arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

Det er få spørsmål jeg får oftere enn dette, og selv om jeg har en spørsmålsrunde gående som skal besvares i løpet av uken så vil jeg gjerne svare litt mer inngående på nettopp dette spørsmålet.

For det er lite som opptar oss jenter mer enn mat. Vi snakker om mat, tenker på mat, vurderer hva som er greit å spise og hva vi bør holde oss unna. Selv har jeg en ganske enkel tilnærming til dette med kosthold, jeg spiser alt! Det betyr likevel ikke at jeg kaster meg over ethvert måltid uten å tenke over hva det inneholder for jeg vil gjerne tilføre kroppen min sunn og næringsrik mat slik at den kan gjøre det jeg ber den om hele dagen lang. 

 Frokosten er derfor gjerne to skiver dansk rugbrød med egg og en appelsin på siden. På denne måten sikrer jeg at jeg får i meg godt med proteiner og fett for å holde meg mett en stund, men også langsomme karbohydrater slik at jeg får et jevnt blodsukker. Appelsinen legger jeg til for å sikre meg at alle vitaminene er innabords. Egg inneholder nemlig alle vitaminer fra A til K, forutenom C. I tillegg til dette tar jeg D-vitamin, Omega-3 og magnesium 

Skjermbilde 2015-05-18 kl. 18.14.50

Denne uken får du 15% avslag på alle produkter fra PurePharma hos www.theworkout.no ved bruk av kode CAMILLA15

D-vitamin er viktig for å opprettholde og bygge en god og sterk benmasse. Norge har en av de største forekomstene av benskjørhet i verden selv med et høyt inntak av kalsium og det lave inntaket av vitamin D kan her ha noe å si. Et tilskudd av vitamin-D anbefales spesielt i alle måneder med bokstaven «R» i seg. Jeg kan også friste med at studier viser at D-vitmamin kan ha en positiv innvirkning på styrkeutviklingen uten at man er helt sikre på hvorfor enda 😉

Omega-3 er en essensiell fettsyre som vi nordmenn dessverre får i oss litt lite av. Den inngår i cellemembraner og er en viktig komponent i nervesystemet vårt. Dersom du ikke får i deg fet fisk (laks, ørret, makrell) 2-3 ganger i uken anbefaler jeg deg å ta et tilskudd av omega-3. 

Sist men ikke minst tar jeg magnesium da jeg alltid har vært plaget med kramper i bena under trening og om natten, noe som heldigvis har gitt seg etter at jeg begynte å ta dette 🙂 

Lunsjen må for min del være noe raskt og enkelt. Jeg skulle gjerne vært en av de som mealpreppet og hadde med meg matboks hver dag, men livet skjer dessverre hver gang jeg skal lage dette og derfor har jeg innsett at jeg heller får gjøre det litt enklere. Heldigvis har butikkene mange lettvinne og gode alternativer som passer meg helt perfekt! Yndlingslunchen min består nok av en liten boks Cottage Cheese med en neve nøtter og litt bær med søtning. Søtningen, nøttene og bærene oppbevarer jeg på jobb (vi har en liten fryser i kjøleskapet) og Cottage Cheesen kjøper jeg hver dag på butikken, lettere enn det blir det ikke!

Trening blir det stort sett 5 dager i uken, og da trenger jeg en liten treat etterpå. Jeg klarer dessverre ikke å bruke et litt småkvalmt proteinpulver blandet i vann som motivasjon, men sjokomelk derimot… Derfor drikker jeg stort sett alltid en litago etter trening, og er jeg virkelig gal kombinerer jeg den med en kurv med jordbær. Skulle jeg være så heldig å være i nærheten av et kjøkken etter økta lager jeg meg en smoothie med melk, sjokoladeproteinpulver og banan – NAM!

 11269577_10153251031641142_290625716_n

Sist, men ikke minst, elsker jeg middag. Alikevel er jeg et rutinemenneske og tar meg selv i å lage det samme veldig ofte. Det er rett og slett ikke alltid jeg orker å være kreativ etter 10-12 timer på jobb, så det sparer jeg til helgene. 

«Favorittmiddagen min» (les: det jeg gidder å lage etter en lang dag) er stekt, marinert kyllingfilet med ovnsbakte poteter med en god salat. Enkelt, sunt, proteinrikt og mettende.

Med det håper jeg du har fått et lite innblikk i min mathverdag 🙂 Dersom du skal ta med deg bare en ting fra dette innlegget håper jeg det er dette:

All mat er til for å spises, men noe mat kan man med fordel spise mer av enn annenIMG_1953

Ha en fortsatt strålende kveld!

//Camilla

Ett svar til “Hva spiser jeg i løpet av en dag?”

  1. Andrea sier:

    Åh jeg liker deg! Ha en strålende dag videre:)

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits