arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Cheat days

Cheat days – er det egentlig en god idé, og hva kan du heller gjøre?

Har du noen gang fulgt en streng diett eller slankekur? Hvor det har vært visse matvarer som har vært «forbudt» eller som har blitt klassifisert som nei-mat? Da vet du nok hvor vanskelig det kan være å holde seg unna disse matvarene… det er nesten som om de blir mer fristende når vi vet vi ikke får lov til å spise dem!

Det kan derfor høres ut som en god idé å tillate seg dager man kan spise hva som helst når man følger en diett: såkalte cheat days. Akkurat som lørdagsgodt, så er tanken at hvis man holdet det til én dag vil man klare å holde seg unna de andre dagene. Så hva er egentlig problemet med dette?

Problemet med cheat days

For å forstå hvorfor jeg problematiserer dette med cheat days må jeg først fortelle deg at jeg sjeldent anbefaler dietter. For meg, som ernæringsrådgiver, er dietter noe man bruker ved sykdom, intoleranser og i spesielle situasjoner. Friske mennesker trenger ikke dietter, de trenger et balansert og godt kosthold!

Når det gjelder utfordringer med dietter og cheat days tenker jeg særlig på dette:

1. Å gå på en strikt diett og legge opp til cheat days bidrar ikke til å gi deg et godt forhold til mat – tvert imot. Denne måten å tenke på ilegger visse matvarer gode eller negative egenskaper, og da er veien kort fra «dårlig matvare», til: «jeg er dårlig som spiste denne matvaren». Eller: «jeg spiste noe ulovlig og syndig, så jeg burde skamme meg».

2. Hvis cheat days brukes til å kamuflere overspising. Hvis du har opplevd overspisingsproblematikk tidligere er det kanskje ikke så lurt å legge opp til dager hvor du kan «spise hva du vil», og andre dager hvor du må begrense matinntaket veldig. Dette gjelder også hvis du har erfaring med andre typer spiseforstyrrelser, eller et vanskelig forhold til mat eller visse matvarer. Personlig vil jeg sjeldent anbefale et slikt spisemønster uavhengig av om man har hatt et vanskelig forhold til mat tidligere. Grunnen er enkel: om du ikke har hatt et vanskelig forhold til mat før så trenger du ikke gå inn for å få det nå.

Har du følelsene dine i kjøkkenskapet?

Tanken bak cheat days er egentlig god. Det er jo et ønske om å spise sunt, spise mer av det som gir god næring og mindre av det som gir tom energi, og at det skal bli enklere å følge en diett. Men for de fleste vil dette med cheat days være en kortsiktig og lite bærekraftig løsning – som med alle andre dietter. For hva gjør du de dagene du ikke klarer å begrense inntaket av forbudte matvarer? Hvordan håndterer du motgang? Da er det nemlig fort gjort at den indre kritikeren dukker opp. Den som sier at du ikke får det til denne gangen heller, du duger ikke, du klarer ikke, det er bare å gi opp…

Kanskje du er en av dem som har følelsene dine i kjøkkenskapet..?

Spør deg selv: ønsker jeg å leve slik som dette over tid? Kan jeg leve slik som dette over tid? Er dette et sunt og bærekraftig kosthold for meg?

Vil du virkelig følge en diett som er så kjip at du må ha cheat days?

Jeg kan ha forståelse for at noen som følger et kosthold for å oppnå noe spesifikt innen f.eks. idrett vil ha glede av dager med litt slack i kosten og rom for kos og godis. Det er også slik at vi (heldigvis) er forskjellige: noen vil kunne gjennomføre cheat days uten noe problem. Når det er sagt, så vet jeg om flere mennesker innen fitness som forteller om et forstyrret forhold til mat etter å ha gått på diett og hatt cheat days. I Fitnok anbefaler vi aldri spesifikke dietter for vektnedgang, fordi vi mener at vanlig mat er bra nok! I stedet for å dele ut lister over matvarer som er ja-mat og nei-mat, så jobber vi med å etablere et godt og avslappet forhold til mat.

For vi ønsker vel alle å finne frem til et kosthold vi trives med og kan leve med over tid?! Noe vi kan følge år etter år, fremfor en diett som er så kjip at du må ha cheat days for å klare å følge den. Det er faktisk ikke slik at et sunt og balansert kosthold trenger å være kjedelig, smakløst, helt uten fett/sukker/sett inn din nei-matvare her. Jeg vil påstå at alle vi i teamet bak Spis, Tren, Tenk har sunne og balanserte kosthold. Vi er fire damer som spiser helt forskjellig, og jeg kan røpe at vi både spiser sjokolade og drikker vin. Men vi spiser også massevis av frukt og grønt, grove kornprodukter, gode proteinkilder og beveger på kroppene våre med jevne mellomrom. Her er vi også ulike: vi har en profesjonell danser, en som digger yoga, en som nettopp har funnet løpegleden og en som kjeder seg på styrketrening.

Poenget mitt er: jeg tror det er mye mer helsegunstig å finne frem til et kosthold du trives med over tid fremfor å følge dietter og legge inn planlagte utskeielser. Husk også at vi alle er forskjellige 🙂

Hva kan du heller gjøre?

Hvis du er en av dem som har følelsene dine i kjøkkenskapet vil jeg anbefale deg å stoppe opp litt og tenke over hvorfor det er slik. Da må du tørre å kjenne etter på følelsene dine, og det kan være en real utfordring.

Et langsiktig mål er at alle matvarer skal være lov å spise. Det er ingen matvarer som er «forbudt», «usunne», «dårlige», «nei-mat», eller noe i den duren. Om du spiser en bit sjokolade på en onsdag, så går det helt fint – det er ikke verdens undergang (tro det eller ei!), og det er ikke slik at hele livsstilsendringen går i vasken av den grunn. I denne målsetningen inngår også det at du forsøker å velge det du har lyst til flesteparten av gangene. Hvis du har lyst til å spise mer grønnsaker, mer frukt, mer fisk, mer fullkorn, mer protein… da må du også velge dette ofte! 🙂

Jobb mot et solid kosthold hvor du tillater deg selv å spise deg mett på næringsrik mat. Jobb med følelsene dine: hvis du bruker mat som mestring kan det lønne seg å stoppe opp og tenke litt over dette.

Spis, Tren, Tenk

Hvis du er klar for dette så er jeg rimelig sikker på at kurset Spis, Tren, Tenk er noe for deg!

  • Ønsker du å bli kvitt matreglene og få et godt forhold til mat?
  • Har du lyst til å finne frem til et kosthold du trives med, slik at du aldri trenger å hoppe på en diett igjen?
  • Er du interessert i å lære mer om mat, enæring, metthetsfølelse, godteri, sukker, protein og mye mer?

Da finner du mer informasjon her!

//Maria, ernæringsrådgiver

PS: Trenger du hjelp til en spiseforstyrrelse så finner du Nettros her <3

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits