arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Bli magefin med disse 4 øvelsene!

Magen: delen av kroppen alle jenter skulle ønske var flatere, mindre, smalere og strammere på en og samme gang. For å oppnå dette resultatet trener og trener og trener vi, uten å ha i minne at muskler vokser når de trenes og at magen på ingen måte er annerledes. I tillegg glemmer vi at det vi egentlig er ute etter er å fjerne det beskyttende laget av fett som gjennom årene har lagt seg over den bortglemte sixpacken, og at dette ikke lar seg fjerne ved trening alene. Facebook vil ha de til at du kan spise en magisk frukt og brenne magefettet, men sannheten er nok heller at du må ta en titt på kostholdet generelt for å gjøre noe med dette.

Nå mener jeg selvsagt ikke at magen ikke skal trenes – det er både flott og gunstig med et sett godt trente magemuskler, men det kan være verdt å huske på at vi har flere enn den velkjente sixpacken. Magen har nemlig en hel rekke funksjoner, og et sett med muskler som tar seg av hver av dem. Skal du trene magen kan det derfor lønne seg til å legge inn litt annen trening enn bare «magerutetrening» slik at du får utfordret den til det fulle!

I det følgende kommer jeg til å gå gjennom fire ulike bevegelser som er typisk for magen: fleksjon, antiekstensjon, rotasjon og antirotasjon. Øvelsene vil til en viss grad aktivere alle magemusklene, men jeg har forsøkt å gi deg en liten pekepinn på hvor du kan forvente deg å bli mest støl. Kjør på!

Fleksjon: Bevegelsen hvor du krummer deg sammen til en ball, typisk ved en situp. Trener de rette magemusklene mest.

Antiekstensjon: Evnen til å stå i mot en svai i ryggen. Trener de rette og skrå magemusklene mest.

Rotasjon: Bevegelse hvor du roterer overkroppen fra side til side, med eller uten resten av kroppen. Trener de skrå magemusklene mest.

Anti-rotasjon: Evnen til å stå i mot en rotasjon. Trener de skrå magemusklene mest.

1: Crunch med bekkentilt

P1030913 P1030914

Hvordan : Legg deg på gulvet med en matte eller liknende plassert under korsryggen. Målet med øvelsen er å trekke sammen magen fra bekkenet og hele veien opp. Vi begynner derfor med å trekke bekkenet under oss (tenk at du trekker halen mellom bena) samtidig som vi cruncher overkroppen opp. Hold litt i toppen (bilde 2) før du returnerer til utgansposisjonen.

Hva: Fleksjon

2: Bensenk

P1030915

P1030917

Hvordan: Legg deg på ryggen med knærne plassert rett over hoften. Press hele ryggen ned i bakken, slik at den naturlige svaien du til vanlig er så stolt av blir ikke-eksisterende. Fortsett å presse ryggen ned mot underlaget mens du senker ett eller to ben ned mot bakken. Bøyde knær er lettere enn rette knær og et ben er lettere enn to! 😀

Hva: Antiekstensjon

3: Planke med ein vri

P1030920 P1030921

Hvordan: Still deg i plankeposisjon med armene plassert rett under skuldrene. Tenk at du trekker halen mellom bena slik at du får kontakt med magemusklene samtidig som du strammer rumpa. Uten å endre posisjon løfter du den ene armen og legger den bak på ryggen før du returnerer til utgansposisjon. Gjenta på motsatt side.

Hva: Antirotasjon og antiekstensjonsøvelse.

4: Russisk vri

P1030924 P1030925

Hvordan: Begynn med å sette deg rett opp og ned. Stram så magen alt du kan samtidig som du lener deg litt bakover. Hold kontroll over magen hele tiden og stopp før du kjenner at den slipper opp. Fra denne posisjonen vrir du deg sakte til den ene siden og tar i bakken før du returnerer til utgangsposisjon. Bruk gjerne en ball eller liknende som belastning 🙂

Hva: Rotasjonsøvelse.

 

Da skal jeg innta min siste kaffe før jeg prøver meg på disse øvelsene selv. Lykke til, da! 😀

//Camilla

4 svar til “Bli magefin med disse 4 øvelsene!”

  1. ingeborg sier:

    Takk for magetreningstips. Har på mitt nåværende treningsprogram valgfrie mageøvelser, og gjett om jeg gjøre de samme hver uke!

  2. Bare hyggelig, Ingeborg! Ta de gjerne med deg på neste økt; )

  3. Vilde sier:

    Heisann, Camilla!
    Tusen takk for masse masse motivasjon til treninga, har akkurat persa 55 kg 4×4 i knebøy etter en tidligere dødperiode med lite motivasjon!
    Trener mye sammen med ei venninne, og vi pleier prøve korrigere teknikken til hverandre så godt vi kan (knær ikke innover, over tær, ikke krumme rygg osv), men har lagt merke til at hun ofte løfter tærne/fremre del av fotbladet i det hun går ned(mao ikke bare tærne). Såpass mye at hun blir ustabil og vingler, hun prøvde ha et par vektskiver under hælen og det hjalp. Ingen av oss har noen videre god kunnskap om knebøy og lurte på om du vet hva det kan være? 🙂

  4. Oi, det var et vanskelig spørsmål! Det kan høres ut som hun får vekta veldig langt bakover når hun setter seg ned?
    Da kan det i allefall (som du sier) hjelpe med noe under helene, og gjerne også at hun skyter knærne en del mer fremover. Så lenge de holder seg i posisjon over knærne (altså utover) er det ikke noe problem at de kommer en del fremover! 🙂

    Lykke til!

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits