arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Er du bevisst på hva du putter i handlekurven?

Nå har det vært stille fra meg en liten stund her, enkelt og greit fordi jeg har hogget ut en del av kjeven min. Er jeg overdramatisk nå? Definitivt, men det er omtrent sånn det kjennes ut etter at jeg var hos tannlegen og fjernet en visdomstann på torsdag. Siden den gang har jeg levd på antibiotika og smertestillende, og syns mer synd på meg selv enn på lenge. Det er litt digg i blant da, å grave seg ned i en pøl av selvmedlidenhet.

Uansett så har det siden den gang blitt en del yoghurt, suppe og havrevelling og det å tygge har havnet på den lange listen over ting jeg kaller ekstremsport. Jeg vil ikke kalle meg en adrenalinjunkie, men jeg har faktisk spist noen epler også. Kuttet i små biter, selvsagt. I dag tidlig var jeg også på butikken for å kjøpe med meg litt yoghurt på jobb (storhandlingen tok ikke høyde for alt dette), og jeg ble rett og slett ganske satt ut da jeg leste bakpå de ulike yoghurtvariantene som finnes i hylla.

Av ren vane kjøper vi nemlig alltid yoplait sin dobbel 0% yoghurt med blåbær når vi handler. Mye fordi den er uten sukker, men også fordi det er det vi alltid har gjort. Litt som at vi velger ketchup fra Idun i stedenfor Heinz. I dag hadde jeg dog lyst på skogsbæryoghurt, og selv om jeg vet at denne inneholder sukker – og dermed litt mer kalorier – hadde jeg faktisk ikke trodd at det var snakk om så mye. Dere kjenner meg og vet at jeg ikke er ekstrem på hverken den ene eller andre måten, men det at ett lite beger med vanlig yoghurt inneholder 40% av anbefalt maksimalt daglig sukkerinntak for voksne (80% av maksimalt anbefalt inntak for barn) får meg til å tenke litt. Ikke på at yoghurt er roten til alt vondt her i verden, men på hvor mye vanene våre har å si. Hvor mye de små valgene vi tar i løpet av en dag påvirker både helse og vekt.

Dersom du har et mål om å gå ned i vekt, eller beholde den vekten du har, er det lett å se at noen små valg i løpet av dagen fort kan tippe energibalansen over i feil retning. Mengdemessig er det tross alt liten forskjell på de to planene, men energimessig – en kjempeforskjell! Det samme gjelder om du skal opp i vekt – dersom du spiser som alternativ 1 er det ikke vanskelig å se at det fort blir litt for lite i løpet av en dag til at kroppen skal ha noe til overs. Det er ikke mer å hente.

Essensen i dette er ikke at det finnes en lang liste med mat du ikke bør spise om du skal ned i vekt, men rett og slett å få frem at «mange bekker små, gjør en stor å». Om målet er å legge om livsstilen og på bakgrunn av dette enten gå opp eller ned i vekt, så vil det være veldig lurt å begynne med å se på hva du allerede gjør og undersøke om du kan gjøre noen endringer.

  • Hvor stor del av handlekurven din består av grønnsaker og frukt?
  • Hvor mye sukker er det i produktene du kjøper?
  • Hvilket pålegg går du for?
  • Får du i deg mye energi i form av drikke (brus, juice)?

Du behøver nemlig ikke sulte deg for å få til en endring, ei heller spise deg i hjel for å gå litt opp. Forsøk heller å endre de vanene du allerede har, sakte men sikkert, så blir veien litt morsommere å gå og målet litt enklere å opprettholde.

Har du noen vaner du virkelig er fornøyd med, eventuelt noen du tenker at du bør endre på?

//Camilla

6 svar til “Er du bevisst på hva du putter i handlekurven?”

  1. Janne sier:

    Okei, jeg fikk meg en overraskelse her. Jeg er veldig glad i å maule ost og gjør det ganske ofte. På jobb spiser jeg en laktosefri yoghurt med vanilje/blåbær og en banan som mellommåltid, og jeg spiser ofte snør på skiva. Her er det rom for forbedring ser jeg og vil med det bytte ut yoghurten med yoghurt naturell (jeg synes den er like god men er så mye i den, men da har jeg over noen dager). Jeg spiser salat og 2 egg til lunsj, hvorav salat er isberg, paprika og agurk uten dressing eller olje. Er dette tilstrekkelig lunsj? Jeg lager også brøsvafler av cottage cheese, egg, lettmelk, havregryn, bokhvetemel og litt olje istedenfor brød ettersom jeg ikke tåler det så godt. Her har jeg taffelost på. Skulle gjerne lært hvordan jeg beregner kcal innhold i det jeg spiser for å se om jeg er der jeg bør være. Noen tips?
    Er ellers veldig glad i cottage cheese med yoghurt naturell og litt syltetøy (1ss). Kutte ut syltetøy kanskje! Hehe!

  2. Stine sier:

    Snør på skiva? Haha , sikkert lite kalorier, men kan umulig være noe godt?

  3. HAHAHAH! Har jeg skrevet snør? Gratulerer til meg XD

  4. stine sier:

    Hihi nei men Janne har 🙂 i kommentaren over her 🙂

  5. Det er rart hvor mye «litt» kan bli i løpet av en dag! 😀
    Om det er nok eller ikke til lunsj er litt vanskelig å svare på, men så lenge du blir mett og holder en god energi frem til neste måltid er det supert! Blir du sulten innimellom går det jo an å legge inn en frukt eller to 😀

    Det er veldig lettvint å bruke myfitnesspal/lifesum (last ned app til mobilen) for å beregne kaloriinnhold i maten, men jeg vil i såfall anbefale at du bare bruker dette som et verktøy for å danne en oversikt, ikke for å kontrollere absolutt alt du spiser. 😀

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits