arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Gi faen i nyttårsforsettene!

New year, new me. Det fungerer aldri. Hvorfor? Fordi vi forsøker å endre på alt for mye på en og samme gang. Det er en grunn til at utvikling hos enhver bedrift, eller i ethvert land, skjer gradvis og ikke over natten – hvorfor skal vi forsøke noe annet? Jeg mener, hvor realistisk er det egentlig at du skal begynne å trene 5 dager i uken, slutte å snuse, få mer tid til barna og slutte å spise godteri på en og samme dag? Hvor skal du få tiden og overskuddet fra?

Jeg vet at det er kjedelig å gjøre ting sakte og sikkert, men tro meg når jeg sier at det er det eneste som funker. Som mennesker er vi vanedyr og å endre disse er i utganspunktet en jobb i seg selv. Den smarte tilnærmingen er derfor å ta for seg en og en vane av gangen, forsøke å endre denne til det bedre og deretter ta fatt på en ny oppgave. Likevel ser jeg i newsfeeden min på både instagram og facebook at dette i liten grad prioriteres – raske forandringer er jo så mye mer givende…

Hva da med forandringer som varer? Hva med å ta de grepene som faktisk tar deg dit du ønsker å komme, i stedenfor å forsøke alt du kan i tre uker og gi opp før du i det hele tatt har kommet i gang?

Mitt tips er at du heller tar en titt på livet ditt slik det er i dag og setter opp en realistisk plan over hva som kan endres, og hvor lang tid du trenger på dette. Begynn med det som vil gi deg mest tilbake, ikke gjør en investering som vil gi deg lav avkastning tilbake, og ta det steg for steg derfra. Det er kanskje ikke like sexy, men det funker.

Er du i lite aktivitet i dag? Begynn her. Se hvor mye tid du faktisk kan sette av til å bevege deg, og begynn heller med litt for lite enn litt for mye. Det å gå fra å være inaktiv til å bli litt aktiv vil gi deg en enorm helsefordel, mens det å øke fra 3 til 4 treninger i uken vil gi et marginalt bedre resultat. Spiser du lite grønnsaker i dag, begynn med litt mer – det er ikke mer enn dette som skal til! Å kaste seg på en shakediett eller ta et crashkurs med Grethe Roede vil kanskje gjøre deg tilfreds akutt, men når du om 5 måneder er tilbake der du begynte vil grepene tross alt være bortkastet. Jeg mener ikke at du ikke skal ta tak i kostholdet ditt dersom dette er ute og kjører, men du trenger ikke røske opp hele blomsterbeddet for å få vekk litt ugress!

Er du enig med meg?

Med andre ord: så lenge du gjør noe vil du til stadighet bevege deg fremover, men ikke still så enormt høye krav til deg selv. Gi deg selv muligheten til å lykkes, gjør ting i ditt tempo!

smile

//Camilla

2 svar til “Gi faen i nyttårsforsettene!”

  1. Anna-82 sier:

    Er så ening med deg? Haha, derfor bestemte jeg meg for og slutte og røyke september for da hadde jeg alt klart ett nyttårsforsett når januar kom??
    Du har en fin blogg og er ett sunt forbilde. ?

  2. Hahahaha, det var jo grisesmart! ;D Liker innstillingen!
    tusen takk Anna, det er utrolig hyggelig å høre !

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits