arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Er du bevisst på hva du putter i handlekurven?

Nå har det vært stille fra meg en liten stund her, enkelt og greit fordi jeg har hogget ut en del av kjeven min. Er jeg overdramatisk nå? Definitivt, men det er omtrent sånn det kjennes ut etter at jeg var hos tannlegen og fjernet en visdomstann på torsdag. Siden den gang har jeg levd på antibiotika og smertestillende, og syns mer synd på meg selv enn på lenge. Det er litt digg i blant da, å grave seg ned i en pøl av selvmedlidenhet.

Uansett så har det siden den gang blitt en del yoghurt, suppe og havrevelling og det å tygge har havnet på den lange listen over ting jeg kaller ekstremsport. Jeg vil ikke kalle meg en adrenalinjunkie, men jeg har faktisk spist noen epler også. Kuttet i små biter, selvsagt. I dag tidlig var jeg også på butikken for å kjøpe med meg litt yoghurt på jobb (storhandlingen tok ikke høyde for alt dette), og jeg ble rett og slett ganske satt ut da jeg leste bakpå de ulike yoghurtvariantene som finnes i hylla.

Av ren vane kjøper vi nemlig alltid yoplait sin dobbel 0% yoghurt med blåbær når vi handler. Mye fordi den er uten sukker, men også fordi det er det vi alltid har gjort. Litt som at vi velger ketchup fra Idun i stedenfor Heinz. I dag hadde jeg dog lyst på skogsbæryoghurt, og selv om jeg vet at denne inneholder sukker – og dermed litt mer kalorier – hadde jeg faktisk ikke trodd at det var snakk om så mye. Dere kjenner meg og vet at jeg ikke er ekstrem på hverken den ene eller andre måten, men det at ett lite beger med vanlig yoghurt inneholder 40% av anbefalt maksimalt daglig sukkerinntak for voksne (80% av maksimalt anbefalt inntak for barn) får meg til å tenke litt. Ikke på at yoghurt er roten til alt vondt her i verden, men på hvor mye vanene våre har å si. Hvor mye de små valgene vi tar i løpet av en dag påvirker både helse og vekt.

Dersom du har et mål om å gå ned i vekt, eller beholde den vekten du har, er det lett å se at noen små valg i løpet av dagen fort kan tippe energibalansen over i feil retning. Mengdemessig er det tross alt liten forskjell på de to planene, men energimessig – en kjempeforskjell! Det samme gjelder om du skal opp i vekt – dersom du spiser som alternativ 1 er det ikke vanskelig å se at det fort blir litt for lite i løpet av en dag til at kroppen skal ha noe til overs. Det er ikke mer å hente.

Essensen i dette er ikke at det finnes en lang liste med mat du ikke bør spise om du skal ned i vekt, men rett og slett å få frem at «mange bekker små, gjør en stor å». Om målet er å legge om livsstilen og på bakgrunn av dette enten gå opp eller ned i vekt, så vil det være veldig lurt å begynne med å se på hva du allerede gjør og undersøke om du kan gjøre noen endringer.

  • Hvor stor del av handlekurven din består av grønnsaker og frukt?
  • Hvor mye sukker er det i produktene du kjøper?
  • Hvilket pålegg går du for?
  • Får du i deg mye energi i form av drikke (brus, juice)?

Du behøver nemlig ikke sulte deg for å få til en endring, ei heller spise deg i hjel for å gå litt opp. Forsøk heller å endre de vanene du allerede har, sakte men sikkert, så blir veien litt morsommere å gå og målet litt enklere å opprettholde.

Har du noen vaner du virkelig er fornøyd med, eventuelt noen du tenker at du bør endre på?

//Camilla

6 svar til “Er du bevisst på hva du putter i handlekurven?”

  1. Janne sier:

    Okei, jeg fikk meg en overraskelse her. Jeg er veldig glad i å maule ost og gjør det ganske ofte. På jobb spiser jeg en laktosefri yoghurt med vanilje/blåbær og en banan som mellommåltid, og jeg spiser ofte snør på skiva. Her er det rom for forbedring ser jeg og vil med det bytte ut yoghurten med yoghurt naturell (jeg synes den er like god men er så mye i den, men da har jeg over noen dager). Jeg spiser salat og 2 egg til lunsj, hvorav salat er isberg, paprika og agurk uten dressing eller olje. Er dette tilstrekkelig lunsj? Jeg lager også brøsvafler av cottage cheese, egg, lettmelk, havregryn, bokhvetemel og litt olje istedenfor brød ettersom jeg ikke tåler det så godt. Her har jeg taffelost på. Skulle gjerne lært hvordan jeg beregner kcal innhold i det jeg spiser for å se om jeg er der jeg bør være. Noen tips?
    Er ellers veldig glad i cottage cheese med yoghurt naturell og litt syltetøy (1ss). Kutte ut syltetøy kanskje! Hehe!

  2. Stine sier:

    Snør på skiva? Haha , sikkert lite kalorier, men kan umulig være noe godt?

  3. HAHAHAH! Har jeg skrevet snør? Gratulerer til meg XD

  4. stine sier:

    Hihi nei men Janne har 🙂 i kommentaren over her 🙂

  5. Det er rart hvor mye «litt» kan bli i løpet av en dag! 😀
    Om det er nok eller ikke til lunsj er litt vanskelig å svare på, men så lenge du blir mett og holder en god energi frem til neste måltid er det supert! Blir du sulten innimellom går det jo an å legge inn en frukt eller to 😀

    Det er veldig lettvint å bruke myfitnesspal/lifesum (last ned app til mobilen) for å beregne kaloriinnhold i maten, men jeg vil i såfall anbefale at du bare bruker dette som et verktøy for å danne en oversikt, ikke for å kontrollere absolutt alt du spiser. 😀

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits