arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Det er jo bare å…

På tirsdag fikk jeg en melding fra ei jente på snappen til Fitnokjentene (legg til «Fitnok» på snapp!), som lurte på hva hun kunne gjøre for å komme i gang med treningen. Alle hun snakket med fortalte henne at det «bare var å begynne», og om hun skulle være helt ærlig fikk dette henne til å føle seg ganske mislykket. Hun fikk nemlig ikke til.

Dette er nok en setting mange kan kjenne seg igjen i, og det er ikke så veldig rart. For vet du hva? Det er ikke bare å begynne. Eller, jo, det er jo det, men det er ikke her problemet ligger. Det dukker først opp når man skal fortsette. Når den første treningsuken er over og du ikke ser noen endring på vekta, buksa fremdeles er like trang og du tenker at dette, det hjelper jo ikke en jævla dritt – det er da det blir vanskelig.

Det er helt sikkert mange grunner til at det blir slik, men min erfaring er at det ofte skyldes to små ting:

♥ Vi gjør det vi gjør for å få resultater. 

Noe som i og for seg er greit nok, men når enden på visa er at vi gir opp fordi vi ikke får akkurat de resultatene vi higer etter, da er det ikke så allright lenger. Det verste er at resultatene helt sikkert er der, du ser de bare ikke enda. I tillegg til å gjøre midjen din smalere vil nemlig trening kunne bidra med økt følelse av energi, det smitter over på andre aspekter av livet – kanskje spiser du sunnere, du får økt bentetthet og mere muskelmasse, men dette. Det er ting du ikke ser fordi centimeterbåndet tar opp hele synsfeltet ditt!

I stedenfor å jage de magiske resultatene kan det derfor lønne seg å finne en aktivitet som du faktisk liker å drive med, og holde på med denne så lenge du liker den. Begynn med litt og øk heller til mer når du ser at du har tid.

Det å finne glede i selve aktiviteten vil nemlig føre med seg en liten ting som er helt nødvendig for at du skal kunne jobbe deg fremover, nemlig kontinuitet. Du vil klare å opprettholde treningen over tid, noe som gjør at resultatene får tid til å komme.

♥ Vi forstår ikke at edring tar tid

Er det en ting de fleste kan skryte på seg å være så er det utålmodige. Vi vil ha det vi vil ha nå, aller helst i går, og dersom vi ikke får det.. Da er det like greit å la være. Jeg vet det, for jeg er sånn selv, men etterhvert som jeg har fått noen år på baken har jeg også begynt å forstå at ting rett og slett tar tid. Og når ting tar tid, da kan jeg like greit drive med noe jeg liker (se punkt over).

For, og dette er viktig: dersom du ikke bare vil ha resultater, men resultater som varer, så er du nødt til å finne en livsstil som du kan leve med livet ut. Du er nødt til å se på hva det er du gjør (eller ikke gjør) som har ført til at du ikke er der du ønsker å være, og sette deg et mål om å endre på disse vanene over tid. Ikke gap over alt med en gang, det blir fort veldig mye, men ta for deg punkt for punkt til listen er fullført. Gi deg selv tid til å implementere de nye vanene før du tar for deg en ny, og gå et steg tilbake om du ser at du sklir ut. Vær ærlig med deg selv, sett pris på det du får til og jobb med det som ikke går så bra.

Dette er nemlig en ganske lang prosess, men jeg kan love deg at den er verdt det. Det vil du se når du sitter der med en aktiv hverdag, en selvtillit som stort sett er veldig god og et energinivå som gjør at du takler både jobb og fritid med et smil om munnen. Om du vil møte på utfordringer underveis? Garantert. Det betyr likevel ikke at det ikke er verdt det 🙂

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits