arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Din guide til en sunn frokost!

I forrige uke ble jeg spurt av noen av medlemmene i fitnokjentene om jeg ikke kunne lage et lite innlegg om gode forslag til frokost og lunsj, og hei! Det er det klart jeg kan! 😀 Selv er jeg verdens kjedeligste menneske, og spiser stort sett det samme hver eneste dag: Knekkebrød med smøreost og egg til frokost, og kvarg, frukt og knekkebrød med noe digg på til lunsj. Så godt, så enkelt!

Hvor mange knekkebrød jeg spiser er således likegyldig – jeg spiser til jeg er mett. Noen dager blir det ett, andre dager 4. For at jeg skal klare å holde meg til en gitt livsstil er den nemlig nødt til å være gjennomførbar, og det er den ikke om jeg må spise samme antallet knekkebrød til frokost og lunsj hver eneste dag. Jeg mener, noen dager er jeg jo ikke så sulten. Andre dager er magen umettelig. Og på lørdager spiser jeg faktisk rundstykker! Da er det mye mer gjennomførbart å tenke at «jeg skal slutte å spise når jeg er sånn passe mett» (kanskje litt mer enn passe mett på lørdagene), og «jeg skal forsøke å spise både frukt og grønt ved siden av hvert eneste måltid».

Det å spise grønnsaker til hvert eneste måltid var faktisk litt vanskelig til å begynne med. Jeg forsøkte tross alt å lage salat ved siden av frokosten, men forsto fort at det var en dødfødt plan. Først og fremst fordi jeg ikke synes salat er så godt alene, men også fordi det tar tid. Jeg har tid altså, men jeg er rett og slett for lat til å gidde. Nei, jeg trenger noe enkelt, og gulrøtter – det har blitt min redning! Jeg knasker så mye gulrøtter at jeg er konstant oransje i munnviken, og i tillegg til energidrikker er sikkert dette den største posten i matbudsjettet mitt. Det er superenkelt å legge på tallerkenen ved siden av knekkebrødene, metter greit i magen, smaker godt og krever ingen tilberedning. Med andre ord er det akkurat slik jeg liker det: enkelt.

Frukt har også en selvskreven plass på både frokost- og lunsjtallerkenen, og her går det i alt fra eple og kiwi til druer. Igjen bryr jeg meg ikke så mye om hva slags frukt det er, jeg har aldri hørt om noen som har endt opp med dårlig helse på grunn av for mange epler, men jeg får i meg minst 3 om dagen. Mest sannsynlig er det nærmere 5. Nam!

Så, om jeg skal gi deg noen frokost og lunsjtips, så blir det disse 5 her:

  1. SPIS GRØNNSAKENE DINE
    Hvilke du velger spiller ingen trille, men velg noe du faktisk klarer å putte i matboksen hver eneste dag! Om det er tomater, paprikabiter eller gulrøtter er helt opp til deg!
  2. FRUKT ER SUNT, ÅRET RUNDT!
    Frukt er supert både til og mellom måltidene, og tar opp plass i magesekken som alt annet. Ja, det inneholder sukker, men ekstremt lite sammenliknet med feks godteri, juice og brus. Kutt det opp og ha med på jobb, eller putt et eple i veska om morgenen – alle monner drar 🙂
  3. FÅ I DEG PROTEINENE DINE!
    Du finner proteiner i «alt levende», og gode kilder er feks: egg, kjøttpålegg, magre meieriprodukter, ost, fisk, bønner og linser. Proteiner holder deg mett lenge og øker faktisk forbrenningen (kroppen bruker mye energi på å bryte ned proteinene). Velger du en fiskevariant får du også i deg Omega-3, som har veldig god innvirkning på helsa generelt. Du kan lese mer om omega-3 HER.
  4. SPIS GROVE KONRPRODUKTER
    Nå kommer det sikkert en eller annen lavkarbofantast og skyter av meg stortåa, men det får så være. Grove konrprodukter inneholder et tonn med mineraler, tilfører fiber til kroppen og holder deg mett lenge. Knekkebørd og grovbrød har en selvskreven plass i mitt kosthold, og med mindre du har en allergi anbefaler jeg deg å ha det i ditt også 🙂
  5. DRIKK VANN
    Eller noe annet som ikke inneholder sukker. Juice er for eksempel sunt, sånn i utgangspunktet, men når 1 glass fort tilsvarer 150-200 kalorier blir det raskt veldig mye ekstra energi til måltidet! Melk er således unntaket fordi det er godt for kropp og skjelett.

Så, lykke til med frokosten i morgen! Legg den gjerne ut på instagram og tagg meg (@camillalor, #fitnok)!

//Camilla

 

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits