arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Intervallformene du ikke har prøvd før!

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg tildels hater kondisjonstrening. ikke fordi jeg ikke liker å bli sliten, men fordi det ofte er så forbannet kjedelig! Man blir gjerne satt foran et eller annet kondisjonsapparat med beskjeden om at det «bare er å komme i gang», og etter å hå lumpet i vei på møllen i det som føles som 20-30 minutter kaster man blikket på klokka, og innser at det så vidt har gått 45 sekunder.

Heldigvis finnes det mange andre måter å få opp pulsen på, både alene og sammen med andre. Jeg synes nok det sistnevnte er aller morsomst, da latter og ikke minst en liten konkurranse fort tar fokuset vekk fra det at jeg faktisk blir sliten. I tillegg liker jeg jo å tulle og leke, og hva er bedre enn å kombinere det hele?

Har du litt plass på senteret der du trener, i hagen eller på gressmatta utenfor den lokale skolen vil disse to intervallene passe helt perfekt!

1: Intervaller med strikk

Du trenger en tykk gummistrikk, eller eventuelt et rep, som du kan feste rundt hoften til den som skal jobbe. Person nummer to henger så godt den kan etter, og forsøker å gjøre det så tungt som mulig for den som er plassert inne i strikken. Vil du ha en ekstra utfordring kan denne også kjøres i en slak oppoverbakke!

Anbefaling: 6-12 intervalldrag med 10-20 sekunder pause mellom hver runde (avhengig av strekning)

2: Skyggeintervaller

Dette er kanskje den morsomste intervallformen jeg vet om, og krever at du både er konsentrert og lett på foten. Sett ut kjegler (eller klesplagg) i to kvadrater rett mot hverandre. Den ene skal bestemme bevegelsene, mens den andre speiler. Her kan du leke deg med noen finter for å sette ut motstanderen (jeg har åpenbart litt å hente her), eller kjøre raske vendinger slik at dere begge får kjørt dere! Husk å la «motstanderen» komme tilbake til sentrum før du kjører en ny bevegelse, slik at han eller hun har mulighet til å reagere på bevegelsen din.

Anbefaling: 30-60 sekundersintervaller med gode pauser.

Intervaller kan selvsagt kjøres alene også, og mine favoritter er kanskje disse to

3: Hoppetau

Her kan du velge å kjøre lengre intervaller (flere minutter), eller jobbe kjapt og effektivt for å nå et visst antall hopp. Du kan også gjennomføre en slags tabataintervall hvor du hopper som en gal i 20 sekunder, før du tar 10 sekunder pause og gjentar til du stuper. Begynn gjerne med 4 runder, og øk fra uke til uke! Kanskje tør du å prøve deg på noen «double unders» etterhvert også?

4: Ballkast

Har du en ball der du trener vil jeg tro at denne fort havner på din topp-5 liste over intervallformer. Som med hoppetau kan du her dele opp intervallene i antall kast, og på den måten slippe å følge med på klokka. Selv liker jeg å kjøre 10-20 kast, med en liten pustepause mellom hver runde. Jo flere kast per runde, jo tyngre blir det!

Da er det bare å ønske deg lykke til!

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Favaffel

oppskrifter

Brokkolipuré

livsstilsendring trening

Kan du gi meg litt motivasjon?

oppskrifter

Jordskokksuppe

mental-helse trening

Bevegelse for kropp og sinn

trening

Yoga i senga

livsstilsendring

MAGASIN!

livsstilsendring

Livsstilsendring – del 1

trening

Leserspørsmål

oppskrifter

Salat på boks!

kosthold oppskrifter

Jeg vil gi deg et oppskriftshefte!

blogg

Embed

blogg

Ny favoritt!

blogg trening

Dagens marerittøkt!

kosthold oppskrifter

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter

Den perfekte frappén !

trening

Hold kjeft

kosthold oppskrifter

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

blogg trening

Dagens økt på rumpa!

oppskrifter

Vegedagbok: dag 3

blogg trening

Fremsiden av VG!

kurs trening

Jentedagen 2016

blogg kosthold

Hør meg på radio i dag!

oppskrifter

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

blogg

Ukens video!

blogg trening

En perfekt lørdag!

oppskrifter

Søtpotetlasagne!

kosthold oppskrifter

Tør du å slenge deg med?

trening

BOOTCAMP!

trening

Ny bootcamp!

blogg trening

En helt magisk helg

blogg trening

Ny øvelse: rumpepump!

kosthold oppskrifter

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

kosthold oppskrifter

Morningbliss

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

trening

Booty blaster

blogg oppskrifter

Parkdag

blogg oppskrifter

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter trening

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter

Onsdagskebab!

oppskrifter

Proteinrike vafler!

blogg kosthold oppskrifter

Sugarfree Saturday – iskrem og sjokolade!

blogg trening

Musikk som motiverer!

blogg oppskrifter

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg kosthold oppskrifter

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg kosthold oppskrifter

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg kosthold oppskrifter

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg kosthold

Potetsalat og spontantur

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

kosthold

Fredagsburger !

blogg kosthold

Dark chocolate smoothie

blogg trening

Rumpebonanza!

kosthold

Burger delight

trening

Hjemmetrening

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits