arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Frokosten som sikrer suksess!

Mandag – hurra! 😀 Jeg vet dere begynner å bli drittlei det faktum at jeg sjeldent har en blå mandag, men sorry ass. Jeg digger det når jeg har en ny uke foran meg 😛 I allefall når den byr på så mye morsomt som denne! Planlegging av nye grupper som starter neste uke, jentedagen på søndag (hiv dere med!) og ikke minst besøk av verdens beste minste søster til helgen gjør jo at det hele bare må bli bra 😉

I dag tenkte jeg at jeg skulle snakke litt med dere angående frokostrutiner. Nei, jeg skal ikke fortelle deg at frokosten er dagens viktigste måltid eller at du kommer til å ende opp alene dersom du ikke får i deg fast føde før klokken slår 12, men heller hva du burde gjøre med frokosttallerkenen din for at den skal holde deg mett helt til lunsj! For hvor mange går ikke rundt med et ønske om å kunne innta forsterstilling og få intravenøs næring i det klokka viser at det er 50 minutter igjen til lunsj?

Nemlig.

Med mindre du har mulighet til å legge inn et mellommåltid er min anbefaling at du lar frokosten bestå av mere fett og proteiner, og mindre karbs. Proteiner består av store, tunge byggestener som tar lang tid å bryte ned, mens fett gjør at magesekken rett og slett tømmes saktere. Kombinert fører dette til at man holder seg god og mett lenge! Dette er for eksempel en av hovedårsakene til at lavkarbo funker så fett (haha) for vektnedgang, såfremt du spiser nok proteiner: du er mett hele tiden, spiser mindre og havner derfor i et kaloriunderskudd.

P1050087 P1050090Egg er en undervurdert liten sak som passer enormt godt til frokost og min desiderte favoritt er eggerøre av den helt enkle grunn at det tar meg 92 sekunder å lage. Knekk 2-3 egg i en bolle, vips sammen med litt salt (jeg bruker ikke vann, men ta gjerne 1 SS per egg), hell de over i en medium varm panne og rør til det er ferdig. Med litt deilig avokado på siden sikrer du deg en god og mett mage, og slenger du med litt appelsin til dessert har du jammen meg fått i deg de vitaminene du trenger også!

P1050093 P1050096

Jeg trenger vel ikke en gang nevne hvorfor kaffen er der?

Håper dere får en strålende dag, alle sammen! Og kanskje dere vil dele deres frokostrutiner med meg?

//Camilla

 

4 svar til “Frokosten som sikrer suksess!”

  1. Susanne sier:

    Hei. Lurer på om du kunne lagt ut ett blogginnlegg om hva du spiser iløpet av en dag, og hvor mye kalorier og sånt det er i? Jeg sliter veldig med å få i meg nok kalorier iløpet av en dag, og trenger litt tips til hvordan jeg kunne spist nok! Føler jeg spiser riktig, men når jeg registrerer alt i kostholdsveilederen, så viser den at jeg kun har fått i meg 1300 kalorier, og ikke nok karbohydrater og fett. Vet ikke hva som jeg skal gjøre, for vil ikke spise feil eller for mye, men heller ikke for lite slik at musklene ikke vokser.
    Utrolig motiverende blogg! Ha en strålende mandag!
    Klem <3

  2. Guro sier:

    Jeg er så enig med deg, mandag blir nesten aldri blå fordi jeg har en hel uke foran meg til å få gjort alt det jeg har lyst til og det gjør meg rett og slett strålende fornøyd! Ante ikke at lavkarbo faktisk funket, men nå skjønner jeg at det gjør det og hvorfor. Kult! Ellers så den frokosten sykt god ut, men jeg tror jeg måtte ha vent meg til å ikke spise karbohydrater til frokost for her blir alltid havregrøt eller grove rundstykker (sistnevnte med eggerøre og det vi har av grønt). Supert innlegg, sånt vil jeg ha mer av! Herlig og motiverende blogg du har, stå på!

  3. Hei Susanne, og tusen takk! 😀 Jeg kan gjerne lage et innlegg om hva jeg spiser, men kalorier og liknende teller jeg rett og slett ikke, så det vet jeg ikke selv hva ligger på. Jeg har selvsagt en viss oversikt, men det er ikke noe jeg synes er hensiktsmessig å dele med dere! 🙂

    Det som fort skjer når man skal spise «rett» er som du sier at man bare får i seg proteiner. Proteiner er vel og bra, men dersom målet er å legge på seg litt muskler behøver ikke inntaket være så stor! Øk heller inntaket av nøtter, avokado, kokos, olje og egg i tillegg til poteter, ris, pasta og frukt så skal du se at du får i deg litt mer 😀

    Lykke til!

  4. Helt enig med deg, Guro! 😀
    Joda, de aller fleste dietter eller kosthold fungerer – nettopp fordi de får deg til å havne i et kaloriunderskudd. Det er likevel ikke noe magisk med det ene kontra det andre, så det viktigste vil være å finne noe man trives med 😀
    Rundstykker og havregryn er også en super start på dagen, som du fint kan holde deg til 😉
    Ha en fin dag!

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits