arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Hva skal du trene for å gå ned i vekt?

I dag fikk jeg følgende melding fra ei herlig jente, og mens jeg leste gjennom det dukket denne tanken opp: dette er det sikkert flere som lurer på!

Kan jeg få spørre deg om et spørsmål til??
Hva er egentlig best å trene når du vil ned i vekt? Styrke eller kondisjon? Hva er mest effektivt når du vil kvitte deg med noen kg? Jeg vil trene det som er mest effektivt. Også hører/leser jeg så mange ulike teorier… jeg ønsker IKKE å bli større/få store muskler? (Fra naturens side har jeg litt hofter/legger på meg på lårene og rumpen). Ha fortsatt en fin dag??

Eller, jeg vet at det er flere som lurer på det. Jeg har nemlig fått spørsmålet flere ganger, men hittil har jeg bare svart den enkelte og utover dette ikke tenkt så mye over det. Nå er det dog på tide å ta «tyren ved hornene» og skrive litt ordentlig rundt temaet, for jeg tror det er ganske mange misforståelser ute og går.

1) Hva er egentlig vektnedgang?

Når vi vil ned i vekt så tenker vi ofte at «kilo er kilo», men som Jarlsberg har fortalt oss i noen år nå så er det ikke så lett. Kroppen består nemlig av ganske mye, og det de fleste ønsker å miste er fett. Hadde ikke dette vært essensielt kunne vi like greit kappet av oss en arm og blitt lettere på et blunk! Nei, det du mest sannsynlig ønsker å gå ned er, som sagt, fett og ikke muskler. Det er derfor verdt å tenke over at den treningen du gjør bør være med på å bevare muskelmassen – ikke brenne den bort. Kroppen er nemlig ganske teit, og er ikke så opptatt av akkurat dette. Den bruker den massen den er minst tjent med å ha, og dersom du ikke forteller den at «muskler er viktig» er dette en del av det som vil forsvinne.

2) Så hva skal du trene?

Ut i fra det jeg har skrevet over er det mest sannsynlig ganske lett å finne svaret: styrke er tingen. Det er helt sant at kondisjon brenner flere kalorier per tidsenhet, men siden kondisjonsidretter i liten grad krever mye muskelmasse så er nettopp dette en del av det som vil forsvinne. Ved å trene styrke kan du derimot fortelle kroppen din at «jeg trenger disse musklene for å komme meg gjennom hverdagen» (den forstår ikke forskjell på styrketrening og å måtte bygge et hus for å overleve vinteren), og den vil dermed foretrekke å brenne fett i stedenfor (1). Husk likevel at muskler også veier – så om du legger på deg en kilo muskler, og går ned en kilo i fettmasse vil ikke dette gi utslag på vekten. Og her ligger nok mye av misforståelsen rundt dette med trening for vektnedgang, for det er kun nedgangen i antall kilo som blir tillagt vekt, ikke det å ha en sterk, velfungerende kropp! Det kan derfor lønne seg å bruke et centimetermål i tillegg til eventuell veiing for å måle fremgang.

Det er også viktig å påpeke at det å trene hjertet, via kondisjonstrening, er uhorvelig viktig for helsa sin del, så en kombinasjon er ofte å foretrekke dersom du bryr deg om dette (noe du kanskje burde).

3) Men, jeg vil ikke ha store klumpete muskler?

Ta det helt med ro, du vil ikke få det. I alle fall ikke om du er en jente med en helt normal hormonproduksjon. Vi jenter har nemlig ganske lite av det anabole hormonet testosteron, og vil derfor bruke ganske lang tid på å bygge muskler. I tillegg er det slik at muskler tar mindre plass enn fett, så om du bytter ut en kilo fett med en kilo muskler så vil du faktisk bli… mindre!

4) Så det eneste jeg behøver å gjøre er å trene styrke?

Nei, dersom målet ditt er å bli mindre bør du også ha kontroll på hva du får i deg gjennom kostholdet – det er nemlig slik at vektnedgang, det styrer du best her (2). Med dette mener jeg ikke at du må på en streng diett, men rett og slett at du må endre litt på hva du spiser for å bli mindre enn du er i dag. Det hjelper nemlig lite å forbrenne hundrevis av kalorier hver dag på et treningssenter om du spiser de opp igjen i løpet av kvelden! Husk likevel at et stort underskudd vil gjøre det vanskelig å bygge noe som helst av muskler, så dersom dette er et mål bør du på ingen måte spise veldig lite (det bør du ikke uansett).

5) Slik gjør du det

  1. Tren styrke 2-5 ganger i uken. Jo mindre du har trent tidligere, jo mindre kan du tillate deg å trene for å få resultater.
  2. Spis proteinrikt og få i deg grønnsakene dine. Eller litt enklere sagt: se på det kostholdet du har i dag og finn ut hvor du kan gjøre små justeringer for å komme dit du vil! Er du veldig sulten på kveldene, og har ofte lett for å gå i godisskuffen på kjøkkenet? Forsøk å spise litt jevnere i løpet av dagen og ha frukt som et alternativ til kosen.
  3. Suppler gjerne med kondisjonstrening for helsas skyld! Ja, kardio forbrenner kalorier, men det fører også til at du blir mer sulten og ofte ender du opp med å «spise opp underskuddet». Nei, dette betyr ikke at kondisjonstrening er meningsløst, men at det bør utføres på grunn av de helsemessige fordelene, og at kostholdet bør være det som avgjør en eventuell vektnedgang.

Jeg håper dere fikk noe ut av dette! Er det noe som er uklart? Spør gjerne i kommentarfeltet!

//Camilla

1: http://ajcn.nutrition.org/content/66/3/557.short

2: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27213481

4 svar til “Hva skal du trene for å gå ned i vekt?”

  1. Maria sier:

    Endelig! Etter å ha lest meg både blind og grønn om hvor mye protein per mg, og hvordan man skal trene og når – endelig et klart og tydelig, og ikke minst lettforståelig, svar på mitt evige spørsmål! Takk!

  2. MalinS sier:

    AWESOME!

    Det «enkle» er ofte det beste 🙂 sånn i teorien 😀

    Vanskelig det der med kosthold når damene på jobb stiller frem snop HVER ENESTE dag! Altså, hvordan skal en stakkar, ufaglært vikarlærer, som krangler med elever og føler hodet skal eksplodere kunne unngå den sjokoladen som står der og tilbyr trøst dagen lang..
    – Klikke i vinkel på elevene, eller spise en bit sjokolade (eller 10) for så å være smørblid og pedagogisk :-p

    Haha, livets kvaler 😀

    Etter litt (mye) babling, er det jeg egentlig vil si – Du er rå! Takk for at du bidrar til å ufarliggjøre mat og trening. Jeg kjemper samme kamp som deg 🙂

  3. Ja, i teorien er det liksom det! 😀
    Hahahaha, the struggle is real ;D

    Tusen takk, flotte Malin!!

  4. Så hyggelig å høre at det oppklarte noen ting hos deg Maria! 😀
    Bare hyggelig 😉

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits