arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Gi faen i nyttårsforsettene!

New year, new me. Det fungerer aldri. Hvorfor? Fordi vi forsøker å endre på alt for mye på en og samme gang. Det er en grunn til at utvikling hos enhver bedrift, eller i ethvert land, skjer gradvis og ikke over natten – hvorfor skal vi forsøke noe annet? Jeg mener, hvor realistisk er det egentlig at du skal begynne å trene 5 dager i uken, slutte å snuse, få mer tid til barna og slutte å spise godteri på en og samme dag? Hvor skal du få tiden og overskuddet fra?

Jeg vet at det er kjedelig å gjøre ting sakte og sikkert, men tro meg når jeg sier at det er det eneste som funker. Som mennesker er vi vanedyr og å endre disse er i utganspunktet en jobb i seg selv. Den smarte tilnærmingen er derfor å ta for seg en og en vane av gangen, forsøke å endre denne til det bedre og deretter ta fatt på en ny oppgave. Likevel ser jeg i newsfeeden min på både instagram og facebook at dette i liten grad prioriteres – raske forandringer er jo så mye mer givende…

Hva da med forandringer som varer? Hva med å ta de grepene som faktisk tar deg dit du ønsker å komme, i stedenfor å forsøke alt du kan i tre uker og gi opp før du i det hele tatt har kommet i gang?

Mitt tips er at du heller tar en titt på livet ditt slik det er i dag og setter opp en realistisk plan over hva som kan endres, og hvor lang tid du trenger på dette. Begynn med det som vil gi deg mest tilbake, ikke gjør en investering som vil gi deg lav avkastning tilbake, og ta det steg for steg derfra. Det er kanskje ikke like sexy, men det funker.

Er du i lite aktivitet i dag? Begynn her. Se hvor mye tid du faktisk kan sette av til å bevege deg, og begynn heller med litt for lite enn litt for mye. Det å gå fra å være inaktiv til å bli litt aktiv vil gi deg en enorm helsefordel, mens det å øke fra 3 til 4 treninger i uken vil gi et marginalt bedre resultat. Spiser du lite grønnsaker i dag, begynn med litt mer – det er ikke mer enn dette som skal til! Å kaste seg på en shakediett eller ta et crashkurs med Grethe Roede vil kanskje gjøre deg tilfreds akutt, men når du om 5 måneder er tilbake der du begynte vil grepene tross alt være bortkastet. Jeg mener ikke at du ikke skal ta tak i kostholdet ditt dersom dette er ute og kjører, men du trenger ikke røske opp hele blomsterbeddet for å få vekk litt ugress!

Er du enig med meg?

Med andre ord: så lenge du gjør noe vil du til stadighet bevege deg fremover, men ikke still så enormt høye krav til deg selv. Gi deg selv muligheten til å lykkes, gjør ting i ditt tempo!

smile

//Camilla

2 svar til “Gi faen i nyttårsforsettene!”

  1. Anna-82 sier:

    Er så ening med deg? Haha, derfor bestemte jeg meg for og slutte og røyke september for da hadde jeg alt klart ett nyttårsforsett når januar kom??
    Du har en fin blogg og er ett sunt forbilde. ?

  2. Hahahaha, det var jo grisesmart! ;D Liker innstillingen!
    tusen takk Anna, det er utrolig hyggelig å høre !

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits