arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Derfor overspiste jeg

/Inneholder annonselenker

Jeg håpet egentlig på å våkne til nok en varm vårdag i dag, men den gang ei.. Her på Bøler var det både guffent og kalt, og for første gang siden vi kom hjem fra ferie måtte jeg faktisk finne frem vårjakka. Ikke at jeg klager altså, jakka er tross alt smashing B-)

Jakke // Solbriller // Bukse 

Det står mye kontorarbeid på planen i dag, og som (nesten) alltid så gjøres dette fra stua hjemme. Jeg har mulighet til å dra på jobb også, men jeg jobber som regel best hjemme. Jeg sier «som regel» fordi det ikke akkurat virker som om det gjelder for dagen i dag. Jeg sitter bare her med et enormt sug etter *alt mulig* og klarer ikke helt å fjerne tankene fra at jeg har lyst til å dytte trynet fullt av både sjokolade, french fries og brunost. Helst alt samtidig.

Jeg vet jo at jeg ikke er sulten, det er ikke så alt for lenge siden jeg fikk i meg en god frokost, men det ser ikke ut til å ha noen betydning for kroppen min akkurat nå. Uansett hvor mye jeg forsøker å være realistisk og fortelle meg selv at «hallåå, dette er ikke reellt, du har ikke behov for noe som helst!» så klarer jeg ikke overdøve stemmen som hvisker at jeg fortjener å helle i meg posen med den potetgull som har ligget i skuffen siden fabruar, og sikkert smaker en blanding mellom papp og sagmugg.

Hos meg dukker dette suget etter noe å dytte i trynet som regel opp når jeg er litt lei meg, frustrert, sint eller sliten. Er jeg glad, mett, uthvilt og at peace så kjenner jeg aldri noe til det, og det forteller meg at dette er psykologisk – og ikke fysisk – betinget. Søtsuget dukker ikke opp fordi jeg egentlig behøver noe, men fordi det foregår en eller annen form for konflikt inni meg som jeg ikke helt klarer å sette ord på, eller som jeg ikke har fått drøftet med noen enda. De følelsene jeg egentlig sitter inne med blir på en måte kamuflert i et slør av sult og søtsug, om det gir noen som helst form for mening?

Jeg tror i alle fall at de aller fleste av oss kan kjenne på dette i blant, i større eller mindre grad. Er det noe som dukker opp innimellom er det ikke nødvendigvis et problem, men dersom du ofte kjenner på dette kan det være lurt å forsøke å ta noen grep. Og med «ta noen grep» mener jeg ikke at du skal trene viljestyrken din til å stå i mot søtsuget, men at du må finne ut hvorfor det dukker opp! Det hjelper lite å sette plaster på et kutt, om du fortsetter å skjære deg i armen etterpå. Da jeg forsto alt dette forsvant overspisingsepisodene (som tidligere kunne dukke opp flere ganger i uken) sakte, men sikkert, og jeg kan faktisk ikke huske sist jeg gjorde det. Bank i bordet. Pei pei pei.

Fakta om emosjonell overspising (kilde HER)

  • Man tror at emosjonell overspising ofte kommer som en følge av at man ikke evner å skille fysisk sult fra et indre følelsesmessig ubehag.
  • Søtsuget dukker gjerne opp akutt (normal sultfølelse kommer over tid).
  • Følelsen kan ofte beskrives som en trang til å spise noe søtt, salt eller fett, i motsetning til å ha lyst på mat fordi man faktisk er sulten.
  • Etter å ha tilfredstilt det opprinnelige suget er man likevel ikke fornøyd, og ender derfor opp med å overspise på det man har tilgjengelig.
  • Følelsen av skam og skyld som dukker opp etter en overspisingsepisode fører gjerne til at man føler seg verre snarere enn bedre.

Hva kan du gjøre?

Når det kommer til vekt, mat og helse har vi en tendens til å tro at det å behandle symptomene er godt nok. Overspiser du? Javel, da må du vel slutte med det, da, så vil alt ordne seg. Det er ikke bra for deg vet du – ta et eple i stedenfor. Funker ikke det? Ta en pille mot søtsug. Fremdeles ikke bra? Kanskje en operasjon av magesekken din vil hjelpe!

Ulempen med denne typen behandling er at det ikke tar tak i den underliggende årsaken til at handlingen utføres i første omgang. Den tar ikke tak i de emosjonelle og psykiske faktorene som ligger til grunn for at du gjør det du gjør – noe som er essensielt dersom du ønsker å endre på handlingsmønstrene dine.

Årsakene kan være mange, men de som ofte går igjen er:

  • Et usikkert sosialt nettverk.
  • Man vil «klare alt selv» i stedenfor å snakke med andre om tanker og følelser.
  • Man kan føle skam eller at man er til bry dersom man lufter følelsene sine for andre, og holder der derfor heller for seg selv.

Det er ikke alltid lett å vite hva som er årsaken, men neste gang du kjenner at søtsuget kommer kastende over deg ut fra ingensteds kan du jo forsøke å tenke litt gjennom hva som var den utløsende faktoren? I mellomtiden skal jeg gå å lage meg et ordentlig måltid (jeg begynner å bli sulten på ordentlig nå) og sende A en melding og si unnskyld for at jeg ikke gadd å svare han da han dro i dag tidlig, selv om han var søt og sa at det sto Pepsi Max i kjøleskapet til meg. Jeg får kanskje forklare hvorfor også, og håpe at hodet og søtsuget blir litt lettere 🙂

//Camilla

16 svar til “Derfor overspiste jeg”

  1. Maria sier:

    TAKK for at du tar opp dette! 🙏🏼🙌🏼 Sliter med dette selv og det er et så jævlig viktig tema som dessverre enda er litt tabu!

  2. Sigrunn sier:

    Åå Herligland. Det er jo akkurat slik jeg og har det i perioder. Takk! Takk! takk!

  3. Annika sier:

    Jeg får dette rett før mensen 😛

  4. Tone sier:

    Takk, Camilla. Du er god!

  5. […] men musikk. Og litt trening. I går følte jeg meg nemlig som en haug med søppel (sjekk innlegget HER), og bestemte meg derfor for å ta meg en liten tur ut og lufte hodet. Jeg har tross alt til gode […]

  6. Stine sier:

    Takk for dette innlegget 😉 jeg har fulgt deg en stund og synes du skriver bra men har til tider blitt litt provosert av enkelte sitater som»skal spise en godteripose på størrelse med hodet mitt etterpå» etterfulgt av heiende kommentarer om hvor godt forbilde du er som skriver dette fra følgerne dine. Jeg har selv slitt med overspising og det er sikkert derfor jeg ble litt provosert for jeg husker hvordan det var å ha konstant sug etter raske karbohydrater. Det ble endel sjokolade og baguetter hver dag, og vekten økte med 15 kilo til slutt. Nå, over ti år etterpå så kommer det samme suget om jeg kun tar EN Sjokoladebit. Og da er det ingenting rundt som betyr noe, det eneste jeg greier å tenke på er at jeg MÅÅÅ ha mer. Måtehold hjelper ikke, men gjør det derimot verre 🙂 sånn sett så tror jeg sjokolade kan være for enkelte som en drink kan være for en alkoholiker. Det trigger suget istedenfor å dempe. Løsningen for meg var å prøve å trene bort de vonde følelsene og det hjalp faktisk 🙂 var jeg ekstra sinna så hjalp en runde på mølla. 🙂

  7. Så hyggelig Stine! 😀
    Nå skal det nevnes at jeg ikke har overspist på over et år, så de gangene jeg har kjøpt en stor pose med godteri har jeg endt opp med å legge store deler i skuffen på kjøkkenet og latt det ligge der til neste helg – eller neste gang jeg har hatt lyst på noe. Jeg har forsøkt å dele dette også, men det har kanskje ikke kommet like godt frem? Skal i allefall tenke på det til neste «godteriinnlegg» – å presisere at ikke alt må spises med en gang 🙂

    Ja, jeg skjønner hva du mener – det var akkurat slik det var for meg tidligere også. Jeg klarte ikke stoppe, what so ever! Heldigvis har dette endret seg med tiden, og nå har jeg sjokolade i hus nesten hele tiden uten at det er det minste problem 😀

  8. Så hyggelig Tone, takk! 😀

  9. Da tror jeg kanskje det er hormonene som setter deg ut av spill! Det er det dessverre vanskeligere å gjøre noe md ;D

  10. Da håper jeg jammen du etterhvert kommer deg ut av det, Sigrunn!! 😀 :*

  11. Bare hyggelig du! 😀
    Helt enig med deg – ja til mer åpenhet!

  12. Stine sier:

    Godt å høre at du ikke spiste opp alt på en gang 🙂 da misforsto jeg litt 🙂 sikkert fordi jeg selv ikke hadde greid å la det ligge i skuffen 🙂

  13. Oda sier:

    takk for ærlig og bra innlegg! viktig å belysa detta, når det fremdeles e ganske skambelagt og vanskelig tema å snakka om 🙂 du e så BRA!! 😀

  14. LH sier:

    Innlegg som dette får meg til å gråte litt, for jeg kjenner meg så godt igjen.. Jeg har ikke noe sosialt nettverk, det er vanskelig når skolevenninner studerer på andre siden av landet, og du selv går rett ut i jobb etter VGS, en jobb som kun gir middelaldrende kolleger.

    Jeg HATER kroppen min, og har nå kommet til det punktet hvor jeg for det meste spiser grønnsaker, og kanskje noen brødskiver i løpet av dagen. Jammen hjelper det, jeg har gått ned 4 kg på 4 uker, men selvfølelsen og selvbilde er uforandret. Dessverre er overspising et ukjent tema for de fleste, og ytterst få vet hva det egentlig dreier seg om.

    Så, nå går jeg egentlig bare og lurer på når jeg kommer til å spise den kiloen med smågodt.. :/

  15. MalinS sier:

    Wow ! Akkurat sånn ja…vet ikke helt om jeg satte pris på at du satte ord på det..for det stemmer på en prikk, og det var egentlig et ubehagelig lys som ble slått på i topplokket her nå..
    Samtidig, takk for at du skrev det..for jeg vil jo selvsagt gjøre noe med det, som igjen er lettere nå når jeg ble bevisst hva det er.

    Æsj, hater og elsker å lære/innse sånne her ting..

    God helg, og takk for innleggene dine!

    Hilsen hun med veldig mye spyleveske på snap her om dagen ;-D

  16. Det er både forferdelig og fantastisk å innse sånne ting, er det ikke? 😛
    Samtidig får vi trøste oss med at vi ikke blir noe «dårligere» som mennesker av å vite hvordan ståa er, men vi får derimot mulighet til å gjøre noe med det! 😀

    Håper du får en super påske :*

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits