arrow-rightgooglepluslinkedinprinticonscroll-to-topsharearrow-leftslide-right

Intuitive eating – hva er det egentlig?

Intuitive eating – hva er det egentlig?

I et foredrag jeg holdt på Fitnokhelg på Geilo (les mer om det ved å klikke her) snakket jeg litt om det som kalles intuitive eating. Som du skjønner er dette et engelsk begrep som jeg mangler en god oversettelse for på norsk, men vi kan kalle det å spise etter intuisjon. Eller å spise etter magefølelsen? Hehe 😉

Intuitive eating handler om å bryte løs fra den evige diettsirkelen. Du vet, den onde sirkelen hvor du starter på den ene slankekuren etter den andre, og egentlig ender opp med å føle deg mislykket hver gang. Det handler mer om…

  •  …å bli kjent med og ta vare på sin egen kropp.
  • … å bli kjent med sin egen sult- og metthetsfølelse.
  • …at hva du spiser eller ikke spiser, ikke avgjør om du er et godt eller dårlig menneske.
  • …at mat ikke kan fikse årsaken til vonde og vanskelige følelser.

Alt dette er temaer vi er innom på kurset Spis, tren tenk!

Ti prinsipper for intuitive eating

I boken: «Inuitive Eating: A revolutionary program that works», av Evelyn Tribole og Elyse Resch lister forfatterne opp disse ti prinsippene for å spise intuitivt:

  1. Reject the Diet Mentality.
  2. Honor your Hunger
  3. Make Peace with Food
  4. Challenge the Food Police
  5. Respect your Fullness
  6. Discover the Satisfaction Factor
  7. Cope with Your Emotions without Using Food
  8. Respect your Body
  9. Exercise – Feel the Difference
  10. Honor your Health
Bryt løs fra diettsirkelen

Jeg skal gjøre et forsøk på å oppsummere dette på norsk. For det første handler det som sagt om å bryte ut av den evige diettsirkelen. Du skal legge fra deg tankene om at en kortvarig diett kan fikse alle problemer. Bli kjent med sultfølelsen din, og fyll på med energi og næringsrik mat slik at du unngår å nå det punktet hvor man er dødssulten og ville spist nesten hva som helst.

Ta vare på kroppen og helsen din

Gi deg selv lov til å spise alle matvarer: det finnes ikke ja-mat og nei-mat. Legg fra deg matregler som sier at én matvare er bra for deg mens en annen vil gjøre deg feit/stygg/mislykket/dårlig menneske/fyll inn det som passer. Lytt til kroppen din, og lær å kjenne etter når du er passelig mett. Ta vare på helsen din og respekter kroppen din – kanskje du til og med klarer å bli glad i den?

Finn bevegelsesgleden

Finn en type aktivitet du liker. Gi litt F i alle artiklene du leser om at du må trene på en viss måte for å brenne mest kalorier og bygge mest mulig muskler: den beste treningen er nemlig den du faktisk gjør. Så finn en form for bevegelse du faktisk liker å gjøre, og gjør det!

Mat kan ikke fikse årsaken til vanskelige følelser

Finn måter å håndtere følelser på som ikke involverer å bruke mat som en mestringsstrategi. Angst, ensomhet, kjedsomhet, sinne… dette er alle følelser som vi kjenner på i løpet av livet. Mange av oss har brukt mat som en mestringsstrategi. En kursdeltaker satte ord på det: «jeg har følelsene mine i kjøkkenskapet». Men mat kan ikke fikse årsaken til vonde følelser. Det kan definitivt virke som en kortsiktig løsning, et slags plaster på såret. Som å ta smertestillende om du har betennelse… men smertestillende fikser som oftest ikke årsaken til betennelsen. Akkurat som at mat ikke fikser de bakenforliggende årsakene til at du føler deg på en måte eller en annen. Joda, det kan gi en kortsiktig god følelse der og da… men på sikt er det ikke særlig hensiktsmessig.  Det er derfor vi er så opptatt av å snakke om mat, tanker og følelser samtidig – ikke hver for seg! Hode og kropp henger nemlig sammen, om ikke du har oppdaget det ennå 😉

TENK!

Denne boken er fra 1990-tallet, så dette med intuitive eating er ikke noe nytt. Det virker likevel som det er først nå folk begynner å virkelig få opp øynene for det, og det tror jeg er fordi vi er så lei av slankekurer, dietter, ja-mat og nei-mat, piller og pulver. Jeg tror også det er fordi helsepersonell, og andre som jobber med mennesker som ønsker en livsstilsendring, virkelig begynner å forstå at man må fokusere på det som skjer i hodet om man skal gjøre noe med kroppen.

«Alle» vet jo at vi bør spise grønnsaker, fullkorn og fisk, likevel ender de fleste av oss opp med å velge noe annet i kostholdsveien enn det kostrådene sier. De fleste av oss beveger oss mindre enn anbefalt. Hvorfor? Det har jeg så klart ikke fasiten på, da hadde det kanskje vanket en Nobelpris. Men jeg tror det som skjer i hodet er viktig, og derfor er jeg så glad for og stolt av at vi har fått inn en superdyktig psykologisk rådgiver som virkelig har gitt det lille ekstra til tenk-delen av kurset vårt.

«Nå har jeg endelig hatt energien til å sette av tid og få jobbe med meg selv og prosjektet, og så mange lys har gått opp for meg. Jeg ser allerede hva jeg har manglet i tidligere forsøk på livsstilsendring, og det er arbeidet med hodet og følelser.»

-Sitat av en kursdeltaker på Spis, tren tenk.

Mindful eating – tilstedeværelse under måltidet

I praksis kan det å spise intuitivt for eksempel handle om å tilstedeværelse under måltidet. Sett av litt tid til litt mindfullness mens du spiser. Smak på maten og kjenn etter hvordan kroppen føles. Hvordan føles det å være sulten? Hvordan føles det å være mett? Hva er forskjellen på å være litt sulten og hangry, hva er forskjellen på å være passe mett og stappmett? Hvor er du når du er sånn passe mett?

For noen vil dette falle naturlig, men mange synes dette er ganske utfordrende. Så ta deg tid og ikke bli nedfor om du ikke får det til perfekt på første forsøk.

Jeg håper du synes denne teksten var interessant og at du lærte noe nytt om å spise intuitivt. I mitt hode er det mye mer bærekraftig å fokusere på disse tingene – å bruke tid på å bli kjent med sin egen kropp og følelser, å lære seg å bli glad i mat og bevegelse – enn å hive seg på den ene slankekuren etter den andre. Ønsker du å lære mer om dette og mye annet innen kosthold, trening og mental helse så er kurset Spis, tren, tenk noe for deg. Kontakt oss gjerne via skjema under om du ønsker mer informasjon!

-Maria, ernæringsrådgiver i Fitnok

 

Kommentarer er stengt.

oppskrifter spis

Italiensk suppe

oppskrifter spis

Tomatsuppe

oppskrifter spis

Pasta og pølser

oppskrifter spis

Hjemmelaget yoghurtis

oppskrifter spis

Jordbær- og avokadosalsa

oppskrifter spis

Mangosalsa

spis

Cheat days

oppskrifter spis

Linsegryte

oppskrifter spis

Hjemmelaget mango-is

oppskrifter spis

Tacobowl

tren

Yogafilm

oppskrifter

Buddhabowl

oppskrifter

Brokkolicouscous

oppskrifter

Mangoremser

oppskrifter

Vegetarbolognese

oppskrifter

Mangosmoothie

oppskrifter spis

Pepperkakefudge med Sukrin

oppskrifter spis

Favaffel

oppskrifter spis

Brokkolipuré

oppskrifter spis

Jordskokksuppe

oppskrifter spis

Oppskriftsonsdag: eplechips!

oppskrifter spis

Grove bananpannekaker!

blogg

MAGASIN!

oppskrifter spis

Salat på boks!

oppskrifter spis

Den perfekte kveldskosen!

blogg

Embed

oppskrifter spis

Quiche Lorraine(-tzen) !

blogg oppskrifter spis

Pizza, Bangkok og fremtidsplaner!

blogg

Ny favoritt!

oppskrifter spis

Sukkerfrie kanelsnurrer!

oppskrifter spis

Den perfekte frokosten?

blogg

Feminist?

blogg oppskrifter spis

Den perfekte frappén !

tren

Hold kjeft

oppskrifter spis

Min favorittfrokost!

blogg

VÅKN OPP!!

blogg

Jeg sa ja!

blogg

Det gikk!

oppskrifter spis

Vegedagbok: dag 3

blogg oppskrifter spis

Proteinrik kikertepizza! (vegetar)

oppskrifter spis

Vegetardagboken: mandag

blogg tren

Fremsiden av VG!

kurs tren

Jentedagen 2016

oppskrifter spis

Bananbrød med sjokolade!

oppskrifter spis

Tips til mat på farten!

oppskrifter spis

Jeg sprekker av stolthet!

oppskrifter spis

Sunn søndagskos!

blogg

Ukens video!

oppskrifter spis

Lunsjtips og møte med TV 2!

blogg

Ukens video!

blogg tren

En perfekt lørdag!

oppskrifter spis

Søtpotetlasagne!

oppskrifter spis

Tør du å slenge deg med?

oppskrifter spis

Av og til trenger jeg dette!

tren

BOOTCAMP!

oppskrifter spis

Disse må du bare smake!

oppskrifter spis

Sukkerfri søndagsnacks!

oppskrifter spis

Sukkerfrie sjokoladebomber!

blogg tren

En helt magisk helg

oppskrifter spis

En liten smak av julen

blogg

Helt vanlig!

blogg

Bullshit.

oppskrifter spis

Morningbliss

oppskrifter spis

Proteinrike havrerundstykker

blogg

Dødens dag

blogg

Bare på TV

blogg

Morgenstund

blogg

Dett i desa

blogg oppskrifter spis

Parkdag

oppskrifter spis

Rømmegrøt til frokost?

blogg oppskrifter spis

Iskafffe i en fei!

blogg

God morgen!

oppskrifter spis

Pasta bolognese…

blogg oppskrifter spis tren

Har du prøvd denne etter trening?

oppskrifter spis

Sugarfree Saturday!

blogg oppskrifter spis

Onsdagskebab!

oppskrifter spis

Proteinrike vafler!

blogg oppskrifter spis tren

Gårdagens treningsøkt og hjemmelaget musli!

blogg oppskrifter spis

Proteinrik smoothie uten pulver!

blogg oppskrifter spis

Sukker- og glutenfri ostekake!

blogg oppskrifter spis

5 søte og sukkerfrie fristelser!

blogg oppskrifter spis

Hvordan spise sunt i sommer?

blogg oppskrifter spis

Sjokoladebefengt frokostshake

blogg

Morgenstund

blogg

Lørdagsmagi

blogg

Triathlon?

blogg

Sommer !

blogg

Flink pike

blogg tren

Rumpebonanza!

blogg

For stor?

blogg

Pizzakveld

blogg

God fredag!

Blogglisten hits