arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

En varig livsstilsendring – uke 3!

Gratulerer med dagen, bloggen – jammen er du to år i dag! Nå forventes det sikkert at jeg skal gå gjennom arkivet og lage en eller annen collage av hvor langt jeg har kommet på 2 år, men det blir litt vel mye for min del. Jeg gjorde det i fjor, tror jeg, det får holde.

Selv om bloggen er 2 år i dag og jeg burde feire, så er jeg egentlig ganske flau her jeg sitter. Forrige mandag skulle nemlig del 3 i «din vei til en varig livsstilsendring» ha kommet, men jeg glemte det!!! Jeg lå på Kypros med nervene utenpå kroppen, og som dere ser om dere blar litt tilbake så klarte jeg faktisk ikke blogge på hele uken. Jeg, som aldri er nervøs for noe som helst kastet opp på Gardermoen, mistet headsetet til Andreas (takk til personen som leverte det til hittegods, du reddet livet mitt) og hadde søvnproblemer i flere dager. Turen ble helt fantastisk, altså, og jeg gjorde jobben min godt som bare det, men den nervøsiteten der… Den var helt jævlig XD. Jeg skal gi dere en oppdatering fra turen i morgen, men først…

En varig livsstilsendring – uke 3

Velkommen til del 3 i serien «en varig livsstilsendring». En ny artikkel publiseres hver mandag i 8 uker. Du finner del 1 HER og del 2 HER.

Da er vi kommet til uke 3 i serien «en varig livsstilsendring», og jeg håper du fortsatt er med? 😀 Når vi snakker om det å endre en livsstil handler det tross alt ikke om å gå fullt ut fra dag 1 og forvente at alt skal gå på skinner, men om å sakte, men sikkert jobbe seg mot en hverdag som inneholder litt bedre vaner enn i dag.

Jeg vet at dette kan være ekstremt frustrerende til tider, vi er tross alt vante med at ting må gjøres ekstremt for at det skal gi resultater. Mitt spørsmål er:

Er resultatene verdt mer enn livskvaliteten din?

Bær over med meg et lite øyeblikk før du kaster deg mot strupen min og si at jeg hyller fedme eller noe i den duren, for i det følgende er det faktisk ikke det det handler om i det hele tatt.

I dag blir nemlig resultatene hyllet noe så til de grader at veien frem mot disse sjeldent blir tatt med i betraktning. Okay, så måtte du operere puppene dine, la være å spise på 4 mnd og selge mora de for å få råd til neseplastikk, men du er jo pen – og det er jo tross alt det eneste som betyr noe. Det spiller ingen rolle hvor mye forskning vi får trykket opp i trynet, vi tror fortsatt på illusjonen om at et gitt utseende gir en gratisbillett til lykkeland og gjør det som gjøres må for å få tak i denne.

Mitt ønske er at du forsøker å snu denne tankegangen, og heller forsøke å fokusere på hvordan du føler deg. For om du veier 80 kg, ligger på sofaen hver dag og trykker i deg chips.. Hvordan føler du deg da? Dersom du veier det samme, er aktiv, spiser sunt og finner på ting med vennene dine.. Vil da denne følelsen endre seg, selv om vekten er det samme?Jeg tør å påstå at svaret er et rungende «ja» og det uten at vektnåla har flyttet seg en millimeter. Samtidig vil variant nr 2 på sikt kunne føre til at du går ned i vekt (dersom dette er målet), mens variant nr 1 mest sannsynlig vil føre til det motsatte. Du ser det kanskje ikke på vekten fra uke til uke, men i løpet av noen måneder eller et år vil forandringen kunne være betydelig, og i tillegg FØLER DU DEG BEDRE. Og er det ikke derfor du gjør dette her da? Fordi du vil føle deg bra?

Tips for en bedre hverdagsfølelse


♥ Beveg deg så mye du kan! Fysisk aktivitet frigjør endorfiner (får deg til å føle deg bra), gir overskudd og er med på å forebygge en rekke sykdommer. Har du noen gang angret på en tur i skogen? Ikke jeg heller.

♥ Spis grønnsakene dine! Får du i deg nok grønnsaker vil magen fungere bedre (har du litt trøbbel med magen? Les HER), kaloriinntaket vil gå ned og du kan på sikt gå ned i vekt. I tillegg vil du gi kroppen det den trenger av mineraler og vitaminer, og forebygge en rekke krefttyper. Om ingen av disse argumentene gjør det for deg så har jeg også et siste: du vil føle deg flink som faen.

♥ Velg frukt fremfor sjokolade! Jeg er nettopp kommet tilbake fra Kypros, and I know the struggle: sjokolade frister hele tiden. Samtidig vet jeg også at jeg FØLER meg bedre om jeg går for frukt i stedenfor! Javel, så blir det mye frukt de første dagene, men jeg vet at søtsuget forsvinner etterhvert og at fruktinntaket også stabiliserer seg. Jeg gjør ikke dette for å gå ned i vekt, men fordi jeg vil ha det bra. Frukt gir meg den følelsen hver dag, sjokolade bare av og til.

♥ Bruk tid sammen med folk du liker. Its that simple, really.



Fysisk aktivitet kan være så mangt, og denne uken vil jeg rett og slett at du skal legge lista litt lavt for deg selv. Gjør noe du liker!! Om det er en gåtur, en styrkeøkt hjemme eller en tur på zumba spiller en liten trille, så lenge du beveger deg. Helsedirektoratet skriver:

Voksne og eldre som i utgangspunktet er lite fysisk aktive vil ha en betydelig helsegevinst ved å utøve fysisk aktivitet omtrent 30 minutter av moderat til høy intensitet daglig.

Det er ikke alltid lett å vite hvor man skal begynne, men mitt beste forslag er at du bare begynner. En gåtur er alltid et fint sted å starte: det krever ikke så mye planlegging, kan gjøres hvor som helst og tar ikke noe ekstra tid utover den tiden du bruker på turen. Har du lyst til å prøve deg på litt «enkel styrketrening» kan du også legge inn denne økten en av dagene:

♥ 1 x 10 Squat to stand
♥ 2 x 10 Knebøy

♥ 2 x 10 Push ups
♥ 2 x 10 Step ups / side
♥ 2 x 10 Stående roing
♥ 2 x 12 Glutebridge (velg variant)
♥ 2 x max Planke, knær

Er dette alt for lett så må du gjerne øke repetisjoner og sett, og om du kjenner at det er på grensen til hva du klarer så dropper du de to siste øvelsene.

Jeg håper du blir med på ukens målsetninger, og ikke minst at jeg gav deg noe å tenke på i dag? 🙂 Jeg mener på ingen måte å si at resultater er satans verk, men at å fokusere for mye på dette ofte går på bekostning av det livet vi lever. Og… Det er i alle fall ikke noe jeg har så veldig lyst til 🙂

//Camilla

5 svar til “En varig livsstilsendring – uke 3!”

  1. Martine sier:

    Hei, Camilla! Jeg blir virkelig inspirert av bloggen din og får ny lyst til å trene. Etter flere forsøk med null fremgang og dårlig selvfølelse har jeg nå skjønt at jeg må endre hele tankegangen min for kunne få det til. Det er en ting.. Jeg lurer på om du har noen tips på hvordan jeg kan bli komfortabel på treningssenteret? Jeg synes ofte det er så ukomfortabelt og skulle trene der, og ender ofte opp med kun en løpetur på mølla. Det så mange folk på treningssenteret, og mange av de er jo så proffe og «fitte» at jeg ikke tør å ta plass. Jeg blir redd for å gjøre feil og føler meg bare stor og utrolig tåpelig. Har du noen tips til hvordan jeg kan endre på dette?

  2. Hei Martine! Jeg har svart deg i dagens blogginnlegg 😀

  3. […] Velkommen til del 2 i serien «en varig livsstilsendring». En ny artikkel publiseres hver mandag i 8 uker. Du finner del 1 HER og del 3 HER […]

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits