Den viktigste kostholdsendringen jeg noensinne har gjort

Jeg blir ofte spurt om hva som egentlig førte til at jeg fikk et bedre forhold til mat. Om det var en utløsende faktor som endret alt, liksom? Svaret er egentlig nei, men likevel så er det en ting jeg har gjort som skal få mye av æren for at i allefall kostholdet mitt i dag holder seg stabilt uavhengig av om det er sommerferie eller hverdag.

Tidligere talte jeg nemlig kalorier for å «passe på» at jeg ikke fikk i meg for mye. Gikk jeg en dag uten så følte jeg fort at jeg hadde feilet, og endte ofte med å overspise noe helt insanely mye. Alt gikk liksom ned på høykant, med den unnskyldningen at jeg ikke hadde registrert hva jeg hadde spist den dagen, og derfor mest sannsynlig hadde bommet allerede likevel. Da kunne jeg jo likegreit utnytte dette til det fulle, sant? Jeg ser jo i dag at dette ikke var en veldig heldig tankerekke, men siden jeg ikke kjente til noe annet var det dette jeg gjorde.

Kalorier var den eneste måleenheten jeg kjente til, og dersom jeg ikke hadde kontroll på disse følte jeg at alt gikk åt skogen. Jeg forsto ikke at det gikk an å lytte til kroppen, at den faktisk har evnen til å si i fra når nok er nok og at mat ikke må veies før det inntas.

Det hele endret seg omtrent på timen den dagen jeg begynte å spise mere frukt og grønt. I stedenfor en liten salat til middag begynte vi å lage store porsjoner med digge grønnsaker til alle måltider, og frukt ble handlet inn i all mass slik at vi hadde dette tilgjengelig til enhver tid. Jeg beholdt de faste måltidene mine – frokost, lunsj, middag og av og til kvelds, og fokuserte hele veien på å ha en god porsjon med noe grønt ved siden av hvert eneste ett. Mellom disse begynte jeg å spise frukt (akkurat det jeg hadde lyst på) og slapp derfor å gå hvert måltid i møte med det som av og til kunne føles som en ihjelsultet mage. Og hva skjedde?

Jeg ble mye mer rolig. SÅ mye mer rolig!! Jeg begynte å gi faen i om det var kyllingfilet eller pølser som ble servert til middag, fordi jeg visste at jeg kom til å få i meg akkurat passelig med mat uansett – grønnsakene tok tross alt opp halve tallerkenen. Søtsuget forsvant også ganske raskt når jeg slapp å gå rundt sulten, men faktisk kunne spise en frukt eller 18 (tror jeg har spist 6 hittil i dag) uten å måtte tenke over at dette tappet kalorier ut av budjsettet mitt.

Det viktigste som skjedde var nok likevel at overspisingen stoppet ganske brått. Behovet for å «utnytte situasjonen» forsvant som en kombinasjon av at det ikke var noen sitasjon å utnytte, og av at den egentlig var der hele tiden: så lenge jeg spiser grønnsakene mine kan jeg servere hva som helst ved siden av, når jeg måtte ønske det, så hvorfor spise til jeg blir kvalm og føler meg elendig?

Jeg skulle så ønske at noen hadde fortalt meg dette tidligere, det at mat ikke behøver å være så forbannet vanskelig. At det er mulig å spise mat uten å måtte legge det inn i en tabell først, at kroppen er designet for å styre dette selv og at det er fullstendig mulig å spise alt som måtte tilbys uten å gå hjem med dårlig samvittighet etterpå. Jeg skulle ønske at noen foralte meg at en «livsstil» ikke handler om å telle kalorier, men om å nyte maten du spiser og å tilberede måltider som gjør godt både for kropp og psyke. Det var det ingen som gjorde, men det samme behøver ikke gjelde for deg.

Så, spis grønnsakene dine og kos deg med frukt i alle regnbuens farger, det vil mest sannsynlig gjøre både kostholdet og psyken din godt 🙂

//Camilla

11 Comments on Den viktigste kostholdsendringen jeg noensinne har gjort

  1. Katharina
    12. juni 2017 at 14:38

    Hej jag är i dagsläget där du var innan. Jag har räknat allt jag stoppat i munnen och är det så att jag tar något «utanför» mina kalorier så går allt åt helskotta! Jag har ju redan förstört denna dag och då kan jag ändå passa på att fortsätta äta… godis, pizza, glass mm.
    Vet inte hur jag ska få bort detta tankesätt. Så tragiskt egentligen att man bara saboterar ännu mer gör sig själv genom att tänka i svart eller vitt/ allt eller inget.
    / Kataharina

    • Camilla Lorentzen
      14. juni 2017 at 11:31

      Begynn i det små, Katharina! Ingen forventer at du skal gå fra A til Å på en dag. Hvorfor ikke begynne med å ikke logge frokosten og forsøke å tenke at «dette er greit»? 🙂

  2. Blåbærpiken
    12. juni 2017 at 18:48

    Takk for inspirerende innlegg! Stikker ut og kjøper frukt og grønnsaker med en gang, jeg.

    • Camilla Lorentzen
      14. juni 2017 at 11:30

      Herlig, blåbærpiken! Håper det smaker 😀

  3. Hilde
    13. juni 2017 at 20:48

    Flott at du spiser så mye grønnsaker, men jeg vil presisere at det ikke er anbefalt å spise mer enn 2 frukt pr dag. Grønnsaker kan du spise så og si ubegrenset av.

    • Camilla Lorentzen
      14. juni 2017 at 11:30

      Hvor har du funnet den informasjonen?

      «Det er ingen entydig dokumentasjon for mengden grønnsaker, frukt og bær som gir en optimal helsegevinst. Ut fra en helhetlig vurdering anbefales det at alle bør spise minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag. Det er sannsynlig at et høyere inntak har positive helseeffekter, men det er uklart hva som er det optimale inntaket.»

      Er det som står inne på helsedirektoratets sider, i allefall! Jeg finner ingen informasjon der inne om at et høyere inntak ikke er å anbefale – kun at de anbefaler minst 250 g grønnsaker: «Det er også uklart hva som er det optimale forholdet mellom frukt, bær og grønnsaker. Helsedirektoratet anbefaler at omkring halvparten er grønnsaker, og omkring halvparten frukt og bær» 😀

  4. Silje
    16. juni 2017 at 01:39

    Det er så vanskelig å spise sunt.. Det er så fristende å spise kaker, sjokkis og annen godis.. Sukk..

    • Camilla Lorentzen
      16. juni 2017 at 08:19

      Helt enig med deg, Silje, men vet du hva? Det blir bedre etterhvert! Det er ingen som forventer at du skal endre på alt med en gang, men kanskje du kan begynne med en liten endring og jobbe deg sakte oppover?

  5. Cathrine
    16. juni 2017 at 08:14

    Hei, hadde vært interessant å høre dine tanker om denne problemstillingen her 🙂

Blogglisten hits