arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Din guide til en sunn frokost!

I forrige uke ble jeg spurt av noen av medlemmene i fitnokjentene om jeg ikke kunne lage et lite innlegg om gode forslag til frokost og lunsj, og hei! Det er det klart jeg kan! 😀 Selv er jeg verdens kjedeligste menneske, og spiser stort sett det samme hver eneste dag: Knekkebrød med smøreost og egg til frokost, og kvarg, frukt og knekkebrød med noe digg på til lunsj. Så godt, så enkelt!

Hvor mange knekkebrød jeg spiser er således likegyldig – jeg spiser til jeg er mett. Noen dager blir det ett, andre dager 4. For at jeg skal klare å holde meg til en gitt livsstil er den nemlig nødt til å være gjennomførbar, og det er den ikke om jeg må spise samme antallet knekkebrød til frokost og lunsj hver eneste dag. Jeg mener, noen dager er jeg jo ikke så sulten. Andre dager er magen umettelig. Og på lørdager spiser jeg faktisk rundstykker! Da er det mye mer gjennomførbart å tenke at «jeg skal slutte å spise når jeg er sånn passe mett» (kanskje litt mer enn passe mett på lørdagene), og «jeg skal forsøke å spise både frukt og grønt ved siden av hvert eneste måltid».

Det å spise grønnsaker til hvert eneste måltid var faktisk litt vanskelig til å begynne med. Jeg forsøkte tross alt å lage salat ved siden av frokosten, men forsto fort at det var en dødfødt plan. Først og fremst fordi jeg ikke synes salat er så godt alene, men også fordi det tar tid. Jeg har tid altså, men jeg er rett og slett for lat til å gidde. Nei, jeg trenger noe enkelt, og gulrøtter – det har blitt min redning! Jeg knasker så mye gulrøtter at jeg er konstant oransje i munnviken, og i tillegg til energidrikker er sikkert dette den største posten i matbudsjettet mitt. Det er superenkelt å legge på tallerkenen ved siden av knekkebrødene, metter greit i magen, smaker godt og krever ingen tilberedning. Med andre ord er det akkurat slik jeg liker det: enkelt.

Frukt har også en selvskreven plass på både frokost- og lunsjtallerkenen, og her går det i alt fra eple og kiwi til druer. Igjen bryr jeg meg ikke så mye om hva slags frukt det er, jeg har aldri hørt om noen som har endt opp med dårlig helse på grunn av for mange epler, men jeg får i meg minst 3 om dagen. Mest sannsynlig er det nærmere 5. Nam!

Så, om jeg skal gi deg noen frokost og lunsjtips, så blir det disse 5 her:

  1. SPIS GRØNNSAKENE DINE
    Hvilke du velger spiller ingen trille, men velg noe du faktisk klarer å putte i matboksen hver eneste dag! Om det er tomater, paprikabiter eller gulrøtter er helt opp til deg!
  2. FRUKT ER SUNT, ÅRET RUNDT!
    Frukt er supert både til og mellom måltidene, og tar opp plass i magesekken som alt annet. Ja, det inneholder sukker, men ekstremt lite sammenliknet med feks godteri, juice og brus. Kutt det opp og ha med på jobb, eller putt et eple i veska om morgenen – alle monner drar 🙂
  3. FÅ I DEG PROTEINENE DINE!
    Du finner proteiner i «alt levende», og gode kilder er feks: egg, kjøttpålegg, magre meieriprodukter, ost, fisk, bønner og linser. Proteiner holder deg mett lenge og øker faktisk forbrenningen (kroppen bruker mye energi på å bryte ned proteinene). Velger du en fiskevariant får du også i deg Omega-3, som har veldig god innvirkning på helsa generelt. Du kan lese mer om omega-3 HER.
  4. SPIS GROVE KONRPRODUKTER
    Nå kommer det sikkert en eller annen lavkarbofantast og skyter av meg stortåa, men det får så være. Grove konrprodukter inneholder et tonn med mineraler, tilfører fiber til kroppen og holder deg mett lenge. Knekkebørd og grovbrød har en selvskreven plass i mitt kosthold, og med mindre du har en allergi anbefaler jeg deg å ha det i ditt også 🙂
  5. DRIKK VANN
    Eller noe annet som ikke inneholder sukker. Juice er for eksempel sunt, sånn i utgangspunktet, men når 1 glass fort tilsvarer 150-200 kalorier blir det raskt veldig mye ekstra energi til måltidet! Melk er således unntaket fordi det er godt for kropp og skjelett.

Så, lykke til med frokosten i morgen! Legg den gjerne ut på instagram og tagg meg (@camillalor, #fitnok)!

//Camilla

 

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits