arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Hva skal du trene for å gå ned i vekt?

I dag fikk jeg følgende melding fra ei herlig jente, og mens jeg leste gjennom det dukket denne tanken opp: dette er det sikkert flere som lurer på!

Kan jeg få spørre deg om et spørsmål til??
Hva er egentlig best å trene når du vil ned i vekt? Styrke eller kondisjon? Hva er mest effektivt når du vil kvitte deg med noen kg? Jeg vil trene det som er mest effektivt. Også hører/leser jeg så mange ulike teorier… jeg ønsker IKKE å bli større/få store muskler? (Fra naturens side har jeg litt hofter/legger på meg på lårene og rumpen). Ha fortsatt en fin dag??

Eller, jeg vet at det er flere som lurer på det. Jeg har nemlig fått spørsmålet flere ganger, men hittil har jeg bare svart den enkelte og utover dette ikke tenkt så mye over det. Nå er det dog på tide å ta «tyren ved hornene» og skrive litt ordentlig rundt temaet, for jeg tror det er ganske mange misforståelser ute og går.

1) Hva er egentlig vektnedgang?

Når vi vil ned i vekt så tenker vi ofte at «kilo er kilo», men som Jarlsberg har fortalt oss i noen år nå så er det ikke så lett. Kroppen består nemlig av ganske mye, og det de fleste ønsker å miste er fett. Hadde ikke dette vært essensielt kunne vi like greit kappet av oss en arm og blitt lettere på et blunk! Nei, det du mest sannsynlig ønsker å gå ned er, som sagt, fett og ikke muskler. Det er derfor verdt å tenke over at den treningen du gjør bør være med på å bevare muskelmassen – ikke brenne den bort. Kroppen er nemlig ganske teit, og er ikke så opptatt av akkurat dette. Den bruker den massen den er minst tjent med å ha, og dersom du ikke forteller den at «muskler er viktig» er dette en del av det som vil forsvinne.

2) Så hva skal du trene?

Ut i fra det jeg har skrevet over er det mest sannsynlig ganske lett å finne svaret: styrke er tingen. Det er helt sant at kondisjon brenner flere kalorier per tidsenhet, men siden kondisjonsidretter i liten grad krever mye muskelmasse så er nettopp dette en del av det som vil forsvinne. Ved å trene styrke kan du derimot fortelle kroppen din at «jeg trenger disse musklene for å komme meg gjennom hverdagen» (den forstår ikke forskjell på styrketrening og å måtte bygge et hus for å overleve vinteren), og den vil dermed foretrekke å brenne fett i stedenfor (1). Husk likevel at muskler også veier – så om du legger på deg en kilo muskler, og går ned en kilo i fettmasse vil ikke dette gi utslag på vekten. Og her ligger nok mye av misforståelsen rundt dette med trening for vektnedgang, for det er kun nedgangen i antall kilo som blir tillagt vekt, ikke det å ha en sterk, velfungerende kropp! Det kan derfor lønne seg å bruke et centimetermål i tillegg til eventuell veiing for å måle fremgang.

Det er også viktig å påpeke at det å trene hjertet, via kondisjonstrening, er uhorvelig viktig for helsa sin del, så en kombinasjon er ofte å foretrekke dersom du bryr deg om dette (noe du kanskje burde).

3) Men, jeg vil ikke ha store klumpete muskler?

Ta det helt med ro, du vil ikke få det. I alle fall ikke om du er en jente med en helt normal hormonproduksjon. Vi jenter har nemlig ganske lite av det anabole hormonet testosteron, og vil derfor bruke ganske lang tid på å bygge muskler. I tillegg er det slik at muskler tar mindre plass enn fett, så om du bytter ut en kilo fett med en kilo muskler så vil du faktisk bli… mindre!

4) Så det eneste jeg behøver å gjøre er å trene styrke?

Nei, dersom målet ditt er å bli mindre bør du også ha kontroll på hva du får i deg gjennom kostholdet – det er nemlig slik at vektnedgang, det styrer du best her (2). Med dette mener jeg ikke at du må på en streng diett, men rett og slett at du må endre litt på hva du spiser for å bli mindre enn du er i dag. Det hjelper nemlig lite å forbrenne hundrevis av kalorier hver dag på et treningssenter om du spiser de opp igjen i løpet av kvelden! Husk likevel at et stort underskudd vil gjøre det vanskelig å bygge noe som helst av muskler, så dersom dette er et mål bør du på ingen måte spise veldig lite (det bør du ikke uansett).

5) Slik gjør du det

  1. Tren styrke 2-5 ganger i uken. Jo mindre du har trent tidligere, jo mindre kan du tillate deg å trene for å få resultater.
  2. Spis proteinrikt og få i deg grønnsakene dine. Eller litt enklere sagt: se på det kostholdet du har i dag og finn ut hvor du kan gjøre små justeringer for å komme dit du vil! Er du veldig sulten på kveldene, og har ofte lett for å gå i godisskuffen på kjøkkenet? Forsøk å spise litt jevnere i løpet av dagen og ha frukt som et alternativ til kosen.
  3. Suppler gjerne med kondisjonstrening for helsas skyld! Ja, kardio forbrenner kalorier, men det fører også til at du blir mer sulten og ofte ender du opp med å «spise opp underskuddet». Nei, dette betyr ikke at kondisjonstrening er meningsløst, men at det bør utføres på grunn av de helsemessige fordelene, og at kostholdet bør være det som avgjør en eventuell vektnedgang.

Jeg håper dere fikk noe ut av dette! Er det noe som er uklart? Spør gjerne i kommentarfeltet!

//Camilla

1: http://ajcn.nutrition.org/content/66/3/557.short

2: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27213481

4 svar til “Hva skal du trene for å gå ned i vekt?”

  1. Maria sier:

    Endelig! Etter å ha lest meg både blind og grønn om hvor mye protein per mg, og hvordan man skal trene og når – endelig et klart og tydelig, og ikke minst lettforståelig, svar på mitt evige spørsmål! Takk!

  2. MalinS sier:

    AWESOME!

    Det «enkle» er ofte det beste 🙂 sånn i teorien 😀

    Vanskelig det der med kosthold når damene på jobb stiller frem snop HVER ENESTE dag! Altså, hvordan skal en stakkar, ufaglært vikarlærer, som krangler med elever og føler hodet skal eksplodere kunne unngå den sjokoladen som står der og tilbyr trøst dagen lang..
    – Klikke i vinkel på elevene, eller spise en bit sjokolade (eller 10) for så å være smørblid og pedagogisk :-p

    Haha, livets kvaler 😀

    Etter litt (mye) babling, er det jeg egentlig vil si – Du er rå! Takk for at du bidrar til å ufarliggjøre mat og trening. Jeg kjemper samme kamp som deg 🙂

  3. Ja, i teorien er det liksom det! 😀
    Hahahaha, the struggle is real ;D

    Tusen takk, flotte Malin!!

  4. Så hyggelig å høre at det oppklarte noen ting hos deg Maria! 😀
    Bare hyggelig 😉

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits