arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Derfor blir du en jojo-slanker

God morgen alle sammen! Nå sitter jeg her med frokosten min, en stor bolle med havregryn og cottage cheese, og skal snart ned til byen og møte Jon. Jeg har faktisk vært våken siden 0715 (ja, det jar klikket for meg) og allerede jobbet noen timer, men som alltid orker jeg ikke å spise frokost med en gang jeg står opp. Cottage cheese er sjeldent en god deal så tidlig på dagen uansett (halla sure oppstøt), men akkurat i dag tok jeg sjansen! Det er verdens simpleste lille greie, men smaker SÅ godt!! Havregryn er vanligvis ikke min favoritt, men denne her.. Maj gad.

3 ss havregryn kokes opp på vann, med en spiseskje kokosmelk og en klype salt. Dra kjelen av plata når grøten er klar, tilsett 2 ss cottage cheese, søtning/sukker/honning eller hva du liker og topp med litt kanel.

Og mens jeg sto på kjøkkenet og laget en chiapudding til lunsj (first time ever), begynte jeg så smått å tenke på dette med jojo-slanking. Ikke fenomenet i seg selv, at vi går ned og opp igjen, men heller hvorfor det er slik. Hvorfor bruker vi så mye tid og energi på å oppnå noe, for så å kaste det over bord med en gang vi er kommet i mål?

Jeg skal ikke komme med noen bastante påstander, for det finnes jo like mange historier som mennesker som går ned (og opp) i vekt, men jeg tror at en av hovedårsakene er at vi er så fokuserte på at vekten skal gå ned at vi glemmer å jobbe med de vanene som i utgangspunktet har fått den til å gå opp. Vi setter på en måte livet på vent, kaster oss på en eller annen diett eller kur, og returnerer så tilbake til de gamle vanene våre med en gang vi er i mål.

Og ved å returnere tilbake til det gamle livet med de gamle vanene, da er det kanskje ikke så rart at den gamle vekten kommer tilbake?

La en ting være sagt med det samme: jeg forstår at fokuset legges her, og jeg forstår enda bedre at det frister med raske resultater. Vi tenker jo at arbeidet ligger i å gå ned – det er jo det som krever viljestyrke – men det viser seg at den virkelige jobben, den begynner når du er i «mål». Når du egentlig ikke har noe motviasjon til å fortsette med å være streng og når du kjenner at du har jobbet hardt nok en tid nå og fortjener en pause.

En pause.

I dette lille, men akk så beskrivende ordet, tror jeg vi finner veldig, veldig mange svar. For dersom du trenger en pause fra det livet du lever – er det da riktig for deg? Svaret er selvsagt innlysende, et stort, rungende «NEI», men samtidig er ikke det så veldig lett å overholde. Hvorfor fortsette å ta de kjipe valgene når du er i mål?

Mitt spørsmål er heller: hvorfor ta kjipe valg i utgangspunktet? Og hvorfor skal målet hele tiden være å gå ned i vekt? Jeg trodde at hele ideen var å ha det godt med seg selv. Og det, det trenger man kanskje ikke en pause fra?

For. Om målet ditt ene og alene er å gå ned i vekt, ja da forstår jeg at du mister motivasjonen når målet er nådd. Det er ikke noe mer å jobbe for. Gullkisten er funnet og premien casha inn. Men hvordan ville det stilt seg om du ikke tenkte sånn? Om målet ikke var en gitt størrelse eller vekt, men ene og alene å ha det bra med deg selv?

Jeg tror jo (på bakgrunn av egenerfaring og litt mye lesing) at en slik tilnærming til det hele gjør alt så mye enklere. Eller i allefall mer varig. For hvem vil vel ha en pause fra å ha det godt? Om du spiser mat som gjør at du føler deg skikkelig bra, koser deg innimellom og trener for å kjenne på den deilige følelsen det gir deg, så vil du mest sannsynlig gå ned til den vekten du trives best på. Og ikke bare det – du vil bli der. Helt uten å måtte tvinge deg gjennom en kur eller fokusere på et tall på vekten uke ut og uke inn. Det blir plutselig sekundært i forhold til det som er aller viktigst: å ha det bra med å være den du er.

//Camilla

 

4 svar til “Derfor blir du en jojo-slanker”

  1. Annette sier:

    Det her burde du holde foredrag om! 🙂 Da kommer jeg i alle fall! 🙂

  2. Oda sier:

    åh, du er så god! så bra skrevet 🙂

  3. Så hyggelig Annette! 😀 Kurset som holdes 02.04 vil også inkludere en egen bolk om livsstilsendring, så om det er noe du er interessert i kan du jo sjekke ut http://www.fitnok.no/kurs/ 🙂 God helg!

  4. Så hyggelig! 😀 tusen takk, Oda <3

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits