arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Dette bør du vite om studieteknikk!

 

Foreldrene våre har fortalt oss at studietiden, det er noe av det viktigste du skal gjennom. Dette er den tiden i livet hvor du skal danne livslange relasjoner, lære deg selv å kjenne og kanskje også bo helt alene for første gang. Det de hersens gamlingene dog glemte å fortelle deg var at du i løpet av de 3 første månedene på skolen ikke bare skal klare deg på egenhånd og finne ut at ost – det er en luksusvare, du skal også gjennom 2000 sider med pensum.

Første gang jeg satte mine ben på et universitet var da jeg i en alder av 19 år begynte på det juridiske fakultet i Oslo. Jeg visste ikke hva studieteknikk var, men trådte pliktskyldig opp på lesesalen hver dag for å komme meg gjennom det jeg hadde lært at het «pensum». Jeg brukte markører i forskjellige farger, gikk på forelesninger og streket under ord på korrekt måte i lovboken, men om jeg skal være helt ærlig så lærte jeg ikke så veldig mye. I alle fall ikke i forhold til tiden jeg la ned.

Først en stund senere forsto jeg at det å lese og møte opp faktisk ikke er nok: For å lære emnet eller emnene du studerer er du også nødt til å forstå essensen i den informasjonen du trykker inn i hodet. Du må spørre hvorfor, tvile på dine egne svar, utfordre egne tanker og tørre å åpne kjeften i en kollokviegruppe med den risikoen at det du sier er helt galt. Bedre å gjøre det der enn på eksamen.

Så, hvordan skal du få til det, da?

Først og fremst må du forstå at det å gjøre det bra på skolen handler om mer enn å lese. Det kan ses på som et samspill mellom evnen til å studere, evnen til å forberede deg på eksamensrelevant materiale, evnen til å ta selve eksamen og ikke minst evnen til å strukturere hva du bruker tid på (Holt, 2015). Det hjelper nemlig lite å være god til å lese dersom du ikke vet hvordan du tar en eksamen, og det hjelper enda mindre å vite hva du får på eksamen dersom du ikke prioriterer å lese på nettopp dette.

Er det første gang du setter deg på en skolebenk kan du derfor ha god nytte av disse tipsene.

Forbered deg før forelesningene. 

De aller fleste studier kommer med forelesninger, og med dette følger det også en forelesningsplan. Her står det hvilket tema dere skal gjennomgå på de forskjellige forelesningene, og gjerne hvilke deler av boken dette stammer fra. Ved å lese gjennom dette før forelesning og gjøre seg opp noen tanker rundt temaet vil du..

  • Føle at du kjenner igjen deler av stoffet når du er på forelesning. I stedet for å sitte og ta inn helt ny informasjon vil du på denne måten kunne bruke forelesningene som en repetisjon.
  • Ha mulighet til å spørre foreleseren om de delene av emnet som du ikke forstår.
  • Kunne ta bedre og mer effektive forelesningsnotater.

Strukturer tiden din

Ingenting er verre enn å gå rundt med dårlig samvittighet for alt du skulle gjort. Ved å ha en klar tidsplan for når du skal jobbe, og hva du skal jobbe med, vil det bli lettere å komme seg gjennom stoffet – i tillegg til at du faktisk kan ta fri når du har fri.

For min egen del setter jeg opp en kalender som inneholder

  • Forelesninger
  • Kollokviegrupper
  • Hva jeg skal lese de forskjellige dagene (bruker forelesningsplan som mal)
  • Jobb / møter

I tillegg starter jeg hver dag med å lage en slags «agenda» i mummiboka mi: en liste over de forskjellige tingene jeg må gjennom i løpet av dagen. Etter at listen er klar er det veldig fristende å begynne med de små og enkle oppgavene, men jeg begynner alltid med de lengste, tyngste og vanskeligste. På denne måten er jeg ferdig med dette før jeg blir sliten, og kan avslutte dagen med noen lette oppgaver. Dette skaper mestring, gjør at jeg får unna alt jeg skal og gir meg en god avslutning.

Forstå >> notere

Jeg forstår at du ønsker å få med deg så mye som mulig når du er på forelesning, men huks at du først og fremst er der for å lytte og lære. Skriv gjerne ned viktige punkter underveis, men ikke kopier powerpointpresentasjonen til professoren – denne blir mest sannsynlig lagt ut på emnets studieside uansett. Er du ekstra smart kan du til og med skrive ut denne og ta med på forelesning, slik at du kan skrive eventuelle ekstra notater ved siden av de ulike slidesene.

Lag kroker du kan henge ting på 

Når målet er å huske er det alltid nyttig å hekte den nye informasjonen på noe du allerede kjenner til. For meg som nå studerer psykologi er det for eksempel lett å trekke paralleller til eget liv, noe som gjør at jeg husker stoffet bedre. Lag huskeregler, lek med de ulike temaene og lag teite ord og uttrykk som du vet at du husker på eksamensdagen!

Studer effektivt

Sitter du passivt på stolen din og leser kapittel på kapittel samtidig som du bruker en eller annen farget tusj til å stryke her og der kan jeg nesten garantere deg at du ikke vil lære stort. Spør du meg er disse tusjene noe forbanna tull – det gir en forestilling av at materialet er forstått uten at det egentlig er det. En mer effektiv måte å jobbe på er å

  • Se over kapittelet du skal lese, gjør deg opp noen tanker om de forskjellige emnene
  • Les gjennom del for del, og ta en liten pause etter hver underoverskrift. Tenk gjennom hva du har lest, gå tilbake om det er noe du ikke forstår og bruk gjerne spørsmålene som ofte følger med tekstboken (står gjerne i margen eller på slutten av kapittelet).
  • Noter ned egne tanker og notater ETTER at du har lest gjennom avsnittene – da er du avhengig av egne ord og refleksjoner i stedet for å kopiere boken

I dag har jeg for eksempel lest gjennom første kapittel i psykologiboken, og det tok meg 4 timer. Jeg kunne garantert ha skummet gjennom alt på 30 minutter, men dette hadde mest sannsynlig ikke gitt meg noe som helst.

Last ned Brainfocus

Eller en annen liknende app som lar deg legge inn hvor lenge du skal jobbe før du får pause. Jeg har veldig vanskelig for å konsentrere meg over tid, så jeg leser i 15 minutter før jeg tar en pause (helt fri fra boka) på 5 minutter. I disse 5 minuttene reiser jeg meg opp, stalker folk på instagram eller blar gjennom Facebook. Har jeg ikke disse pausene… Veeeel da blir ofte lesingen kombinert med sosiale medier – lite heldig.

Vær aktiv, spis godt og ta vare på deg selv

Jeg forstår godt at skole kan være altoppslukende, men med mindre du tar et profesjonsstudie på 3 år så har du tid til å både trene, lage godt mat og være med venner! Det å faktisk ta seg fri fra skolen og gjøre andre ting gjør også at studiene i seg selv ikke føles så uoverkommelige, og ikke minst gjør det tilværelsen 100 ganger bedre. Meld deg inn i en studentforening, ta et verv, beveg deg jevnlig og fyll på med frukt og grønt (ha gjerne med deg en del når du leser også!) så skal du se at dette går helt fint 🙂

Lykke til, alle nye studenter! Er du på Blindern så ses vi sikkert 😉

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits