arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Det er jo bare å…

På tirsdag fikk jeg en melding fra ei jente på snappen til Fitnokjentene (legg til «Fitnok» på snapp!), som lurte på hva hun kunne gjøre for å komme i gang med treningen. Alle hun snakket med fortalte henne at det «bare var å begynne», og om hun skulle være helt ærlig fikk dette henne til å føle seg ganske mislykket. Hun fikk nemlig ikke til.

Dette er nok en setting mange kan kjenne seg igjen i, og det er ikke så veldig rart. For vet du hva? Det er ikke bare å begynne. Eller, jo, det er jo det, men det er ikke her problemet ligger. Det dukker først opp når man skal fortsette. Når den første treningsuken er over og du ikke ser noen endring på vekta, buksa fremdeles er like trang og du tenker at dette, det hjelper jo ikke en jævla dritt – det er da det blir vanskelig.

Det er helt sikkert mange grunner til at det blir slik, men min erfaring er at det ofte skyldes to små ting:

♥ Vi gjør det vi gjør for å få resultater. 

Noe som i og for seg er greit nok, men når enden på visa er at vi gir opp fordi vi ikke får akkurat de resultatene vi higer etter, da er det ikke så allright lenger. Det verste er at resultatene helt sikkert er der, du ser de bare ikke enda. I tillegg til å gjøre midjen din smalere vil nemlig trening kunne bidra med økt følelse av energi, det smitter over på andre aspekter av livet – kanskje spiser du sunnere, du får økt bentetthet og mere muskelmasse, men dette. Det er ting du ikke ser fordi centimeterbåndet tar opp hele synsfeltet ditt!

I stedenfor å jage de magiske resultatene kan det derfor lønne seg å finne en aktivitet som du faktisk liker å drive med, og holde på med denne så lenge du liker den. Begynn med litt og øk heller til mer når du ser at du har tid.

Det å finne glede i selve aktiviteten vil nemlig føre med seg en liten ting som er helt nødvendig for at du skal kunne jobbe deg fremover, nemlig kontinuitet. Du vil klare å opprettholde treningen over tid, noe som gjør at resultatene får tid til å komme.

♥ Vi forstår ikke at edring tar tid

Er det en ting de fleste kan skryte på seg å være så er det utålmodige. Vi vil ha det vi vil ha nå, aller helst i går, og dersom vi ikke får det.. Da er det like greit å la være. Jeg vet det, for jeg er sånn selv, men etterhvert som jeg har fått noen år på baken har jeg også begynt å forstå at ting rett og slett tar tid. Og når ting tar tid, da kan jeg like greit drive med noe jeg liker (se punkt over).

For, og dette er viktig: dersom du ikke bare vil ha resultater, men resultater som varer, så er du nødt til å finne en livsstil som du kan leve med livet ut. Du er nødt til å se på hva det er du gjør (eller ikke gjør) som har ført til at du ikke er der du ønsker å være, og sette deg et mål om å endre på disse vanene over tid. Ikke gap over alt med en gang, det blir fort veldig mye, men ta for deg punkt for punkt til listen er fullført. Gi deg selv tid til å implementere de nye vanene før du tar for deg en ny, og gå et steg tilbake om du ser at du sklir ut. Vær ærlig med deg selv, sett pris på det du får til og jobb med det som ikke går så bra.

Dette er nemlig en ganske lang prosess, men jeg kan love deg at den er verdt det. Det vil du se når du sitter der med en aktiv hverdag, en selvtillit som stort sett er veldig god og et energinivå som gjør at du takler både jobb og fritid med et smil om munnen. Om du vil møte på utfordringer underveis? Garantert. Det betyr likevel ikke at det ikke er verdt det 🙂

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits