arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Denne dietten fungerer – UANSETT!

Det er litt fascinerende hvordan vi mennesker stadig jakter etter den magiske pillen og den minst kravsomme veien til mål. Ikke bare når det gjelder trening og kosthold, men i livet generelt også. Hvor mange er det ikke som utsetter eksamenslesingen til siste sekund, venter med å begynne på rapporten som har deadline om få dager på jobb og drar frem støvsugeren i det vi ser svigermor svinge inn i oppkjørselen?

Ikke nødvendigvis fordi vi ikke gidder eller er tiltaksløse, men rett og slett fordi vi ikke må. Hvorfor bruke tid og energi på noe som ikke haster? Hvorfor lese til eksamen dersom det skulle brenne i akkurat det bygget noen dager før due-day, og hvorfor støvsuge før du får besøk, om de kanskje ikke ender opp med å komme? Jeg er en mester på å finne gode unnskyldninger til hvorfor jeg legitimt kan utsette ting, men jeg forstår selvsagt at det ikke er så veldig hensiktsmessig. Både hode, kropp og sjel får det tross alt mye bedre om jeg bare gjør unna det jeg skal når jeg faktisk skal det…

Og dette er jo noe de aller fleste vet: vi bør gjøre ting asap. Vi bør begynne å tenke over kostholdet vårt allerede i januar dersom målet er å gå ned 10 kg før sommeren. Det går ikke an å komme i mai og legge inn 8 treningsøkter i uken, leve på salat og håpe på et mirakel! Eller, det går jo an, men det er ganske tvilsomt om dette faktisk vil ta deg dit du ønsker.

DSC_0123-2

Og dette er kanskje det som fascinerer meg aller mest: Jeg tror at absolutt alle vet hva som må til for å få de resultatene man er ute etter. Ingen tror virkelig på at man kan leve et sunt, fullverdig liv ved å kun spise appelsiner, ved å spise bacon til alle måltider eller ved å droppe og spise noen dager for så å fråtse de resterende. Vi er alle utstyrt med sunn fornuft, hvorfor forsøker vi ikke å bruke den litt oftere?

Er det fordi et godt og sunt kosthold er for kjedelig? Er det ikke sexy nok? Krever det for mye av oss? Eller er det rett og slett for vanskelig å gjennomføre, når fristelsene møter oss på hvert gatehjørne? 

Sexy eller ei, så lover jeg deg i allefall at følgende oppskrift kommer til å fungere uansett hvilket mål du har. Kroppen din er nemlig en ganske rå organisme, og har plenty av funksjoner som du virkelig må teste ut:

Dietten som fungerer – uansett hva!
  1. Spis når du er sulten!
    Jeg tror ikke jeg tuller når jeg sier at mange av oss rett og slett er redde for å bli sultne. Vi spiser for sikkerhets skyld, har med oss mat i veska over alt og kaster oss over nærmeste matrett i det vi hører magen rumle. Oppi det hele glemmer vi at sultfølelsen faktisk er en relativt nyttig mekanisme, som kroppen bruker for å si i fra at «hei! Nå er det tomt her nede!»
  2. Stopp når du er mett..
    Med ubegrenset tilgang til mat spiser vi ofte mye mer enn vi faktisk trenger. Etter første runde på koldtbordet er vi egentlig fornøyde, men vi har jo ikke smakt på den nydelige gravlaksen og de fløtegratinerte potetene enda.. Enden på visa er at vi spiser mye mer enn vi behøver, og må legges i stabilt sideleie for å overleve kvelden. Sunt? Jeg tror ikke det.
  3. Fyll opp tallerkenen med minst 50% grønnsaker!
    Igjen, et tips som er alt for lite sexy, men jeg kan garantere at det funker. Grønnsaker er energifattige, men næringsrike, og du bør virkelig få i deg så mye som mulig av dette! Resultatet er et mer stabilt blodsukker, en mage som spiller på lag, metthetsfølelse som varer og en kropp som kommer til å takke deg i mange, mange år fremover.
  4. Inkluder én proteinkilde til hvert måltid
    Kjøtt, fugl, fisk, melkeprodukter, linser eller bønner: valget er ditt! Uansett hva det faller på bør du inkludere en porsjon proteiner (ca 20-30 gram) til hvert eneste måltid. Dette vil holde deg mett lenger, øke forbrenningen din og gjøre det lettere for deg å både gå ned i vekt og bygge muskler.
  5. Kos deg med frukt
    I høst ville en viss kjendisblogger ha det til at man likegreit kan spise sjokolade i stedenfor bananer. Jeg skal ikke gå inn på hvor latterlig dette er, men heller be deg om det motsatte: spis mer frukt!! Kutt opp en bunch til kvelds, kjøp noen eksotiske varianter i helgen og la barna være med å velge ut. Frukt er virkelig naturens eget godteri, og klarer du å bytte ut 50% av godteriet ditt med dette vil du virkelig være godt på vei mot å bli kvitt de ekstra kiloene 🙂

 

Da gjenstår det bare å ønske deg lykke til, og samtidig spørre om du har noen tips jeg burde hatt med på denne listen?

//Camilla

 

4 svar til “Denne dietten fungerer – UANSETT!”

  1. Ingeborg sier:

    For en fruktelsker som meg liker jeg at du anbefaler å kutte opp frukt. Dette er noe mamma også brukte å gi storebroren min og meg når vi var små.

    En god skål med oppskåret frukt er fantastisk som kos til eks en tv-serie.

  2. Magna sier:

    Men hvordan vet man når man er sulten og når man er mett? Jeg vet ikke hvordvidt det er en vanlig problem, men i mitt tilfelle er det jo slik at jeg ikke legger merke til at jeg er sulten før jeg er monstersulten (og av og til ikke da heller, av og til legger jeg merke til at jeg er sulten kun fordi jeg er langt over gjennomsnittet irriterbar og da er det vel ganske så for sent…). Og jeg sliter også med å få med meg når jeg er mett. Som regel tror jeg at jeg er mett kun når jeg er oppblåst eller når jeg tenker over det jeg spiser og skjønner at det har vært mye.
    Hva gjør man da? 😛

  3. Elisabeth sier:

    Så fint endelig å finne en blogg der noen skriver litt «sunnere» om trening og kosthold! Fant deg gjennom instagram, og det er første gang jeg besøker bloggen din. Definitivt ikke siste gang 🙂
    Jeg har funnet ut at om man bare spiser én porsjon med middag, og spiser sakte nok til at man rekker å kjenne når man er akkurat passe mett, så er det nok. Det har hjulpet meg mye til å ikke legge på meg mer enn det jeg ønsker. Og selv om jeg ikke alltid har lyst på frokost, så prøver jeg å spise en brødskive eller et knekkebrød likevel. Hvis ikke tar jeg i alle fall ALLTID tran og et glass appelsinjus eller melk, og venter litt med mat.
    Et annet tips, er havregrøt som mellommåltid eller lunsj på jobb. Jeg lager min med kokosmelk, kanel og sukrin, og topper med enten frukt eller nøtter eller begge deler 🙂

  4. Så utrolig hyggelig å høre at du liker bloggen min, Elisabeth!
    Ikke minst tusen takk for tips 😀

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits