arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Bevegelse for kropp og sinn

Den 10. oktober hvert år markeres Verdensdagen for psykisk helse. Temaet for 2018 er raushet, som går inn i temaet identitet og tilhørighet. Raushet kan handle om hvordan du møter menneskene rundt deg og hvordan du behandler deg selv. Det kan også handle om å akseptere at ingen er «perfekte», hverken du eller meg. På nettsidene for Verdensdagen står det at dette for eksempel kan handle om å fokusere mer på det du får til enn det du ikke får til, å ikke sammenligne deg selv for mye med andre og å sette dine egne mål. Helt i Fitnok sin ånd, rett og slett!

Hvordan påvirker aktivitet psykisk helse?

Et av målene for årets kampanje er å øke kunnskapen om hva som gir gode levevaner, som fysisk aktivitet.  Å være aktiv kan både forebygge og være til hjelp i behandlingen av psykiske lidelser. Det finnes flere mulige forklaringer på dette. Aktivitet og trening fører til kjemiske reaksjoner i kroppen som kan ha en effekt på humøret. Det påvirker rett og slett hormonbalansen. I tillegg kan det gi mestringsfølelse og bygge opp om selvtilliten.

Psykologspesialist Kjetil Uldahl sier til Fitnok at: “det er en vanlig antakelse at fysisk aktivitet og en behagelig fysisk form er med på å legge grunnlaget for god mental helse. Mye tyder på at det spesielt er er en god måte å bekjempe depresjon”.

Noen foretrekker å ha litt alenetid når de trener, mens for andre kan det være en mulighet for å treffe folk og være sosial. Kanskje du får en ny venn på trening? Eller hva med å spør en gammel kjenning om å gå en tur? Aktivitet kan også være en form for mindfullness, hvor du får senket skuldrene og stresset ned – enten du trener hardt eller rusler i naturen. Alt dette er faktorer som kan forklare hvorfor fysisk aktivitet er så positivt for sinnet.

psykisk aktivitet fysisk helse

Hvor mye må man trene?

Sjansen er stor for at du har hørt anbefalingen om 30 minutter aktivitet daglig. Det skal ikke så mye til før fysisk aktivitet har en positiv effekt på både den fysiske og psykiske helsen. Sett deg oppnåelige mål, og kjenn hvor godt mestringsfølelsen gjør. For noen kan målet være å løpe New York Marathon, for andre kan det være å rusle en 10 minutters tur i frisk luft. Neste gang kan det hende du går litt raskere eller litt lengre. Det er ditt utgangspunkt – ikke noen andres – som bør avgjøre dine målsetninger. Mer aktivitet og høyere intensitet er positivt, men all aktivitet er god aktivitet!

Det er lenge siden jeg sluttet å gå på trening som egentlig ikke gav meg godfølelsen. Selv om vi kan lese at 4×4 intervaller og tung styrketrening er det eneste som duger så er  sannheten at den treningen du faktisk gjennomfører er den som duger! Noen ganger vil så klart trening føles mer slitsomt enn gøy, og noen får motivasjon av å presse seg selv hardt med blodsmak i munnen. Men om du må dra deg selv på trening hver gang og ikke får noe særlig godfølelse etterpå så vil jeg anbefale å prøve noe nytt. Det finnes så mye å velge mellom: ulike former for styrketrening, løping og jogging, sykling, spinning, ellipsemaskin, svømming, yoga, pilates, turn, hesteridning, slyngetrening, kampsport, aerobic, ulike typer dans, crossfit, friluftsliv, gåtur med hund… og mye mer.

På den andre siden går det faktisk an å få for mye av det gode. Det er ikke bra for den psykiske helsen å være for opptatt av å spise og trene “riktig”. Dette kan også være skadelig for kroppen. Som vanlig er den gyldne middelvei veien å gå!

Alle har en psykisk helse

Vi snakker gjerne om vår fysiske helse og gjør mye for å holde den ved like eller forbedre den. Alt fra å vaske hendene i forkjølesesesongen til å ta kosttilskudd og trene. Hode og kropp henger sammen, og dette med gode levevaner kan altså påvirke den psykiske helsen også. Å bevege kroppen kan rett og slett være godt for hodet. Det er selvfølgelig forskjell på å ha en kjip dag og på å ha en psykiatrisk diagnose, og man skal være forsiktig med å påstå at det bare er å komme seg opp av sofaen og trene seg frisk.

Som du har lest kan fysisk aktivitet ha en direkte effekt på kjemiske reaksjoner i kroppen, men også det sosiale, det å kjenne på mestringsfølelse og å stresse ned kan påvirke hvordan vi føler oss. Det er verdt å huske på hvis du eller noen du kjenner går gjennom noe vanskelig. Kanskje du kan foreslå en tur ut, eller si ja om noen inviterer deg med på noe selv om du egentlig ikke er så gira. Noen ganger er det ikke er selve aktiviteten som avgjør, men det å treffe en venn og få luftet tankene litt. Vær litt raus med deg selv og andre, og ikke glem at kropp og sinn henger sammen!

-Maria

fysisk aktivitet mental helse

Trenger du noen å snakke med?

Mental Helses hjelpetelefon: 116 123

Kirkens Nødhjelp SOS-telefon: 22 09 27 00

Foretrekker du å skrive så har både Mental Helse, Kirkens Nødhjelp og Rådgivning for Spiseforstyrrelser chattetjenester på sine nettsider. Du kan være anonym.

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits