arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Fremsiden av VG!

Jeg vet at dette sikkert er en av de tingene som følger med det å skrive for VG-vektklubb, men jeg er altså ikke vant til å ha mitt eget tryne klistret på fremsiden av landets største avis. I alle fall ikke fotografert mens jeg sitter på huk og stirrer dypt inn i kameraet. Det kan hende at jeg om noen måneder er så vant til dette at det ikke lenger er verdig en egen bloggpost, men den tid den sorg! Frem til da kommer jeg til å rulle meg i stjernestøvet og spre glitter og glamour så ofte sjansen byr seg, og det må dere nesten bare tåle.

Artikkelen finner du ellers HER. 

_DSC3474 _DSC3639 _DSC3478

//Camilla

6 svar til “Fremsiden av VG!”

  1. Geir sier:

    http://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-calories

    «The evidence is now clear: Exercise is excellent for health, but it’s not important for weight loss. The two things should never be given equal weight in the obesity debate.»

    Dette er noe du bør lese da jeg har sett ved flere anledninger at du henviser «leserne dine» til å drive med mer aktivitet enn å fokusere på det desidert viktigste når det gjelder overvekt/for mye fett på kroppen – nemlig å spise mindre mat (porsjoner) og sunnere mat.

  2. Dette er jo velkjent informasjon – det er klart jeg oppfordrer alle kundene mine til å spise sunt og eventuelt mindre eller annerledes dersom målet er å gå ned i vekt. Hvis ikke tviler jeg på at de hadde gått ned i vekt at all ??

    Å oppfordre alle leserene mine til å gå på diett derimot, det kommer jeg ikke til å gjøre. De aller aller fleste er tross alt helt normalvektige mennesker som heller behøver å få vite at man fint kan ta en sjokoladebit uten å ende i kategorieN «sykelig overvektig» enn å bli fortalt at veien til lykke er å finne i enda en diett.
    Likevel oppfordrer jeg de heller ikke til å drite i hva de spiser så lenge de beveger seg.
    Å ha en fin balanse i hverdagen hvor både aktivitet og et sunt kosthold har plass derimot, det står jeg for.

  3. Geir sier:

    For noen måneder siden leste jeg et spørsmål fra en leser i kommentarfeltet som ønsket å gå ned noen kilo til sommeren (litt for mye fett på kroppen ifølge hun selv), men du snakket ikke om kalorier eller porsjoner der, kun (mer) trening.

    Som det står i artikkelen: Jo mer du trener, jo mindre kalorier blir brukt til andre kroppslige funksjoner. Altså totale kalorier som man forbrenner på trening kan ikke gå til mat/drikke senere, fordi kroppen bruker da mindre energi (kalorier) på de samme «overlevelse funksjonene» og/eller kroppen «later seg mer» enn om du ikke hadde trent. Om din «normale forbrenning» er 2000 kalorier om dagen blir ikke din total forbrenning 2500 om dagen om du bruker 500 på treningssenter/gåturer. Din total forbrenning blir da kanskje 2100 iløpet av en dag. Dette blir tatt opp igjen og igjen i artikkelen.

    Det er ikke «balanse» i trening/mat når du vil ned i vekt/fettprosent, det står det veldig tydelig forklart i artikkelen (så det er kanskje ikke så velkjent)? Det er en klar overvekt på kaloriinntak og ingen eller liten betydning om du trener (80/20 i bestefall, helt til 100/0). Det kalles ikke en balanse.

    Jeg har ikke lest en eneste blogg-post fra deg hvor du skriver om kalorier, eller hvordan til å lage porsjoner som er tilpasset et mål eller hvordan du kan regne deg fram til å spise riktig mengde kalorier i løpet av en dag (i en perfekt verden hadde vi gått i «0» hver eneste dag og overvekt hadde ikke vært et problem), viktigheten med å måle maten (slik at du ser hvor mye det faktisk er i en «riktig porsjon»), at sunne ting kan inneholde mengder med kalorier (at man da må være ekstra obs på det..). Man kan fortsatt bli overvektig ved å spise «sunt» om man overspiser, noe man gjør lenge før man føler seg mett med visse matvarer.

    Jeg har spist godt under mitt «kaloritak» og jeg har ikke følt meg sulten eller tom for energi. Det er ikke en «diett», det blir normalen for å oppnå en sunn kropp ved å spise riktig mat og trene. Om man velger de riktige og sunne matvarene kan man spise seg stappmett om man ønsker det. Trening har også blitt morsommere. Det er mye lettere/morsommere å løpe med 3kg mindre fett på kroppen, og 5+kg til skal bort før sommeren.

    Nøtter og avokado er utrolig sunt, og det en en fin matvare å ha iløpet av en dag, men de er kaloribomber til tusen. Spiser man en avokado om dagen og nøtter som mellommåltid hver dag, uten å være veldig bevist på kalorier/porsjoner vil man legge på seg flere kilo iløpet av noen få uker, selv om alle måltidene er «sunne».

    Trening er sunt og godt for kroppen, men det er minst like viktig å ikke ha for mye fett på kroppen og det slipper man om man spiser riktig og sunt.

  4. Da har du nok ikke lest gjennom så mange kommentarer, men det spiller jo ingen rolle! Du har helt rett i at jeg ikke skriver så mye om dette, og det er rett og slett fordi dette ikke skal være en «slankeblogg». At du ikke har sett en eneste bloggpost om temaet er med andre ord positivt, sett fra min side. Betyr det at jeg ikke kan noe om temaet? Neppe. Jeg skriver ei heller om redoksreaksjoner, kjemiske analysemetoder eller plantefysiologi, selv om jeg har mine gode 180 studiepoeng nettopp her! 🙂

    Ha en strålende dag, og lykke til videre!

  5. Geir sier:

    En personlig trener har 2 hovedtemaer som de lærer bort til folk, det er selvfølgelig trening (som du gjør), og det er ernæring (og det er dette de fleste sliter med). Hovedgrunnen til at folk er feite og har dårlig helse er først og fremst grunnet over/feilspising, ikke at de ikke beveger seg «nok».

    Det er ikke snakk om diett/slanking. Det er snakk om å ikke overspise og spise de tingene som tilfører kroppen riktig energi. Det har ingen verdens ting med slanking å gjøre. Spiser man generelt sunt, men tar seg en Snickers og skylder den ned med sjokkomelk etter at man har trent så blir man feit og usunn…dessverre.

    Se her.. BMI som //generelt// stemmer med hvor «feit man er» har en stor betydning på hvor sunn man er (hvor lenge man lever – og det ideelle tallet er lavt!): http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Ny-forskning-Vil-du-leve-lenge-Dette-er-den-ideelle-BMI-744352_1.snd

    Det er flere ting enn kun trening som gjelder for å være sunn. Fit og sunn henger ikke sammen. Jeg hadde ølmage og var 10+kg over min idealvekt. Jeg tok over min overvektige kropp i benkpress. Jeg var «fittere» (les: sterkere) enn de fleste, men jeg var ikke sunn!

    Om dette hadde dette vært en «personligblogg» og ikke «personligTRENERblogg» så hadde jeg ikke brydd meg, men du får folk til å tenke at det holder å trene halvhjerta hjemme et par ganger i uka gjør at de «fitnok»/»sunnok», og det er dessverre feil og misvisende.

    I tillegg får jeg inntrykk av at du ser «ned på» de som faktisk gjør en god jobb på begge fronter (de som poster «skrytebilder» på insta). De har all grunn til å være stolte. De er ikke usunne. De setter heller ikke en «uoppnåelig standard». Det de viser fram er noe de har jobbet BEINHARDT for og folk må ikke tro at de får det gratis eller ved å trene 2 ganger i uka i stuen. Dette er ikke barnehagen hvor alle får en medalje for å stille opp i fotballcupen.

  6. Da tror jeg dessverre ikke du har forstått bloggen slik jeg ønsker den skal fremstå, og det er selvsagt noe jeg tar med meg.

    At jeg ser ned på de som gjør en god jobb er videre bare bullshit. Noen av mine beste venner, inkludert min samboer, trener et tosifret antall ganger i uken enten fordi de har et idrettsspesifikt mål de vil oppnå, fordi de vil se ut på en gitt måte eller fordi de rett og slett bare liker det og jeg er imponert! Dette er dog noe helt annet enn jenter som tvinger seg selv på trening 8 ganger i uken og kombinerer dette med et ikke-eksisterende kaloriinntak fordi de føler seg tjukke når de ikke passer inn i en size zero. Sistnevnte er den gruppen jeg forsøker å treffe, og det virker det faktisk også som om jeg gjør!

    Igjen, synd du leser denne bloggen som en «jeg oppmuntrer stillesitting og fråtsing», og igjen; rart at de fleste andre ikke gjør det! 🙂

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits