arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Bør du ta tilskudd av vitamin D?

Solskinnsvitaminet

Du har kanskje hørt at vitamin D dannes i huden når vi er i sola? Ellers finner vi det i fet fisk og berikede produkter, altså produkter tilsatt vitaminer. Det finnes også i mindre mengder i egg og noen andre matvarer. D-vitamin samarbeider med kalsium og er blant annet veldig viktig for skjelettet.

Vi trenger 5-15 minutter med sol på ansikt og armer 2-3 ganger i uka (uten solkrem) for å danne nok vitamin D i kroppen. Hvor mye vi klarer å danne avhenger av hudtype: veld­ig lys hud trenger mindre sol, mens mørk hud trenger mer.

Alternativt kan man spise fet fisk 2-3 ganger i uken og gjerne supplementere med egg og berikede produkter. I Norge er noen meieriprodukter og margarin tilsatt vitamin D. Disse produktene kan likevel ikke erstatte fet fisk da de ikke inneholder nok til å møte behovet. Isåfall må man spise såpass mye av dem at man risikerer et veldig ensidig kosthold!

De som er ekstra utsatt for lite vitamin D er:
  • Små barn*
  • Gravide og ammende
  • Eldre
  • Personer med mørk hudfarge
  • Mennesker som oppholder seg mye innendørs (lite sol)
Bør jeg ta tilskudd av vitamin D?

Om vinteren er det for lite dagslys her nord til at vi får nok vitamin D fra sola. Soling i solarium vil jeg ikke anbefale, da dette er noe vi har solid vitenskapelig doku­mentasjon for at øker risiko for hudkreft. Derfor anbefaler jeg tilskudd av vitamin D i alle måneder med R – fra septembeR til apRil – til alle som ikke spiser fet fisk flere ganger i uka.

Spør deg selv:

  • Spiser jeg fet fisk 2-3 ganger i uka gjennom vinterhalvåret?
  • Får jeg 15 minutter sol (uten solkrem) 2-3 ganger i uka om sommeren?

Er svaret nei kan du vurdere å ta et tilskudd med 10-20 μg vitamin D daglig (μg = mikrogram). Ikke ta megadoser uten oppfølging av lege.

Hva slags tilskudd og hvor mye?

Du kan ta tran, multivitamin med vitamin D eller et rent vitamin D tilskudd. Tar du tran fra før trenger du ikke et ekstra tilskudd med D-vitamin. Anbefalt inntak er 10 μg/d for voksne. Så om du kjøper et kosttilskudd kan du sjekke at en dagsdose inneholder 10 μg. Noen inneholder 20 μg/d, og det går helt fint for friske voksne.

Selv om det er sjeldent så finnes det eksempler på at folk har fått for mye vitamin D, så megadoser anbefaler jeg ikke. Øvre tålegrense for voksne er satt til 100 μg daglig. Vi har forskjellige tålegrenser, og særlig barn kan bli skadet av for høye doser. Likevel kan legen noen ganger anbefale et høyere tilskudd en periode, f.eks. om man får påvist mangel.

Funfact: selv om solarium ikke anbefales for mennesker kan det virke som at vi burde ta med oss noe fra grønnsaksdisken dit. Hvis sopp utsettes for UV-lys dannes det nemlig vitamin D, akkurat som når mennesker er i sola! Så i fremtiden havner kanskje sjampinjong på listen over gode kilder til vitaminet.

Dette er generelle råd. Er du bekymret for helsen din skal du kontakte fastlegen – ikke Dr. Google!

Tekst: Maria Uldahl, BSc samfunnsernæring.

Foto: Adobe Stock Photos

*Små barn er også sensitive for å få for mye av vitamin D, så ikke kjør på med høyere doser enn anbefalt til barna.

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits