arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Bli kvitt julens dårlige samvittighet på 1-2-3!

Vi er kommet ganske langt inn i desember og sosiale medier fylles opp av koselige julebilder med pepperkaker, klementiner og ribbe over hele fjøla. Det går mye i mat nå i desember, til både glede og frustrasjon hos de aller fleste. Vi er selvsagt glade og takknemlige for at vi har muligheten til å kose oss, for at vi har mennesker vi kan være med og mat på bordet, men samtidig sitter vi her vrir hjernene våre rundt hva disse julemåltidene kommer til å gjøre med kroppene våre. Hvor vil fettet legge seg? Vil alt arbeidet som har blitt lagt ned de siste 6 mnd være bortkastet? Kommer noen i det hele tatt til å kjenne oss igjen i januar når vi inntar treningssenteret igjen?

IMG_20150614_165333

Jeg forstår godt at dette julestresset dukker opp og at man bekymrer seg for hvordan ting kommer til å gå. Det er jo ikke så rart når vi gjennom alle kanaler får høre at fett gjør deg tjukk og karbohydrater skaper diabetes på flekken – hva kommer egentlig til å skje med oss når vi kombinerer alt dette i en salig blanding, flere dager i strekk?

Svaret er, enkelt og greit, at dersom du spiser mer enn du forbrenner gjennom hele julen kommer du til å legge på deg litt. Jeg skal ikke komme med lovnader om at ingenting kommer til å skje med vekten, eller at du ikke kommer til å merke noe som helst, for dersom du er som meg kommer du mest sannsynlig til å gjøre det. Men gjør det noe? Om du legger på deg 3 kilo i jula, 2 av de er vann og 1 av de er fett (en ganske naturlig fordeling) vil det ta deg ca 2 uker å være back on track. Det vil ta deg 12 uker å ha gått ned 4-5 kilo ekstra, og før mai er i boks har du kommet deg inn i bikinien fra i fjor – med glans. Samtidig vil du kunne kose deg jula gjennom med både pinnekjøtt, juleskinke og riskrem uten dårlig samvittighet og tanker om at du burde la være. For du har jo en plan!

Dagens mandagstips er derfor så godt som det er enkelt: Ta livet med ro i jula og deal med alt som måtte skje i januar. Vi vet alle at nyttårsforsettene kommer uansett 🙂

Kanskje har du laget deg noen nyttårsforsetter allerede?

 

//Camilla

 

 

8 svar til “Bli kvitt julens dårlige samvittighet på 1-2-3!”

  1. Yngvild sier:

    Jeg hater nyttårsforsetter! Synes virkelig det er noe tull å plutselig skulle bli så flink med «alt» bare fordi det er et nytt år. De aller fleste feiler jo nyttårsforsettene etter 1,5 -2 måneder uansett…
    Det hender dog jeg setter meg nyttårsmål. Så langt er det eneste målet jeg har for 2016 og bli flinkere til å teste nye turområder. Det blir ofte de samme skogsturene med hundene, så tenker prøve å teste noen nye turområder av og til 🙂

  2. Hahahah, det er det helt lov å gjøre, Yngvild! Jeg synes nyttårsforsett er en fin greie, men samtidig er det lett å «misbruke» det. Vi setter oss gjerne så mange mål at det hele blir uoppnåelig! Om alle kunne satt seg ett, realistisk mål og faktisk jobbet mot dette (slik som du) tror jeg at det hele hadde blitt hakket bedre 😛

    Lykke til med å finne turområder! Det hørtes skikkelig koselig ut 🙂

  3. Yngvild sier:

    Ja det er jeg helt enig i! Synes bare de fleste nyttårsforsetter jeg hører om er så urealistiske at det bare blir komisk! 😉

  4. Det kan jeg jammen være helt enig med deg i!

  5. Fredrikke sier:

    Som alltid Camilla, du ruler? blir California på meg i jula=enda flere fristelser! Jeg skal nyyyyyte de ? procrastination, tar drittn i januar jeg ? GOD JUL til deg og han herlige mannen din!?

  6. Kristina sier:

    Jeg har de siste årene satt meg noen mål som jeg jobber mot, og synes jeg det er gøy å se tilbake om jeg nådde målene. Hvert år har jeg som mål og OPPRETTHOLDE treningsmengden, og det har gått veldig bra. Og hvert år ønsker jeg et BEDRE kosthod, og det går… på et vis – har alltid forbedrings-potensiale der 🙂 Så jeg synes nyttårsMÅL er veldig fint.

  7. Det liker jeg!!! Kos deg som bare det i California og spis en doughnut for meg <3 GOD JUL!!

  8. Det er jo kjempelurt ! Forbedringspotensiale har vi alle, så det er absolutt ikke dumt – god jul til deg, Kristina 🙂

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits