arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Kan du gi meg litt motivasjon?

Kan du gi meg litt motivasjon?

Det er kanskje en av de tingene jeg hører aller oftest, både fra dere og de flotte jentene jeg følger opp. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne postlegge en hel pakke full av motivasjon, men så enkelt er det dessverre ikke. I alle fall ikke om det du er på jakt etter er den deilige, indre motivasjonen som gir deg lyst til å ta en tur på treningssenteret, selv på en dårlig dag.

Denne indre motivasjonen kan nemlig ikke finnes hos andre, eller gis bort. Den må skapes av deg, og av deg alene, og skal vi tro noen flinke forskere på området er det tre ting som bør oppfylles for at den skal dukke opp: Behovet for kompetanse, for selvbestemmelse og sosial tilhørighet.

Hva det betyr?

Jo, for at du skal finne en treningsform du faktisk er motivert til å gjennomføre så bør den først og fremst skape en form for mestringsfølelse hos deg. Du bør kjenne at du klarer å utvikle deg, at du blir bedre og at du har mulighet til å arbeide deg fremover. Det viktigste er med andre ord ikke hvilke resultater treningen kan gi, men rett og slett at du selv føler du får til det du gjør. Like viktig er det at du tør å utfordre deg slik at du blir bedre – dette vil være med på å bygge opp følelsen av kompetanse, og videre spe på motivasjonen din. Det kan være å løpe litt fortere, gå litt lengre, løfte litt tyngre eller kanskje teste ut nivå 2 av den gruppetimen du digger?

Behovet for selvbestemmelse er det andre som nevnes, og dette reflekterer at vi alle ønsker å selv bestemme hva vi bruker tiden på. Da jeg testet ut livet som styrkeløfter var dette det som ødela for motivasjonen min: ja, jeg ble bedre og bedre, men… Jeg likte egentlig ikke det jeg drev med. Treningene var kjedelige, stevnene enda verre, og motivasjonen for å trene ble lavere for hver dag som gikk. Løsningen fant jeg den dagen jeg la fra meg programmet og heller fokuserte på det jeg VILLE gjøre: løpe litt, løfte litt og gjøre yoga innimellom alt. Det er ikke sikkert akkurat dette er løsningen for deg, men forsøk uansett å finne en aktivitet du faktisk liker å gjøre. Ha gjerne en plan, men husk at du også har lov til å være fleksibel.

Sist, men ikke minst, kommer behovet for sosial tilhørighet: du, som jeg, ønsker på en eller annen måte å passe inn. Uansett hvor god du er til å gi deg selv positiv feedback og oppløftende kommentarer vil det å kunne gi det samme til andre, og ikke minst motta selv, kunne være med på å bygge opp motivasjonen din. På dette området er Crossfit helt enestående, så om du per i dag ikke har et sosialt miljø der du trener er dette verdt å teste ut. På en god andreplass kommer gruppetimer av alle slag, og til slutt trening på senter. Går du for sistnevnte kan en fin løsning være å trene med en venn, eller kanskje legge treningene til samme tid hver dag, slik at du blir kjent med de rundt deg? 🙂

Lykke til!

-Camilla

fitnok motivasjon

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits