arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

Det er få spørsmål jeg får oftere enn dette, og selv om jeg har en spørsmålsrunde gående som skal besvares i løpet av uken så vil jeg gjerne svare litt mer inngående på nettopp dette spørsmålet.

For det er lite som opptar oss jenter mer enn mat. Vi snakker om mat, tenker på mat, vurderer hva som er greit å spise og hva vi bør holde oss unna. Selv har jeg en ganske enkel tilnærming til dette med kosthold, jeg spiser alt! Det betyr likevel ikke at jeg kaster meg over ethvert måltid uten å tenke over hva det inneholder for jeg vil gjerne tilføre kroppen min sunn og næringsrik mat slik at den kan gjøre det jeg ber den om hele dagen lang. 

 Frokosten er derfor gjerne to skiver dansk rugbrød med egg og en appelsin på siden. På denne måten sikrer jeg at jeg får i meg godt med proteiner og fett for å holde meg mett en stund, men også langsomme karbohydrater slik at jeg får et jevnt blodsukker. Appelsinen legger jeg til for å sikre meg at alle vitaminene er innabords. Egg inneholder nemlig alle vitaminer fra A til K, forutenom C. I tillegg til dette tar jeg D-vitamin, Omega-3 og magnesium 

Skjermbilde 2015-05-18 kl. 18.14.50

Denne uken får du 15% avslag på alle produkter fra PurePharma hos www.theworkout.no ved bruk av kode CAMILLA15

D-vitamin er viktig for å opprettholde og bygge en god og sterk benmasse. Norge har en av de største forekomstene av benskjørhet i verden selv med et høyt inntak av kalsium og det lave inntaket av vitamin D kan her ha noe å si. Et tilskudd av vitamin-D anbefales spesielt i alle måneder med bokstaven «R» i seg. Jeg kan også friste med at studier viser at D-vitmamin kan ha en positiv innvirkning på styrkeutviklingen uten at man er helt sikre på hvorfor enda 😉

Omega-3 er en essensiell fettsyre som vi nordmenn dessverre får i oss litt lite av. Den inngår i cellemembraner og er en viktig komponent i nervesystemet vårt. Dersom du ikke får i deg fet fisk (laks, ørret, makrell) 2-3 ganger i uken anbefaler jeg deg å ta et tilskudd av omega-3. 

Sist men ikke minst tar jeg magnesium da jeg alltid har vært plaget med kramper i bena under trening og om natten, noe som heldigvis har gitt seg etter at jeg begynte å ta dette 🙂 

Lunsjen må for min del være noe raskt og enkelt. Jeg skulle gjerne vært en av de som mealpreppet og hadde med meg matboks hver dag, men livet skjer dessverre hver gang jeg skal lage dette og derfor har jeg innsett at jeg heller får gjøre det litt enklere. Heldigvis har butikkene mange lettvinne og gode alternativer som passer meg helt perfekt! Yndlingslunchen min består nok av en liten boks Cottage Cheese med en neve nøtter og litt bær med søtning. Søtningen, nøttene og bærene oppbevarer jeg på jobb (vi har en liten fryser i kjøleskapet) og Cottage Cheesen kjøper jeg hver dag på butikken, lettere enn det blir det ikke!

Trening blir det stort sett 5 dager i uken, og da trenger jeg en liten treat etterpå. Jeg klarer dessverre ikke å bruke et litt småkvalmt proteinpulver blandet i vann som motivasjon, men sjokomelk derimot… Derfor drikker jeg stort sett alltid en litago etter trening, og er jeg virkelig gal kombinerer jeg den med en kurv med jordbær. Skulle jeg være så heldig å være i nærheten av et kjøkken etter økta lager jeg meg en smoothie med melk, sjokoladeproteinpulver og banan – NAM!

 11269577_10153251031641142_290625716_n

Sist, men ikke minst, elsker jeg middag. Alikevel er jeg et rutinemenneske og tar meg selv i å lage det samme veldig ofte. Det er rett og slett ikke alltid jeg orker å være kreativ etter 10-12 timer på jobb, så det sparer jeg til helgene. 

«Favorittmiddagen min» (les: det jeg gidder å lage etter en lang dag) er stekt, marinert kyllingfilet med ovnsbakte poteter med en god salat. Enkelt, sunt, proteinrikt og mettende.

Med det håper jeg du har fått et lite innblikk i min mathverdag 🙂 Dersom du skal ta med deg bare en ting fra dette innlegget håper jeg det er dette:

All mat er til for å spises, men noe mat kan man med fordel spise mer av enn annenIMG_1953

Ha en fortsatt strålende kveld!

//Camilla

Ett svar til “Hva spiser jeg i løpet av en dag?”

  1. Andrea sier:

    Åh jeg liker deg! Ha en strålende dag videre:)

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits