arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Et bedre selvbilde – en liten alvorsprat.

I går la jeg ut et bilde på det vide internett, og selv om jeg syns jeg er feiende flott så er det rart hvor selvkritisk man kan bli. Magen er litt krøllete. Det ser ut som jeg har verdens største pukkelrygg. Ser man valken på ryggen gjennom gitteret på stolen der? Og hvor lange armer har jeg egentlig?

Det morsomme, triste, eller fine – alt etter som hvordan vi ser det – er at dette er det bare jeg som ser. Eller, ikke bare jeg, dere ser jo meg dere også, men det er bare jeg som ser meg på min måte.

For det er slik selvbildet fungerer. Vi oppfatter, analyserer og observerer oss selv alene og sammen med andre, og ut i fra dette danner vi et indre bilde av hvordan vi er. Hvordan vi ser ut. Hvilken plass vi er verdt i omgang med andre mennesker. For du må huske at bilder, det er ikke annet enn lys som brytes, tolkes og prosesseres først gjennom øynene og deretter mellom ørene. Bilder og situasjoner som tolkes, ikke bare på bakgrunn av det du ser, men også med et helt eget filter av personlige opplevelser og følelser. Opplevelser som kan ha funnet sted helt tilbake i barndommen, og følelser som endrer seg fra dag til dag. Fra time til time. Vi har vel alle sett oss i speilet og følt oss helt fantastiske, for så å gjøre det samme 2 dager senere og ikke kjenne på noe annet enn avmakt?

Du kan tenke på det litt som din helt personlige versjon av google maps, det du har inne i hodet ditt. Noen ganger stemmer det veldig godt, andre ganger fremstiller ikke bildene der inne virkeligheten i det hele tatt – det dukker liksom opp et bilde fra 1972 som viser brostein og gamle biler der det i dag finnes asfalt og rutebuss. Det triste med dette er at du selv ikke vet det. Du legger ikke merke til det, for dette er din virkelighet. En virkelighet som fører til at du i bunn og grunn navigerer deg gjennom livet etter et ganske misvisende kart.

Et kart som heldigvis kan oppdateres, om du bare er klar for å ta tak i det som befinner seg på innsiden av hodet ditt. Ikke bare det som vises på utsiden. Et kart som kan oppdateres om du legger til rette for mestring i hverdagen, og tør å tenke på deg selv som et vellykket menneske. For den stemmen som forteller deg at du ikke kan, den er faktisk ikke virkelig. Den er skapt av deg, og kan endres av deg, men du må ta tak i det – og en vektnedgang alene, eller nye pupper, vil ikke gjøre jobben.

Tre tips for et bedre selvbilde:

  1. Legg til rette for mestring ved å sette mål som du vet du kan nå. Mål som er attraktive å jobbe mot, uten at den stemmen som forteller deg at det aldri kommer til å gå dukker opp i tide og utide. Er målet å gå ned i vekt, og du aldri har klart dette før, kan det på alle måter lønne seg å legge fokuset et annet sted! Prøv for eksempel  ha et mål om å, i løpet av 4 uker, få på plass ett måltid om dagen som inneholder en god kilde til protein i tillegg til en dose grønnsaker. På denne måten tar du tankene vekk fra selve vekten samtidig som du legger til rette for at denne på sikt kan jobbes nedover. Når mål 1 er nådd, ta vare på denne vanen og øk med ett lite mål til. Kanskje det kan være å spise litt mindre godteri i hverdagen, og heller kutte opp frukt? Eller er det viktigere for deg å få på plass ett måltid til? 🙂
  2. Tør å visualisere deg selv som et vellykket menneske. Hva som er vellykket for deg vet ikke jeg, men de fleste av oss har ett eller flere områder hvor vi selv føler at vi ikke strekker til. Dette kan være på vennefronten (kanskje har du tidligere blitt utestengt?) eller det kan handle om mat. Tør å tenke på deg selv som et menneske som faktisk mestrer dette, og jobb ut i fra det. Det er ikke noe galt med deg, husk det!
  3. Verdsett de tingene du mestrer på en ordentlig måte, i stedenfor å føyse det unna som «flaks». Det er ikke flaks hver gang du mestrer noe, på lik linje som det ikke er din skyld de gangene ting går galt. Denne tankegangen er dessverre alt for manifestet i mange av oss, så lær deg å ta i mot komplimenter! Og viktigst av alt – lær å komplimentere deg selv. Det er rart til å begynne med, men faller seg mer naturlig etterhvert.

Kjenner du at dette blir litt for mye for deg alene, så ta kontakt med en psykolog som kan hjelpe deg fremover. Det er ikke et nederlag å snakke med noen som kan mer om dette enn deg selv, det blir litt som å gå til doktoren når man har vondt i en fot. Din psykiske helse er minst like viktig som din fysiske, og dersom den ikke er helt på topp har du helt fullstendig lov til å søke hjelp.

//Camilla

4 svar til “Et bedre selvbilde – en liten alvorsprat.”

  1. Cathrine sier:

    Du får sagt det altså?❤️ Synes du ser awsm ut,?

  2. Janne sier:

    Amen! Og takk! Og takk igjen!

  3. Du er så flott og et fantastisk forbilde! 🙂

  4. Så utrolig hyggelig, Viola!

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits