arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Finn yogagleden med Linn Synnøve

Det hele begynte med en time i Bodybalance på det lokale treningssenteret. Nå er Linn Synnøve Normann Godtfredsen (28) lidenskapelig opptatt av yoga, og brenner for at det skal være tilgjengelig for alle. Nysgjerrighet er et viktig stikkord for Linn Synnøves yogapraksis. Men er virkelig yoga for alle? Må man ikke være veldig myk og spirituell for å drive med det? I dette intervjuet forteller Linn Synnøve om sin yogareise og svarer på noen vanlige spørsmål!

«Yoga er en utrolig stor del av med og min hverdag»

Linn Synnøve bor i Sulitjelma i Fauske med samboer, hund og kaniner. Hun er utdannet lærer og jobber som fagleder på et regionalt kompetansekontor. Musikk er også en stor del av livet. Ved siden av dette har hun de siste årene tatt flere yogalærerutdanninger.

«Jeg ønsker å formidle yoga på en måte som gjør at alle kan føle seg hjemme på mine yogaklasser, og har stort fokus på at yoga virkelig er for alle. Jeg ønsker også å formidle en munter, nysgjerrig og utforskende holdning til yoga. Det er både tårer og latter, hardt arbeid og magisk avspenning når jeg gjør yoga selv og når jeg leder klasser, og plass til både det fysiske, mentale og emosjonelle aspektet».

Et liv med kronisk smerteproblematikk og hypermobile ledd bidro til å vekke nysgjerrigheten for yoga. For rundt fem år siden meldte hun seg for første gang på en timei i Bodybalance på det lokale treningssenteret for å se om det kunne hjelpe på smerter i kroppen. Bodybalance kombinerer elementer fra både tai-chi, yoga og pilates.

«Etter første time var jeg bestemt på at jeg aldri mer skulle tilbake – jeg følte meg både klossete, stiv og med dårlig balanse!», forteller Linn Synnøve.

Hun fortsatte likevel på timene, og oppdaget etter hvert at det kunne gjøre godt både fysisk og mentalt. Hjemme søkte hun på nettet og ble inspirert av både Youtube og Instagram. Til slutt ble hun selv instruktør i Bodybalance, og det ene førte til det andre: snart var hun også meldt på instruktørkurs i yoga.

«I utgangspunktet har jeg tatt utdanninger og videreutdanninger for min egen del og for min egen helse. Det har også gitt meg enormt mye å få undervise og få dele yoga og det jeg brenner for med andre», sier hun.

Hva er egentlig yoga?

Mange av oss forbinder nok yoga med østlig mystikk og å sette kroppen i de umuligste posisjoner. Det er kanskje ikke så enkelt å forklare med en setning hva yoga er, fordi det kan bety ulike ting for ulike mennesker. Linn Synnøve forteller at det er usikkert nøyaktig tid yoga oppstod og ble utviklet. Man har funnet yogalignende posisjoner på steinplater fra Indusdalen fra 2600 år fvt., og i eldgamle filosofiske skrifter på sanskrit.

«Ordet yoga kommer fra sanskrit og betyr union, det å binde sammen. I første omgang det å binde sammen kropp og sjel – at kroppen og bevisstheten er på samme plass til samme tid, nemlig her og nå. I utvidet betydning kan det bety å være en del av noe større, det å være inkluderende overfor andre mennesker, egne følelser og så videre. For meg som yogalærer betyr det blant annet å gjøre yoga så tilgjengelig som mulig for så mange som mulig», forteller Linn Synnøve.

Hun mener at yoga kan være en samling av ulike verktøy som kan hjelpe oss å leve mer balansert både i relasjonen til deg selv og til de rundt deg. Det kan være en måte å øve på ferdigheter som fokus, fysisk styrke, utholdenhet, vennlighet, raushet og tålmodighet. Yoga handler både om fysiske øvelser og filosofi. Betyr det at man må være veldig spirituell for å drive med yoga?

«Nei, det trenger man ikke. Det er mange måter inn i yoga, og for noen er det kun en fysisk treningsform, og det er også helt greit. Yoga er for alle, uansett hva motivasjonen for å gjøre yoga er, og uansett hva du tror på eller ikke!»

For noen er yoga mer en livsstil enn en treningsform, men det betyr ikke at du må omfavne alt som finnes i yogakulturen. Det å arbeide med energier, chakraer, meditasjon og chanting kan nok virke fremmed for mange, men for Linn Synnøve er det viktig å formidle at yoga kan være for alle. Velg selv hvor dypt du ønsker å utforske yogauniverset.

«Jeg synes også det er viktig å snakke om yoga som en reise, en prosess, og ikke noe endelig mål du skal nå. Yoga handler ikke om å prestere ovenfor andre, men i større grad om å akseptere deg selv der du er».

Myk og smidig eller stiv som en stokk?

Vi har vel alle sett bilder og filmsnutter av fantastisk smidige yogier. Men hva med oss som er stive og støle, må man ikke være veldig myk for å drive med yoga?

«Absolutt ikke!», sier Linn Synnøve. «Du kan meget godt gå på en yogatime selv om du føler deg stiv som en stokk, for alt kan tilpasses til deg og dine forutsetninger. Å tro at du må være myk for å gjøre yoga er som å tenke at du må være ren for å kunne dusje!»

Du kan blant annet bruke en stol, en vegg, blokker, tepper og belter for å tilpasse øvelsene. Egentlig trenger du ikke noe utstyr, men en treningsmatte/yogamatte er kjekt å ha. Alt av yogautstyr kan du bytte ut med ting du har hjemme. I stedet for yogablokker kan du bruke bøker, i stedet for yogabelte kan du bruke et skjerf og i stedet for bolster (en stor, litt fast pute) kan du bruke en vanlig pute.

Det finnes mange ulike retninger innen yoga, og alle instruktører vil være forskjellige. Om ikke det føles helt riktig første gang du prøver så kan det hende du vil føle det annerledes neste gang, med en annen yogatype eller en annen instruktør.

-Hva vil du si til en som har tenkt på å prøve yoga, men ikke har tatt steget helt ut ennå?

«Prøv å legge bort forventninger til hva du tenker at yoga er eller hvordan du selv må være for å kunne gjøre yoga, og gå inn i det med ei nysgjerrig og utforskende holdning. Kos deg med prosessen og reisen som yoga kan være for deg», sier Linn Synnøve.

Som hun allerede har nevnt er ikke yoga prestasjonsfokusert. Hvis du går på din første yogatime så trenger du ikke tenke på å være flinkest eller sammenligne deg med de andre i rommet. Yoga skal gjøres på dine premisser.

«En grei plass å starte kan være å gjøre noen solhilsener hver dag, eller finne noen øvelser du trives med og sette dem sammen til en liten sekvens, og kobler sammen bevissthet, pust og bevegelser. Husk også at øvelser som du føler en motstand mot kan være det du trenger mest, så ikke bare velg det som er komfortabelt hele tiden!»

Fysisk og mentalt

I Fitnok er vi utrolig opptatt av å snakke om både hode og kropp, for vi mener det er nødvendig å se helhetlig på helse og livsstil. Yoga kan brukes til å øve deg selv både fysisk og mentalt. Ulike yogaposisjoner kan bidra til både styrke, mobilitet og balanse.

«Det kan for eksempel være gunstig å bruke den fysiske delen av yoga som tillegg til trening for å få god nok mobilitet til å gjøre ulike styrkeøvelser med god teknikk sånn at resultatet blir bedre», forteller Linn Synnøve.

Avspenning, mindfullness og meditasjon er også ord man ofte forbinder med yoga. Kan vi bruke yoga for å forbedre vår mentale helse? Linn Synnøve synes yoga fungerer fint som avkobling i en stressende hverdag, fordi det «tvinger» henne til tilstedeværelse gjennom pusten.

«I tillegg har yoga hjulpet meg å bli godt kjent med meg selv og mine reaksjoner, og hvordan jeg kan takle stress og uro når det kommer opp. Mindfullness og meditasjon, uansett form, er også et utrolig nyttig verktøy for mental trening og avkobling. Meditasjon trenger ikke å være det å sitte i lotusstilling i en halvtime; det kan også være det å finne tilstedeværelse i det å gå en tur», sier hun.

Yogagleden er stor hos Linn Synnøve, og hun holder på med et bokprosjekt hvor hun ønsker å formidle at yoga virkelig er for alle. Dette blir spennende, og vi gleder oss til å følge med videre på hennes yogareise!

Alle foto av Espen Johansen.

Tekst av Maria Uldahl.

Denne saken ble først publisert i Fitnokmagasinet #9 2018.

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits