arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Et noget anstrengt forhold til mat… Og hva jeg gjorde med det.

Ingenting er som en god lunsj etter en lang tur i skogen med Hugo (aka hunden – ikke typen), og med pannekakerester i kjøleskapet ble det servert arme riddere her i dag. Til mæ sjæl altså. Hadde ingen å dele med.

Jeg gikk lenge rundt og tenkte at mat, det kommer enten i en ja- eller i en nei-form. Hvetemel, smør og brød har for eksempel stått på min «nei-liste», og i mange år var dette noe jeg spiste ekstremt lite av. Med unntak av de gangene jeg faktisk spiste det, selvsagt. Da gikk det gjerne 10 brødskiver ned på høykant før noen hadde fått sagt «velkommen til bords».

I retrospekt ser jeg jo at det ikke er så rart at jeg utviklet et noget anstrengt forhold til denne typen mat. The circle of life var tross alt :


Spise alt jeg kan
Tvinge meg selv til å avstå fra det
Tenke på det hele tiden
Spise alt jeg kan


Jeg har hørt mange snakke om at livet ble så mye bedre bare de «avsto totalt fra denne typen mat», og det kan sikkert være det, men for meg var det helt motsatt. Livet ble så forbanna mye bedre da jeg innså at jeg kunne spise pannekaker til middag på en tirsdag uten å..


Tenke at dette er den eneste muligheten EVER til å spise pannekaker
Spise alt jeg kan
Ende opp kvalm og jævlig
Tvinge meg selv til å aldri spise det igjen
Tenke på det hele tiden


Det er klart det var vanskelig til å begynne med, men ettersom jeg har gitt meg selv løsere og løsere tøyler har det å spise «normale mengder» av det meste blitt en slags vane. Det spiller ingen rolle om det er kyllingfilet, pannekaker eller lasagne til middag – jeg stopper når jeg er mett. Jeg fyller alltid på med grønnsaker. Jeg spiser (nesten…) alltid sakte, slik at jeg kan smake på maten heller enn å svelge den før den har truffet tunga. Og plutselig så har jeg klart å forstå at..


Maten smaker ikke bedre selv om jeg spiser mer
Dette er ikke den siste sjansen i verden til å spise denne maten / dette godteriet
Det er deilig å være akkurat passe mett
Det er mulig å nyte god mat hver dag
Maten smaker enda bedre om jeg sitter igjen med en god følelse etterpå


Det er sånne «små greier» som har vært en slags vinn eller forsvinn for meg. Kanskje denne måten å tenke på kan gjøre det litt lettere for deg, også? 🙂

Og kjenner du at du har lyst på noe godt til lunsj, frokost eller kvelds en dag, så kan du jo forsøke deg på disse arme ridderene her! 😀 Røra holder til en hel haug med brødskiver (vet ikke helt hvor mange) og kan selvsagt sunnifiseres med både grovt mel og hva du møtte ønske. Jeg serverte det hele med noen ferske bær blandet med litt søtning og en god dose cottage cheese. På denne måten fikk jeg i meg godt med proteiner i tillegg til de deilige pannekakeskivene. Jeg slang også på en sånn zero-karamellsaus for at det skulle se bra ut på bildene, men.. Det var ikke så godt, så jeg skrapte den av etterpå..

Arme riddere

♥ 2 skiver (tørt) brød
♥ 1 dl mel
♥ 1 dl melk
♥ 1 egg
♥ 1 klype salt
♥ 10 g smeltet smør
♥ 1-2 ss kalt vann

Bland sammen alt (utenom brødet) til en røre, og la stå i 30 minutter slik at den får svelle. Legg brødskivene oppi røra, vend de godt rundt og la de trekke til seg litt av røren. Varm opp en panne med litt smør eller olje og stek skivene på medium varme i 4-5 minutter på hver side.

Serveres med friske bær og cottage cheese, eller noe annet du synes er digg!

Nå skal jeg sette meg ned og svare på den overfyllte mailinnboksen min før det blir en liten treningsøkt i hagen  her hjemme. Jeg har medlemsskap på Elixia, altså, men nå som sommeren er her synes jeg helt ærlig at det er deiligere å trene ute! Jeg har kanskje 1-2 tunge økter i uken som jeg legger til senteret, og resten.. Det foregår ute under stjernene. Eller, sola da, jeg sover jo på nettene.

Håper det smaker!

//Camilla

 

2 svar til “Et noget anstrengt forhold til mat… Og hva jeg gjorde med det.”

  1. Oda sier:

    Spot on! futti, eg tenke akkurat sånn du beskrive det. e alt for streng og har lista full av «nei-mat», men så komme de dagane der eg miste totalt kontroll, og spise som om eg aaaldri meir ska eta det igjen. Det e så sprøtt… Hadde eg klart å tenka at alt e lov i mengder – som du seie, så e eg sikker på det hadde hjolpe ein heil del!

    Detta var et utrulig ærlig og godt innlegg å lesa! Du e så vanvittig bra! TAKK! 😀

  2. Lisa Myhren sier:

    Jeg hadde et anstrengt Nei-forhold til mat. Gikk til hypnoseterapeut som lærte meg prinsippene du skriver om, spis hva du vil- men alltid med måte.. Var skikkelig tøft de 2 første ukene (mye McD og desserter xD og å klare å stoppe i tide!) men plutselig gikk det på autopilet og de verste syndene (nei-mat) frista plutselig ikke like mye lengre nå som det alltid var lov :O

    Anbefales! Endelig ha avslappet forhold til alt som serveres 🙂

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits