arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Blir du lurt av kaloriene?

I det siste har jeg tenkt en hel del på kalorier. Ikke på hvor mye jeg burde spise, eller på at jeg bør kontrollere inntaket mitt, men rett og slett på om vi lurer oss selv når vi teller nettopp kalorier. Jeg sitter ikke med et enkelt svar på spørsmålet, men jeg vil gjerne reflektere litt rundt dette likevel. Kanskje dere har noen gode synspunkter å komme med også?

Falsk kontroll?

Det å telle kalorier er et verktøy vi i utgangspunktet bruker når det kommer til vektkontroll. Vi vil enten holde på vekten, øke eller minske den, og ved å måle hvor mye energi vi får i oss kan vi i stor grad manipulere kroppen til å reagere slik vi vil. Det er ikke et enkelt regnestykke, det er mange faktorer som spiller inn, men det er altså hovedtanken bak det hele. En god tanke, spør du meg. Likevel så er det jo sånn at vi består av mer enn bare kropp: vi er tenkende vesener, og det er nettopp her jeg tror mange møter på problemer.

Ved å telle kalorier skaper vi nemlig en form for kontroll. Vi vet hvor mye vi spiser, vet at dette er riktig for det målet vi har lyst til å nå og som en følge av dette kan vi sove godt om natten. Vi har gjort noe riktig – hurra! Problemene dukker ofte opp de gangene vi ikke har mulighet til å telle kalorier, eller når vi har nådd det målet vi har satt oss og ønsker å gå tilbake til et «normalt liv» hvor ikke alt veies og måles nøyaktig. Kontrollen forsvinner, og i stedet dukker ofte de ikke fullt så heldige tankene opp: jeg får ikke til. Tenk om jeg gjør noe feil. Herregud dette går jo til helvete!!! Og med disse er det lett å falle i den velkjente alt eller ingenting-fella: nå som jeg ikke har kontroll kommer alt til å gå åt skogen, og da kan jeg like greit spise de 8 bollene jeg så på Esso i stad.

 

Slik jeg ser det bruker vi ofte denne kaloritellingen som en metode for å selv slippe å ta ansvar for de valgene vi tar, eller som en snarvei for å slippe å gjøre en faktisk, mental endring. Misforstå meg rett – kaloritelling har helt sikkert sin plass – men jeg tror også at det bidrar til at ekstremt mange ikke klarer å holde på vektendringen over tid. Vi har kontrollert inntaket en periode, men vi har ikke egentlig endret noe. De vanene du hadde før du begynte ligger fremdeles der og lurer, og dukker opp igjen med en gang de har muligheten til det. 

Hva kan vi gjøre?

Dersom du har et reellt ønske om å endre måten kroppen din er satt sammen på er jeg en stor tilhenger av den ikke fullt så enkle veien: vaneendring. Det å bruke telling av kalorier som et verktøy på veien, for eksempel for å kartlegge hvordan ståa egentlig er i dag, kan absolutt være fint, men om du baserer hele din vektendring på dette verktøyet er sjansen stor for at det på et eller annet tidspunkt ikke vil fungere lenger.

Ved å heller, eller i tillegg, ta tak i de reelle problemene ved din livsstil, de som har ført til at du er der du er i dag, tror jeg at sjansen for at du lykkes over tid er veldig mye større. Det er en tyngre vei å gå, det å endre vaner er nemlig ikke lett, men når resultatene du søker etter faktisk blir over tid, så er det kanskje verdt det?

//Camilla

4 svar til “Blir du lurt av kaloriene?”

  1. LH sier:

    Jeg tror uten tvil at kaloritelling er viktig for en livsstilendring. Jeg trodde hele tiden at jeg spiste sunt, for jeg spiste tross alt bare «sunne» matvarer! Helt til jeg begynte å telle kalorier og skulle holde meg til 1650 kalorier pr dag.. Da fikk jeg et lite sjokk kan du tro, for de 1650 kaloriene ble jo spist opp veldig fort!.. Det fikk meg til å innse at mitt daglige kalori-inntakt mest sannsynlig har vært minimum, dobbelt så mye som det burde være.. Så at man teller kalorier i et par uker tror jeg bare er bra, for da får man et bedre inntrykk av hvordan man egentlig spiser. Er nok mange som meg, som lurer seg selv fordi de spiser sunt..

  2. Det kan jeg også være med på, LH! Det å bruke kaloritelling for å få en viss oversikt over hva man faktisk spiser kan være en utrolig god måte for å tilegne seg kunnskap om de ulike matvarene. Problemet, tror jeg (jeg sitter på ingen måte på en fasit her) dukker opp dersom man baserer hele sin livsstilsendring på å blindt telle kalorier uten å egentlig lære noe på veien. Om du er med på tankerekken min? 🙂

  3. LH sier:

    Da tror jeg vi er ganske enig ? Det viktigste er helt klart å finne en varig livsstil som ikke belager seg på maks 1500 kalorier om dagen, og som du ofte poengterer så er mye av jobben gjort hvis man gjør sunnere valg. Man vil plutselig fjerne mange kalorier fra kostholdet sitt om man øker på med grønnsaker og frukt, fremfor å øke volumet med ris og pasta, feks 🙂

  4. Det tror jammen jeg vi er også! 😀
    Ikke sant? Det er akkurat det jeg mener! Det finnes så utrolig mange veier til Rom, og jeg tror personlig at denne veien kan være utrolig fin for mange.

    Takk for at du tok deg tid til å svare, LH!

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits