arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Bevegelse for kropp og sinn

Den 10. oktober hvert år markeres Verdensdagen for psykisk helse. Temaet for 2018 er raushet, som går inn i temaet identitet og tilhørighet. Raushet kan handle om hvordan du møter menneskene rundt deg og hvordan du behandler deg selv. Det kan også handle om å akseptere at ingen er «perfekte», hverken du eller meg. På nettsidene for Verdensdagen står det at dette for eksempel kan handle om å fokusere mer på det du får til enn det du ikke får til, å ikke sammenligne deg selv for mye med andre og å sette dine egne mål. Helt i Fitnok sin ånd, rett og slett!

Hvordan påvirker aktivitet psykisk helse?

Et av målene for årets kampanje er å øke kunnskapen om hva som gir gode levevaner, som fysisk aktivitet.  Å være aktiv kan både forebygge og være til hjelp i behandlingen av psykiske lidelser. Det finnes flere mulige forklaringer på dette. Aktivitet og trening fører til kjemiske reaksjoner i kroppen som kan ha en effekt på humøret. Det påvirker rett og slett hormonbalansen. I tillegg kan det gi mestringsfølelse og bygge opp om selvtilliten.

Psykologspesialist Kjetil Uldahl sier til Fitnok at: “det er en vanlig antakelse at fysisk aktivitet og en behagelig fysisk form er med på å legge grunnlaget for god mental helse. Mye tyder på at det spesielt er er en god måte å bekjempe depresjon”.

Noen foretrekker å ha litt alenetid når de trener, mens for andre kan det være en mulighet for å treffe folk og være sosial. Kanskje du får en ny venn på trening? Eller hva med å spør en gammel kjenning om å gå en tur? Aktivitet kan også være en form for mindfullness, hvor du får senket skuldrene og stresset ned – enten du trener hardt eller rusler i naturen. Alt dette er faktorer som kan forklare hvorfor fysisk aktivitet er så positivt for sinnet.

psykisk aktivitet fysisk helse

Hvor mye må man trene?

Sjansen er stor for at du har hørt anbefalingen om 30 minutter aktivitet daglig. Det skal ikke så mye til før fysisk aktivitet har en positiv effekt på både den fysiske og psykiske helsen. Sett deg oppnåelige mål, og kjenn hvor godt mestringsfølelsen gjør. For noen kan målet være å løpe New York Marathon, for andre kan det være å rusle en 10 minutters tur i frisk luft. Neste gang kan det hende du går litt raskere eller litt lengre. Det er ditt utgangspunkt – ikke noen andres – som bør avgjøre dine målsetninger. Mer aktivitet og høyere intensitet er positivt, men all aktivitet er god aktivitet!

Det er lenge siden jeg sluttet å gå på trening som egentlig ikke gav meg godfølelsen. Selv om vi kan lese at 4×4 intervaller og tung styrketrening er det eneste som duger så er  sannheten at den treningen du faktisk gjennomfører er den som duger! Noen ganger vil så klart trening føles mer slitsomt enn gøy, og noen får motivasjon av å presse seg selv hardt med blodsmak i munnen. Men om du må dra deg selv på trening hver gang og ikke får noe særlig godfølelse etterpå så vil jeg anbefale å prøve noe nytt. Det finnes så mye å velge mellom: ulike former for styrketrening, løping og jogging, sykling, spinning, ellipsemaskin, svømming, yoga, pilates, turn, hesteridning, slyngetrening, kampsport, aerobic, ulike typer dans, crossfit, friluftsliv, gåtur med hund… og mye mer.

På den andre siden går det faktisk an å få for mye av det gode. Det er ikke bra for den psykiske helsen å være for opptatt av å spise og trene “riktig”. Dette kan også være skadelig for kroppen. Som vanlig er den gyldne middelvei veien å gå!

Alle har en psykisk helse

Vi snakker gjerne om vår fysiske helse og gjør mye for å holde den ved like eller forbedre den. Alt fra å vaske hendene i forkjølesesesongen til å ta kosttilskudd og trene. Hode og kropp henger sammen, og dette med gode levevaner kan altså påvirke den psykiske helsen også. Å bevege kroppen kan rett og slett være godt for hodet. Det er selvfølgelig forskjell på å ha en kjip dag og på å ha en psykiatrisk diagnose, og man skal være forsiktig med å påstå at det bare er å komme seg opp av sofaen og trene seg frisk.

Som du har lest kan fysisk aktivitet ha en direkte effekt på kjemiske reaksjoner i kroppen, men også det sosiale, det å kjenne på mestringsfølelse og å stresse ned kan påvirke hvordan vi føler oss. Det er verdt å huske på hvis du eller noen du kjenner går gjennom noe vanskelig. Kanskje du kan foreslå en tur ut, eller si ja om noen inviterer deg med på noe selv om du egentlig ikke er så gira. Noen ganger er det ikke er selve aktiviteten som avgjør, men det å treffe en venn og få luftet tankene litt. Vær litt raus med deg selv og andre, og ikke glem at kropp og sinn henger sammen!

-Maria

fysisk aktivitet mental helse

Trenger du noen å snakke med?

Mental Helses hjelpetelefon: 116 123

Kirkens Nødhjelp SOS-telefon: 22 09 27 00

Foretrekker du å skrive så har både Mental Helse, Kirkens Nødhjelp og Rådgivning for Spiseforstyrrelser chattetjenester på sine nettsider. Du kan være anonym.

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits