arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Er du bevisst på hva du putter i handlekurven?

Nå har det vært stille fra meg en liten stund her, enkelt og greit fordi jeg har hogget ut en del av kjeven min. Er jeg overdramatisk nå? Definitivt, men det er omtrent sånn det kjennes ut etter at jeg var hos tannlegen og fjernet en visdomstann på torsdag. Siden den gang har jeg levd på antibiotika og smertestillende, og syns mer synd på meg selv enn på lenge. Det er litt digg i blant da, å grave seg ned i en pøl av selvmedlidenhet.

Uansett så har det siden den gang blitt en del yoghurt, suppe og havrevelling og det å tygge har havnet på den lange listen over ting jeg kaller ekstremsport. Jeg vil ikke kalle meg en adrenalinjunkie, men jeg har faktisk spist noen epler også. Kuttet i små biter, selvsagt. I dag tidlig var jeg også på butikken for å kjøpe med meg litt yoghurt på jobb (storhandlingen tok ikke høyde for alt dette), og jeg ble rett og slett ganske satt ut da jeg leste bakpå de ulike yoghurtvariantene som finnes i hylla.

Av ren vane kjøper vi nemlig alltid yoplait sin dobbel 0% yoghurt med blåbær når vi handler. Mye fordi den er uten sukker, men også fordi det er det vi alltid har gjort. Litt som at vi velger ketchup fra Idun i stedenfor Heinz. I dag hadde jeg dog lyst på skogsbæryoghurt, og selv om jeg vet at denne inneholder sukker – og dermed litt mer kalorier – hadde jeg faktisk ikke trodd at det var snakk om så mye. Dere kjenner meg og vet at jeg ikke er ekstrem på hverken den ene eller andre måten, men det at ett lite beger med vanlig yoghurt inneholder 40% av anbefalt maksimalt daglig sukkerinntak for voksne (80% av maksimalt anbefalt inntak for barn) får meg til å tenke litt. Ikke på at yoghurt er roten til alt vondt her i verden, men på hvor mye vanene våre har å si. Hvor mye de små valgene vi tar i løpet av en dag påvirker både helse og vekt.

Dersom du har et mål om å gå ned i vekt, eller beholde den vekten du har, er det lett å se at noen små valg i løpet av dagen fort kan tippe energibalansen over i feil retning. Mengdemessig er det tross alt liten forskjell på de to planene, men energimessig – en kjempeforskjell! Det samme gjelder om du skal opp i vekt – dersom du spiser som alternativ 1 er det ikke vanskelig å se at det fort blir litt for lite i løpet av en dag til at kroppen skal ha noe til overs. Det er ikke mer å hente.

Essensen i dette er ikke at det finnes en lang liste med mat du ikke bør spise om du skal ned i vekt, men rett og slett å få frem at «mange bekker små, gjør en stor å». Om målet er å legge om livsstilen og på bakgrunn av dette enten gå opp eller ned i vekt, så vil det være veldig lurt å begynne med å se på hva du allerede gjør og undersøke om du kan gjøre noen endringer.

  • Hvor stor del av handlekurven din består av grønnsaker og frukt?
  • Hvor mye sukker er det i produktene du kjøper?
  • Hvilket pålegg går du for?
  • Får du i deg mye energi i form av drikke (brus, juice)?

Du behøver nemlig ikke sulte deg for å få til en endring, ei heller spise deg i hjel for å gå litt opp. Forsøk heller å endre de vanene du allerede har, sakte men sikkert, så blir veien litt morsommere å gå og målet litt enklere å opprettholde.

Har du noen vaner du virkelig er fornøyd med, eventuelt noen du tenker at du bør endre på?

//Camilla

6 svar til “Er du bevisst på hva du putter i handlekurven?”

  1. Janne sier:

    Okei, jeg fikk meg en overraskelse her. Jeg er veldig glad i å maule ost og gjør det ganske ofte. På jobb spiser jeg en laktosefri yoghurt med vanilje/blåbær og en banan som mellommåltid, og jeg spiser ofte snør på skiva. Her er det rom for forbedring ser jeg og vil med det bytte ut yoghurten med yoghurt naturell (jeg synes den er like god men er så mye i den, men da har jeg over noen dager). Jeg spiser salat og 2 egg til lunsj, hvorav salat er isberg, paprika og agurk uten dressing eller olje. Er dette tilstrekkelig lunsj? Jeg lager også brøsvafler av cottage cheese, egg, lettmelk, havregryn, bokhvetemel og litt olje istedenfor brød ettersom jeg ikke tåler det så godt. Her har jeg taffelost på. Skulle gjerne lært hvordan jeg beregner kcal innhold i det jeg spiser for å se om jeg er der jeg bør være. Noen tips?
    Er ellers veldig glad i cottage cheese med yoghurt naturell og litt syltetøy (1ss). Kutte ut syltetøy kanskje! Hehe!

  2. Stine sier:

    Snør på skiva? Haha , sikkert lite kalorier, men kan umulig være noe godt?

  3. HAHAHAH! Har jeg skrevet snør? Gratulerer til meg XD

  4. stine sier:

    Hihi nei men Janne har 🙂 i kommentaren over her 🙂

  5. Det er rart hvor mye «litt» kan bli i løpet av en dag! 😀
    Om det er nok eller ikke til lunsj er litt vanskelig å svare på, men så lenge du blir mett og holder en god energi frem til neste måltid er det supert! Blir du sulten innimellom går det jo an å legge inn en frukt eller to 😀

    Det er veldig lettvint å bruke myfitnesspal/lifesum (last ned app til mobilen) for å beregne kaloriinnhold i maten, men jeg vil i såfall anbefale at du bare bruker dette som et verktøy for å danne en oversikt, ikke for å kontrollere absolutt alt du spiser. 😀

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits