arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Julens beste frukt, grønnsaker og nøtter

Julen kommer som kastet på oss hvert eneste år, men jammen er det ikke koselig også. Julebakst, pepperkakehus og deilige middager har en helt egen sjarm. Samtidig vet vi at vanskelige tanker om trening, mat og kropp dukker fort opp hos mange. Ved å dele gode oppskrifter og info om julens beste grønnsaker, frukt og nøtter håper vi å ta fokuset litt vekk fra all den maten vi hører at vi ikke bør spise og heller over på det vi bør spise mer av. Et positivt fokus, rett og slett!

Her får du en liten oversikt over noen skikkelige godsaker som passer til middag og andre måltider i desember. Felles for mange av disse matvarene er at de er en kilde til vitaminer, mineraler og kostfiber. Kostfiber metter godt, bidrar til et stabilt blodsukker og god fordøyelse. Der fersk frukt og grønnsaker generelt sett inneholder lite energi så er tørket frukt og nøtter mer energirike. Stikkordet er som vanlig balanse 🙂

Føler du at noe mangler? Legg igjen en kommentar da, vel!

Rosenkål

Rosenkål er faktisk i sesong nå i desember – det er det ikke mange norske grønnsaker som er! Den er rik på kostfiber og er en kilde til kalium, vitamin C og K samt B-vitaminet folat. Når du tilbereder rosenkål så er det aller viktigste er å ikke overkoke den. Rosenkål trenger bare 3-4 minutter i gryta. Prøv gjerne å dampe den, eller prøv denne oppskriften på ovnsbakt rosenkål med tranebær.

Kålrot

Kålroten har blitt kalt Nordens appelsin fordi den er rik på vita­min C, og før i tiden var den en av få kilder til vitamin C i vinter­halvåret her nord. Den har blitt dyrket i Norge i flere hundre år. Denne rotfrukten kan spises både rå og varmebehandlet. Lag julens kålrotstappe- nam!

Surkål & rødkål

Surkål er tradisjonell mat i store deler av Europa. Den lages av hodekål med krydderier og eddik, ofte tilsettes et eple også. Hodekål er en svært billig matvare som er rik på kostfiber og er en kilde til vitamin C, K og kalium. Noe av vitaminene vil fors­vinne under varmebehandling, så prøv deg gjerne på rå hodekål også. Råkost av hodekål og gulrot er kjempegodt tilbehør.

Rødkål er en grønnsak som har vært brukt i Norge i tusen år. Her snakker vi tradisjoner! Den har sesong nå i vinterhalvåret. Rødfargen kommer fra de samme antioksidantene som vi finner i “supermaten” blåbær. Kålen inneholder også vitamin C, K, folat og kostfiber. Og du, er den ikke bare vakker?!

Rødkål

Klementin (& appelsin)

Den evige diskusjonen; heter det mandarin eller klementin?! Sannheten er at i Norge importerer vi nesten bare klementiner, så om du får tak i en ekte mandarin er det sjelden vare. Denne søte, saftige frukten importeres hele året, men meste­parten spises i desember. Klementiner bør oppbevares i kjøle­skap for å holde seg best. Sitrusfruktene klementin og appelsin er sødmefylte og rike på kostfiber og vitamin C. Så her har du noe å kose deg med hele førjulstida! 2 1/2 klementin dekker dagsbehovet for vitamin C.

Kokosnøtt

Hele kokosnøtter dukker opp i butikkene på denne tida av året. Kokosvannet kan drikkes og det hvite kokoskjøttet kan spises. På grunn av fettinnholdet er kokos mer energirik enn annen frukt, men du kan fint kose deg med litt kokos uansett. Den er nemlig også en kilde til kostfiber samt ulike mineraler og sporstoffer.

Du kan åpne kokosnøtta ved å stikke hull på det største og myke “øyet” på toppen. Hell ut kokosvannet og slå i nøtta med en hammer for å åpne den. Du kan også slå på den med eggen av en kniv til den sprekker, og så sage den i to.

Dadler og annen tørket frukt

Dadler er en viktig matvare i blant annet Midt-Østen, mens i Norge nytes de mest rundt juletider. Tørket frukt, særlig dadler, inneholder mye kostfiber som kan bidra til å få fart på tarmene – det er ikke et ukjent problem at det kan stoppe litt opp i jula. Når du kjøper tørket frukt så sjekk gjerne at produktet ikke er tilsatt ekstra sukker, da det er naturlig søtt allerede.

Nøtter

Nøtter er som små næringsbomber å regne, og bør absolutt inkluderes i kostholdet (så lenge du ikke er allergisk, så klart). Generelt er de rike på umettet fett og ulike mineraler og vitaminer. De har også en del protein og kostfiber. Det anbefales faktisk å spise en liten neve naturelle nøtter om dagen.

Her må det presiseres at det er snakk om naturelle nøtter uten tilsatt salt, sukker eller fett. Salte peanøtter med olje teller ikke, det havner i samme kategori som chips og snacks. Som med abso­lutt alt annet handler det om balanse!

Noen favoritter:

-Hasselnøtter inneholder blant annet vitamin E, B-vitaminer, magnesium, kalsium, jern, og sink.

-Valnøtter er rike på sunt, umettet fett og kalles ofte mat for hjernen og hjertet!

-Paranøtter er svært rike på selen.

-Mandler er rike på antioksidanten vitamin E samt kalsium, magnesium, sink og andre vitaminer og mineraler. Funfact: botanisk sett er det ikke en nøtt, men en steinfrukt!

Nøtter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits