arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Kan du gi meg litt motivasjon?

Kan du gi meg litt motivasjon?

Det er kanskje en av de tingene jeg hører aller oftest, både fra dere og de flotte jentene jeg følger opp. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne postlegge en hel pakke full av motivasjon, men så enkelt er det dessverre ikke. I alle fall ikke om det du er på jakt etter er den deilige, indre motivasjonen som gir deg lyst til å ta en tur på treningssenteret, selv på en dårlig dag.

Denne indre motivasjonen kan nemlig ikke finnes hos andre, eller gis bort. Den må skapes av deg, og av deg alene, og skal vi tro noen flinke forskere på området er det tre ting som bør oppfylles for at den skal dukke opp: Behovet for kompetanse, for selvbestemmelse og sosial tilhørighet.

Hva det betyr?

Jo, for at du skal finne en treningsform du faktisk er motivert til å gjennomføre så bør den først og fremst skape en form for mestringsfølelse hos deg. Du bør kjenne at du klarer å utvikle deg, at du blir bedre og at du har mulighet til å arbeide deg fremover. Det viktigste er med andre ord ikke hvilke resultater treningen kan gi, men rett og slett at du selv føler du får til det du gjør. Like viktig er det at du tør å utfordre deg slik at du blir bedre – dette vil være med på å bygge opp følelsen av kompetanse, og videre spe på motivasjonen din. Det kan være å løpe litt fortere, gå litt lengre, løfte litt tyngre eller kanskje teste ut nivå 2 av den gruppetimen du digger?

Behovet for selvbestemmelse er det andre som nevnes, og dette reflekterer at vi alle ønsker å selv bestemme hva vi bruker tiden på. Da jeg testet ut livet som styrkeløfter var dette det som ødela for motivasjonen min: ja, jeg ble bedre og bedre, men… Jeg likte egentlig ikke det jeg drev med. Treningene var kjedelige, stevnene enda verre, og motivasjonen for å trene ble lavere for hver dag som gikk. Løsningen fant jeg den dagen jeg la fra meg programmet og heller fokuserte på det jeg VILLE gjøre: løpe litt, løfte litt og gjøre yoga innimellom alt. Det er ikke sikkert akkurat dette er løsningen for deg, men forsøk uansett å finne en aktivitet du faktisk liker å gjøre. Ha gjerne en plan, men husk at du også har lov til å være fleksibel.

Sist, men ikke minst, kommer behovet for sosial tilhørighet: du, som jeg, ønsker på en eller annen måte å passe inn. Uansett hvor god du er til å gi deg selv positiv feedback og oppløftende kommentarer vil det å kunne gi det samme til andre, og ikke minst motta selv, kunne være med på å bygge opp motivasjonen din. På dette området er Crossfit helt enestående, så om du per i dag ikke har et sosialt miljø der du trener er dette verdt å teste ut. På en god andreplass kommer gruppetimer av alle slag, og til slutt trening på senter. Går du for sistnevnte kan en fin løsning være å trene med en venn, eller kanskje legge treningene til samme tid hver dag, slik at du blir kjent med de rundt deg? 🙂

Lykke til!

-Camilla

fitnok motivasjon

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits