arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Fiskegrateng og svar på spørsmål!

Det beste med å reise til Bestemor og Bestefar, rent bortsett fra at de er to nydelige mennesker, er at Bestemor alltid serverer makaronipai. Det er en herlig form fylt med hvit saus, poteter, makaroni, flesk og ost, og representerer i mine øyne rett og slett himmel på jord. Alle andre som har smakt den sier det samme, så jeg kan umulig være helt på bærtur!

Da jeg i går skulle lage fiskegrateng fant jeg derfor ut at jeg skulle prøve meg på en liten hybrid mellom denne og Bestemors velsmakende pai, og resultatet ble rett og slett helt fantastisk! Jeg har selvsagt ikke en korrekt oppskrift på hva jeg brukte, men bunnoppskriften kan jeg likevel dele med dere.

♥ 1200 g torsk
♥ 400 g flesk, lettsaltet
♥ En god gæsj makaroni
♥ 8 poteter
♥ Ca 1 liter hvit saus
♥ 3 egg

Jeg kjøper enkelt og greit torskeblokker fra firstprice til hele 30 kroner kiloen, og legger disse til tining en god dag i forvegen. Det er vanskelig å jobbe med frossen fisk, i tillegg til at det er veldig mye vann i dette som kommer til å renne ut i forma, så pass på at fisken er gjennomtint før du begynner.

Kutt opp flesk i små terninger og stek dette sprøtt på medium varme, samtidig som du koker makaronien. Er makaronien ferdig før flesket kan du helle av vannet og ha i en liten klatt med smør for å forhindre at det ender opp som en massiv klump med durumhvete. Hell deretter flesket over makaronien, og rør godt rundt. Forsøk så godt du kan å la det være igjen en del fett i pannen til å steke fisken i.

Varm opp stekepannen igjen, tilsett fisken og hakk opp denne i små biter. Om du ikke allerede har det er du nødt til å skaffe deg en hack-it, den vil revolusjonere hakkingen for alltid! Stek fisken og bland den sammen med makaronien og flesket i en stor ildfast form.

Skrell potetene og kok disse samtidig som du lager hvit saus. Sausen er mest sannsynlig ferdig i god tid før potetene, slik at du kan sette denne til siden og la den kjøle seg ned littegrann. Når potetene er ferdigkokte skyller du disse i kalt vann før du kutter de opp i biter og har de i formen med de andre greiene. Jeg kutter de ikke før koking da det fort ender opp som en smørje med noe potetmosliknende greier.

Bland inn 2-3 egg i den hvite sausen, hell den over formen, bland godt og strø over litt revet ost. Du kan enten fryse ned hele formen slik at du har til en annen gang, eller putte hele greia inn i ovnen på 200 grader til osten er gylden – ca 15-20 minutter. Server med en god dose revne gulrøtter og nyt!

I tillegg til denne magiske oppskriften tenkte jeg å dele et spørsmål fra gårdagens spørsmålsrunde med dere. Jeg gjør det enkelt og greit slik fremover at jeg svarer på ca 1 spørsmål om dagen. Jeg kommer helt sikkert til å glemme det en dag eller tre også, derfor betegnelsen «ca»

Hei! Har ei venninne som over lengre tid har drukket et glass varmt vann og en halv sitron og fått mange gode resultater som visst nok skal komme av dette. Hun har nå fått meg til å slenge meg på, men har ikke merket noe til dette enda. Vet du om det går lang tid før en skal merke noe og har det egentlig så mye å si for kroppen som folk skal frem til?

Jeg har sett at flere har kastet seg på denne trenden om dagen, og at det er alt fra lime og salt til sitronvann som drikkes med det som visstnok er ekstreme resultater til følge. Det som er viktig å huske når man blir fortalt slike historier er at det alltid forklares ut i fra et personlig, og ikke et vitenskapelig, ståsted. Det kan nemlig hende at venninnen din har merket resultatet etter at hun begynte med dette, men det betyr ikke dermed at resultatene kommer fordi hun gjør det.

Er du med på den tanken?

Det viser seg nemlig at når man først bestemmer seg for å bli et «nytt og bedre menneske» så endrer man ikke bare på én ting. Tanken om at man skal bli bedre forplanter seg nemlig gjennom hele livsstilen, noe som fort fører til at de gode valgene blir litt lettere å ta. Kanskje tar man litt mer salat til middag, dropper sjokoladen litt oftere eller begynner å hente sitt eget vann på kjøkkenet i stedenfor å spørre samboeren? Dette er små ting som personen ikke en gang behøver å legge merke til, men sammenlagt gjør det fort at vekten går nedover samtidig som humøret går opp.

Samtidig er vi mennesker, evolusjonsmessig, utrolig glade i å se sammenhenger. Dette har fått oss til å oppdage at gravitasjon finnes og at noen kan være allergiske mot dyr (hei, jeg blir tett i nesa hver gang jeg koser med en hund – kanskje det er en sammenheng?), men det skaper også en del problemer i den form at vi alt for ofte ser sammenhenger der de egentlig ikke finnes. For nei, et glass med varmt vann og sitron vil ikke gjøre noe annet for kroppen enn å tilføre væske, C-vitaminer og mineraler og kanskje litt ekle bakterier dersom du ikke er flink til å varme opp vannet, men tar det rett fra varmtvannstanken. Det er ingenting i denne sammensetningen som har en magisk evne til å gjøre midjemålet smalere eller humøret bedre, annet enn at den kan gi deg følelsen av at det er slik. Med andre ord: den såkalte placeboeffekten. Placeboeffekten er dog ikke en dum ting, i dette innlegget kan du for eksempel se hvordan den fikk en hau med damer til å gå ned i vektmen du skal vite at det ikke er «det du tar» som er grunnen til at du får det til: Det er kun du selv som gjør jobben.

For ja, sitron inneholder mange gode ting, slik som vitamin C, kalium og fiber (men ikke i saften da, dere – i kjøttet), men en spiseskje med dette vil ikke gi deg noen umiddelbar effekt. Disse stoffene finner vi nemlig i myyye annet vi spiser også, og litt ekstra gjør ikke noe utslag på hverken stoffskifte, immunforsvar eller pH-balanse. Det siste skal du forresten være jævlig glad for – dersom pH-balansen, som er ekstremt nøye regulert i kroppen, blir forstyrret stryker du med raskere enn du får sagt «acidose».

Og, som alltid, en vektnedgang kommer kun dersom du ligger i et kaloriunderskudd, ikke av å tilføre det ene eller andre til kostholdet ditt. Dersom dette blir lettere å opprettholde ved å drikke et lunkent glass vann med litt sitron i hver morgen – kjør på, det er ikke farlig – men bortsett fra å gi deg en liten motivasjonsboost bidrar det ikke med en damn shit.

//Camilla

11 svar til “Fiskegrateng og svar på spørsmål!”

  1. Ane sier:

    Hallelujah! Jeg gir deg 100poeng for svaret på det spørsmålet!!

  2. Poengene tas mot meg takk!!! 😀 :Det Takk Ane!!

  3. Siri sier:

    Digger svaret ditt Camilla! Takk for et ærlig svar (som jeg jo visste at du ville komme med ?). Var vell i grunnen det svartet jeg selv hadde lagt meg, bare uten alle disse detaljene dine, måtte bare få det bekreftet!

  4. Sara sier:

    Vurderer å gå til innkjøp av store mengder sitron og gå inn for å drive med dette fremover. Utelukkende for placebo effekten og ringvirkningene av den som du beskriver, det kan jo bli bra! ?

  5. Annikken sier:

    Jeg koker opp ingefær og sitron og lar det trekker i en halvtime – setter det i kjøleskapet og drikker et stort glass hver morgen. Slett ikke for å gå ned i vekt (selv om det ikke hadde vært dumt), men for å kanskje holde meg litt friskere gjennom vinteren. De to siste vintrene har jeg fått omtrent alt som har vært av sykdom, det funker dårlig med tre aktive unger og stressende jobb. Verdt et forsøk – så langt har jeg vært lite syk i vinter. Kan være tilfeldigheter, men vannet smaker jo godt, så hvorfor ikke 😉

  6. Hahahaha, det synes jeg er en nydelig plan! ;D
    Men det er jo rart da, hvordan en så «liten ting» kan ha så store ringvirkninger. Som i det innlegget jeg linka til – hvor forsøkspersonene fikk en pille med sukker hver dag (de trodde det var et slankemiddel) og gikk ned alt fra 2-6 kilo.
    Det triste med dette er likevel at man fjerner prestasjonen fra seg selv – det at man får det til tillegges pillen eller sitronvannet.
    Hva skjer da om man kutter det ut?

    Verdt å tenke litt på! 😀

  7. Både sitron og ingefær inneholder en hel drøss av gode stoffer (vitaminer og mineraler) – så det gjør deg i allefall ikke sykere!
    I tillegg vil jeg tro at det gir deg en ganske god start på dagen, og det er jo ikke til å kjimse av det heller 🙂

  8. Ærlighet varer lengst, sier de! 😀
    Bare hyggelig Siri!

  9. Anne sier:

    Kan du legge ut oppskrifter på helgens middager?

  10. Det kan jeg prøve på vet du! ? spiser bare veldig sent, så bildene blir sikkert så som så ??
    Takk for «tipset»!! 😀

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits