arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Finn motivasjon i mørketiden

Høsten har kommet for fullt alvor, og med det står igjen varm te, ullsokker og innekos på planen. Samtidig er det mange som kan kjenne at motivasjonen for å gjøre andre ting, slik som å trene og bevege seg utendørs, sakte, men sikkert forsvinner i det mørket sniker seg på.

I denne artikkelen vil vi gi deg 5 gode tips til hvordan du kan holde på motivasjonen, og til og med finne frem litt ekstra, nå som mørketiden er over oss!

1) Sørg for å få en god dose dagslys hver dag

Har du en jobb som krever at du sitter på kontoret hele arbeidsdagen kan det være en idé å komme seg ut og titte litt på solen i lunsjpausen. Det å eksponeres for dagslys vil ikke bare gi deg påfyll av D-vitaminer (som det forresten også kan være allright å ta tilskudd av i vinterhalvåret), det vil også kunne være med på å regulere den “biologiske klokken” din slik at du får sove om nettene! Her snakker vi ikke om den klokken som begynner å tikke i det du passerer en viss alder, men om den som er med på å styre døgnrytmen din.

2) Hold på døgnrytmen

Det er lett å forskyve døgnrytmen når vinteren setter inn. Netflixen dras ut i de sene nattetimer, og før du vet ordet av det er klokken både ett og to før du kommer deg i seng. Det er ikke vanskelig å forstå at dette frister, men forsøk så godt du kan å holde på den samme døgnrytmen du har i løpet av sommerhalvåret! Optimalt sett bør du få mellom 7 og 9 timer med søvn, og helst være ute i sola i løpet av dagen. Er sistnevnte umulig kan en dagslyslampe være ett allright alternativ! Ved å ha en naturlig variasjon i hvor mye lys du utsettes for i løpet av et døgn (mye lys om dagen, mindre om kvelden) vil utskillelsen av søvnhormoner holde seg bedre ved like. Dagslyslamper fås kjøpt hos de fleste elektrokjeder.

3) Vær i aktivitet

Ved å være i aktivitet vil du kunne merke at du blir trøttere om kvelden, noe som igjen kan gjøre det lettere å sove! I tillegg er det dokumentert opp og ned i mente at regelmessig fysisk aktivitet kan være med på å motvirke psykiske plager. Kjenner du at det er vanskelig å finne motivasjonen til en real treningsøkt kan kanskje disse tipsene være til hjelp:

  • Finn en økt du kan kjøre inne! På Fitnok.no dukker det opp nye økter hver uke, som helt fint kan kjøres inne. Prøv ut sirkeltrening på stuegulvet!
  • Ha gode klær! Det er litt lettere å komme seg ut i høstmørket om du har en god jakke, noen varme sko og deilig votter tilgjengelig. Legg de frem, så minner de deg på hva du skal.
  • Test ut morgentrening! Ved å trene før fuglene fiser kommer du skikkelig i gang med dagen, og vil slippe å ha tanken om at du mååå trene hengende over deg når kvelden kommer.
4) Finn motivasjon i det melankolske

Selv om det kan være lettere melankolsk når mørketiden setter inn kan det også være mye motivasjon å hente i nettopp dette. Kanskje det du behøver denne vinteren er å gå litt vekk fra de tunge treningene, og heller finne glede og overskudd i det å gå i pjuskevær med en deilig podcast eller lydbok på øret?

5) Plei deg selv

Sist, men ikke minst, kan høsten og vinteren være en perfekt tid for å legge inn litt ekstra egenpleie. Ta deg en tur ut med noe godt på øret før du hopper inn i en god og varm dusj, avslutt med body lotion med en rykende kopp med te, så blir det nesten som en liten spa-treatment!

-Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits