arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Hvordan gå ned 0,5-1kg i uken?

Som den fødte diva skal jeg selvsagt feire bursdagen min tre dager til ende. I går var jeg på lunsj med to av de herligste menneskene jeg vet om (hver for seg – viktig å spre de utover slik at jeg får mest mulig kake), i kveld skal er det middag på Olivia med gode venner og i morgen tar jeg turen til Tønsberg hvor jeg forventer at de varter meg opp etter alle kunstens regler. Med «varte opp» mener jeg egentlig bare at jeg får sitte med lillebror i sofaen, spise pizza og se Jurassic Park for 8. gang. Og 3 dager til ende er egentlig en løgn, det passet bare dårlig med middag i går siden A hadde fotballtrening… Det er rart hvordan man kan få ting til å høre fantastisk ut bare man ordlegger seg rett.

Med napoelonskake opp til drøvelen tenker jeg likevel at det passer fint å svare på dette spørsmålet i dag:

Hvor mange kcal burde man gå i underskudd for å gå ned mellom 0,5 – 1 kg i uken? Og hvordan kan man unngå at kroppen havner i «survival mode» og likevel fortsetter å gå ned i vekt? Har inngått et veddemål om å gå ned 10 kg innen oktober (angrer litt) og er litt stressa ettersom at jeg hører at de siste kg er de vanskeligste å gå ned :/

Når det er snakk om vektnedgang er det hele et ganske enkelt regnestykke: 1 kg fettvev tilsvarer 7000 kcal, og for å gå ned 1 kg er det derfor dette underskuddet du må ha. 0,5 kg blir dermed halvparten – 3500 kcal. Fordelt utover en uke vil det dermed tilsvare et underskudd på mellom 500-1000 kcal daglig. Regnestykket er med andre ord veldig rett frem, men å skulle gjennomføre.. Det er jo en helt annen sak!

Først og fremst: Et underskudd på 1000 kcal daglig er ikke å anbefale. Dette vil, for en kvinne mellom 60-100 kg med et normalt aktivitetsnivå, tilsvare et inntak mellom 800-1300 kcal daglig. For de aller fleste vil dette være under det vi kaller «hvilemetabolismen», altså det kroppen trenger for å opprettholde livsviktige funksjoner som sirkulasjon, respirasjon og organfunksjon. Dette betyr på ingen måte at blodet slutter å sirkulere om du spiser så lite, kroppen har tross alt en del energi lagret i form av fettvev, men det vil heller ikke være optimalt.

Et så lavt inntak av kalorier vil nemlig føre til at du blir sliten, slapp og får mindre energi, og hva skjer så? Jo, vi beveger oss automagisk mindre. Vi sitter plutselig litt mer, beveger oss mindre i hverdagen og tar i mindre på trening, og derfor forbrenner vi også mindre i løpet av en dag. Så, du spiser kanskje færre kalorier, men siden du også beveger deg mindre vil ikke underskuddet ende opp der du ønsker.

Det som skjer når vi spiser så lite er med andre ord ikke at kroppen går inn i en slags «survival mode», men rett og slett at vi bruker mindre energi på alt vi gjør i hverdagen. Dermed forbrenner vi også mindre, og vipps salabim vil ikke det regnestykket du så for deg da du begynte stemme helt likevel.

I tillegg er det slik at et veldig lavt inntak av kalorier også fører til at vi mister en del muskler. Jeg tror dessverre at mange tror at mistet vekt alltid er det samme som fett, men slik er det altså ikke. For å at kroppen skal kvitte seg med fettdepotene, og ikke muskelmassen, er du nødt til å få i deg en adekvat mengde proteiner (1.6-1,8 g / kg kroppsvekt) og i tillegg belaste disse jevnlig (styrketrening). Kroppen gidder nemlig ikke bære på dødvekt om den ikke må, og muskler som ikke brukes… Vel, det ser kroppen på som dødvekt.

Sist, men ikke minst vil jeg tro at dere, selv om dere har et veddemål, ønsker at disse 10 kiloene skal forsvinne for godt? I såfall ville jeg anbefalt dere begge to å satse på en langvarig livsstilsendring (les mer om dette HER)! Kanskje dere kan gå vekk fra det veddemålet, og heller skrive en slags avtale om at dere skal gjøre det dere kan for å ta litt bedre valg i hverdagen?

» De neste 5 mnd skal vi trene 2-3 ganger i uken, spise så mye grønnsaker vi klarer og motivere hverandre til å ta gode valg i matveien! En gang i uken møtes vi over en lunsj eller et glass vin, hvor vi snakker om utfordringene v har møtt denne uken og legger en plan for hvordan vi skal jobbe oss gjennom den neste»

Jeg forstår nemlig ønsket om å gå ned mest mulig på kortest mulig tid, men jeg vet også at slike type veddemål fort skaper en indre uro hos de aller fleste. I steden for å «glede seg» til å legge ut på denne jobben så fylles man opp med tankene om at man ikke kommer til å få til. Den dårlige samvittigheten blir mer og mer tilstedeværende, og mange ender dessverre opp med å miste motet heller enn å bli motivert!

Ønsker dere lykke til 🙂

//Camilla

6 svar til “Hvordan gå ned 0,5-1kg i uken?”

  1. LH sier:

    Tusen takk for et utfyllende svar, dette var til stor hjelp 🙂

  2. - sier:

    Synes du «bekjemper» kroppspress på en dårlig måte. Nesten HVER gang du legger ut bilde på insta så handler det om kropp. Vet ikke om noen som får meg til å tenke så mye på kropp som det du gjør. Det er ikke naturlig å snakke så mye om kropp, du hjelper bare det å dra opp temaet. Vær deg selv og post naturlige bilder av deg selv uten å måtte kommentere «kropp» under hvert eneste bilde.

  3. Elsa sier:

    Camilla, tusen takk for at du gir så utrolig gode og nyanserte svar på sånne spørsmål, og for den flotte vinklinga du bidrar med rundt mat og kropp. Det er virkelig helt supert!

  4. Så utrolig hyggelig, Elsa! Tusen takk 😀

  5. Så trist å høre at du synes det, – ! Om jeg har den innvirkningen på deg så foreslår jeg virkelig at du slutter og følge meg, og heller finner noen andre som får deg til å føle deg bedre med deg selv 🙂

    Lykke til!

  6. SÅ koselig, LH ! 😀

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 4

kosthold tanker trening

En varig livsstilsendring – uke 2!

hverdag kosthold trening

En varig livsstilsendring – uke 1 !

blogg tanker

Jeg vil føle meg bra!

blogg hverdag oppskrifter

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg tanker

Jeg blir så lei meg!

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

kosthold tanker

Jeg blir så forbanna lei.

blogg hverdag

Et liv ute av vater

hverdag tanker

En forandring må til

hverdag tanker trening

DETTE var helt latterlig morsomt!!

blogg tanker

Tar livet helt med ro

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

tanker trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

hverdag

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

hverdag oppskrifter

Vegetardagboken: mandag

blogg hverdag trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

tanker trening

Hvorfor trener jeg?

blogg hverdag kosthold

Hør meg på radio i dag!

blogg hverdag

For en HERLIG dag!!

hverdag oppskrifter

Tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

hverdag oppskrifter

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

hverdag kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

blogg hverdag

Endelig reiser vi!

kosthold tanker

5 tips til mat på farten!

hverdag oppskrifter

Av og til trenger jeg dette!

trening

BOOTCAMP!

hverdag kosthold tanker trening

Slik kommer du i form i 2016!

trening

Ny bootcamp!

blogg tanker

Er du en overspiser?

blogg hverdag

Plutselig ble alt klart!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg hverdag

3 år med min kjære!

hverdag trening

Må man alltid trene hardt?

blogg hverdag

Følger du meg på snap?

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 5

hverdag

Dødens dag

hverdag

Bare på TV

hverdag oppskrifter

Proteinpannekaker uten pulver!

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg hverdag oppskrifter

Parkdag

hverdag kosthold trening

Veien mot en sunnere livsstil – del 2

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

hverdag oppskrifter

Sugarfree Saturday!

hverdag

God morgen :)

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

blogg hverdag

Coffee in the morning…

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg hverdag oppskrifter trening

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg hverdag trening

Musikk som motiverer!

blogg hverdag oppskrifter

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg hverdag oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg hverdag kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg hverdag trening

Hverdagsaktivitet og jentekveld

blogg hverdag

Når du minst venter det

blogg hverdag

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

hverdag kosthold tanker

Sol, sommer og gode valg

blogg hverdag kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg hverdag tanker

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg hverdag kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

blogg hverdag

Ny uke, nye muligheter

trening ukategorisert

Hjemmetrening

hverdag kosthold ukategorisert

Proteinrike, sukkerfrie muffins!

ukategorisert

Prokrastinering, sa du?

ukategorisert

Om det å være seg selv

kosthold ukategorisert

Hva spiser jeg i løpet av en dag?

kosthold tanker

17. mai er vi så glad i…

blogg hverdag

Flower printed tights

blogg tanker

For stor?

trening ukategorisert

Dagens utfordring

hverdag tanker

It´s my birthday..

ukategorisert

Endelig søndag..

ukategorisert

Pizzakveld

tanker

God fredag!

Blogglisten hits