arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Hvordan gå ned 0,5-1kg i uken?

Som den fødte diva skal jeg selvsagt feire bursdagen min tre dager til ende. I går var jeg på lunsj med to av de herligste menneskene jeg vet om (hver for seg – viktig å spre de utover slik at jeg får mest mulig kake), i kveld skal er det middag på Olivia med gode venner og i morgen tar jeg turen til Tønsberg hvor jeg forventer at de varter meg opp etter alle kunstens regler. Med «varte opp» mener jeg egentlig bare at jeg får sitte med lillebror i sofaen, spise pizza og se Jurassic Park for 8. gang. Og 3 dager til ende er egentlig en løgn, det passet bare dårlig med middag i går siden A hadde fotballtrening… Det er rart hvordan man kan få ting til å høre fantastisk ut bare man ordlegger seg rett.

Med napoelonskake opp til drøvelen tenker jeg likevel at det passer fint å svare på dette spørsmålet i dag:

Hvor mange kcal burde man gå i underskudd for å gå ned mellom 0,5 – 1 kg i uken? Og hvordan kan man unngå at kroppen havner i «survival mode» og likevel fortsetter å gå ned i vekt? Har inngått et veddemål om å gå ned 10 kg innen oktober (angrer litt) og er litt stressa ettersom at jeg hører at de siste kg er de vanskeligste å gå ned :/

Når det er snakk om vektnedgang er det hele et ganske enkelt regnestykke: 1 kg fettvev tilsvarer 7000 kcal, og for å gå ned 1 kg er det derfor dette underskuddet du må ha. 0,5 kg blir dermed halvparten – 3500 kcal. Fordelt utover en uke vil det dermed tilsvare et underskudd på mellom 500-1000 kcal daglig. Regnestykket er med andre ord veldig rett frem, men å skulle gjennomføre.. Det er jo en helt annen sak!

Først og fremst: Et underskudd på 1000 kcal daglig er ikke å anbefale. Dette vil, for en kvinne mellom 60-100 kg med et normalt aktivitetsnivå, tilsvare et inntak mellom 800-1300 kcal daglig. For de aller fleste vil dette være under det vi kaller «hvilemetabolismen», altså det kroppen trenger for å opprettholde livsviktige funksjoner som sirkulasjon, respirasjon og organfunksjon. Dette betyr på ingen måte at blodet slutter å sirkulere om du spiser så lite, kroppen har tross alt en del energi lagret i form av fettvev, men det vil heller ikke være optimalt.

Et så lavt inntak av kalorier vil nemlig føre til at du blir sliten, slapp og får mindre energi, og hva skjer så? Jo, vi beveger oss automagisk mindre. Vi sitter plutselig litt mer, beveger oss mindre i hverdagen og tar i mindre på trening, og derfor forbrenner vi også mindre i løpet av en dag. Så, du spiser kanskje færre kalorier, men siden du også beveger deg mindre vil ikke underskuddet ende opp der du ønsker.

Det som skjer når vi spiser så lite er med andre ord ikke at kroppen går inn i en slags «survival mode», men rett og slett at vi bruker mindre energi på alt vi gjør i hverdagen. Dermed forbrenner vi også mindre, og vipps salabim vil ikke det regnestykket du så for deg da du begynte stemme helt likevel.

I tillegg er det slik at et veldig lavt inntak av kalorier også fører til at vi mister en del muskler. Jeg tror dessverre at mange tror at mistet vekt alltid er det samme som fett, men slik er det altså ikke. For å at kroppen skal kvitte seg med fettdepotene, og ikke muskelmassen, er du nødt til å få i deg en adekvat mengde proteiner (1.6-1,8 g / kg kroppsvekt) og i tillegg belaste disse jevnlig (styrketrening). Kroppen gidder nemlig ikke bære på dødvekt om den ikke må, og muskler som ikke brukes… Vel, det ser kroppen på som dødvekt.

Sist, men ikke minst vil jeg tro at dere, selv om dere har et veddemål, ønsker at disse 10 kiloene skal forsvinne for godt? I såfall ville jeg anbefalt dere begge to å satse på en langvarig livsstilsendring (les mer om dette HER)! Kanskje dere kan gå vekk fra det veddemålet, og heller skrive en slags avtale om at dere skal gjøre det dere kan for å ta litt bedre valg i hverdagen?

» De neste 5 mnd skal vi trene 2-3 ganger i uken, spise så mye grønnsaker vi klarer og motivere hverandre til å ta gode valg i matveien! En gang i uken møtes vi over en lunsj eller et glass vin, hvor vi snakker om utfordringene v har møtt denne uken og legger en plan for hvordan vi skal jobbe oss gjennom den neste»

Jeg forstår nemlig ønsket om å gå ned mest mulig på kortest mulig tid, men jeg vet også at slike type veddemål fort skaper en indre uro hos de aller fleste. I steden for å «glede seg» til å legge ut på denne jobben så fylles man opp med tankene om at man ikke kommer til å få til. Den dårlige samvittigheten blir mer og mer tilstedeværende, og mange ender dessverre opp med å miste motet heller enn å bli motivert!

Ønsker dere lykke til 🙂

//Camilla

6 svar til “Hvordan gå ned 0,5-1kg i uken?”

  1. LH sier:

    Tusen takk for et utfyllende svar, dette var til stor hjelp 🙂

  2. - sier:

    Synes du «bekjemper» kroppspress på en dårlig måte. Nesten HVER gang du legger ut bilde på insta så handler det om kropp. Vet ikke om noen som får meg til å tenke så mye på kropp som det du gjør. Det er ikke naturlig å snakke så mye om kropp, du hjelper bare det å dra opp temaet. Vær deg selv og post naturlige bilder av deg selv uten å måtte kommentere «kropp» under hvert eneste bilde.

  3. Elsa sier:

    Camilla, tusen takk for at du gir så utrolig gode og nyanserte svar på sånne spørsmål, og for den flotte vinklinga du bidrar med rundt mat og kropp. Det er virkelig helt supert!

  4. Så utrolig hyggelig, Elsa! Tusen takk 😀

  5. Så trist å høre at du synes det, – ! Om jeg har den innvirkningen på deg så foreslår jeg virkelig at du slutter og følge meg, og heller finner noen andre som får deg til å føle deg bedre med deg selv 🙂

    Lykke til!

  6. SÅ koselig, LH ! 😀

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits