvelsene i yoga skal lære deg å finne den perfekte balansen mellom å være fryktløs, ta ansvar for eget liv, ikke gi etter for vanskeligheter, og samtidig ikke være opptatt av resultatene av dine handlinger. De samme tekstene kommer også med flere eksempler på det å prøve og feile, og at det er standhaftighet som til slutt vil lede til suksess. Tilbake til deg selv som barn; det er pågangsmotet og standhaftigheten som gjør at du utvikler deg, mestrer nye ferdigheter og vokser.

Åpen og nysgjerrig

Utfordringer er aldri lette eller behagelige, verken på yogamatta eller i livet, men det å fortsette og prøve vil lære deg så utrolig mye om deg selv og dine egne tanke- og reaksjonsmønstre! Vær litt nysgjerrig på balanseøvelser, og kjenn hvordan kroppen og hodet reagerer neste gang du utfordrer balansen – enten på yogamatta eller i livet!

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits