arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

En varig livsstilsendring – uke 3!

Gratulerer med dagen, bloggen – jammen er du to år i dag! Nå forventes det sikkert at jeg skal gå gjennom arkivet og lage en eller annen collage av hvor langt jeg har kommet på 2 år, men det blir litt vel mye for min del. Jeg gjorde det i fjor, tror jeg, det får holde.

Selv om bloggen er 2 år i dag og jeg burde feire, så er jeg egentlig ganske flau her jeg sitter. Forrige mandag skulle nemlig del 3 i «din vei til en varig livsstilsendring» ha kommet, men jeg glemte det!!! Jeg lå på Kypros med nervene utenpå kroppen, og som dere ser om dere blar litt tilbake så klarte jeg faktisk ikke blogge på hele uken. Jeg, som aldri er nervøs for noe som helst kastet opp på Gardermoen, mistet headsetet til Andreas (takk til personen som leverte det til hittegods, du reddet livet mitt) og hadde søvnproblemer i flere dager. Turen ble helt fantastisk, altså, og jeg gjorde jobben min godt som bare det, men den nervøsiteten der… Den var helt jævlig XD. Jeg skal gi dere en oppdatering fra turen i morgen, men først…

En varig livsstilsendring – uke 3

Velkommen til del 3 i serien «en varig livsstilsendring». En ny artikkel publiseres hver mandag i 8 uker. Du finner del 1 HER og del 2 HER.

Da er vi kommet til uke 3 i serien «en varig livsstilsendring», og jeg håper du fortsatt er med? 😀 Når vi snakker om det å endre en livsstil handler det tross alt ikke om å gå fullt ut fra dag 1 og forvente at alt skal gå på skinner, men om å sakte, men sikkert jobbe seg mot en hverdag som inneholder litt bedre vaner enn i dag.

Jeg vet at dette kan være ekstremt frustrerende til tider, vi er tross alt vante med at ting må gjøres ekstremt for at det skal gi resultater. Mitt spørsmål er:

Er resultatene verdt mer enn livskvaliteten din?

Bær over med meg et lite øyeblikk før du kaster deg mot strupen min og si at jeg hyller fedme eller noe i den duren, for i det følgende er det faktisk ikke det det handler om i det hele tatt.

I dag blir nemlig resultatene hyllet noe så til de grader at veien frem mot disse sjeldent blir tatt med i betraktning. Okay, så måtte du operere puppene dine, la være å spise på 4 mnd og selge mora de for å få råd til neseplastikk, men du er jo pen – og det er jo tross alt det eneste som betyr noe. Det spiller ingen rolle hvor mye forskning vi får trykket opp i trynet, vi tror fortsatt på illusjonen om at et gitt utseende gir en gratisbillett til lykkeland og gjør det som gjøres må for å få tak i denne.

Mitt ønske er at du forsøker å snu denne tankegangen, og heller forsøke å fokusere på hvordan du føler deg. For om du veier 80 kg, ligger på sofaen hver dag og trykker i deg chips.. Hvordan føler du deg da? Dersom du veier det samme, er aktiv, spiser sunt og finner på ting med vennene dine.. Vil da denne følelsen endre seg, selv om vekten er det samme?Jeg tør å påstå at svaret er et rungende «ja» og det uten at vektnåla har flyttet seg en millimeter. Samtidig vil variant nr 2 på sikt kunne føre til at du går ned i vekt (dersom dette er målet), mens variant nr 1 mest sannsynlig vil føre til det motsatte. Du ser det kanskje ikke på vekten fra uke til uke, men i løpet av noen måneder eller et år vil forandringen kunne være betydelig, og i tillegg FØLER DU DEG BEDRE. Og er det ikke derfor du gjør dette her da? Fordi du vil føle deg bra?

Tips for en bedre hverdagsfølelse


♥ Beveg deg så mye du kan! Fysisk aktivitet frigjør endorfiner (får deg til å føle deg bra), gir overskudd og er med på å forebygge en rekke sykdommer. Har du noen gang angret på en tur i skogen? Ikke jeg heller.

♥ Spis grønnsakene dine! Får du i deg nok grønnsaker vil magen fungere bedre (har du litt trøbbel med magen? Les HER), kaloriinntaket vil gå ned og du kan på sikt gå ned i vekt. I tillegg vil du gi kroppen det den trenger av mineraler og vitaminer, og forebygge en rekke krefttyper. Om ingen av disse argumentene gjør det for deg så har jeg også et siste: du vil føle deg flink som faen.

♥ Velg frukt fremfor sjokolade! Jeg er nettopp kommet tilbake fra Kypros, and I know the struggle: sjokolade frister hele tiden. Samtidig vet jeg også at jeg FØLER meg bedre om jeg går for frukt i stedenfor! Javel, så blir det mye frukt de første dagene, men jeg vet at søtsuget forsvinner etterhvert og at fruktinntaket også stabiliserer seg. Jeg gjør ikke dette for å gå ned i vekt, men fordi jeg vil ha det bra. Frukt gir meg den følelsen hver dag, sjokolade bare av og til.

♥ Bruk tid sammen med folk du liker. Its that simple, really.



Fysisk aktivitet kan være så mangt, og denne uken vil jeg rett og slett at du skal legge lista litt lavt for deg selv. Gjør noe du liker!! Om det er en gåtur, en styrkeøkt hjemme eller en tur på zumba spiller en liten trille, så lenge du beveger deg. Helsedirektoratet skriver:

Voksne og eldre som i utgangspunktet er lite fysisk aktive vil ha en betydelig helsegevinst ved å utøve fysisk aktivitet omtrent 30 minutter av moderat til høy intensitet daglig.

Det er ikke alltid lett å vite hvor man skal begynne, men mitt beste forslag er at du bare begynner. En gåtur er alltid et fint sted å starte: det krever ikke så mye planlegging, kan gjøres hvor som helst og tar ikke noe ekstra tid utover den tiden du bruker på turen. Har du lyst til å prøve deg på litt «enkel styrketrening» kan du også legge inn denne økten en av dagene:

♥ 1 x 10 Squat to stand
♥ 2 x 10 Knebøy

♥ 2 x 10 Push ups
♥ 2 x 10 Step ups / side
♥ 2 x 10 Stående roing
♥ 2 x 12 Glutebridge (velg variant)
♥ 2 x max Planke, knær

Er dette alt for lett så må du gjerne øke repetisjoner og sett, og om du kjenner at det er på grensen til hva du klarer så dropper du de to siste øvelsene.

Jeg håper du blir med på ukens målsetninger, og ikke minst at jeg gav deg noe å tenke på i dag? 🙂 Jeg mener på ingen måte å si at resultater er satans verk, men at å fokusere for mye på dette ofte går på bekostning av det livet vi lever. Og… Det er i alle fall ikke noe jeg har så veldig lyst til 🙂

//Camilla

5 svar til “En varig livsstilsendring – uke 3!”

  1. Martine sier:

    Hei, Camilla! Jeg blir virkelig inspirert av bloggen din og får ny lyst til å trene. Etter flere forsøk med null fremgang og dårlig selvfølelse har jeg nå skjønt at jeg må endre hele tankegangen min for kunne få det til. Det er en ting.. Jeg lurer på om du har noen tips på hvordan jeg kan bli komfortabel på treningssenteret? Jeg synes ofte det er så ukomfortabelt og skulle trene der, og ender ofte opp med kun en løpetur på mølla. Det så mange folk på treningssenteret, og mange av de er jo så proffe og «fitte» at jeg ikke tør å ta plass. Jeg blir redd for å gjøre feil og føler meg bare stor og utrolig tåpelig. Har du noen tips til hvordan jeg kan endre på dette?

  2. Hei Martine! Jeg har svart deg i dagens blogginnlegg 😀

  3. […] Velkommen til del 2 i serien «en varig livsstilsendring». En ny artikkel publiseres hver mandag i 8 uker. Du finner del 1 HER og del 3 HER […]

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits