arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

En varig livsstilsendring – uke 5

Hei, hopp og velkommen til en ny uke! Selv går jeg rundt med følelsen av at vi er midt i juni og at sommeren snart er over, men da jeg titta på kalenderen i sta gikk det opp for meg at det bare er noen dager siden vi gikk rundt og skreik «hurra» til hverandre i gatene. Det er bare det at det har skjedd så utrolig mye siden den gang! Vi har bestemt oss for å flytte, søkt lån, hatt megler på besøk og i tillegg til dette er det bare noen dager til de «nye fitnokjentene» lanseres.. Så man kan vel si at dagene flyr?

Det er helt greit at det er sånn i perioder, altså, men jeg vet samtidig at det ikke går i lengden. Jeg er nok ganske sart slik, for om jeg pusher ting for langt over tid så ender jeg opp med kronisk hodepine og utslett i store deler av ansiktet. Ikke så veldig kult, men det er i allefall er klart tegn på at jeg må roe ned, ta hensyn til meg selv og fire litt på krava. Og det tror jeg egentlig flere av oss hadde hatt godt av.

Vi lever «dessverre» i et samfunn hvor følelsen av å måtte prestere ofte er tilstedeværende. Vi skal ha gode karakterer, en solid utdannelse, trene nok, spise sunt og gjøre karriere med rakettfart, og oppi alt dette så er det fort gjort å glemme det som kanskje er aller viktigst: nemlig og trives.

Uke 5

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4

Uke 5 er ankommet, og som dere sikkert har forstått av innledningen skal vi denne uken legge fokuset over på trivsel. For ja, en god helse er i stor grad avhengig av at du har et balansert kosthold og og bruker kroppen regelmessig, men søvn, venner, arbeidsforhold og økonomi er også ting som kan påvirke helsen din i enten positiv eller negativ retning. For face it: om du hater jobben din, mangler venner, er i minus på konto og ikke får sove… Vel, da hjelper det lite at du spiser gulrøtter til middag.

Og nettopp derfor skal vi denne uken konsentrere oss om vår psykiske helse. For hvor mye søvn får du egentlig? Og har du kontroll over økonomien din? Tar du deg tid til å møte vennene dine? Og er de vennene du har egentlig bra for deg?

Det kan være mange tøffe spørsmål å ta tak i, men jeg tror at dette er noe vi har litt godt av innimellom. Vi behøver jo ikke gå helt luksusfellen eller sinnasnekkeren, men det å tørre å ta tak i de tingene som ligger og ulmer under overflaten kan ofte gjøre veldig mye med tilværelsen! Er det økonomien du er bekymret over? Avtal et møte med banken din hvor du går gjennom de ulike utfordringene dine, og la de hjelpe deg med en plan du kan forholde deg til fremover. Er det venner du er i mangel av? Oppsøk situasjoner og tilstelninger hvor det er en sjanse for at du møter nye mennesker (eller sleng deg på gå-gruppene mine som det kommer mer om i morgen – helt gratis). Det viser seg også at vi liker mennesker bedre dersom vi møter de gjentatte ganger, så å melde seg på en fast gruppetime eller drikke kaffe på samme sted hver dag kan også være lurt!

Generelt sett er det så utrolig mye vi kan gjøre for å få det bedre, men sannheten er alt for ofte at vi ikke tør. Det er tryggere å bli hos de crappye vennene du har enn å måtte ut og finne seg nye, og det er bedre å ha en jobb du hater enn å ikke ha noen i det hele tatt. Og det er greit det, men husk også at du ikke kommer til å få det noe bedre av å bli der du er.

Jeg skal ikke be deg om å dumpe alle vennene dine og slutte i jobben din, men jeg vil likevel at du denne uken tar deg tid til å tenke litt gjennom alle disse tingene og bryter det hele ned til ett enkelt spørsmål: Har du det bra?

Dersom svaret på det siste spørsmålet før bildet er «nei», vel, så er det kanskje på tide å ta tak i ting? Det behøver ikke være så stort, litt mer tid med familie, venner og liknende kan ofte gjøre store utslag, men en ting er i allefall sikkert: du er nødt til å gjøre noe 🙂

//Camilla

 

Ett svar til “En varig livsstilsendring – uke 5”

  1. […] Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 […]

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits