arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Finn motivasjon i mørketiden

Høsten har kommet for fullt alvor, og med det står igjen varm te, ullsokker og innekos på planen. Samtidig er det mange som kan kjenne at motivasjonen for å gjøre andre ting, slik som å trene og bevege seg utendørs, sakte, men sikkert forsvinner i det mørket sniker seg på.

I denne artikkelen vil vi gi deg 5 gode tips til hvordan du kan holde på motivasjonen, og til og med finne frem litt ekstra, nå som mørketiden er over oss!

1) Sørg for å få en god dose dagslys hver dag

Har du en jobb som krever at du sitter på kontoret hele arbeidsdagen kan det være en idé å komme seg ut og titte litt på solen i lunsjpausen. Det å eksponeres for dagslys vil ikke bare gi deg påfyll av D-vitaminer (som det forresten også kan være allright å ta tilskudd av i vinterhalvåret), det vil også kunne være med på å regulere den “biologiske klokken” din slik at du får sove om nettene! Her snakker vi ikke om den klokken som begynner å tikke i det du passerer en viss alder, men om den som er med på å styre døgnrytmen din.

2) Hold på døgnrytmen

Det er lett å forskyve døgnrytmen når vinteren setter inn. Netflixen dras ut i de sene nattetimer, og før du vet ordet av det er klokken både ett og to før du kommer deg i seng. Det er ikke vanskelig å forstå at dette frister, men forsøk så godt du kan å holde på den samme døgnrytmen du har i løpet av sommerhalvåret! Optimalt sett bør du få mellom 7 og 9 timer med søvn, og helst være ute i sola i løpet av dagen. Er sistnevnte umulig kan en dagslyslampe være ett allright alternativ! Ved å ha en naturlig variasjon i hvor mye lys du utsettes for i løpet av et døgn (mye lys om dagen, mindre om kvelden) vil utskillelsen av søvnhormoner holde seg bedre ved like. Dagslyslamper fås kjøpt hos de fleste elektrokjeder.

3) Vær i aktivitet

Ved å være i aktivitet vil du kunne merke at du blir trøttere om kvelden, noe som igjen kan gjøre det lettere å sove! I tillegg er det dokumentert opp og ned i mente at regelmessig fysisk aktivitet kan være med på å motvirke psykiske plager. Kjenner du at det er vanskelig å finne motivasjonen til en real treningsøkt kan kanskje disse tipsene være til hjelp:

  • Finn en økt du kan kjøre inne! På Fitnok.no dukker det opp nye økter hver uke, som helt fint kan kjøres inne. Prøv ut sirkeltrening på stuegulvet!
  • Ha gode klær! Det er litt lettere å komme seg ut i høstmørket om du har en god jakke, noen varme sko og deilig votter tilgjengelig. Legg de frem, så minner de deg på hva du skal.
  • Test ut morgentrening! Ved å trene før fuglene fiser kommer du skikkelig i gang med dagen, og vil slippe å ha tanken om at du mååå trene hengende over deg når kvelden kommer.
4) Finn motivasjon i det melankolske

Selv om det kan være lettere melankolsk når mørketiden setter inn kan det også være mye motivasjon å hente i nettopp dette. Kanskje det du behøver denne vinteren er å gå litt vekk fra de tunge treningene, og heller finne glede og overskudd i det å gå i pjuskevær med en deilig podcast eller lydbok på øret?

5) Plei deg selv

Sist, men ikke minst, kan høsten og vinteren være en perfekt tid for å legge inn litt ekstra egenpleie. Ta deg en tur ut med noe godt på øret før du hopper inn i en god og varm dusj, avslutt med body lotion med en rykende kopp med te, så blir det nesten som en liten spa-treatment!

-Camilla

Kommentarer er stengt.

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits