arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Er fremgang viktigere enn dette?

Morgenstund har gull i munn, sier de, men jeg vet ikke om jeg er helt enig. Søvn har ikke vært min beste venn de siste ukene, så det å våkne er faktisk noe av det værste jeg gjør i løpet av dagen 😛 Jeg vet ikke hva det er som gjør at jeg ikke får sove på kvelden, men uansett så begynner det å bli utrolig irriterende. Det blir selvsagt ikke bedre av at jeg går i seng med tanken om at «nå får jeg sikkert ikke sove», heller. Og det vet jeg jo, men klarer jeg å snu tankemønsteret? Da lillebror vekte meg i dag tidlig var jeg så trøtt atte hjelp, og det eneste jeg fikk i meg til frokost var en liten bar og en appelsin.

frokost33 frokost22

Om ikke annet får jeg da veldig mye tid til å tenke, og i går begynte jeg å tenke litt over dette med trening igjen. De siste 12 ukene har jeg nemlig fulgt et program relativt slavisk, og det har i og for seg vært greit nok. I går tok jeg derimot en økt med bikinifitnessdronningen Christina Strøm Fjære og ble med på alt fra skulderpump til intervaller. Det sto absolutt ikke på planen min, men Gud så morsomt det var!!! Vi lo, skravlet og kjørte på og hadde det rett og slett sinnsykt morsomt fra ende til annen.

Og dette lå jeg altså og tenkte på i natt, for det å ha det gøy på trening må jo være mye viktigere enn å ha system og orden på alt hele tiden? Jeg er jo i en så heldig posisjon at jeg kan ha en plan om hvilke muskelgrupper jeg skal trene på gitte dager, og ut i fra dette lage den variasjonen jeg selv måtte ønske. Hvorfor gjør jeg ikke det? Jeg har selvsagt mine ting som jeg ønsker å bli bedre på, og som jeg trenger litt struktur for å få på plass, men bortsett fra dette har jeg faktisk mulighet til å legge opp treningen veldig fritt.

Jeg tror litt av grunnen til at det har blitt sånn er at man gjerne vil ha bevis på at det er en fremgang tilstede hele tiden. Og fremgang skal jo kunne måles, hvis ikke kan jo ingen bevise at den er der på det gitte tidspunktet! Et lite paradoks ala Schrödingers katt der altså. Og alle vet at uten fremgang forsvinner motivasjonen, uten motivasjonen forsvinner gjennomføringsevnen og uten gjennomføringsevnen blir vi alle liggende på sofaen til evig tid.

Det vi ser ut til å glemme oppi det hele er at fremgangen ikke alltid kommer til å være der. Du kan ikke bli sterkere, få større muskler eller gå ned i fettprosent hver eneste dag, på et eller annet tidspunkt vil det stoppe opp! Og når den tiden kommer står vi kun igjen med den gleden treningen gir oss. Om den derimot ikke har vært der på mange år kan den være vanskelig å finne igjen, og da blir vel sofaen alternativet likevel?

Det jeg, litt klumsete, forsøker å si er at gleden du kjenner på når du trener (eller når du er ferdig) er den som kommer til å holde deg i aktivitet livet ut. Fremgang vil komme og gå, men treningsgleden kan bestå 😉

Håper du får en flott lørdag!

frokost

//Camilla

9 svar til “Er fremgang viktigere enn dette?”

  1. Lisa gothenborg sier:

    åh! Dette var som om det skulle kommet ut av mitt eget hode! Jeg har også trent etter et program jeg har satt opp litt før jul, og jeg fikk god progresjon også, men likevel mistet jeg liksom litt gleden i det hele.. Jeg digger å komme på gymmet og vite at jeg feks skal trene bein, men ikke aane hvor mange sett utfall jeg skal kjøre, det blir heller en overraskelse den dagen 😉 jeg får likevel utført noen skikkelig bra økter og fremgangen uteblir ikke, så jeg tenker det må være såå mye viktigere for å holde på motivasjonen! god helg til deg Camilla <3

  2. Julie Furu sier:

    Enkelt og greit egentlig:) Har man det ikke gøy på trening, enten pga treningspartner eller opplegg så blir det kanskje heller ikke førsteprioritet.. Sånn er det hvertfall for meg:)

    God helg Camilla:)

  3. Kristina sier:

    Det var godt skrevet det. Jeg har selv tenkt over det selv den siste tiden, og jeg har selv fulgt et program i flere uker, men stagnerte og etter det tok jeg treningen litt på «feelingen» og det var SÅ gøy å bare gjøre øvelser og komibnere de sammen akkurat slik jeg ønsket det. Trening og smil ble det 😀

  4. Therese sier:

    Veldig fornuftige tanker, Camilla! Motivasjon og glede i treningen bør absolutt styre – så bør eventuelt motivasjonen, og gleden, være tilstede dersom man ønsker å utfordre seg selv og gjøre større tiltak for å bli «bedre» 🙂

  5. Tone sier:

    Eg tenkte på akkurat det samme i går! Pga eg no har funnet treningsgleden men eg føler eg har stoppet opp i fremgangen. Men det viktigste for meg er jo korleis eg føler meg når eg trener. Selv om det står stille i cm så føler eg meg mykje meir vel og sterk og stram. Så trening driv eg med fordi det gir meg glede, ikkje fordi eg elsker å bli målt som en premieokse hver dag. Det liker eg berre kvar fredag 😛

  6. Helt enig med deg, Tone! CM vil heller ikke bevege på seg hver eneste uke, selv om de sakte, men sikkert kommer til å gå nedovver 🙂

  7. Helt enig, Therese! 😀 Veldig godt oppsummert 🙂

  8. Helt enig med deg, Kristina!! Er så deilig å ta treningen på sparket av og til 😀

  9. Da er vi to som føler det på samme måte, Julie 😀

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits