arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Julens beste frukt, grønnsaker og nøtter

Julen kommer som kastet på oss hvert eneste år, men jammen er det ikke koselig også. Julebakst, pepperkakehus og deilige middager har en helt egen sjarm. Samtidig vet vi at vanskelige tanker om trening, mat og kropp dukker fort opp hos mange. Ved å dele gode oppskrifter og info om julens beste grønnsaker, frukt og nøtter håper vi å ta fokuset litt vekk fra all den maten vi hører at vi ikke bør spise og heller over på det vi bør spise mer av. Et positivt fokus, rett og slett!

Her får du en liten oversikt over noen skikkelige godsaker som passer til middag og andre måltider i desember. Felles for mange av disse matvarene er at de er en kilde til vitaminer, mineraler og kostfiber. Kostfiber metter godt, bidrar til et stabilt blodsukker og god fordøyelse. Der fersk frukt og grønnsaker generelt sett inneholder lite energi så er tørket frukt og nøtter mer energirike. Stikkordet er som vanlig balanse 🙂

Føler du at noe mangler? Legg igjen en kommentar da, vel!

Rosenkål

Rosenkål er faktisk i sesong nå i desember – det er det ikke mange norske grønnsaker som er! Den er rik på kostfiber og er en kilde til kalium, vitamin C og K samt B-vitaminet folat. Når du tilbereder rosenkål så er det aller viktigste er å ikke overkoke den. Rosenkål trenger bare 3-4 minutter i gryta. Prøv gjerne å dampe den, eller prøv denne oppskriften på ovnsbakt rosenkål med tranebær.

Kålrot

Kålroten har blitt kalt Nordens appelsin fordi den er rik på vita­min C, og før i tiden var den en av få kilder til vitamin C i vinter­halvåret her nord. Den har blitt dyrket i Norge i flere hundre år. Denne rotfrukten kan spises både rå og varmebehandlet. Lag julens kålrotstappe- nam!

Surkål & rødkål

Surkål er tradisjonell mat i store deler av Europa. Den lages av hodekål med krydderier og eddik, ofte tilsettes et eple også. Hodekål er en svært billig matvare som er rik på kostfiber og er en kilde til vitamin C, K og kalium. Noe av vitaminene vil fors­vinne under varmebehandling, så prøv deg gjerne på rå hodekål også. Råkost av hodekål og gulrot er kjempegodt tilbehør.

Rødkål er en grønnsak som har vært brukt i Norge i tusen år. Her snakker vi tradisjoner! Den har sesong nå i vinterhalvåret. Rødfargen kommer fra de samme antioksidantene som vi finner i “supermaten” blåbær. Kålen inneholder også vitamin C, K, folat og kostfiber. Og du, er den ikke bare vakker?!

Rødkål

Klementin (& appelsin)

Den evige diskusjonen; heter det mandarin eller klementin?! Sannheten er at i Norge importerer vi nesten bare klementiner, så om du får tak i en ekte mandarin er det sjelden vare. Denne søte, saftige frukten importeres hele året, men meste­parten spises i desember. Klementiner bør oppbevares i kjøle­skap for å holde seg best. Sitrusfruktene klementin og appelsin er sødmefylte og rike på kostfiber og vitamin C. Så her har du noe å kose deg med hele førjulstida! 2 1/2 klementin dekker dagsbehovet for vitamin C.

Kokosnøtt

Hele kokosnøtter dukker opp i butikkene på denne tida av året. Kokosvannet kan drikkes og det hvite kokoskjøttet kan spises. På grunn av fettinnholdet er kokos mer energirik enn annen frukt, men du kan fint kose deg med litt kokos uansett. Den er nemlig også en kilde til kostfiber samt ulike mineraler og sporstoffer.

Du kan åpne kokosnøtta ved å stikke hull på det største og myke “øyet” på toppen. Hell ut kokosvannet og slå i nøtta med en hammer for å åpne den. Du kan også slå på den med eggen av en kniv til den sprekker, og så sage den i to.

Dadler og annen tørket frukt

Dadler er en viktig matvare i blant annet Midt-Østen, mens i Norge nytes de mest rundt juletider. Tørket frukt, særlig dadler, inneholder mye kostfiber som kan bidra til å få fart på tarmene – det er ikke et ukjent problem at det kan stoppe litt opp i jula. Når du kjøper tørket frukt så sjekk gjerne at produktet ikke er tilsatt ekstra sukker, da det er naturlig søtt allerede.

Nøtter

Nøtter er som små næringsbomber å regne, og bør absolutt inkluderes i kostholdet (så lenge du ikke er allergisk, så klart). Generelt er de rike på umettet fett og ulike mineraler og vitaminer. De har også en del protein og kostfiber. Det anbefales faktisk å spise en liten neve naturelle nøtter om dagen.

Her må det presiseres at det er snakk om naturelle nøtter uten tilsatt salt, sukker eller fett. Salte peanøtter med olje teller ikke, det havner i samme kategori som chips og snacks. Som med abso­lutt alt annet handler det om balanse!

Noen favoritter:

-Hasselnøtter inneholder blant annet vitamin E, B-vitaminer, magnesium, kalsium, jern, og sink.

-Valnøtter er rike på sunt, umettet fett og kalles ofte mat for hjernen og hjertet!

-Paranøtter er svært rike på selen.

-Mandler er rike på antioksidanten vitamin E samt kalsium, magnesium, sink og andre vitaminer og mineraler. Funfact: botanisk sett er det ikke en nøtt, men en steinfrukt!

Nøtter

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits