arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Denne dietten fungerer – UANSETT!

Det er litt fascinerende hvordan vi mennesker stadig jakter etter den magiske pillen og den minst kravsomme veien til mål. Ikke bare når det gjelder trening og kosthold, men i livet generelt også. Hvor mange er det ikke som utsetter eksamenslesingen til siste sekund, venter med å begynne på rapporten som har deadline om få dager på jobb og drar frem støvsugeren i det vi ser svigermor svinge inn i oppkjørselen?

Ikke nødvendigvis fordi vi ikke gidder eller er tiltaksløse, men rett og slett fordi vi ikke må. Hvorfor bruke tid og energi på noe som ikke haster? Hvorfor lese til eksamen dersom det skulle brenne i akkurat det bygget noen dager før due-day, og hvorfor støvsuge før du får besøk, om de kanskje ikke ender opp med å komme? Jeg er en mester på å finne gode unnskyldninger til hvorfor jeg legitimt kan utsette ting, men jeg forstår selvsagt at det ikke er så veldig hensiktsmessig. Både hode, kropp og sjel får det tross alt mye bedre om jeg bare gjør unna det jeg skal når jeg faktisk skal det…

Og dette er jo noe de aller fleste vet: vi bør gjøre ting asap. Vi bør begynne å tenke over kostholdet vårt allerede i januar dersom målet er å gå ned 10 kg før sommeren. Det går ikke an å komme i mai og legge inn 8 treningsøkter i uken, leve på salat og håpe på et mirakel! Eller, det går jo an, men det er ganske tvilsomt om dette faktisk vil ta deg dit du ønsker.

DSC_0123-2

Og dette er kanskje det som fascinerer meg aller mest: Jeg tror at absolutt alle vet hva som må til for å få de resultatene man er ute etter. Ingen tror virkelig på at man kan leve et sunt, fullverdig liv ved å kun spise appelsiner, ved å spise bacon til alle måltider eller ved å droppe og spise noen dager for så å fråtse de resterende. Vi er alle utstyrt med sunn fornuft, hvorfor forsøker vi ikke å bruke den litt oftere?

Er det fordi et godt og sunt kosthold er for kjedelig? Er det ikke sexy nok? Krever det for mye av oss? Eller er det rett og slett for vanskelig å gjennomføre, når fristelsene møter oss på hvert gatehjørne? 

Sexy eller ei, så lover jeg deg i allefall at følgende oppskrift kommer til å fungere uansett hvilket mål du har. Kroppen din er nemlig en ganske rå organisme, og har plenty av funksjoner som du virkelig må teste ut:

Dietten som fungerer – uansett hva!
  1. Spis når du er sulten!
    Jeg tror ikke jeg tuller når jeg sier at mange av oss rett og slett er redde for å bli sultne. Vi spiser for sikkerhets skyld, har med oss mat i veska over alt og kaster oss over nærmeste matrett i det vi hører magen rumle. Oppi det hele glemmer vi at sultfølelsen faktisk er en relativt nyttig mekanisme, som kroppen bruker for å si i fra at «hei! Nå er det tomt her nede!»
  2. Stopp når du er mett..
    Med ubegrenset tilgang til mat spiser vi ofte mye mer enn vi faktisk trenger. Etter første runde på koldtbordet er vi egentlig fornøyde, men vi har jo ikke smakt på den nydelige gravlaksen og de fløtegratinerte potetene enda.. Enden på visa er at vi spiser mye mer enn vi behøver, og må legges i stabilt sideleie for å overleve kvelden. Sunt? Jeg tror ikke det.
  3. Fyll opp tallerkenen med minst 50% grønnsaker!
    Igjen, et tips som er alt for lite sexy, men jeg kan garantere at det funker. Grønnsaker er energifattige, men næringsrike, og du bør virkelig få i deg så mye som mulig av dette! Resultatet er et mer stabilt blodsukker, en mage som spiller på lag, metthetsfølelse som varer og en kropp som kommer til å takke deg i mange, mange år fremover.
  4. Inkluder én proteinkilde til hvert måltid
    Kjøtt, fugl, fisk, melkeprodukter, linser eller bønner: valget er ditt! Uansett hva det faller på bør du inkludere en porsjon proteiner (ca 20-30 gram) til hvert eneste måltid. Dette vil holde deg mett lenger, øke forbrenningen din og gjøre det lettere for deg å både gå ned i vekt og bygge muskler.
  5. Kos deg med frukt
    I høst ville en viss kjendisblogger ha det til at man likegreit kan spise sjokolade i stedenfor bananer. Jeg skal ikke gå inn på hvor latterlig dette er, men heller be deg om det motsatte: spis mer frukt!! Kutt opp en bunch til kvelds, kjøp noen eksotiske varianter i helgen og la barna være med å velge ut. Frukt er virkelig naturens eget godteri, og klarer du å bytte ut 50% av godteriet ditt med dette vil du virkelig være godt på vei mot å bli kvitt de ekstra kiloene 🙂

 

Da gjenstår det bare å ønske deg lykke til, og samtidig spørre om du har noen tips jeg burde hatt med på denne listen?

//Camilla

 

4 svar til “Denne dietten fungerer – UANSETT!”

  1. Ingeborg sier:

    For en fruktelsker som meg liker jeg at du anbefaler å kutte opp frukt. Dette er noe mamma også brukte å gi storebroren min og meg når vi var små.

    En god skål med oppskåret frukt er fantastisk som kos til eks en tv-serie.

  2. Magna sier:

    Men hvordan vet man når man er sulten og når man er mett? Jeg vet ikke hvordvidt det er en vanlig problem, men i mitt tilfelle er det jo slik at jeg ikke legger merke til at jeg er sulten før jeg er monstersulten (og av og til ikke da heller, av og til legger jeg merke til at jeg er sulten kun fordi jeg er langt over gjennomsnittet irriterbar og da er det vel ganske så for sent…). Og jeg sliter også med å få med meg når jeg er mett. Som regel tror jeg at jeg er mett kun når jeg er oppblåst eller når jeg tenker over det jeg spiser og skjønner at det har vært mye.
    Hva gjør man da? 😛

  3. Elisabeth sier:

    Så fint endelig å finne en blogg der noen skriver litt «sunnere» om trening og kosthold! Fant deg gjennom instagram, og det er første gang jeg besøker bloggen din. Definitivt ikke siste gang 🙂
    Jeg har funnet ut at om man bare spiser én porsjon med middag, og spiser sakte nok til at man rekker å kjenne når man er akkurat passe mett, så er det nok. Det har hjulpet meg mye til å ikke legge på meg mer enn det jeg ønsker. Og selv om jeg ikke alltid har lyst på frokost, så prøver jeg å spise en brødskive eller et knekkebrød likevel. Hvis ikke tar jeg i alle fall ALLTID tran og et glass appelsinjus eller melk, og venter litt med mat.
    Et annet tips, er havregrøt som mellommåltid eller lunsj på jobb. Jeg lager min med kokosmelk, kanel og sukrin, og topper med enten frukt eller nøtter eller begge deler 🙂

  4. Så utrolig hyggelig å høre at du liker bloggen min, Elisabeth!
    Ikke minst tusen takk for tips 😀

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits