arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Hva hvis…?

Hva hvis..?

Du gruer deg til noe. Tenker på det. Går gjennom alt i detalj. Hva som kan skje. Hva som kan gå galt. Ser for deg det verste.  Pulsen stiger, hjertet banker og du kjenner på uro. Kroppslig uro.  Indre spenning. Du vrir og vender deg i sengen. Får ikke sove. Får bilder på netthinnen. Bilder av at du mister ordet. Stotrer, rødmer og stammer når du skal holde den presentasjonen du har forberedt deg til så lenge.

Samtidig som du ligger og grubler på morgendagens presentasjon, ligger en annen og frykter at første dag i ny jobb kommer til å ende i en katastrofe. Hun tenker: «hva hvis ingen av de nye kollegaene liker meg?», «hva hvis jeg går på trynet?», «hva hvis jeg ikke får til noe som helst?». Hun forsøker å legge det bort, men det kommer opp igjen. Hun blir liggende å kverne, plage seg selv, havner i en negativ tankespiral…

Neste dag. Pjuh! Det gikk greit. Presentasjonen gikk ikke så aller verst. Du mistet ikke ordet, og fikk en helt ålreit karakter. Men veien dit var preget av mye stress og uro. Og jenta som gruet seg til første dag på jobben? Jo, hun senket skuldrene et par hakk i løpet av arbeidsdagen. Etter at hun forsto at kollegaene ikke ville henne vondt, men var rimelige ålreite. Helt «normale» mennesker bak de stramme dressjakkene og de nystrøkne slipsene. Litt stive skuldre hadde hun, men de falt ned i løpet av dagen.

Worst-case scenario

Så, hva er likheten mellom disse to eksemplene? Hva kan vi lære fra dem? Som psykolog møter jeg mange som grubler, gruer og filosoferer over alt som kan gå galt. «Worst-case scenario». Alle disse «hva hvis». Tendensen til å tenke negativt, svartmale tilværelsen og frykte alt det negative som kan skje, er menneskelig. Sånn fungerer vi bare. Alle som en. Vi tenker som regel det verste når vi trer inn i noe ukjent og nytt. Men hvorfor gjør vi egentlig det? Og kanskje viktigst av alt: hva kan vi gjøre med det? Hva kan vi gjøre for å stå litt stødigere i oss selv, slippe stress og kvitte oss med noen av de negative bildene som dukker opp som en indre film? Som forstyrrer oss i hverdagen og kan gjøre oss slitne og oppgitte.

Vår fantastiske hjerne og steinaldermennesket

Hvilke trusler tror du dine tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldeforeldre levde under? Vi slenger med en tipp- til! For ja, det er noen par generasjoner siden vi levde på savannene, var jegere og sankere, og måtte søke ly fra ville rovdyr og ytre trusler. MEN selv om det er noen par hundre år siden, så er hjernen vår fortsatt den samme. Den er innstilt på å søke etter trusler slik at vi kan overleve. Hjernen er formet etter den hverdagen og det livet våre forfedre møtte. Et liv hvor vi måtte være på vakt, jakte, forestille oss det verste, slik at vi raskt kunne handle og øke våre sjanser for å overleve.

Så! vi har altså en «gammel» hjerne som er innstilt på å lete etter trusler. Hva betyr dette for deg da? For oss? Det betyr at vi alle har en naturlig tendens til å søke etter det negative rundt oss. Til å fange opp mulige trusler mot våre liv. Derfor tenker vi gjerne det verste. Det verste som kan skje. Og disse bekymringstankene gjør at hjernen vår sender signaler til resten av kroppen vår om at: NÅ! Nå må du mobilisere til kamp. Det betyr at kroppen pumper masse blod ut til musklene dine, at du kjenner på økt spenning, høy puls og negative tanker.

For hvis du tenker deg om: det hadde ikke vært så innmari praktisk å tenke på det beste som kan skje, hvis du ble angrepet av et stort rovdyr? Det hadde ikke vært så praktisk om du tenkte at: «ja, ja, det kan jo hende at jeg ikke blir spist». Nei, det beste er at hjernen varsler om en mulig katastrofe, og sender alarmsignaler til resten av kroppen. Signaler som gjør at du kan løpe unna. Og med det, kommer altså bekymringstankene inn. De ruster oss til kamp. Gjør oss både fysisk og mentalt forberedt. Vi er føre var heller enn etter snar.

Så var det da den moderne hverdagen da. En hverdag hvor vi ikke møter på rovdyr i gatene. En hverdag hvor vi ikke trenger at alarmen går berserk og varsler om mulige katastrofer konstant. En hverdag hvor vi ikke trenger at kroppen pumper ut stresshormoner hele tiden. Men hvorfor grubler vi fortsatt så mye da? Stresser? Vi gjør det fordi vi har nye ting som stresser oss, nye «stressorer» som vi gjerne kaller det. En stressor er noe som gjør at du blir engstelig og urolig. Kanskje blir du stressa av at bussen din ikke kommer, slik at du blir forsinket? Eller kanskje du blir stressa av tanken på å gå ned på treningsstudioet fordi du tenker at alle dere kommer til å avsløre at du er uerfaren og ny i styrkerommet?

Kanskje blir du stressa fordi du tenker tanker som:

– Hva hvis jeg ikke har valgt riktig studie? Burde jeg valgt noe annet?

– Er jeg egentlig forelsket i han jeg har møtt på Tinder? Er vi egentlig en god match?

– Bør jeg gå i skapet og hente frem den sjokoladen jeg vet ligger der?

– Burde jeg sagt ja til den invitasjonen? Var det dumt av meg å ikke gå i den bursdagen?

Det er altså uendelig mye vi kan grue oss til, gruble og fantasere negativt om. Hva gjør vi egentlig når topplokket går amok og varsler «alarm, alarm»? Når tankekarusellen tar av, og vi vil av?

Det som er utrolig fascinerende med hjernen vår er at den er formbar. Den kan utvikle seg og bli sterkere, mer skjerpet og spille mer på vårt lag. MEN, vi må vite hvordan vi skal trene den opp. Hvordan vi kan ruste den opp til kamp. Og ikke minst, hvordan vi skal få den til å «slappe av». Jeg skal her gi deg et konkret eksempel på hvordan du kan forsøke å regulere ned spenning og uro. Du skal få lære et psykologisk verktøy som heter «grubletid».

Grubletid: hva og hvordan?

En konkret teknikk innenfor psykologien, og som kan være til hjelp, er å innføre såkalt «grubletid». Det handler rett og slett om at du hver dag setter av tid til å gruble over ting. Utover dette konkrete tidspunktet har du tankekjørfri. For eksempel kan du innføre en grubletid hver dag fra kl.19.00- 19.15. Innenfor dette kvarteret skal du få gruble så mye du vil. Kverne, tenke «hva hvis», engste deg, la alle katastrofetanker bare få komme og kanskje gå. For noen kan det være behov for å utvide til 30 minutter. Det spørs hvor mye tankene har tatt grep om hverdagen din.

Et slikt gruble- kvarter/halvtime om dagen kan gi den en erfaring av at det er du som sitter med kontrollspaken. Det er du som bestemmer over tankene og ikke motsatt. Når bekymringstankene kommer i løpet av dagen, henviser du dem rett og slett til den avsatte tiden. Ditt bekymringskvarter. De blir pent nødt til å vente til senere.

Grubletid kan være nyttig for mange. Noen erfarer at de «mister» tankene i løpet av dagen, og at de ikke husker dem når grubletiden kommer. For min egen del, så kan jeg erfare at når mitt gylne kvarter kommer, så er tankene borte eller mindre betydningsfulle. De har bleknet, og er mindre «potente», det vil si, de påvirker meg ikke i like stor grad. De stresser ikke kroppen min, og jeg opplever økt ro. Prøv det, og se om det kan være noe som funker for deg! 🙂

Vil du ha mer informasjon om våre kurs? Ta kontakt!

Tekst: Helena Svedenborg

Foto: Adobe Stock Photos

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits