arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Hvordan kommer man seg egentlig back on track?

Det blir mye snakk om mat og trening nå i julen, men jeg håper at det på en eller annen måte faller i smak hos dere (haha, i smak. Mat. Lol). Jeg ønsker på ingen måte å fremme et tankesett som tilsier at julen skal handle om hvor mye man kan spise før man legger på seg, eller hva man bør holde seg unna, men heller det motsatte. Jeg vil gjerne skrive på en måte som gjør at dere alle nyter høytiden til det fulle, men som også gjør at dere ikke går inn i januar med en følelse av at alt dere gjorde i 2015 har vært bortkastet på grunn av julen. Med andre ord vil jeg at dere skal ha det bra både nå, og om en liten uke 😛

Jeg vet også at mange av dere nå sitter og føler på at det har vært noen dager med mye mat og godsaker, og at tankene om at man må komme inn på rett spor igjen så smått begynner å dukke opp. Spørsmålet som dermed reiser seg (ja, jeg har studert jus) er jo nettopp hvordan i alle dager man gjør dette? Det er jo så sinnsykt mye godt overalt, bør man holde seg unna, spise bare litt, eller hva skal man egentlig gjøre?

mat2 mat4

For min egen del forsøker jeg frem til nyttår å øke mengden frukt og grønt i kostholdet igjen, og tenker ikke så mye på alt det andre. Det blir kanskje en sjokoladebit her og der, men med en mett mage blir det heller mindre enn mer. I dag har jeg kuttet opp både melon, appelsin og eple og satt frem på bordet med det andre, slik at jeg kan snacke litt på dette i stedenfor å putte gaffelen i en julepølse eller enda en porsjon med waldorfsalat (som forresten er min favoritt i julen). Jeg blir like mett og fornøyd, men kan samtidig klappe meg selv på skulderen i etterkant. I tillegg forsøker jeg nå å velge litt mer av de proteinrike varene som blir satt frem, slik som juleskinke, spekeskinke, eggerøre og ost. Dette holder meg mett lenge, og med grovt brød og frukt på siden er dette også noe kroppen min er veldig fornøyd med!

Sagt på en annen måte nyter jeg fremdeles de lange frokostene og den gode maten. Jeg sitter allerede nå foran tven og har tenkt å bli her resten av kvelden, og det blir absolutt en god middag i dag også. Likevel forsøker jeg å ta litt gode valg her og der, og det kan jo umulig være feil?

Hva er dine beste tips for å komme tilbake til de gode rutinene i romjulen?

mat1

//Camilla

2 svar til “Hvordan kommer man seg egentlig back on track?”

  1. Jenny sier:

    Å! Er ferdig med jula ? Er i Spania nå, veldig deilig med frisk frukt og det blir jo is og kos også ? Så vi er på en måte ferdig med jula allerede?

  2. Lene sier:

    Jeg har storkost meg med mye god mat både julaften, 1. og 2. juledag – men for meg er det naturlig å gå tilbake til hverdagsmaten etter det. Samtidig er det godt å komme seg ut, enten gå på ski med familien eller ta en gå-/løpetur alene! Å ha masse frukt tilgjengelig er et stort pluss, samt å droppe å kjøpe inn mer julegodt. Jeg jobber også store deler av jula, så det blir mye mosjon hver dag! Stikkordene er å være i aktivitet (på den ene eller andre måten), spise «hverdagsmat» og trappe ned på julegodtet 🙂 Jeg tror også hvordan man starter jula har noe å si for hvordan man kommer seg «back on track» etterpå; jeg spiste veldig lite i de siste ukene før ferien, på grunn av eksamener og generelt mye å gjøre, og kroppen fikk seg nok et realt sjokk da jeg kom hjem og ble servert så mye god mat hver dag. Følte meg som en marsipangris den første uka, haha! Heldigvis jobbet jeg og hverdagsrutinene har holdt stort sett hver uke.

    Ha en fortsatt fin romjulstid, Camilla! Fortsett å dele tankene dine med oss, det setter i hvert fall jeg stor pris på 😀

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits