arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

«Du kan ikke spise det der»

I treningsverdenen så møter man mange påstander om mat. Mat man bør holde seg unna, mat man bør spise mer av, mat som ikke kan tas inn i huset og ikke minst mat som kun er tillatt på en viss tid en spesifikk dag i uken. Du skal ikke spise brød, pasta, frukt, bacon, smør, sjokolade eller iskrem – da blir du tjukk. Med en gang. Uansett hva som ellers har skjedd den uken eller måneden. Dersom du derimot setter deg en bestemt tid i løpet av uka hvor du spiser alt dette og kaller det «cheat meal», ja da er det greit dere – alle vet jo at cheat meals ikke teller.

cheat meal

Ja, det er humor, men likevel så er det dessverre alt for mange som bor i en boble hvor mat enten er lov eller ikke lov, det er ja eller nei. Man putter seg selv inn i en bås hvor mat er forbundet med suksess eller fiasko, i stedenfor å se på det som et verktøy man kan bruke for å lykkes med og skape et sunt forhold til kosthold og kalorier.

For her kommer dagens lille fakta: kalorier er bare kalorier! Det er ikke små ekle dyr som spiser opp sjela de. Det er ikke pest-infiserte bakterier med en evne til å plante dårlig samvittighet i underbevisstheten din.
Det er energi. Nærmere bestemt er én kilokalori (kcal) den mengden energi som kreves for å varme en liter vann én grad.

kalorier

 

Kalorier er videre noe kroppen din er 100% avhengig av, noe den trenger for å fungere. Nesten alle prosesser i kroppen behøver energi for å gå, dette være seg alt fra fettforbrenning og muskeloppbygging til transport av ulike stoffer gjennom systemet vårt. Og det kan altså kommer fra utallige steder, forskjellen ligger hovedsakelig i hvor mye energi de enkelte matvarene inneholder.

Ser man på typiske «ja/nei» lister over mat ser man at det ofte er de kalori- og sukkerrike matvarene som står på nei-listen. Ser du på listene til mennesker i fitnessbransjen dukker også matvarer som inneholder gluten og laktose opp på samme liste. Som at glutenproteinet er noe alle i hele verden er allergisk mo (no).

gluten

Bortsett fra det er det lite som tilsier at noe mat skal være ja og annen skal være nei.
Som et eksempel kan vi ta brød som er blitt det værste man kan spise i våre dager. Det inneholder karbohydrater, kalorier og masse gluten – med andre ord kunne man like gjerne kalt det en atombombe i forkledning. Jeg skal ikke gå inn på frykten for gluten og karbohydrater her, men jeg skal ta for meg kaloriene.

Dersom du vet at du i dag skal ha i deg 2000kcal – hva gjør det da om du spiser brød til frokost? Hva gjør det om du spiser en brownies til lunsj? Så lenge du har en oversikt over hva du har spist og er i stand til å måle dette opp mot hvor mye du skal spise vil det praktisk talt ikke spille noen rolle hvor kaloriene kommer fra. Du kommer ikke til å være veldig mett om du får alle kaloriene dine fra sjokolade, men du kommer heller ikke til å legge på deg såfremt du ikke spiser for mye av det.

Catch my drift?

Jeg mener selvsagt ikke at du skal ha et kosthold basert på chips og sjokkis, men det er lov innimellom. Det er greit å kose seg, og har du et mål om å gå ned i vekt så kan det være lurt å kose seg med det i minne at du ikke skal kose deg alt for mye.

Jeg spiser brød til frokost hver eneste dag!

Jeg spiser brød til frokost hver eneste dag!

 

Se for deg følgende: Det er mandag, du har trent i dag og gått ca 10.000 skritt. Målet ditt dette halvåret er å gå ned 10 kg, og du har bestemt deg for å gjøre dette på en trygg og god måte og ligge i et underskudd på i gjennomsnitt 500 kcal per dag, så på treningsdager skal du spise ca 1900 kcal. Du blir bedt med ut på middag med en venninne du ikke har sett på lenge – hva gjør du?

Alternativ 1) Finn på en unnskyldning, bli hjemme og spis matboksen din

Alternativ 2) Spis en litt mindre lunsj, bytt ut det ene måltidet med noe kalorifattig (en skyr, masse grønnsaker) og «spar opp» kaloriene dine til kvelden slik at du kan spise på restaurant med det i hodet at dette ikke er å skeie ut. Du har fremdeles vært flink i dag, du har fulgt planen og du har til og med kost deg litt på veien.

 

Kort oppsummert

  1. Kalorier er bare et begrep på energi
  2. Så lenge du ikke spiser mer enn du skal, kalorimessig, vil du ikke gå opp i vekt
  3. Det er lov å kose seg! Vil du ned i vekt og / eller er plaget med mye dårlig samvittighet i forbindelse med dette kan det være smart å «spare opp» kaloriene til den store anledningen.

Jeg håper at dette har gitt deg litt innsikt i hvordan du på en enkel måte kan implementere sosiale settinger, hjemmebesøk hos mamma og lørdagskos med kjæresten inn i kostholdet ditt uten at du behøver å forbinde sånne happenings med dårlig samvittighet eller straffetrening.

Kjenner du fortsatt at du har en vei å gå så send meg en mail, jeg bedriver online coaching og har tilbud på oppfølging ut dagen i dag!

 

Og du? Om du ser nøye under bildet så venter det en liten gave til deg der 😉

Gave til dere: 20% på alle CRAFT-produkter hos www.theworkout.no denne uken! Kode: FITNOK20

 

Ha en flott uke og en fin tirsdag! Jeg heier på deg 😀

 

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits