arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

«Du kan ikke spise det der»

I treningsverdenen så møter man mange påstander om mat. Mat man bør holde seg unna, mat man bør spise mer av, mat som ikke kan tas inn i huset og ikke minst mat som kun er tillatt på en viss tid en spesifikk dag i uken. Du skal ikke spise brød, pasta, frukt, bacon, smør, sjokolade eller iskrem – da blir du tjukk. Med en gang. Uansett hva som ellers har skjedd den uken eller måneden. Dersom du derimot setter deg en bestemt tid i løpet av uka hvor du spiser alt dette og kaller det «cheat meal», ja da er det greit dere – alle vet jo at cheat meals ikke teller.

cheat meal

Ja, det er humor, men likevel så er det dessverre alt for mange som bor i en boble hvor mat enten er lov eller ikke lov, det er ja eller nei. Man putter seg selv inn i en bås hvor mat er forbundet med suksess eller fiasko, i stedenfor å se på det som et verktøy man kan bruke for å lykkes med og skape et sunt forhold til kosthold og kalorier.

For her kommer dagens lille fakta: kalorier er bare kalorier! Det er ikke små ekle dyr som spiser opp sjela de. Det er ikke pest-infiserte bakterier med en evne til å plante dårlig samvittighet i underbevisstheten din.
Det er energi. Nærmere bestemt er én kilokalori (kcal) den mengden energi som kreves for å varme en liter vann én grad.

kalorier

 

Kalorier er videre noe kroppen din er 100% avhengig av, noe den trenger for å fungere. Nesten alle prosesser i kroppen behøver energi for å gå, dette være seg alt fra fettforbrenning og muskeloppbygging til transport av ulike stoffer gjennom systemet vårt. Og det kan altså kommer fra utallige steder, forskjellen ligger hovedsakelig i hvor mye energi de enkelte matvarene inneholder.

Ser man på typiske «ja/nei» lister over mat ser man at det ofte er de kalori- og sukkerrike matvarene som står på nei-listen. Ser du på listene til mennesker i fitnessbransjen dukker også matvarer som inneholder gluten og laktose opp på samme liste. Som at glutenproteinet er noe alle i hele verden er allergisk mo (no).

gluten

Bortsett fra det er det lite som tilsier at noe mat skal være ja og annen skal være nei.
Som et eksempel kan vi ta brød som er blitt det værste man kan spise i våre dager. Det inneholder karbohydrater, kalorier og masse gluten – med andre ord kunne man like gjerne kalt det en atombombe i forkledning. Jeg skal ikke gå inn på frykten for gluten og karbohydrater her, men jeg skal ta for meg kaloriene.

Dersom du vet at du i dag skal ha i deg 2000kcal – hva gjør det da om du spiser brød til frokost? Hva gjør det om du spiser en brownies til lunsj? Så lenge du har en oversikt over hva du har spist og er i stand til å måle dette opp mot hvor mye du skal spise vil det praktisk talt ikke spille noen rolle hvor kaloriene kommer fra. Du kommer ikke til å være veldig mett om du får alle kaloriene dine fra sjokolade, men du kommer heller ikke til å legge på deg såfremt du ikke spiser for mye av det.

Catch my drift?

Jeg mener selvsagt ikke at du skal ha et kosthold basert på chips og sjokkis, men det er lov innimellom. Det er greit å kose seg, og har du et mål om å gå ned i vekt så kan det være lurt å kose seg med det i minne at du ikke skal kose deg alt for mye.

Jeg spiser brød til frokost hver eneste dag!

Jeg spiser brød til frokost hver eneste dag!

 

Se for deg følgende: Det er mandag, du har trent i dag og gått ca 10.000 skritt. Målet ditt dette halvåret er å gå ned 10 kg, og du har bestemt deg for å gjøre dette på en trygg og god måte og ligge i et underskudd på i gjennomsnitt 500 kcal per dag, så på treningsdager skal du spise ca 1900 kcal. Du blir bedt med ut på middag med en venninne du ikke har sett på lenge – hva gjør du?

Alternativ 1) Finn på en unnskyldning, bli hjemme og spis matboksen din

Alternativ 2) Spis en litt mindre lunsj, bytt ut det ene måltidet med noe kalorifattig (en skyr, masse grønnsaker) og «spar opp» kaloriene dine til kvelden slik at du kan spise på restaurant med det i hodet at dette ikke er å skeie ut. Du har fremdeles vært flink i dag, du har fulgt planen og du har til og med kost deg litt på veien.

 

Kort oppsummert

  1. Kalorier er bare et begrep på energi
  2. Så lenge du ikke spiser mer enn du skal, kalorimessig, vil du ikke gå opp i vekt
  3. Det er lov å kose seg! Vil du ned i vekt og / eller er plaget med mye dårlig samvittighet i forbindelse med dette kan det være smart å «spare opp» kaloriene til den store anledningen.

Jeg håper at dette har gitt deg litt innsikt i hvordan du på en enkel måte kan implementere sosiale settinger, hjemmebesøk hos mamma og lørdagskos med kjæresten inn i kostholdet ditt uten at du behøver å forbinde sånne happenings med dårlig samvittighet eller straffetrening.

Kjenner du fortsatt at du har en vei å gå så send meg en mail, jeg bedriver online coaching og har tilbud på oppfølging ut dagen i dag!

 

Og du? Om du ser nøye under bildet så venter det en liten gave til deg der 😉

Gave til dere: 20% på alle CRAFT-produkter hos www.theworkout.no denne uken! Kode: FITNOK20

 

Ha en flott uke og en fin tirsdag! Jeg heier på deg 😀

 

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits