arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Et bedre selvbilde – en liten alvorsprat.

I går la jeg ut et bilde på det vide internett, og selv om jeg syns jeg er feiende flott så er det rart hvor selvkritisk man kan bli. Magen er litt krøllete. Det ser ut som jeg har verdens største pukkelrygg. Ser man valken på ryggen gjennom gitteret på stolen der? Og hvor lange armer har jeg egentlig?

Det morsomme, triste, eller fine – alt etter som hvordan vi ser det – er at dette er det bare jeg som ser. Eller, ikke bare jeg, dere ser jo meg dere også, men det er bare jeg som ser meg på min måte.

For det er slik selvbildet fungerer. Vi oppfatter, analyserer og observerer oss selv alene og sammen med andre, og ut i fra dette danner vi et indre bilde av hvordan vi er. Hvordan vi ser ut. Hvilken plass vi er verdt i omgang med andre mennesker. For du må huske at bilder, det er ikke annet enn lys som brytes, tolkes og prosesseres først gjennom øynene og deretter mellom ørene. Bilder og situasjoner som tolkes, ikke bare på bakgrunn av det du ser, men også med et helt eget filter av personlige opplevelser og følelser. Opplevelser som kan ha funnet sted helt tilbake i barndommen, og følelser som endrer seg fra dag til dag. Fra time til time. Vi har vel alle sett oss i speilet og følt oss helt fantastiske, for så å gjøre det samme 2 dager senere og ikke kjenne på noe annet enn avmakt?

Du kan tenke på det litt som din helt personlige versjon av google maps, det du har inne i hodet ditt. Noen ganger stemmer det veldig godt, andre ganger fremstiller ikke bildene der inne virkeligheten i det hele tatt – det dukker liksom opp et bilde fra 1972 som viser brostein og gamle biler der det i dag finnes asfalt og rutebuss. Det triste med dette er at du selv ikke vet det. Du legger ikke merke til det, for dette er din virkelighet. En virkelighet som fører til at du i bunn og grunn navigerer deg gjennom livet etter et ganske misvisende kart.

Et kart som heldigvis kan oppdateres, om du bare er klar for å ta tak i det som befinner seg på innsiden av hodet ditt. Ikke bare det som vises på utsiden. Et kart som kan oppdateres om du legger til rette for mestring i hverdagen, og tør å tenke på deg selv som et vellykket menneske. For den stemmen som forteller deg at du ikke kan, den er faktisk ikke virkelig. Den er skapt av deg, og kan endres av deg, men du må ta tak i det – og en vektnedgang alene, eller nye pupper, vil ikke gjøre jobben.

Tre tips for et bedre selvbilde:

  1. Legg til rette for mestring ved å sette mål som du vet du kan nå. Mål som er attraktive å jobbe mot, uten at den stemmen som forteller deg at det aldri kommer til å gå dukker opp i tide og utide. Er målet å gå ned i vekt, og du aldri har klart dette før, kan det på alle måter lønne seg å legge fokuset et annet sted! Prøv for eksempel  ha et mål om å, i løpet av 4 uker, få på plass ett måltid om dagen som inneholder en god kilde til protein i tillegg til en dose grønnsaker. På denne måten tar du tankene vekk fra selve vekten samtidig som du legger til rette for at denne på sikt kan jobbes nedover. Når mål 1 er nådd, ta vare på denne vanen og øk med ett lite mål til. Kanskje det kan være å spise litt mindre godteri i hverdagen, og heller kutte opp frukt? Eller er det viktigere for deg å få på plass ett måltid til? 🙂
  2. Tør å visualisere deg selv som et vellykket menneske. Hva som er vellykket for deg vet ikke jeg, men de fleste av oss har ett eller flere områder hvor vi selv føler at vi ikke strekker til. Dette kan være på vennefronten (kanskje har du tidligere blitt utestengt?) eller det kan handle om mat. Tør å tenke på deg selv som et menneske som faktisk mestrer dette, og jobb ut i fra det. Det er ikke noe galt med deg, husk det!
  3. Verdsett de tingene du mestrer på en ordentlig måte, i stedenfor å føyse det unna som «flaks». Det er ikke flaks hver gang du mestrer noe, på lik linje som det ikke er din skyld de gangene ting går galt. Denne tankegangen er dessverre alt for manifestet i mange av oss, så lær deg å ta i mot komplimenter! Og viktigst av alt – lær å komplimentere deg selv. Det er rart til å begynne med, men faller seg mer naturlig etterhvert.

Kjenner du at dette blir litt for mye for deg alene, så ta kontakt med en psykolog som kan hjelpe deg fremover. Det er ikke et nederlag å snakke med noen som kan mer om dette enn deg selv, det blir litt som å gå til doktoren når man har vondt i en fot. Din psykiske helse er minst like viktig som din fysiske, og dersom den ikke er helt på topp har du helt fullstendig lov til å søke hjelp.

//Camilla

4 svar til “Et bedre selvbilde – en liten alvorsprat.”

  1. Cathrine sier:

    Du får sagt det altså?❤️ Synes du ser awsm ut,?

  2. Janne sier:

    Amen! Og takk! Og takk igjen!

  3. Du er så flott og et fantastisk forbilde! 🙂

  4. Så utrolig hyggelig, Viola!

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits