arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Intervallformene du ikke har prøvd før!

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg tildels hater kondisjonstrening. ikke fordi jeg ikke liker å bli sliten, men fordi det ofte er så forbannet kjedelig! Man blir gjerne satt foran et eller annet kondisjonsapparat med beskjeden om at det «bare er å komme i gang», og etter å hå lumpet i vei på møllen i det som føles som 20-30 minutter kaster man blikket på klokka, og innser at det så vidt har gått 45 sekunder.

Heldigvis finnes det mange andre måter å få opp pulsen på, både alene og sammen med andre. Jeg synes nok det sistnevnte er aller morsomst, da latter og ikke minst en liten konkurranse fort tar fokuset vekk fra det at jeg faktisk blir sliten. I tillegg liker jeg jo å tulle og leke, og hva er bedre enn å kombinere det hele?

Har du litt plass på senteret der du trener, i hagen eller på gressmatta utenfor den lokale skolen vil disse to intervallene passe helt perfekt!

1: Intervaller med strikk

Du trenger en tykk gummistrikk, eller eventuelt et rep, som du kan feste rundt hoften til den som skal jobbe. Person nummer to henger så godt den kan etter, og forsøker å gjøre det så tungt som mulig for den som er plassert inne i strikken. Vil du ha en ekstra utfordring kan denne også kjøres i en slak oppoverbakke!

Anbefaling: 6-12 intervalldrag med 10-20 sekunder pause mellom hver runde (avhengig av strekning)

2: Skyggeintervaller

Dette er kanskje den morsomste intervallformen jeg vet om, og krever at du både er konsentrert og lett på foten. Sett ut kjegler (eller klesplagg) i to kvadrater rett mot hverandre. Den ene skal bestemme bevegelsene, mens den andre speiler. Her kan du leke deg med noen finter for å sette ut motstanderen (jeg har åpenbart litt å hente her), eller kjøre raske vendinger slik at dere begge får kjørt dere! Husk å la «motstanderen» komme tilbake til sentrum før du kjører en ny bevegelse, slik at han eller hun har mulighet til å reagere på bevegelsen din.

Anbefaling: 30-60 sekundersintervaller med gode pauser.

Intervaller kan selvsagt kjøres alene også, og mine favoritter er kanskje disse to

3: Hoppetau

Her kan du velge å kjøre lengre intervaller (flere minutter), eller jobbe kjapt og effektivt for å nå et visst antall hopp. Du kan også gjennomføre en slags tabataintervall hvor du hopper som en gal i 20 sekunder, før du tar 10 sekunder pause og gjentar til du stuper. Begynn gjerne med 4 runder, og øk fra uke til uke! Kanskje tør du å prøve deg på noen «double unders» etterhvert også?

4: Ballkast

Har du en ball der du trener vil jeg tro at denne fort havner på din topp-5 liste over intervallformer. Som med hoppetau kan du her dele opp intervallene i antall kast, og på den måten slippe å følge med på klokka. Selv liker jeg å kjøre 10-20 kast, med en liten pustepause mellom hver runde. Jo flere kast per runde, jo tyngre blir det!

Da er det bare å ønske deg lykke til!

//Camilla

Kommentarer er stengt.

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits