arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Den viktigste kostholdsendringen jeg noensinne har gjort

Jeg blir ofte spurt om hva som egentlig førte til at jeg fikk et bedre forhold til mat. Om det var en utløsende faktor som endret alt, liksom? Svaret er egentlig nei, men likevel så er det en ting jeg har gjort som skal få mye av æren for at i allefall kostholdet mitt i dag holder seg stabilt uavhengig av om det er sommerferie eller hverdag.

Tidligere talte jeg nemlig kalorier for å «passe på» at jeg ikke fikk i meg for mye. Gikk jeg en dag uten så følte jeg fort at jeg hadde feilet, og endte ofte med å overspise noe helt insanely mye. Alt gikk liksom ned på høykant, med den unnskyldningen at jeg ikke hadde registrert hva jeg hadde spist den dagen, og derfor mest sannsynlig hadde bommet allerede likevel. Da kunne jeg jo likegreit utnytte dette til det fulle, sant? Jeg ser jo i dag at dette ikke var en veldig heldig tankerekke, men siden jeg ikke kjente til noe annet var det dette jeg gjorde.

Kalorier var den eneste måleenheten jeg kjente til, og dersom jeg ikke hadde kontroll på disse følte jeg at alt gikk åt skogen. Jeg forsto ikke at det gikk an å lytte til kroppen, at den faktisk har evnen til å si i fra når nok er nok og at mat ikke må veies før det inntas.

Det hele endret seg omtrent på timen den dagen jeg begynte å spise mere frukt og grønt. I stedenfor en liten salat til middag begynte vi å lage store porsjoner med digge grønnsaker til alle måltider, og frukt ble handlet inn i all mass slik at vi hadde dette tilgjengelig til enhver tid. Jeg beholdt de faste måltidene mine – frokost, lunsj, middag og av og til kvelds, og fokuserte hele veien på å ha en god porsjon med noe grønt ved siden av hvert eneste ett. Mellom disse begynte jeg å spise frukt (akkurat det jeg hadde lyst på) og slapp derfor å gå hvert måltid i møte med det som av og til kunne føles som en ihjelsultet mage. Og hva skjedde?

Jeg ble mye mer rolig. SÅ mye mer rolig!! Jeg begynte å gi faen i om det var kyllingfilet eller pølser som ble servert til middag, fordi jeg visste at jeg kom til å få i meg akkurat passelig med mat uansett – grønnsakene tok tross alt opp halve tallerkenen. Søtsuget forsvant også ganske raskt når jeg slapp å gå rundt sulten, men faktisk kunne spise en frukt eller 18 (tror jeg har spist 6 hittil i dag) uten å måtte tenke over at dette tappet kalorier ut av budjsettet mitt.

Det viktigste som skjedde var nok likevel at overspisingen stoppet ganske brått. Behovet for å «utnytte situasjonen» forsvant som en kombinasjon av at det ikke var noen sitasjon å utnytte, og av at den egentlig var der hele tiden: så lenge jeg spiser grønnsakene mine kan jeg servere hva som helst ved siden av, når jeg måtte ønske det, så hvorfor spise til jeg blir kvalm og føler meg elendig?

Jeg skulle så ønske at noen hadde fortalt meg dette tidligere, det at mat ikke behøver å være så forbannet vanskelig. At det er mulig å spise mat uten å måtte legge det inn i en tabell først, at kroppen er designet for å styre dette selv og at det er fullstendig mulig å spise alt som måtte tilbys uten å gå hjem med dårlig samvittighet etterpå. Jeg skulle ønske at noen foralte meg at en «livsstil» ikke handler om å telle kalorier, men om å nyte maten du spiser og å tilberede måltider som gjør godt både for kropp og psyke. Det var det ingen som gjorde, men det samme behøver ikke gjelde for deg.

Så, spis grønnsakene dine og kos deg med frukt i alle regnbuens farger, det vil mest sannsynlig gjøre både kostholdet og psyken din godt 🙂

//Camilla

11 svar til “Den viktigste kostholdsendringen jeg noensinne har gjort”

  1. Katharina sier:

    Hej jag är i dagsläget där du var innan. Jag har räknat allt jag stoppat i munnen och är det så att jag tar något «utanför» mina kalorier så går allt åt helskotta! Jag har ju redan förstört denna dag och då kan jag ändå passa på att fortsätta äta… godis, pizza, glass mm.
    Vet inte hur jag ska få bort detta tankesätt. Så tragiskt egentligen att man bara saboterar ännu mer gör sig själv genom att tänka i svart eller vitt/ allt eller inget.
    / Kataharina

  2. Blåbærpiken sier:

    Takk for inspirerende innlegg! Stikker ut og kjøper frukt og grønnsaker med en gang, jeg.

  3. Hilde sier:

    Flott at du spiser så mye grønnsaker, men jeg vil presisere at det ikke er anbefalt å spise mer enn 2 frukt pr dag. Grønnsaker kan du spise så og si ubegrenset av.

  4. Hvor har du funnet den informasjonen?

    «Det er ingen entydig dokumentasjon for mengden grønnsaker, frukt og bær som gir en optimal helsegevinst. Ut fra en helhetlig vurdering anbefales det at alle bør spise minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag. Det er sannsynlig at et høyere inntak har positive helseeffekter, men det er uklart hva som er det optimale inntaket.»

    Er det som står inne på helsedirektoratets sider, i allefall! Jeg finner ingen informasjon der inne om at et høyere inntak ikke er å anbefale – kun at de anbefaler minst 250 g grønnsaker: «Det er også uklart hva som er det optimale forholdet mellom frukt, bær og grønnsaker. Helsedirektoratet anbefaler at omkring halvparten er grønnsaker, og omkring halvparten frukt og bær» 😀

  5. Herlig, blåbærpiken! Håper det smaker 😀

  6. Begynn i det små, Katharina! Ingen forventer at du skal gå fra A til Å på en dag. Hvorfor ikke begynne med å ikke logge frokosten og forsøke å tenke at «dette er greit»? 🙂

  7. Silje sier:

    Det er så vanskelig å spise sunt.. Det er så fristende å spise kaker, sjokkis og annen godis.. Sukk..

  8. Cathrine sier:

    Hei, hadde vært interessant å høre dine tanker om denne problemstillingen her 🙂

  9. Oi svois! Det skal du jammen få 😀 Takk for at du tok deg tid til å poste, Cathrine!

  10. Helt enig med deg, Silje, men vet du hva? Det blir bedre etterhvert! Det er ingen som forventer at du skal endre på alt med en gang, men kanskje du kan begynne med en liten endring og jobbe deg sakte oppover?

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits