arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Det må tas et oppgjør i PT-bransjen.

Jeg kan ikke alt, det vil jeg aldri påstå. Det er mennesker i dette gamet som er mye flinkere enn meg når det kommer til det faglige, og som jeg aldri kommer til å nå opp til kunnskapsmessig. Ikke fordi jeg ikke kan, men fordi det ikke er hensiktsmessig ut i fra de menneskene jeg jobber med. Man vil måtte tilpasse det man studerer ut i fra kundegruppen man har, og det vil følgelig kreve noe annet av en PT som jobber med toppidrettsutøvere enn ei jente fra Flisa som har rettet sin spesialitet mot jenter med et selvbilde som kunne vært så mye bedre. Man må jo tross alt være god på det som gagner kundene! Jeg legger nemlig en ekstrem stolthet i arbeidet jeg leverer! Hvert program er gjennomtenkt og satt opp ut i fra mål, alle kosthold kommer med en god forklaring og alle planer legges personlig for den enkelte, ut i fra gode samtaler. Jeg vil nemlig levere 110% hver eneste gang, slik at jeg vet at mine kunder alltid vil sitte igjen med en følelse av at denne investeringen har vært verdt det.

smil2

På samme måte er det ekstremt mange i dette yrket som er latterlig mye dårligere enn de jeg jobber med til daglig. Som står med nesa ned i telefonen mens kunden tar en markløft som skriker etter teknikkhjelp, men som responderer med et «bra jobba». Som setter opp kostholdsplaner hvor hovedingrediensene er ris, brokkoli og kylling, uten å ha noe svar på hvorfor. Som mener at man må ned på 800kcal daglig for å få resultater og at det gjerne bør kombineres med morgenkardio. Det finnes rett og slett så mange udugelige personlige trenere der ute at jeg er overrasket over at de i det hele tatt har noe å gjøre.

For om du betaler 500-1100 kroner for en time med PT, bør du ikke da kunne forvente kvalitet? Jeg mener, gjør du  det samme hos fysioterapauten eller legen forventer du jo at vedkommende er en smule oppdatert og i allefall vister deg den oppmerksomheten du fortjener når du er der? Hvorfor skal det være annerledes når du går til en PT?

Du burde, gitt at du har nok timer, kunne forvente et program som du kan følge på egenhånd, tilpasset ut i fra deg som kunde og person. Du bør få et kosthold med en forklaring på hvorfor du skal spise så og så mye og ikke minst hvorfor det kan være lurt å velge visse matvarer fremfor andre. Du burde kunne forvente å være i sentrum og ha fullt fokus når timen gjennomføres, få korreksjoner og ikke minst få ordentlige tilbakemeldinger på det du gjør. Hvis du ikke får dette per i dag vil jeg si at du kan droppe PTen din med god samvittighet, og heller bruke pengene på noe annet.

Jeg mener rett og slett at det er på tide at vi begynner å stille noen krav til PTene her i landet, slik at vi ikke får flere 18 år gamle jenter med fitnessforstyrrelser fordi treneren deres har satt de på et kjør som ikke ligner grisen. Det er nødvendig at dere som forbrukere stiller spørsmål, tør å være kritiske og sier i fra om ikke alt er som det skal være. Ikke minst er det på tide at de som driver de ulike sentrene rundt om i landet finner frem jakka som lyser «yrkesstolthet», og tør å ta de ubehagelige samtalene som kanskje må tas med de ansatte når de tross alt ikke leverer etter stillingsbeskrivelsen.

For dere som betaler for dette fortjener søren meg å få valuta for de pengene dere legger ned, og PTen bør levere det som kreves for å i det hele tatt få fortsette i jobben sin.

 

5 svar til “Det må tas et oppgjør i PT-bransjen.”

  1. Tommy sier:

    Det værste syns jeg er mangel på kunnskap om god teknikk. Det er helt krise å se hvordan noen holder på.

  2. Helt enig med deg, Tommy! Mange mangler den grunnleggende kompetansen om hva som skal beveges og ikke i en øvelse, som fort ender opp med bicepscurl ala rygghev eller skulderpress ala knehopp…

  3. Kristian sier:

    Men hva synes du om at mange PT’er ser ut som de aldri har trent en dag i sitt liv?

  4. Hvordan definerer man hvem som ser ut som de har trent mye og ikke?
    Driver man mye med styrketrening er det for eksempel å forvente at man har litt muskler, men driver man med maraton eller ultraløp vil man jo ikke se ut som dette i det hele tatt? Sagt på en annen måte: Så lenge man kan det man driver med bryr det meg veldig lite hvordan en person ser ut eller ikke 🙂

  5. Charlotte sier:

    Du setter så ord på tankene man har!! Dette er grunnet til at jeg valgte deg og vektnedgangskurset!! Du er rå og gir 150 % hele tiden!! Takk for at det finnes sånne som deg, gleder meg masse til mars! Stå på, camilla<3

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits