arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

En varig livsstilsendring – uke 2!

Velkommen til del 2 i serien «en varig livsstilsendring». En ny artikkel publiseres hver mandag i 8 uker. Du finner del 1 HER og del 3 HER

Da har vi kommet til uke 2 i serien «en varig livsstilsendring», og jeg håper du er godt fornøyd med gjennomføringen av uke 1? Jeg forstår godt at det er vanskelig å skulle gjøre slike endringer i eget liv. Vi er tross alt vant til å finne en slags «oppskrift» på hvordan vi skal spise og trene i løpet av en uke, måned eller en lengre periode, og i mindre grad vant til å måtte ta tak i de «problemene» som kanskje ligger til grunn for at vi har havnet der vi er.

For, om vi skal se på det hele veldig overfladisk: du veier og er i den formen du er, fordi du lever det livet du gjør. Sagt med andre ord: Om du vil at noe skal endres – og forbli forandret – så må du også være villig til å rykke opp en del ting med roten.

For å få noe du aldri har hatt, må du gjøre noe du aldri har gjort. 

Og det er da disse forbannede vanene kommer inn i bildet. De som fører til at du, på ren automatikk, velger lettmelk fra Tine i butikken og som er ansvarlige for at du lar hånda gå ned i godteskåla et par ekstra ganger, helt uten å ofre det hele en tanke! Vaner er jo i utgangspunktet helt supre, jeg er glad jeg kan gå et sted uten å måtte tenke gjennom og planlegge hvert eneste steg, men de kan også være ganske jævlige når de fører deg inn i en destruktiv blindgate.

Spørsmålet som dermed dukker opp er:

Hvilke vaner er ansvarlige for at du har havnet der du er i dag?

Og minst like viktig…

Er du villig til å gjøre noe med de?

Er du ikke det er det nemlig ingen vits i å kaste bort tid på å prøve ut den ene dietten etter den andre. Med mindre du endrer de vanene som ligger til grunn for at du er der du er i dag, så vil du alltid rykke tilbake til start. Du kan ikke gjøre det samme som alltid og forvente nye resultater.


Uke 2

Jeg har gått ned 10 kg og holdt den vekta i flere måneder.
Ikke fordi jeg går på diett, ikke fordi jeg trener som en hest.
Men fordi jeg trener litt, spiser riktig for det meste.

Og fordi jeg har det bra.

For å få til en varig endring så handler det ikke nødvendigvis om å gjøre alt helt riktig, men om å holde seg sånn høvelig oppå hesten. Det som er med denne hesten er at den er ganske lugn og rolig, og veldig ofte blir den distrahert av ting som skjer rundt den. Den stopper opp her og der og snuser litt, og i de tilfellene kan det være veldig fristende å hoppe av for et øyeblikk og se seg litt rundt – selv om du vet at du skal ri et stykke til.

Det som er så fint å tenke på er at hesten – den står der og venter til du er ferdig. Du trenger med andre ord ikke bli igjen der du hoppet av, du kan komme deg opp igjen og ri videre! Jeg vet ikke om jeg får en pris for denne beskrivelsen av hvordan en livsstilsendring egentlig fungerer, men jeg håper likevel at du forsto hva jeg mente?

Samtidig kan vi jo gjøre det vi kan for å bli sittende på hesten i lengre tid av gangen, og en fin måte å få til dette på er å lage såkalte «hva hvis»-lister. For sannheten er jo at du kommer til å møte på utfordringer, og da kan det være en god ide å ha tenkt gjennom de ulike hindringene på forhånd. Har du gjort dette vil nemlig informasjonen om de ulike alternativene ligge lagret et sted i underbevisstheten, og dermed være litt lettere å ta tak i når du først står i situasjonen:

Hva hvis… jeg er sulten etter jobb, og ikke har noe i veska?
– 
Da skal jeg gå innom nærmeste butikk, kjøpe en stor frukt og en Pepsi max.

Hva hvis… jeg er mer sulten etter den første middagsporsjonen?
– Da skal jeg forsyne meg en gang til, men være bevisst på at jeg tar med grønnsaker også denne gangen!

Hva hvis… jeg får skikkelig lyst på noe søtt etter middag?
– Da skal jeg kutte opp all frukten jeg liker og sette frem denne på bordet, slik at jeg har noe å ty til. Jeg vet at det kan være vanskelig å holde seg unna sjokoladen til å begynne med, men om jeg «faller for fristelsen» skal jeg ta annenhver bit med frukt og sjokolade!

Listen kan fortsette i det uendelige! Så sett deg gjerne ned og tenk gjennom hvilke utfordringer du møter i din hverdag, og hvordan du kan løse disse på en annen måte enn du gjør i dag.

I tillegg til dette skal vi gå gjennom ukens målsetninger: forrige uke lå fokuset på grønnsaker, og jeg ønsker at du tar med deg dette selv om vi nå også skal få i oss nok proteiner! 😀 Og du? Husk at planlegging er nøkkelen. Har du ikke grønnsaker, frukt og proteinkilder tilgjengelig så vil det være veldig vanskelig å «henge med» fra uke til uke, så kom deg på butikken, kjøp inn massevis av god mat og forbered deg på nok en fin uke 🙂

Fikk du ikke med deg forrige ukes innlegg? Begynn HER 

Igjen blir jeg veldig glad for alle snaps og tags på instagram, og håper virkelig at dere fortsetter med det! Gleder meg til å følge med på dere denne uken 🙂

//Camilla

2 svar til “En varig livsstilsendring – uke 2!”

  1. Ida sier:

    Tren MED ungene på ettermiddagene! 😄 Ut i gata, kappløp med de – du løper, de sykler. Hoppe tau, leke sisten, balleker, klatre i trær, hoppe på trampoline osv. Plutselig er du svett og anpusten 😉 Hilsen mye alene med to rampunger.

  2. For et godt tips!! 😀 De unga kan ofte dra mer enn bare litt energi ut av en om man blir med på leken 🙂
    Takk!

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits