arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Dagens økt på rumpe og rygg!

God formiddag solstråler! Har dere hatt en fin start på påsken, eller er det mange av dere som jobber enda? Her har i alle fall feriefølelsen slått inn for fullt, selv om døgnrytmen min fremdeles tror det er jobb for alle penga. Det er jo kanskje greit også, for da kommer jeg meg jo opp om morgenen og får litt ut av dagen! I dag våknet jeg for eksempel 0700 og fikk både gått tur med hunden og svart litt mail før trening sto for tur klokken 0900.

På treningsplanen i dag sto det rygg og bein for min del, og økten ble som følger:

♥ Stående roing – 3 x 8
♥ Bulgarsk splitbøy – 3 x 6

♥ Sittende roing – 3 x 10
♥ Rygghev for rumpe – 3 x 10

♥ T-bar row – 3 x 12
♥ Ettbens hipthrust – 3 x 12

♥ Ro-intervaller – 4 x 40 sek / 20 sek pause

Jeg tror rygg er noe av det desidert beste jeg vet å trene. Først og fremst er det jo ganske tungt, slik at pulsen går opp en del, men i tillegg så kjennes det bare utrolig digg ut og få jobbet litt med skulderbladene! Det er jo tross alt sånn at jeg sitter like mye foran en pc som de fleste andre, ofte i en fremoverbøyd, lutende stilling. Dette er ikke i seg selv skadelig, men dersom man aldri får løftet brystet igjen og faktisk jobbet bakover med skuldrene er jo dett ene bevegelse som til slutt kan «glemmes». Å legge inn noen økter i uken hvor du rett og slett fokuserer på dette kan derfor være veldig hensiktsmessig, og mange opplever også mindre spenninger i nakke og skuldre om de får brukt disse områdene regelmessig.

Alle roøvelser kan brukes for å styrke opp muskulaturen mellom skulderbladene. Det kan likevel være verdt å tenke på at albuene akkurat i dette tilfellet ikke bør trekkes helt inntil kroppen (bilde 1), men heller holdes litt ut (bilde 2). Ved å holde albuene litt ut fra kroppen vil man få en redusert aktivering av den brede ryggmuskelen, slik at de som sitter mellom skulderbladene får lov til å gjøre mesteparten av jobben!

Begge måter å kjøre en roøvelse på har selvsagt sin plass i et program, men dersom målet primært er å forebygge plager i nakke og skuldre ville jeg fokusert på øvelser hvor albuene kjøres ut fra kroppen. Forsøk deg for eksempel på en facepull under neste trening, og se hvor god effekt den har på bakside skulder og rygg! En helt rå øvelse som jeg inkluderer flere ganger i uken 🙂 

Nå skal jeg en tur ned til byen og si hei til Katarina før typen og jeg setter snuten mot et shoppingsenter. Jeg tror han hintet til at det kanskje havnet noe ekstra morsomt i påskeegget mitt om vi dro på en sportsbutikk sammen, nemlig! Skal oppdatere dere alle sammen i kveld 😉

Frem til da lurer jeg selvsagt på om du har noen favorittøvelser for ryggen?

//Camilla

 

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits