arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

«Jeg kommer til å elske meg selv bare jeg hater nok»

Hei og hopp, livet er ganske topp! I allefall akkurat nå som jeg er ferdig med dagens økt og i tillegg har fått meg en liten tur ut i solen med typen. Bare for å toppe det hele kan jeg også nevne at jeg vasket alle gulvene i leiligheten klokken 0900 i dag. Slik. Livet er perfekt. Så lenge jeg ikke bringer opp at jeg lå på sofaen 70% av gårsdagen med hodepine fordi jeg glemte å få i meg koffein til frokost, selvsagt. For det vil jo stille meg i et dårlig lys.

Det som er litt fascinerende er at dette er akkurat slik vi forholder oss til hverandre. VI utleverer alt det vi er fornøyd med, men holder gjerne det som er mindre positivt for oss selv, eller i allefall innenfor den nærmeste kretsen. Inne i vårt eget hode derimot, der er alt motsatt. Der er er ofte lupen fokusert inn mot alt det som går galt, alt vi ikke duger til og alt vi kunne gjort bedre. Det vi lykkes med går oss gjerne hus forbi, nettopp fordi vi er så sinnsykt opptatt av alt som ikke er perfekt. For det må man jo være for å få skikk på ting, ikke sant? Dersom man vil forbedre det man er dårlig på er det jo her man må legge alt fokus! Klarer du ikke å få inn alle øktene du ønsker hver uke? Slå deg selv opp innvendig til du klarer det. Har du ikke gått ned det antallet kilo du satte deg et mål om for 8 uker siden? Kutt enda mer ned på måten, og fortell deg selv at du er tjukk helt til du kommer i mål.

6L7A0725

Eller?

Det er som om vi tror at jo mer vi hater oss selv, jo lettere blir vi å elske. Dersom man bare hater kroppen sin lenge nok så vil man elske deg til slutt. En liten reality check fra meg til deg: Det er ikke slik det fungerer, du må begynne med å elske deg selv betingelsesløst. Med andre ord uten vekt, form, prestasjoner eller jobbsituasjon i minne.

Dra på trening fordi du elsker kroppen din.
Press deg ut av komfortsonen fordi du har lyst til å kjenne på den følelsen man sitter igjen med etterpå.
Gi kroppen din næringsrik mat fordi den fortjener det.
Si pene ting til deg selv, vær stolt og vær det til du sprekker, fordi du er akkurat du.True2-3

Hva er dine beste tips for å bli glad i akkurat den personen man er?

//Camilla

 

 

 

7 svar til “«Jeg kommer til å elske meg selv bare jeg hater nok»”

  1. Kristina sier:

    Du skriver SÅ bra – det er jo akkurat sånn det er for mange. Jeg kjenner nok litt på det selv også. Det er dager hvor jeg bare ikke liker det jeg ser. Men det var en dag jeg sa til meg selv: «Nei, nå er slutt på å stresse og klage over det jeg ser og heller sette pris på det jeg gjør og klarer!» Det fungerte veldig lenge, mens nå går det opp og ned – slik jeg tenker det gjør hos de fleste.
    Tror det er akkurat det som må til jeg – slutte å klage over det man ser, men faktisk det man klarer. Selv om jeg har litt ekstra på magen, så klarer jeg å løpe over 10 km, og jeg klarer å ta mange dips. Det er jo det jeg burde fokusere på!

  2. Ikke_ekstrem sier:

    Hvorfor skal det være så ekstremt? «Hate»/»Elske». Hva med «forbedring» eller å være «realistisk» eller «jobbe mot et mål»?

    Jeg har selv vært i GOD form, og nå er jeg i mindre god form, rett og slett fordi jeg har spist og drukket for mye de siste 6 månedene?

    Man kan se seg selv i speilet, ta tak i magefettet og tenkte «dette skal jeg fikse», for å deretter spise mindre (og sunnere).

    Trening er bra og sunt, men om man har litt for mye fett på kroppen er det mindre spising og mindre inntak av kalorier som gjelder.

    Det beste er at det faktisk ikke krever en stor innsats. En bolle med havregryn til frokost, et rugsprø med leverpostei til lunsj, og en vanlig porsjon med sunnere middag (fisk, kylling fek) og jobben er gjort! 1kg i uka er 0 problem med denne «dietten». Kroppen får næringen den trenger og kroppen forbrenner forsiktig det ekstra/unødvendig fettet man har på kroppen.

    Jeg har gjort dette i 2 uker nå og det er store forandringer allerede og jeg har masse energi iforhold til tidligere.

    Det med å «passe på kroppen» kan vel sammenlignes med en bilutstilling. Om du har en gammel Volvo 240 (som ikke er en så pen bil akkurat) men som du tar godt var på, vasker den, gjør den strøken, som krever tid og innsats, (slik man gjør med kroppen ved å spise sunt, uten å gå opp i vekt), kan man være STOLT av bilen, selv om det ikke er en Ferrari.

    Kommer man på utstilling med samme bil som ikke er tatt vare på, som ikke har blitt vasket på år og dag så er ikke det noe man kan være stolt av, punktum. Om du jobber og får resultater med det du er tildelt kan du være stolt. Om du lar kroppen forfalle er det ikke noe å være stolt av, da handler det kun hvor heldig eller uheldig man har vært mtp utgangspunktet.

    Når folk tar bilder og poster de på Insta osv, så er dette noe de har jobbet for, med trening og spising. De har ikke tatt seg de samme «luksusene» som oss andre. De har ikke tatt den gode, kalde ølen ute, de har ikke satt seg i sofaen og kost seg med smågodt, chips og dip eller vafler som alle andre. Det er ikke en «bragd» eller noe å være «stolt av» ved å bare «være den man er».

  3. Tone sier:

    Du har en tendens til å treffe meg på kornet med disse innleggene dine <3 Men det er jo derfor eg er så glad i deg som PT og. Du får meg til å sjå ting i perspektiv og det er så deilig at eg ikkje er den eneste som føler det sånn. Selv om eg skulle ønske ingen hadde det sånn.

    Takk, Camilla <3

  4. Tusen takk, Kristina!
    At det går opp og ned tror jeg bare vi må regne med, men målet er jo at det går mer i den positive retningen enn den andre, kanskje? 🙂 Godt å høre at du har kommet så langt!

  5. Tusen takk, fine Tone <3

  6. Johanne sier:

    Fint skreve. Etter å ha hørrt på Ingefær Podcast, og spesielt episoden med Helene Drage har eg innsett at «fusj» så utrulig masse stygt eg seier til meg sjølv. «Du er ikkje trent nok», «Du er ikkje sterk nok», «du et ikkje sunt nok», «Du er ikkje effektiv nok på jobb» osv.
    Ein ekstremt negativ spiral, som ikkje fører noko bra med seg. Så derfor, har eg skreve opp i notatbøkene at: «Eg er aktiv kvar dag, eg har ein fantastisk kropp som bygger musklar når eg trener den. Den er så fantastisk at den kan ta meg opp på alle slags fjell å gi meg gode naturopplevelsar. Den kan spring ei mil, og trener eg den meir kan den springe enda fortare. Den er så utrulig tilpassningsdyktig. Den sover godt, har god apetitt og held seg frisk.»

    Min kjære sambuar blir heilt fortvila når han seier kor flott og sexy eg er. Han kan seie at eg er verdens vakraste, tenk så heldig han hadde vore om eg hadde sagt tusen takk. Men eg seier ikkje tusen takk. Eg seier: «Eg er ikkje det, eg burde gått ned 10 kilo, då, og eg har ikkje sminka meg i dag, eller eg går jo berre rundt i treningsklær.» Eg respekterer ikkje at han seier det, eg respekterer ikkje meininga hans. Fordi mi indre stemme seier at eg kan ikkje være vakker før eg går ned fem kilo, kanskje ti. Før eg har sminka meg, eller i alle fall farga vipper og bryn, fått litt sol i ansiktet.

    Poenget er at fokus nå har vore å sei at eg er fin, at eg er god, flott og jobbe med mi indre stemme. Få den på lag, få den til å fortelje meg at eg er flott. Til tross for at eg ikkje har sminka meg, at eg går i treningsklær, eller at eg har høgare feittprosent enn fitnessdamene. Så, på den positive sida er hormonene mine i balanse (virker det som), eg har kvinnlige former utan silikon, og eg fryser ikkje så lett, fordi underhudsfettet faktisk er ei fantastisk kjelde til å holda seg god og varm. Mi erfaring er også at mannfolk liker at du har kvinnlige former, det er nok slik vi er programmert for å føre slektene vidare. Kan dei velje mellom nokre som har høg nok fettprosent til å ha bryser utan silikon, ja, så er det nok desse som er mest fertile. Så hurra for kroppen, positivt sjølvsnakk og at du frontar dette.

  7. Det er så utrolig godt oppsummert, Johanne! Hurra for at du er snill med deg selv, og ikke minst at kroppene våre funker til de vi vil at de skal funke til!

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits