arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

«Du kan ikke spise det der»

I treningsverdenen så møter man mange påstander om mat. Mat man bør holde seg unna, mat man bør spise mer av, mat som ikke kan tas inn i huset og ikke minst mat som kun er tillatt på en viss tid en spesifikk dag i uken. Du skal ikke spise brød, pasta, frukt, bacon, smør, sjokolade eller iskrem – da blir du tjukk. Med en gang. Uansett hva som ellers har skjedd den uken eller måneden. Dersom du derimot setter deg en bestemt tid i løpet av uka hvor du spiser alt dette og kaller det «cheat meal», ja da er det greit dere – alle vet jo at cheat meals ikke teller.

cheat meal

Ja, det er humor, men likevel så er det dessverre alt for mange som bor i en boble hvor mat enten er lov eller ikke lov, det er ja eller nei. Man putter seg selv inn i en bås hvor mat er forbundet med suksess eller fiasko, i stedenfor å se på det som et verktøy man kan bruke for å lykkes med og skape et sunt forhold til kosthold og kalorier.

For her kommer dagens lille fakta: kalorier er bare kalorier! Det er ikke små ekle dyr som spiser opp sjela de. Det er ikke pest-infiserte bakterier med en evne til å plante dårlig samvittighet i underbevisstheten din.
Det er energi. Nærmere bestemt er én kilokalori (kcal) den mengden energi som kreves for å varme en liter vann én grad.

kalorier

 

Kalorier er videre noe kroppen din er 100% avhengig av, noe den trenger for å fungere. Nesten alle prosesser i kroppen behøver energi for å gå, dette være seg alt fra fettforbrenning og muskeloppbygging til transport av ulike stoffer gjennom systemet vårt. Og det kan altså kommer fra utallige steder, forskjellen ligger hovedsakelig i hvor mye energi de enkelte matvarene inneholder.

Ser man på typiske «ja/nei» lister over mat ser man at det ofte er de kalori- og sukkerrike matvarene som står på nei-listen. Ser du på listene til mennesker i fitnessbransjen dukker også matvarer som inneholder gluten og laktose opp på samme liste. Som at glutenproteinet er noe alle i hele verden er allergisk mo (no).

gluten

Bortsett fra det er det lite som tilsier at noe mat skal være ja og annen skal være nei.
Som et eksempel kan vi ta brød som er blitt det værste man kan spise i våre dager. Det inneholder karbohydrater, kalorier og masse gluten – med andre ord kunne man like gjerne kalt det en atombombe i forkledning. Jeg skal ikke gå inn på frykten for gluten og karbohydrater her, men jeg skal ta for meg kaloriene.

Dersom du vet at du i dag skal ha i deg 2000kcal – hva gjør det da om du spiser brød til frokost? Hva gjør det om du spiser en brownies til lunsj? Så lenge du har en oversikt over hva du har spist og er i stand til å måle dette opp mot hvor mye du skal spise vil det praktisk talt ikke spille noen rolle hvor kaloriene kommer fra. Du kommer ikke til å være veldig mett om du får alle kaloriene dine fra sjokolade, men du kommer heller ikke til å legge på deg såfremt du ikke spiser for mye av det.

Catch my drift?

Jeg mener selvsagt ikke at du skal ha et kosthold basert på chips og sjokkis, men det er lov innimellom. Det er greit å kose seg, og har du et mål om å gå ned i vekt så kan det være lurt å kose seg med det i minne at du ikke skal kose deg alt for mye.

Jeg spiser brød til frokost hver eneste dag!

Jeg spiser brød til frokost hver eneste dag!

 

Se for deg følgende: Det er mandag, du har trent i dag og gått ca 10.000 skritt. Målet ditt dette halvåret er å gå ned 10 kg, og du har bestemt deg for å gjøre dette på en trygg og god måte og ligge i et underskudd på i gjennomsnitt 500 kcal per dag, så på treningsdager skal du spise ca 1900 kcal. Du blir bedt med ut på middag med en venninne du ikke har sett på lenge – hva gjør du?

Alternativ 1) Finn på en unnskyldning, bli hjemme og spis matboksen din

Alternativ 2) Spis en litt mindre lunsj, bytt ut det ene måltidet med noe kalorifattig (en skyr, masse grønnsaker) og «spar opp» kaloriene dine til kvelden slik at du kan spise på restaurant med det i hodet at dette ikke er å skeie ut. Du har fremdeles vært flink i dag, du har fulgt planen og du har til og med kost deg litt på veien.

 

Kort oppsummert

  1. Kalorier er bare et begrep på energi
  2. Så lenge du ikke spiser mer enn du skal, kalorimessig, vil du ikke gå opp i vekt
  3. Det er lov å kose seg! Vil du ned i vekt og / eller er plaget med mye dårlig samvittighet i forbindelse med dette kan det være smart å «spare opp» kaloriene til den store anledningen.

Jeg håper at dette har gitt deg litt innsikt i hvordan du på en enkel måte kan implementere sosiale settinger, hjemmebesøk hos mamma og lørdagskos med kjæresten inn i kostholdet ditt uten at du behøver å forbinde sånne happenings med dårlig samvittighet eller straffetrening.

Kjenner du fortsatt at du har en vei å gå så send meg en mail, jeg bedriver online coaching og har tilbud på oppfølging ut dagen i dag!

 

Og du? Om du ser nøye under bildet så venter det en liten gave til deg der 😉

Gave til dere: 20% på alle CRAFT-produkter hos www.theworkout.no denne uken! Kode: FITNOK20

 

Ha en flott uke og en fin tirsdag! Jeg heier på deg 😀

 

//Camilla

Kommentarer er stengt.

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits