arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Hvordan trene bort magefett?

/Inneholder annonselenker

Jammen tikket det ikke, til min store fornøyelse, inn en del spørsmål i går! Jeg går alltid inn i en slags panikkmodus de første timene etter at en spørsmålsrunde er publisert, fordi jeg blir så nervøs for at ingen skal gidde å spørre om noe, men det er kanskje normalt når man stikker frem hodet for hugg? Jeg måtte google den siste setningen der, forresten, kom ikke på hvordan uttrykket var i farta. Hva jeg endte opp med å klikke meg inn på? «Hvor lenge kan et hode leve uten en kropp».

Spørsmålet jeg i dag vil besvare (jeg har kopiert alle spørsmålene inn i et dokument og skal ta for meg et og et av gangen! Med mindre noen er veldig like, selvsagt) lyder som følger:

Hei. hvilke trening er den beste for å få bort magefettet? jeg har mye muskler i kroppen(målt det) og tung beinbygning. Derfor veier jeg mer enn normalt, men jeg er veldig kraftig rundt magen. Ønsker å spesifikt trene for å trimme av det.

Jeg tror dette spørsmålet har eksistert siden ordet «trening» dukket opp for første gang, men dessverre er svaret like enkelt som det er kort: du kan ikke trimme bort magefettet. Samtidig kommer selvsagt dette svaret, som alt annet, med en del modifikasjoner! La oss derfor aller først ta en liten titt på teorien bak tanken om at man kan «brenne magefett».

BH finner du HER (adlink)

Teori

Dersom man trener et gitt område vil kroppen være nødt til å bruke energi i dette området for å kunne utføre bevegelsen. I tillegg kan man kjenne at det brenner akkurat der man har lyst til å brenne bort fettet når man trener, så da må det jo funke!

Fakta

Kroppen er en ganske stor organisme, som på en eller annen måte er forbannet god til å kommunisere. Trener du armene vil tærne få beskjed, og motsatt. Sånn nesten i allefall. For selv om du trener magen hardt som bare det vil fettcellene på hele kroppen få beskjed, og rykke ut for å hjelpe til om det trengs noe ekstra energi i dette området.

Noen områder er, som i kommuneNorge, litt latere enn andre, og gidder sjeldent å hjelpe til De er litt sånn «fuck it, dette er ikke vårt problem» (selv om energien trengs i deres eget område), og dette er de stedene vi gjerne refererer til som «problemområder». Du vet, der hvor fettet legger seg først og forsvinner sist.

Så… betyr det at vi bare kan gi opp, da?

Dette kan du gjøre

Nei, selvsagt ikke! Selv om det å punktforbrenne har vist seg å ikke fungere så har du helt og fullt mulighet til å gå ned i fettprosent på 1 av 2 måter: Du kan bygge mere muskler eller kvitte deg med litt av fettet. Det du likevel må være klar over er at det å trene et område ikke vil føre til at fettet der forsvinner, men heller til at musklene blir større. Dette kan på sikt føre til at du ser «fastere» ut (er det ikke det man kaller det?) selv om du har lik mengde fett i området fordi forholdet mellom fett og muskler er forandret.

Det blir litt som å fylle opp et glass med saft: Jo mere saft (muskler) i forhold til vann (fett) – jo sterkere blir den.

I tillegg kan du velge å legge deg i et lett energiunderskudd (spise mindre kalorier enn du forbrenner) slik at kroppen velger å ta litt av fettet å bruke dette som energi. Husk likevel at musklene dine – de er også en god energikilde med mindre du forteller kroppen din at du faktisk trenger de! Det anbefales derfor at du kombinerer dette kaloriunderskuddet, som ikke bør være for lavt, med tung styrketrening.

I praksis

Før du kaster deg over proteinpulveret og hopper i treningstightsen ønsker jeg at du leser litt til, jeg vil nemlig gi deg noen gode tips på veien slik at det ikke bare blir med dette innlegget, men at du faktisk får de resultatene du er ute etter!

Dersom målet ditt primært er å bli litt mindre eller å legge om livsstilen din – drit i dette innlegget og klikk deg heller inn HER.

For, dersom målet ditt faktisk er å bevare (og kanskje øke!) muskelmasse og styrke er det viktig å nevne at kaloriunderskuddet du legger deg på ikke bør være for stort. Når underskuddet blir stort blir kroppen nemlig litt crazy, og glemmer at det er best å fyre med fett: dermed ender både muskler og humør opp i det samme bålet, og du sitter igjen med en tynnere, men mindre brukbar, kropp. Ikke så kult.

Retningslinje: Gå ned maks 1% av egen kroppsvekt hver uke, helst mindre. 

I tillegg, som nevnt over, er det for å bevare / øke muskelmassen essensielt av du trener tung styrke. Du må rett og slett fortelle kroppen din at «HEI!!! Ikke ta disse musklene, jeg trenger de, ser du?!». Ja, det å løpe vil kanskje forbrenne flere kalorier der og da, men det vil også føre til at mer av dette underskuddet dekkes av muskelmasse! I tillegg rapporterer veldig mange at de blir mere sultne av å løpe / bedrive kardio, slik at det å holde seg til «planen» faktisk blir vanskeligere, og da går jo også kalorivinninga litt opp i spinninga.

Retningslinje: Tren tung styrketrening 2 eller flere ganger i uken

Kostholdet er med andre ord det som bør stå for underskuddet, mens treningen i hovedsak skal bygge kroppen opp. Liker du å løpe er det selvsagt ingenting i veien for at du gjør dette også, men det er på ingen måte et must dersom målet er å bli smalere rundt midjen.

Dette hørtes forbannet tungvint ut…

Ja, og det kan det godt være. Skal man være «nazi» med kostholdet og time og tilrettelegge alt til nærmeste lille gram med protein så blir det ofte litt vanskelig. Mange får til en rutine på det etterhvert, men det er på ingen måte å anbefale at dette skal bli den nye livsstilen din!

Det er heller ikke nødvendig å måle, veie og kontrollere alt man spiser og trener for å få litt mindre magefett: dersom den måten du spiser i dag fører til at du holder en stabil vekt – bytt ut litt av «maten» mot grønnsaker. På denne måten vil du få i deg færre kalorier, men like mye mat. Legg også inn 2-3 dager med styrketrening (gjerne tung) hver uke, så er du på god vei 🙂

Jeg håper dette var et ålright svar på spørsmålet ditt, Monika! 😀

//Camilla

 

2 svar til “Hvordan trene bort magefett?”

  1. Ragnhild A K sier:

    Utrolig bra oppsummert!

  2. Jeanette sier:

    Hvordan kan jeg trene styrketrening hjemme? Å kjøpe store treningsmaskiner er ikke et alternativ, så har du et tips?

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits