arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Blir du lurt av kaloriene?

I det siste har jeg tenkt en hel del på kalorier. Ikke på hvor mye jeg burde spise, eller på at jeg bør kontrollere inntaket mitt, men rett og slett på om vi lurer oss selv når vi teller nettopp kalorier. Jeg sitter ikke med et enkelt svar på spørsmålet, men jeg vil gjerne reflektere litt rundt dette likevel. Kanskje dere har noen gode synspunkter å komme med også?

Falsk kontroll?

Det å telle kalorier er et verktøy vi i utgangspunktet bruker når det kommer til vektkontroll. Vi vil enten holde på vekten, øke eller minske den, og ved å måle hvor mye energi vi får i oss kan vi i stor grad manipulere kroppen til å reagere slik vi vil. Det er ikke et enkelt regnestykke, det er mange faktorer som spiller inn, men det er altså hovedtanken bak det hele. En god tanke, spør du meg. Likevel så er det jo sånn at vi består av mer enn bare kropp: vi er tenkende vesener, og det er nettopp her jeg tror mange møter på problemer.

Ved å telle kalorier skaper vi nemlig en form for kontroll. Vi vet hvor mye vi spiser, vet at dette er riktig for det målet vi har lyst til å nå og som en følge av dette kan vi sove godt om natten. Vi har gjort noe riktig – hurra! Problemene dukker ofte opp de gangene vi ikke har mulighet til å telle kalorier, eller når vi har nådd det målet vi har satt oss og ønsker å gå tilbake til et «normalt liv» hvor ikke alt veies og måles nøyaktig. Kontrollen forsvinner, og i stedet dukker ofte de ikke fullt så heldige tankene opp: jeg får ikke til. Tenk om jeg gjør noe feil. Herregud dette går jo til helvete!!! Og med disse er det lett å falle i den velkjente alt eller ingenting-fella: nå som jeg ikke har kontroll kommer alt til å gå åt skogen, og da kan jeg like greit spise de 8 bollene jeg så på Esso i stad.

 

Slik jeg ser det bruker vi ofte denne kaloritellingen som en metode for å selv slippe å ta ansvar for de valgene vi tar, eller som en snarvei for å slippe å gjøre en faktisk, mental endring. Misforstå meg rett – kaloritelling har helt sikkert sin plass – men jeg tror også at det bidrar til at ekstremt mange ikke klarer å holde på vektendringen over tid. Vi har kontrollert inntaket en periode, men vi har ikke egentlig endret noe. De vanene du hadde før du begynte ligger fremdeles der og lurer, og dukker opp igjen med en gang de har muligheten til det. 

Hva kan vi gjøre?

Dersom du har et reellt ønske om å endre måten kroppen din er satt sammen på er jeg en stor tilhenger av den ikke fullt så enkle veien: vaneendring. Det å bruke telling av kalorier som et verktøy på veien, for eksempel for å kartlegge hvordan ståa egentlig er i dag, kan absolutt være fint, men om du baserer hele din vektendring på dette verktøyet er sjansen stor for at det på et eller annet tidspunkt ikke vil fungere lenger.

Ved å heller, eller i tillegg, ta tak i de reelle problemene ved din livsstil, de som har ført til at du er der du er i dag, tror jeg at sjansen for at du lykkes over tid er veldig mye større. Det er en tyngre vei å gå, det å endre vaner er nemlig ikke lett, men når resultatene du søker etter faktisk blir over tid, så er det kanskje verdt det?

//Camilla

4 svar til “Blir du lurt av kaloriene?”

  1. LH sier:

    Jeg tror uten tvil at kaloritelling er viktig for en livsstilendring. Jeg trodde hele tiden at jeg spiste sunt, for jeg spiste tross alt bare «sunne» matvarer! Helt til jeg begynte å telle kalorier og skulle holde meg til 1650 kalorier pr dag.. Da fikk jeg et lite sjokk kan du tro, for de 1650 kaloriene ble jo spist opp veldig fort!.. Det fikk meg til å innse at mitt daglige kalori-inntakt mest sannsynlig har vært minimum, dobbelt så mye som det burde være.. Så at man teller kalorier i et par uker tror jeg bare er bra, for da får man et bedre inntrykk av hvordan man egentlig spiser. Er nok mange som meg, som lurer seg selv fordi de spiser sunt..

  2. Det kan jeg også være med på, LH! Det å bruke kaloritelling for å få en viss oversikt over hva man faktisk spiser kan være en utrolig god måte for å tilegne seg kunnskap om de ulike matvarene. Problemet, tror jeg (jeg sitter på ingen måte på en fasit her) dukker opp dersom man baserer hele sin livsstilsendring på å blindt telle kalorier uten å egentlig lære noe på veien. Om du er med på tankerekken min? 🙂

  3. LH sier:

    Da tror jeg vi er ganske enig 😊 Det viktigste er helt klart å finne en varig livsstil som ikke belager seg på maks 1500 kalorier om dagen, og som du ofte poengterer så er mye av jobben gjort hvis man gjør sunnere valg. Man vil plutselig fjerne mange kalorier fra kostholdet sitt om man øker på med grønnsaker og frukt, fremfor å øke volumet med ris og pasta, feks 🙂

  4. Det tror jammen jeg vi er også! 😀
    Ikke sant? Det er akkurat det jeg mener! Det finnes så utrolig mange veier til Rom, og jeg tror personlig at denne veien kan være utrolig fin for mange.

    Takk for at du tok deg tid til å svare, LH!

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits