arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Fri og svar på spørsmålsrunde!

God morgen skjønniser! Nå har jeg akkurat kommet inn fra morgenkaffen i sola med søster, og jeg må virkelig innrømme at jeg elsker å starte dagen på en slik treg måte. Uten stress, uten planer og uten noe som helst press på å måtte komme i gang i det hele tatt.. Det er skikkelig deilig! Jeg er jo i utgangspunktet en person som er avhengig av å ha noe å gjøre for å ikke gå på veggen, men av og til kjenner jeg at det også er helt riktig å ta det helt med ro. Med en kjæreste som er ute av huset til i kveld kan jeg tillate meg å legge meg på verandaen med et blad og ikke tenke på noe annet enn meg selv, og det tror jeg faktisk jeg behøver! For, som en av dere spurte om på spørsmålsrunden: jo, det tar på å selge sjela si på internett, og ja – det koster en del. Jeg har ingen dager fri, jeg må stadig tenke meg om to ganger før jeg publiserer noe og jeg kjenner at jeg jobber ekstremt mye med dette å være ærlig, slik at ingen skal kunne komme å ta meg på noe i etterkant. Noe som skjer likevel. Samtidig må jeg jo innrømme at jeg er ei jente som alltid (A L L T I D) har elsket oppmerksomhet og å være i sentrum, og at jeg tror jeg takler denne oppgaven relativt godt selv om den fører med seg en del utfordringer 🙂

P1050543P1050542P1050539P1050548

Og med det kicker jeg i gang første del av svar på spørsmålsrunden (altså, det kom inn typ 100 spørsmål – jeg må dele dette opp!) –  len deg tilbake og nyt!


 

Jeg trener meg stort sett gjennom hele kroppen hver uke, hvor jeg har en dag for triceps/biceps, bein, rygg osv. Jeg har derfor en tendens til å gjennomføre de samme øvelsene. Er dette dumt for progresjonen? Blir ikke lenger like støl like ofte som når jeg har hatt en pause fra trening.

I tillegg lurer jeg på om det egentlig er «sunt» å spise peanuttsmør? Har en «lei» tendens til å spise en toppet ts hver dag etter trening

For øvrig må jeg si at jeg synes du er en superinspirerende blogger med en moderne og sunn kroppsideologi! Du er et friskt pust i en ellers litt «idealpreget» verden Fortsett med det du gjør Camilla

– Hanne

Så lenge muskelen blir trent gjennom hele bevegelsen bryr den seg ikke så mye om hvilke øvelser du gjør – heldigvis er kroppen ganske dum akkurat sånn! 😀 Stølhet vil generelt avta når man utfører en øvelse flere ganger, men når vi vet at treningseffekt og stølhet ikke henger sammen betyr ikke dette noe som helst!

Hva som er sunt og ikke må alltid ses i forhold til hvem som spør. Peanøtter, og smøret, er fullt av vitaminer, sporstoffer og mineraler og kan helt fint inngå i et sunt og balansert kosthold! Jeg syns du skal ta den teskjeen med verdens beste samvittighet – det virker som at det er sunt både for kroppen og hodet ditt 😉

Jeg er veldig glad i å løpe, og har de siste årene løpt regelmessig hver uke. I tillegg spiller jeg volleyball to ganger i uken og har ellers prøvd meg på ulike kroppsvektsstyrkeprogram. For øyeblikket er jeg i en «opptreningsfase» da jeg har vært mye syk denne vinteren — poenget er at jeg har lyst å trene mer styrke, og lurer på hva som vil være et passende program å starte med? Jeg har tilgang på et treningssenter som har alle basisapparater, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Kanskje dere har et fullkroppsprogram å anbefale?

Ellers håper jeg at innlegget om restitusjon ikke er langt unna

Så utrolig flink du er til å trene! 😀 Som nybegynner kan man begynne med et enkelt fullkroppsprogram 2-3 ganger i uken. Dersom målet er å bli bedre i feks volleyball eller løping kan det være en ide å spesialisere litt etterhvert, men til å begynne med vil du ha godt av å styrke hele kroppen. Dette programmet er veldig fint å begynne med:
http://www.styrkebror.no/video/treningsprogram-nybegynner/

Etter vegetaruken din kunne du ha tenkt deg å bli vegetarianer på heltid?

Nei 😛 Jeg er for glad i kjøtt! Men jeg kan helt fint kutte ned litt på inntaket 🙂

Fordi jeg er en sucker for kjærligheten, selv om jeg ikke har kjæreste selv, så lurer jeg også på hvordan du og Andreas møttes? (Litt også for å få tips hvor jeg eventuelt kan møte noen selv).

Vi møttes på en fest – så godt, så enkelt! Det kan kanskje også nevnes at han dro på den festen bare fordi han visste at jeg skulle dit og at han ba meg på pizza og iskrem allerede dagen etter. Og derifra gikk det bare nedover! NEIDA ;D

Trener du ofte etter spesifike mål? Altså delta på løp, «bli sterkere» eller trener du mest etter vagere (?) som fordi du vil styrke kroppen eller vedlikeholde muskler?

Jeg trener nesten alltid det jeg har lyst til, fordi jeg har lyst til det, men akkurat nå trener jeg også mot et løp i oktober (Oslos bratteste)!

Nå trener jeg for å delta på KK-mila i september, og jobber derfor mot det med joggingen. Men samtidig synes det er vanskelig å være like målrettet med styrketreningen selv nå. Sånn bortsett fra å vedlikeholde styrke og forebygge skader.

Har du tips til gode styrkeøvelser for overkroppen? Jeg sliter mye med de såkalte gode øvelsene for overkroppen (som nedtrekk og sittende roing). Foreløpig klarer jeg ikke å ta pullups enda, selv om jeg jobber med saken.

Dette var et litt vanskelig spørsmål, men de fleste øvelser som aktiverer store muskelgrupper, slik som forskjellige press- og trekkvarianter er fine å gjennomføre. Her kan du kjøre alt fra sittende til stående roing, facepulls og nedtrekk for ryggen, skråbenk, pushups og skulderpress for fremsiden og ulike plankevarianter for kjernen!

Hei! Hvordan trener du legger?

I dont.. Men skulle jeg gjort det ville jeg trent en stående variant slik at jeg fikk aktivert begge musklene i baksiden av leggen! 

Jeg lurer på om du kan skrive om kosthold og eksempler på dagsmenyer med balansert inntak av fett, protein og karbohydrater. Jeg slanket meg ved kaloritelling for noen år siden. Kiloene har kommet litt tilbake, men jeg strever med å sette sammen balanserte måltider. Jeg faller stadig vekk (les; hele tiden) i kaloritelling-fella. Litt sånn; Nei, avokado har for mange kalorier, men det er jo sunt! What?? Er det så mye kalorier i cashewnøtter? Da blir jo mrllommålet over på to tygg! Jeg dropper egget pH tar bare eggehvite. Da sparer jeg mye kalorier!

Dette ender jo ofte med at jeg ikke blir mett nok…. Har du konkrete tips?

Det å legge opp kosthold eller dagsmenyer blir dessverre litt mye jobb for en spørsmålsrunde, men tips – det har jeg! Først og fremst: Kalorier er ikke farlig. Du trenger kalorier for å holde kroppen i gang, for å kunne gå på do, for å kunne løfte armen og ta ned et glass fra øverste hylle og rett og slett for å leve! Det første jeg ville anbefalt deg å gjøre hadde vært å droppe kaloritellinga og heller begynt å lytte til kroppen din. Er du konstant sulten? Vel, sa spiser du for lite. Hvert måltid bør bestå av både proteinr, fett og karbohydrater, og du bør stoppe å spise når du er mett og ikke begynne igjen før du er sulten. Fett holder deg for eksempel god og mett lenge da det forsinker tømmingen av magesekken, proteiner tar lang tid å bryte ned og karbohydrater gir energi til muskler og hjerne, og du bør ha i deg alt med mindre du er syk og derfor må holde deg unna noe! Hvert måltid bør bestå av en del protein (egg, kjøtt, melk, bønner), en del karbohydrater (frukt, korn) og en del fett (olje, avokado, nøtter, fet fisk). Tenk tallerkenmodell, med ½ tallerkenen med grønt, ¼ proteiner og ¼ karbohydrater og ha på 10-20 g nøtter, 1 ss olje eller en halv avokado. Voila! 😀

Hei! Jeg lurer rett og slett på ca hvor mange kalorier jeg burde få i meg for å dekke dagsbehovet mitt? Jeg er en aktiv jente i 20-årene, trener styrke ca 3 ganger i uken og går i gjennomsnitt 10000 skritt hver dag. Tror nemlig jeg spiser for lite til å få utbytte av treningen.

Det kan jeg dessverre ikke svare på uten å vite hvor høy du er og hvor mye du veier! 🙂 Men generelt sett, dersom du er et sted mellom 165-180 og veier mellom 60-90 kilo mellom 2000-2500 kcal, kanskje litt mer 🙂

Hva er din favoritt øvelse?

Jeg er veldig glad i markløft, men av og til er det beste jeg vet å hoppe opp på en kasse, så det er nesten umulig å si! 😛

Heia! Vil bare begynne med å si at jeg digger hele deg!! Du er en stor inspirasjonskilde for meg, og helt sikkert mange andre også! Fortsett slik flotte deg!

Jeg lurte på om du hadde noen gode øvelser som tar på siden av rumpa, føler ikke jeg alltid får trent den delen av rumpa med de «vanlige» øvelsene..?

Alle øvelser hvor du må presse knærne fra hverandre vil trene siden av rumpa 🙂 Har du sett minibands på senteret ditt noen gang? Plasser disse på nedsiden av knærne og jobb med å presse knærne ut mot strikken. Alt fra Hip thrust til knebøy kan kjøres med disse strikkene for å ta mere på siden av rumpa 🙂

Har du noen eksempler på øvelser som trener bakside, siden og fremsiden av skuldrene?

Fremoverlent sidehev og facepulls (bakside)
Sidehev og sumo skulderpress (siden)
Fronthev og skulderpress (fremsiden)

Har du noen øvelser for core? Er sykt svak her, så trenger å trene meg opp!!

Begynn med en RKC-planke på knærne og jobb deg opp derfra 🙂

Når jeg tar planken føler jeg at jeg ofte «henger på skuldrene» om du skjønner hva jeg mener? Har du noe tips til hvordan jeg kan unngå dette, eller styrke den delen av ryggen/skuldrene om det i det hele tatt er mulig?

Jeg skjønner! Tenk at du skal presse skulderbladene fra hverandre eller at du skal trykke hendene alt du kan ned i bakken, så vil det være litt lettere. Du kan også kjøre scapulære pushups for å få bedre styrke og kontroll i dette området.

Kan du/dere tipse om noen enkle, kjappe og sunne lunsjretter som man kan ha med på skolen/jobb, evt som mellommåltid?

Alt som har med cottage cheese å gjøre ;D Jeg er også veldig glad i å koke med meg egg og shmekke på en skive eller inn i en lompe, eller ruller med lompe, skinke og avokado.

Jeg begynte å trene aktivt rett før jul, så er litt nybegynner innenfor treningen. Ville du da anbefalt å trene helkroppsøkter, eller er det bedre å ha økter som fokuserer på en (eller litt flere) muskelgrupper av gangen? Hva foretrekker du og hvorfor?

HELKROPP!!! 😀 Du bør trene hver muskelgruppe 2-3 ganger i uken, og som nybegynner er dette alt du behøver. Det å splitte opp treningen fører bare til at du må trene mange flere ganger i uken, og mest sannsynlig at du belaster de ulike muskelgruppene mye mer enn det du egentlig behøver.

Hvor mange styrkeøkter ift kondisjonsøkter er det lurt å ha ila. en uke? (har som mål å få strammet opp kroppen litt, og generelt få bedre kondis og styrke, er helt ufattelig svak!!)

Dersom målet er å stramme opp ville jeg anbefalt kun styrke, ikke kondisjon. Er målet å forbedre kondisjonen må du selvsagt jobbe med dette også! Generelt bør du gjøre det som er viktigst oftest! 

Og så noen ikke-treningsrelaterte spørsmål hehe

Hva gjør du når du kobler helt av?

Leser en bok eller hører på musikk 🙂

Har du noen favoritt tv-serie, film, bok?

Jeg elsker krimbøker, og Jørn Lier Horst samt Jo Nesbø er yndlingene mine. Jeg ser ikke så mye serier, men favorittfilmen min atm er Dead Pool 😛

Hvis du kunne reist hvor som helst akkurat nå, hvor ville du da dratt og hvorfor?

Brasil med lillesøster, fordi både hun og jeg fortjener det <3

Det var alt for i dag, jenter! Håper dere får en helt strålende lørdag i finværet 🙂

//Camilla

3 svar til “Fri og svar på spørsmålsrunde!”

  1. Marita sier:

    Kunne du kanskje laget et innlegg dine innkjøp i Sverige, dersom du tenker det er noe da 🙂

    Ha en fin dag 🙂

  2. Linda sier:

    Takk for svar, kan føye til at jeg er 165 cm og veier mellom 52-55 kg. Vil gjerne få mer utbytte av treningen min, og tror rett og slett jeg spiser for lite, derfor jeg lurer på hva ca dagsbehovet mitt er? Håper du tar deg tid til å svare, du er et veldig bra og sunt forbilde!

  3. Bruk denne kalkulatoren 😀 http://www.calculator.net/calorie-calculator.html
    Der kan du enkelt fylle ut dine mål og få oppgitt ca behov :*

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits