arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Derfor blir du en jojo-slanker

God morgen alle sammen! Nå sitter jeg her med frokosten min, en stor bolle med havregryn og cottage cheese, og skal snart ned til byen og møte Jon. Jeg har faktisk vært våken siden 0715 (ja, det jar klikket for meg) og allerede jobbet noen timer, men som alltid orker jeg ikke å spise frokost med en gang jeg står opp. Cottage cheese er sjeldent en god deal så tidlig på dagen uansett (halla sure oppstøt), men akkurat i dag tok jeg sjansen! Det er verdens simpleste lille greie, men smaker SÅ godt!! Havregryn er vanligvis ikke min favoritt, men denne her.. Maj gad.

3 ss havregryn kokes opp på vann, med en spiseskje kokosmelk og en klype salt. Dra kjelen av plata når grøten er klar, tilsett 2 ss cottage cheese, søtning/sukker/honning eller hva du liker og topp med litt kanel.

Og mens jeg sto på kjøkkenet og laget en chiapudding til lunsj (first time ever), begynte jeg så smått å tenke på dette med jojo-slanking. Ikke fenomenet i seg selv, at vi går ned og opp igjen, men heller hvorfor det er slik. Hvorfor bruker vi så mye tid og energi på å oppnå noe, for så å kaste det over bord med en gang vi er kommet i mål?

Jeg skal ikke komme med noen bastante påstander, for det finnes jo like mange historier som mennesker som går ned (og opp) i vekt, men jeg tror at en av hovedårsakene er at vi er så fokuserte på at vekten skal gå ned at vi glemmer å jobbe med de vanene som i utgangspunktet har fått den til å gå opp. Vi setter på en måte livet på vent, kaster oss på en eller annen diett eller kur, og returnerer så tilbake til de gamle vanene våre med en gang vi er i mål.

Og ved å returnere tilbake til det gamle livet med de gamle vanene, da er det kanskje ikke så rart at den gamle vekten kommer tilbake?

La en ting være sagt med det samme: jeg forstår at fokuset legges her, og jeg forstår enda bedre at det frister med raske resultater. Vi tenker jo at arbeidet ligger i å gå ned – det er jo det som krever viljestyrke – men det viser seg at den virkelige jobben, den begynner når du er i «mål». Når du egentlig ikke har noe motviasjon til å fortsette med å være streng og når du kjenner at du har jobbet hardt nok en tid nå og fortjener en pause.

En pause.

I dette lille, men akk så beskrivende ordet, tror jeg vi finner veldig, veldig mange svar. For dersom du trenger en pause fra det livet du lever – er det da riktig for deg? Svaret er selvsagt innlysende, et stort, rungende «NEI», men samtidig er ikke det så veldig lett å overholde. Hvorfor fortsette å ta de kjipe valgene når du er i mål?

Mitt spørsmål er heller: hvorfor ta kjipe valg i utgangspunktet? Og hvorfor skal målet hele tiden være å gå ned i vekt? Jeg trodde at hele ideen var å ha det godt med seg selv. Og det, det trenger man kanskje ikke en pause fra?

For. Om målet ditt ene og alene er å gå ned i vekt, ja da forstår jeg at du mister motivasjonen når målet er nådd. Det er ikke noe mer å jobbe for. Gullkisten er funnet og premien casha inn. Men hvordan ville det stilt seg om du ikke tenkte sånn? Om målet ikke var en gitt størrelse eller vekt, men ene og alene å ha det bra med deg selv?

Jeg tror jo (på bakgrunn av egenerfaring og litt mye lesing) at en slik tilnærming til det hele gjør alt så mye enklere. Eller i allefall mer varig. For hvem vil vel ha en pause fra å ha det godt? Om du spiser mat som gjør at du føler deg skikkelig bra, koser deg innimellom og trener for å kjenne på den deilige følelsen det gir deg, så vil du mest sannsynlig gå ned til den vekten du trives best på. Og ikke bare det – du vil bli der. Helt uten å måtte tvinge deg gjennom en kur eller fokusere på et tall på vekten uke ut og uke inn. Det blir plutselig sekundært i forhold til det som er aller viktigst: å ha det bra med å være den du er.

//Camilla

 

4 svar til “Derfor blir du en jojo-slanker”

  1. Annette sier:

    Det her burde du holde foredrag om! 🙂 Da kommer jeg i alle fall! 🙂

  2. Oda sier:

    åh, du er så god! så bra skrevet 🙂

  3. Så hyggelig Annette! 😀 Kurset som holdes 02.04 vil også inkludere en egen bolk om livsstilsendring, så om det er noe du er interessert i kan du jo sjekke ut http://www.fitnok.no/kurs/ 🙂 God helg!

  4. Så hyggelig! 😀 tusen takk, Oda <3

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits